Search
Generic filters

: Test av åtte platespillere

La rillene synge

Mens CD-salget stuper er LP-salget konstant. Og det trenger ikke koste mye for å grave gullet ut av vinylrillene. Disse åtte platespillerne koster alle under 5000 kroner.

Lyd & Bilde mener

Enkel i bruk
Middelmådig lyd Ingen utbyggingsmuligheter
a Fullautomatisk
a Reimdrift
a Pickuptype Audio Technica
a AT3600 (MM)
a 33 1/3 og 45 rpm
a Pris: 2 995 kroner
Vis mer
Vis mindre

Veil.pris 2995 kr

Det er lenge siden det har blitt solgt så lite musikk på fysiske formater som nå. Lovlige og ulovlige nedlastingssider på nettet, fildeling blant brukere samt streaming-tjenester som Spotify og Wimp gjør at langt færre kjøper musikken sin på CD. Da er det interessant å se at vinylsalget holder seg stabilt.

Da Motorpsycho ga ut sin siste skive ”Children of the Future” eksklusivt på vinyl, tok det to dager med salg for å få den inn på VGs Topp 40 albumliste. Uka etter hadde den steget til 14. plass, og i sin tredje uke lå den på 18. At en plate som kun er gitt ut på vinyl kan snike seg inn på VG-lista (med 1300 forhåndsbestilte eksemplarer) er ganske spektakulært, og understreker samtidig at det selges lite CD-er for tiden (VGs albumliste registrerer, i motsetning til singellista, ikke digitalt nedlastete album).

Det betyr også at vinylformatet fremdeles er aktuelt å tjene penger på for plateindustrien, dermed trenger du ikke være redd for å ikke få tak i ny musikk på vinyl. Så om du ikke har en platespiller, er det kanskje på tide å gå til anskaffelse av en?

Lyden av vinyl
De lærde strides om hva som låter best av CD og LP. CD-tilhengerne omfavner det digitale formatet fordi lyden er mer tro mot det opprinnelige masteropptaket, mens LP-skaren er svært begeistret for den varme, runde og fyldige lyden fra det analoge. Begge har sine ulemper. CD-er kan låte litt flatere og mindre levende, og diskantgjengivelsen på eldre opptak kan tendere mot det spisse (digitalutstyret var mye dårligere for 20 år siden). Fordelen er fravær av sus og spraking, og at man kan spille så høyt man vil uten å være redd for feedback.

Vinylformatet låter heller rundt enn spisst i diskantområdet. Dette kommer av at de fleste plater ikke har informasjon over 15 kHz, eller av at stiften ikke svinger fort nok til å få med seg de høyeste frekvensene. Dette låter paradoksalt nok mer musikalsk i manges ører. I tillegg har rillene jevne kurver, hvor CD-ene bruker firkantpulser (av eller på), noe som kan skape en mer organisk gjengivelse.

Ulempene ved vinyl er lavt signal-/støyforhold grunnet spraking og susing fra rillene, samt at spilleren er mye mer avhengig av et vibrasjonsfritt underlag, da pickupen fungerer som en mikrofon på vibrasjoner. Av samme grunn sliter enkelte platespillere med feedback ved høyt lydnivå (lyden fra høyttalerne forplanter seg som vibrasjoner i underlaget, som igjen fanges opp av stiften. Lydsløyfer oppstår, noe som både låter stygt og kan ødelegge høyttalerne). Andre ulemper med formatet er variasjoner i tallerkenens rotasjonshastighet som skaper ujevn lyd. En billig stift klarer dessuten sjelden å helt bra separere høyre fra venstre kanal, og den klarer heller ikke å få ut dynamikken på en optimal måte. Likevel er det noe med lyden fra en platespiller som forfører mange, og en del sverger altså til dette formatet fremfor CD-er.
 

Vi setter stor pris på at du leser Lyd & Bilde
Logg inn for å lese videre.

NYHET - nå kan du betale med Vipps!

Prøv Lyd & Bilde i 30 dager for 3 kr

Få full tilgang til alle +artikler, Nordens største testarkiv, guider, anmeldelser og ukentlig nyhetsbrev.
Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer prisvarsling, produktinformasjon og oppdaterte priser.

Clone Wars

NAD C555i ser kjent ut. Litt for kjent, kanskje. Den er nemlig skvett lik Rega P2N. Samme konstruksjon, tallerken og arm. Det eneste som skiller er pickupen.

Lyd & Bilde mener

Meget bra lyd Oppgraderingspotensial
Vi savner jordledning
  • Manuell
  • Reimdrift
  • Pickuptype: Goldring Elektra (MM)
  • 33 1/3 og 45 rpm
Vis mer
Vis mindre

Veil.pris 4498 kr

Med unntak av gråfargen langs kanten av basen, er NAD C555i identisk med Rega P2N. Disse er laget på nøyaktig samme lest. Samme motor og tallerken. Armen er den samme, Rega RB250. Ikke at det er noe galt med armen, det er nemlig en superb arm til prisen, og åpner for eksperimentering med dyre pickuper. Pickupen på NAD-spilleren er av typen Goldring Elektra (600 kroner). Selv kjenner jeg ikke spesielt godt til denne, så jeg er litt spent på hvordan den låter.

Lydkvaliteten
Overraskende nok låter gitaren til funkmusiker Jarle Bernhoft krispere og luftigere når den er gjengitt av NAD, enn med Rega P2N. Stemmen til Jarle er også luftigere, hele lydbildet er bredere og mer gjennomsiktig. Alt i alt gir Goldring-pickupen et mer ”hi-fi” lydbilde. Bassen på sin side går ikke fullt så dypt hos NAD. Vi føler at basstrengene låter litt slankere. Til gjengjeld er basstonene mer nyanserte i overtoneområdet, og flere klangfarger avsløres.

Nine Inch Nails låter litt bredere og større, med mer luft. Stemmen til Trent er klar og står godt frem fra musikken. Igjen er ikke bassen like dyp, og her avsløres det også at basstromma ikke slår like hardt. Det blir smak og behag, men personlig kan undertegnede godt gi avkall på den dypere bassen mot å få den ekstra oppløsningen. Av en eller annen grunn har NAD-spilleren mer hørbar strømstøy enn Rega P2N. Det kan være tilfeldig med dette eksemplaret, eller det kan være at noe ikke er helt likt. Uansett er vi ikke helt glade i at Rega/NAD ikke har jordledning, for den som ønsker å jorde produktet. Se siste side i artikkelen oppsummering og karakterer.

 

Med pickup-forsterker

Denons fullauto­matiske platespiller har innebygd pickupforsterker, dermed kanden kobles til alle forsterkere.

Lyd & Bilde mener

Helautomatisk Kan oppgraderes
Låter litt tamt Snever stereobredde
  • Fullautomatisk
  • Reimdrift
  • Pickuptype: ikke spesifisert (MM)
  • 33 1/3 og 45 rpm
Vis mer
Vis mindre

Veil.pris 3198 kr

Denon DP-300F er i likhet med Marantz TT-42 en fullautomatisk platespiller. Det betyr at når du trykker ”Play”, starter den opp, løfter armen og flytter den til begynnelsen av plata på egen hånd. Meget praktisk.

I motsetning til Marantz-spilleren kan pickupen hos Denon DP-300F skiftes ut, da nåletrykk og horisontal vinkel på pickupen kan justeres manuelt. Derimot er det ingen mulighet for asimutjustering (vertikal vinkling), slik at ikke alle pickuper vil kunne yte 100 prosent. Forhør deg med forhandler.

Foruten å være helautomatisk har Denon-spilleren innebygd pickupforsterker (RIAA-trinn). Om denne aktiveres (under tallerkenen), kan spilleren kobles til en vanlig linjeinngang og dermed passe til enhver forsterker. I likhet med Regas platespillere har ikke Denon DP-300F noen jordledning. Det kan nok by på støyproblemer i enkelte omgivelser, men i vårt testrom fungerte det utmerket.

Lydkvaliteten
Tross mangel på jordledning er Denon-spilleren stillere enn både Marantz og Rega P1 / Argon TT-1 (inntil vi fant en måte å jorde Rega/Argon på). El-pianoet til funkmusiker Jarle Bernhoft fra hans nye live-plate låter rent og fint, og det funky gitarspillet gjengis krispt og tydelig. Basstrengene er imidlertid ikke like saftige og dyptgående som med Rega og Argon. Når Jarle begynner å synge, er det dessuten tydelig at stemmen er litt mer innestengt hos Denon.

Heftig industrimetall med Nine Inch Nails låter mindre rotete med Denon enn Marantz, men også her mangler det oppløsning. Stereobildet er litt snevert, og det er ikke skikkelig kontroll. Trommene buldrer litt, og Trent sin stemme låter som den er litt unna mikrofonen. Jazz av Carol Kidd blir litt dempet i toppen, flygelet hennes låter som det er et eldre opptak. Lydkvaliteten er i det hele tatt et stykke unna den til Rega P1 og Argon TT-1.
Se siste side i artikkelen oppsummering og karakterer.

 

Rega-kloning

Argon TT-1 er nøyaktig samme platespiller som Rega P1. Bare logoen er annerledes.

Lyd & Bilde mener

God lyd Lett å oppgradere
Mangler jord, kan støye
  • Manuell
  • Reimdrift
  • Pickuptype: Ortofon OM5 (MM)
  • 33 1/3 og 45 rpm
Vis mer
Vis mindre

Veil.pris 2498 kr

Argon er Hi-Fi Klubbens eget merkenavn. Deres platespiller TT-1 er en tro kopi av Rega P1. Det betyr samme enkle oppbygning, med arm (Rega RB100) og tallerken montert på en solid MDF-plate. Hastighet endres fra 33 1/3 til 45 rpm ved å fysisk løfte tallerkenen og hekte reima over til et annet hjul. Jordledning er fraværende, noe som kan by på problemer avhengig av underlaget (du må prøve på ditt eget underlag).

Lydkvaliteten
Akkurat som Rega P1 har Argon TT-1 et godt rytmisk driv og et ganske godt fundament i bassen. Bassgitar og basstromme låter saftig og fysisk. Samtidig er det god kontroll på det som skjer i lydbildet. Vi får et ganske ryddig lydbilde, med en grei stereobredde. Diskantområdet kommer godt frem, selv om det ikke er av det aller luftigste slaget, og enkelte innspillinger kan vrenge litt helt i toppen. Alt i alt er dette svært god lyd for pengene. At spilleren koster 500 kroner mindre enn originalen, gjør den til et svært lukrativt kjøp. Se siste side i artikkelen oppsummering og karakterer.

Analog til digital

Pro-Jects platespiller er som de fleste andre reimdrevet. Den er like enkelt konstruert som spillerne til Rega, og likner faktisk veldig. Men armen er Pro-Jects egen, av typen 8.6D, og basen er dobbelt så tjukk. II likhet med Rega-spillerne må man løfte av tallerkenen for å skifte hastighet fra 33 1/3 til 45 rpm. Antiskøyting sørges for ved hjelp av et lodd festet i en snor. Dette ser litt ”Ola-mekk” ut, men gjør jobben.

Pickupen som følger med er som hos Rega P1 og Argon TT-1 den velprøvde og populære Ortofon OM5.

Så kommer en viktig melding: Denne spilleren har innebygd RIAA-trinn, og dette kan ikke forbipasseres. Det betyr at spilleren MÅ kobles til en vanlig linjeinngang. Kobles den til forsterkerens phono-inngang, blir resultatet masse forvrengning og i verste fall sprengte høyttalere. USB-utgangen brukes til å koble spilleren til en pc eller Mac, for å enkelt digitalisere LP-ene. Det følger ikke med noen programvare, men vi kan anbefale å laste ned for eksempel gratisprogrammet Audacity (www.audacity.sourceforge.net).

Lydkvaliteten
Fordi platespilleren bruker samme pickup som Rega 1 og Argon TT-1, låter Pro-Ject Debut III ganske likt. Det er visse ting som skiller. Armen på de to rimeligere spillerne virker litt mer solid, men lyden oppleves likevel som litt bedre hos Pro-Ject. Grunnen kan være den dobbelt så tjukke basen.

Først og fremst merker vi et stødigere bassfundament, og knitringen på slitte plater er ikke fullt så fremtredende. Lyden hos Pro-Ject er i det hele tatt ren og pen. Jarle Bernhofts el-piano kommer best fram så langt, og perkusjon (tromming på baksiden av gitarkassa) blir bedre kroppslig gjengitt enn med de rimeligere spillerne.

Når Jarle begynner å synge, er det litt forvrengning helt i toppen, som på de andre spillerne med pickupen OM5. Det er begrenset hva denne får ut av rillene. Denne spilleren fortjener bedre.
Se siste side i artikkelen opp­summering og karakterer.

Oppsummering
Blås støvet av platene

Etter å ha testet åtte platespillere i rimelig prisklasse, er det helt klart at vinylformatet har mye snacks å by på. Ikke alle spillerne når helt opp, men her er det mye bra.

Ser vi bort fra platespillerne fra Marantz og Denon, er det besnærende å høre hvor mye lydkvalitet som bor i vinylformatet. Tenk de små rillene, som skal følges av en nål – en enkel nål som rent mekanisk skal få med seg både lydfrekvenser og deres lydnivå – og dele resultatet inn i høyre og venstre kanal! Visst er det merkelig, men likevel et faktum at dette slett ikke trenger å låte dårlig!

Det krever imidlertid høy komponentkvalitet. Og vi har her lært at om du skal ha optimal lydkvalitet, så må du velge bort helautomatisk drift. Det spiser for mye av budsjettet og gir en for lite stabil konstruksjon.

Helt enkle platespillerkonstruksjoner kan derimot låte helt knall. Vi tenker her på platespillere som Rega P1 og P2N. Superenkle konstruksjoner som gjør maksimalt ut av seg lydmessig. Og så deres troe kopier, da, i form av Argon TT-1 (Rega P1) og NAD C555i (Rega P2N).

Når vi gir ”beste kjøp” til både Argon TT-1 og Rega P1, så er det fordi dette er identiske platespillere hvor Rega er originalen. Det småfrekke stuntet fra Hi-Fi Klubben å kalle en klonet versjon Argon TT-1 og prise den 500 kroner rimeligere, føler vi ikke fortjener prisen ”beste kjøp” alene. Hadde det ikke vært for Rega P1, hadde Argonen aldri eksistert. Derfor deler disse to denne prisen.

Når vi så gir prisen ”best i test” til Numark TT500, så er det fordi denne låter best slik platespillerne er levert. Den har en vesentlig bedre pickup enn de andre spillerne, og låter dermed best.

Vi må likevel berømme Rega P2N (og NAD C555i), som er en konstruksjon med vesentlig høyere lydmessig potensial enn Numarken. Rega RB250-armen er nemlig så solid, stiv og flytende at den kan bære pickuper til både ti og femten tusen kroner. Det ville vært tullete å gjøre på Numark TT500, da armen ikke rettferdiggjør dette. Derfor, er du ute etter en platespiller som skal oppgraderes når budsjettet strekker til, og du ikke trenger DJ-funksjoner, så er det Rega P2N eller NAD C555i du skal velge.

 

Vi setter stor pris på at du leser Lyd & Bilde
Logg inn for å lese videre eller få tilgang til testen her.

DJ-spiller med topp lyd

Amerikanske Numark lager produkter for DJ-markedet, og TT500 er i så måte intet unntak. Derfor har den funksjoner som forlengs og baklengs avspilling, samt meget enkel tilgang til å spille enten 33 1/3, 45 eller 78 rpm. Alt skjer med et tastetrykk. Den har i tillegg pitsjkontroll med rekkevidde ±8, 10, 20 og 50 prosent! Ikke viktig for hi-fi, men gode egenskaper for DJ-er.

Motoren er av type magnetisk direktedrift. Det innebærer at tallerkenen spinner rundt takket være magnetkraft, slik at man unngår at støy overføres fra motoren til tallerkenen og dermed pickupen. Motoren har usedvanlig kraftig dreiemoment, slik at tallerkenen stoppes og startes momentant. Noe som sikrer at denne platespilleren har den jevneste omdreiningshastigheten av omtrent samtlige spillere på markedet, er at den synkroniseres opp mot en kvartskrystall. Denne oscillerer ved en gitt frekvens (typisk rundt 30 kHz), og sikrer at tallerkenen spinner med en nøyaktighet på 1:30 000 sekund. Platespilleren er dessuten meget tung. Den veier hele 9 kg, som gir god demping og er viktig for at den ikke skal plukke opp støy og produsere feedback når man spiller høyt eller danser(!). Det følger med to armer, en rett for DJ-bruk og en S-formet som gir bedre vektfordeling når man bare skal spille plater hjemme. For enkelhets skyld er det totalt tre ledd på armen, satt sammen av gjengemuffer: pickupdelen, selve armen og armbasen. Slik skifter man raskt deler, men om gjengene ikke festes skikkelig, blir det mindre stabilt – noe som igjen resulterer i dårligere lyd. I hi-fi-øyemed er ikke dette den optimale armen.

Pickupen som følger med er av typen Ortofon Broadcast E (2000 kroner), som lenge har vært bransjestandarden for kringkasting. Når de spiller vinyl på radioen, er det meget sannsynlig at det gjøres med denne pickupen.

Lydkvaliteten
Numark-spilleren varter opp med en rytmisk og barsk bassgjengivelse. Basstromma på Nine Inch Nails’ ”The Hand That Feeds” fra albumet ”With Teeth” slår hardere enn med de andre spillerne. Dessuten kan man skru lydnivået vanvittig høyt uten at det gir tendens til feedback. Den dynamiske kontrasten i lydbildet er best av alle i testen.

Kanalseparasjonen er også bedre hos Numark, stereobildet er bredere, og stemmen til Trent Reznor står klarere ut fra lydbildet.

TT500 har dessuten en meget god mellomtonegjengivelse. Klangen fra gitarkassa til Jarle Bernhoft på sin nyeste live-plate (distribuert gjennom Hi-Fi Klubben) kommer meget klart frem med flere klangfarger enn med de øvrige spillerne. Jarles stemme gjengis dessuten med minst forvrengning i overtoneområdet.

Flygelet til jazzartist Carol Kidd har imponerende stor klangbunn, mens stemmen hennes kommer tydelig frem. I overtoneområdet er det imidlertid litt mer grovkornet hos Numark enn hos Rega P2N og NAD C555i, som gjør at det ikke blir fullt så nyansert og elegant. Vi er likevel ikke i tvil om at Numark TT500 totalt sett låter best. Mye takket være pickupen. Se siste side i artikkelen oppsummering og karakterer.

Vi setter stor pris på at du leser Lyd & Bilde
Logg inn for å lese videre eller få tilgang til testen her.

Klassikeren

Setter man P2N ved siden av P1, er det tilsynelatende ikke mye som skiller dem. Basen er den samme, det samme er føttene denne står på, og mekanikken er identisk.

Tallerkenen er annerledes, da kanten skrår litt inn. Men den største forskjellen er armen. For her sitter nemlig Regas berømte RB250, armen som vi finner på mange langt dyrere platespillere (JA Michell Decnodec, Bluenote Piccolo, mfl.), blant annet grunnet sin gode stivhet og lave vekt.

Til denne prisen er spilleren paret med Rega Bias 2, en pickup som løst koster 750 kroner.
I likhet med P1 mangler P2N jordledning, men på denne er det ikke noe problem. Ingen sjenerende brumming her.

Lydkvaliteten
P2N avslører at det bor mer kvalitet i vinylformatet enn vi så langt har hørt i denne testen. Jarle Bernhofts basstrenger får en dypere tone, i et ryddigere lydbilde enn noen av de rimeligere spillerne er i stand til å gjengi. Inkludert Pro-Ject Debut III.

Stemmen til Jarle er dessuten mindre forvrengt enn med de andre. Den står klart og tydelig ut, og gitaren kommer bedre frem fra perkusjonen og basspillet. P2N er bedre enn de andre gutta. RB250-armen er dessuten såpass stabil at den kan forsvare langt dyrere pickuper. Er du ute etter en rimelig platespiller til å oppgradere i fremtiden, er dette den du skal ha. En P2N med en Ortofon Kontra­­punkt MC-pickup? Oh, yes!

 

Vi setter stor pris på at du leser Lyd & Bilde
Logg inn for å lese videre eller få tilgang til testen her.

Godlyd til lavpris

Engelske Rega har mottatt priser for sin svært minimalistiske platespillerdesign. Tallerken og arm er festet på en solid MDF-plate med føtter under. Dett var dett. Denne designen er både solid og utseendemessig appellerende, og har i det siste blitt kopiert av andre produsenter (to andre platespillere i denne testen er Rega-kopier).
Designen er så enkel at om du skal skifte hastighet fra 33 1/3 til 45 rpm, må tallerkenen løftes av og reima fysisk flyttes over på et annet hjul. P1 er den billigste modellen. Basen er den samme som for den dyrere P2N, forskjellen er i all hovedsak en enklere arm (RB100), og tallerkenen er litt annerledes.

Rega har ingen jordledning på sine platespillere, da de mener at konstruksjonen er såpass stødig at det er unødvendig. Vi opplevde dette som et savn i vårt testrom, der vi plasserte platespillerne på et glassmøbel med aluminiumsbein. En durelyd fra høyttalerne kunne bare fjernes ved hjelp av jording. Og det eneste punktet vi fant på platespilleren som hjalp å jorde, var metallet som avdekkes når man vipper ut en av plastpluggene som sitter på hver sin side av armbasen. Problemet med dette er at en kabel som er festet her vil påvirke antiskøytingen. Om du må jorde spilleren, må du derfor teipe fast ledningen til spillerens base, slik at den ikke henger ned som en vekt.

Lydkvaliteten
Ti sekunders spilling er alt som skal til for å konstatere at Rega P1 låter vesentlig bedre enn Marantz-spilleren. På alle måter. Bassgjengivelsen er dypere og saftigere, noe som gjør rytmene til Nine Inch Nails tøffere, samtidig som bassgitaren til soul-/funksanger Jarne Bernhoft får langt bedre fotfeste. Det er vesentlig mer driv i musikken her, man kan spille høyt og kjenne bassen i kroppen.

Diskantgjengivelsen er også klarere hos Rega. Cymbalene er klarere og mer gjennomsiktige, mens sangstemmer kommer tydeligere frem fra musikken. Raspingen av gitaranslagene til Jarle Bernhoft skildres også vesentlig tydeligere og tøffere enn med Marantz.

Men heller ikke Rega P1 henter ut de aller høyeste frekvensene, noen ganger kan det vrenge litt helt i toppen, og dynamikken er ikke helt topp, selv om den er mye mer fysisk enn med Marantz. Svakheter tilskrives hovedsakelig pickupen OM5 fra Ortofon. Se siste side i artikkelen oppsummering og karakterer.

Vi setter stor pris på at du leser Lyd & Bilde
Logg inn for å lese videre eller få tilgang til testen her.

Kurant analoglyd

TT-42 er en enkel platespiller med reimdrift. Hele spilleren bærer preg av å være et enkelt produkt, plastfølelsen er fullendt. Den er kun designet for MM-pickupen som er montert, det betyr at både stifttrykk og antiskøyting (en som vekt trekker armen mot én side for å hindre at den vingler i rillene) er låst og kan ikke justeres.

Lydkvaliteten
Lyden bærer også preg av at dette er en svært enkel platespiller. Det låter helt greit, og mye av ”sjarmen” fra vinylplatene kommer frem. Plater som knitrer får imidlertid vel i overkant understreket dette, og diskantområdet kommer ikke veldig godt frem.

Funkartisten Jarle Bernhofts helt nye liveutgivelse på vinyl som distribueres eksklusivt gjennom Hi-Fi Klubben (løp og kjøp, forresten!), låter fint, men stemmen til Jarle er litt matt og kommer ikke veldig godt frem fra musikken. Bassgitaren (som i virkeligheten er to basstrenger på en gitar) groover greit, men mangler fundament. Dypbass er fraværende. Det er også et litt rotete og snevert lydbilde som presenteres, pga. manglende evne til å separere kanalene ordentlig fra hverandre og dessuten gjenskape dynamikken fra lydbildet.

Nine Inch Nails’ ”The Hand That Feeds” fra albumet “With Teeth” understreker ytterligere at platespilleren har mangler i form av bass, diskant og dynamikk. Dette er en grei platespiller for den som trenger et verktøy for å kunne spille av platene sine på en enklest mulig måte. Punktum. Se siste side i artikkelen oppsummering og karakterer.

Vi setter stor pris på at du leser Lyd & Bilde
Logg inn for å lese videre eller få tilgang til testen her.
Kommenter

Legg igjen en kommentar

    Les også

    JBL melder seg inn i ANC-hodetelefonenes toppklasse med en hodetelefon som er artig å lytte til og fjerner støyen effektivt.
    Panasonics toppmodell er en godbit for de virkelig kresne TV-entusiastene: HZ2000 gir superlekre bilder i vaskeekte studiokvalitet!
    HP Sprocket Select har absolutt ingen nytteverdi. Og den mobile fotoprinteren leverer faktisk halvdårlige bilder. Likevel er den ganske fantastisk.
    Etter en tur i Honda e virker det meste annet gammeldags.

    Aktuelle tilbud

    Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer prisvarsling, produktinformasjon og oppdaterte priser.
    Asus ZenBook 14 UMA425 er en lekker og stilfull maskin som vil være perfekt til studier eller som arbeidslaptop på farten.
    Shure Aonic 50 har kanskje den beste lyden vi har hørt blant støydempende hodetelefoner.
    Nikons rimeligste fullformat Z-kamera er best i klassen på ett område, men har noen mangler og koster for mye.
    Samsungs toppmodell Q950TS byr på rålekker design, knivskarp bildekvalitet og imponerende lyd – men det koster!
    Asus har rykket helt opp i high-end-klassen med en tungvektsmobil som kan konkurrere på lik linje med de beste på markedet. Er dette Asus sitt øyeblikk?
    Her er testen av Canon EOS R5, det første kameraet med 8K-video. Et tveegget sverd, viser det seg.
    Acer ConceptD CP7 er en fantastisk skjerm på alle måter. Men det er ikke alle funksjoner du trenger.
    Elipsons Legacy-høyttalere både ser ut og låter dyrere enn de er. Hvis du bryr deg mer om nobel eksklusivitet enn tung rock.
    Mercedes EQC byr på en støysvak, silkemyk og ultra-komfortabel kjøreopplevelse. Det eneste som bryter stillheten, er det saftige lydanlegget fra Burmester!
    Den velspillende Pro-Ject X2 er platespilleren man skal velge i denne prisklassen.
    Vera Audio smeller sannheten i hodet på deg med en murstein – eller to.
    Electrocompaniet har fått ned prisen, uten å gå på kompromiss med sin egen filosofi. Sånt blir det musikk av!