Nyhet

Overvåkning

Tilfeldige TV-reklamer blir fortid, når Google med sin kabel-satsning vil lære dine mest intime TV-vaner å kjenne.
Google Fiber
forfatter

Hvis det er opp til internettgiganten Google, er det snart slutt på å kaste seg ned i sofaen og zappe rundt på TV-kanalene, mens man lurer på hvem som kjøper all den dritten det reklameres for på skjermen.

For alle reklamene vil være målrettet mot deg – og bare deg. Så forvent fristende tilbud, og si samtidig farvel til tanken om å være anonym foran fjernsynet.

I første omgang kommer de personlige reklamene kun til å gjelde TV-seere i Kansas City i USA. Her prøvekjører Google et system til sporing av TV-seernes vaner hos abonnenter på Google Fiber, som er Googles egen lyslederbaserte internettforbindelse.

google_fiber1
Googles fiberboks kan gi deg mer enn lynraskt internett. Den kan også gi Google et helt personlig bilde av dine TV-vaner.

Når reklamepausen i et program starter, vil Google-titterne i Kansas fremover få vist reklamer på skjermen, som er tilpasset deres adresse, typen program og deres personlige TV-vaner.

Google ser deg
Som private internettbrukere kjenner vi Google for sin søkemaskin og et overflodshorn av fremragende gratistjenester. Men Google er samtidig verdensmester i å samle inn, utnytte og videreselge informasjon om sine milliarder av brukere. Alt du foretar deg, mens du er logget inn på din Google-konto, blir registrert, og inngår i Googles meget nøuaktige profil av deg. Og fremover vil det også gjelde TV-reklamer – i hvert fall hvis du bor i Kansas, USA.

Kilde: Adweek

Les alle artikler i 1 måned for 49 kr

Få tilgang alle +artikler samt hele testarkivet.
Ingen bindingstid.
Allerede abonnent?

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

 

forfatter

John Hvidlykke

(f. 1964): Journalist og tester. John har arbeidet for Lyd & Bilde siden 2013, hvor han skriver om hi-fi, høyttalere, computere, gaming og teknologihistorie. John har beskjeftiget seg med teknologijournalistikk siden 1982(!), og har arbeidet for tallrike magasiner i forskjellige roller; blant annet GEAR, High Fidelity, Komputer for alle, Illustreret Videnskab, Ny Elektronik, PC World og Privat Computer. Han har dessuten skrevet tallrike bøker og undervisningsprogrammer om IT.

Aktuelle tilbud

Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer prisvarsling, produktinformasjon og oppdaterte priser.