Bil & El-kjøretøy Data Sport & Trening Gaming Mobil Smart Home Teknologi

Guide

Elbil-triksene på vinterføre

Slik får du bedre rekkevidde i kulden.

Skrevet av / 11.12.23 - 15:01
Elbil-triksene på vinterføre

De fleste vet at batterier og kulde ikke er gode venner. Det vet alle som har kjørt elbil om vinteren. Når gradestokken viser kuldegrader reduseres rekkevidden på alle elbiler, men vi har noen tips til hvordan man bevarer mest mulig av rekkevidden.

Kuldegrader, vinterføre og et kaldt batteri, kan redusere rekkevidden med over 20 prosent, sammenlignet med sommerføre og 23 grader i luften. Legger man til takboks, passasjerer og et fylt bagasjerom, kan man trekke ytterligere 10 prosent fra rekkevidden.

Da gjelder det å kunne triksene som bevarer mest mulig av batteriets kapasitet, og unngå for mye tap av rekkevidde.

Slå på forvarming av batteriet

Et kaldt batteri lader sakte. Derfor bør man slå på forvarming av batteriet. Det gjøres ved å stille inn et avreisetidspunkt før man starter ladingen. Da er batteriet ladet og varmt før man starter kjøreturen. Hvis man legger inn et ladestopp i bilens navigasjon, vil batteriet varmes opp før man ankommer ladestasjonen, og ladingen tar kortere tid. I noen biler kan man aktivere forvarming uten å legge inn et ladestopp. Hvis man nettopp har kjørt en lengre tur, er sannsynligvis batteriet oppvarmet allerede, og da lønner det seg å lade med en gang man parkerer.

Foto: Lasse Svendsen

Pass på hastigheten

Det er ikke bare kulden som stjeler rekkevidde. Føret spiller også en rolle. Snødekte veier, slaps og vann i veibanen, er også rekkeviddetyver. Det samme er vinterdekk og spesielt piggdekk, som har større rullemotstand enn sommerdekk har på varm asfalt. Derfor bør man også passe på farten. Høy fart på motorveien stjeler også rekkevidde, spesielt om vinteren, og feil lufttrykk er også en felle mange går i. Sommer som vinter. Om vinteren kan det lønne seg å ha litt høyere dekktrykk enn det anbefalte for å redusere rullemotstanden.

Skru ned temperaturen

Klimaanlegget bruker mye energi på å holde varmen i kupeen når det er vinter. Legg derfor inn forvarming av kupeen til et avreisetidspunkt, når man plugger i ladekabelen. Da behøver du ikke å stille temperaturen til 25 grader i kupeen. Da holder med 20 eller 21 grader for å få en komfortabel temperatur. Bruk sete- og rattvarme når det er skikkelig kaldt. Det stjeler litt batterikapasitet, men ikke like mye som når klimaanlegget står på fullt.

Kulde og vinterføre stjeler rekkevidde, kjør derfor skånsomt om vinteren. Foto: Lasse Svendsen

Velg økonomimodus

Mange elbiler har en eco-modus, et slags sparebluss, som reduserer effekten og skrur ned klimanlegget og funksjoner som ikke er strengt tatt nødvendige, for å spare batterikapasitet. Hvis man skal kjøre langt, eller det er langt mellom ladestasjonene, kan det være lurt å trykke inn eco-knappen. Da sparer man strøm og det kan i noen tilfeller være det som skal til for at man rekker fram til en ladestolpe når batteriprosenten faller til ensifret.

Bruk fartsholderen

Hvis man har senket temperaturen, slått på eco-modus og fremdeles har rekkeviddeangst, er ett triks å slå på fartsholderen – cruisekontrollen, altså. Da tilpasses farten etter trafikken begrenset oppad til satt hastighet, og bilen bremser og akselererer mer skånsomt enn du selv klarer, og sparer ytterligere litt på batterikapasiteten.

Bonustips

Det er kjempelurt å ha både isskrape og en liten spade i bilen om vinteren. Foto: Lasse Svendsen

Fart reduserer rekkevidden betydelig, særlig hvis man kjører med nattens snøfall på taket. Fjern all snø og is fra bilen før du kjører og sørg for at alle vinduene er isfrie og gir god sikt før du kjører av sted. Husk at hvis det fyker snø fra taket når du kjører, er det til stor ulempe for bilene bak deg, og i ekstreme tilfeller kan du få bot for å kjøre med dårlig sikt, og snø og is på taket.

Slå av regenerering på glatt føre, hvis du kan. I noen elbiler det ikke mulig å slå av regenerering helt, men i bilene hvor det er mulig, er det lurt slå det av. Da unngår du at bilen begynner å skli ukontrollert hvis du slipper gasspedalen brått. Det er bedre å dempe farten på glatt føre med bremsepedalen, hvis man må ut å kjøre på glatta.

For husk, det lureste er å la bilen stå hvis føret er så dårlig at det er fare for liv og helse.

Lasse Svendsen
(f. 1965): Ansvarlig redaktør. Lasse har jobbet for Lyd & Bilde siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi, om hi-fi i bladet Audio Video, og har erfaring som biljournalist i bladet Drive. Det hele startet i 1980 med en Garrard platespiller, en Tandberg receiver og Jamo høyttalere, Han har også lang erfaring fra hi-fi-bransjen, og skriver i dag mye om hi-fi, foto, computere, lyd, men også om bil.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Vil du lese hele artikkelen?

Med LB+ Total får du tilgang til ALT innhold på Lyd & Bilde og L&B Home.

Allerede abonnent? Logg inn her

  • Prøv LB+ i 30 dager
    Kun 49,-

    Fornyes etter 30 dager, ingen bindingstid.

  • LB+ Total års abonnement
    Kun 137.50 mnd

    Du sparer 288 ,-

Disse elbilene kommer i 2024

Fem tips til bedre rekkevidde om vinteren

Lading av elbil: Alt du trenger å vite

Lyd & Bilde
Scroll to Top