Bransjenytt

TV, hodetelefoner, lyd og PC-er økte i 2014, mens salget av nettbrett og mobil falt markert.
Annonse
Annonse
forfatter

Nordmenn kjøper fremdeles mye elektronikk. Tallene for elektronikkbransjen i 2014, hadde tydelige vinnere og tapere i markedet. Omsetningsveksten endte på 1,9 prosent til en totalomsetning på 30,27 milliarder, og veksten skyldes at Stiftelsen Elektronikkbransjen for første gang har med hodetelefoner – og wearables, som treningsarmbånd.

Antall solgte hodetelefoner endte på 1,2 millioner, og ga en totalomsetning på 600 millioner kroner.

Hodetelefoner bidrar sammen med salget av TV, lyd- og kjøkkenprodukter, til positive tall for bransjeomsetningen, mens salget av mobil og nettbrett faller markant. Salget av mobiltelefoner falt 12,5 prosent til 2,1 millioner enheter i 2014.

– Mobiltelefonen er fortsatt det viktigste tilbehøret nordmenn har, og vi velger gjerne flaggskipmodellene fra de ulike produsentene. Det at nordmenn kjøper toppmodellene gjør også at utskiftingstakten har sunket, og vi beholder nå telefonen i nesten 2,5 år før vi kjøper ny, sier Marte Ottemo, kommunikasjonssjef i Stiftelsen Elektronikkbransjen.

MOVerre er det for nettbrett som falt med hele 36,7 prosent i 2014. Etter å ha hatt en eventyrlig vekst de foregående årene, ser hvetebrødsdagene ut til å være over for nettbrettsalget.

Annonse

Her er det verdt å merke seg at Apples omsetningstall for iPad-er, ikke er registrert i disse tallene. Men til gjengjeld gjør PC-ene et merkbart comeback, men en økning i salget på 29,2%.

– Vi ser et fall i 2014, hvor nettbrettsalget faller 26 prosent til 700.000 enheter. Vi tror årsaken er tredelt; svært mange husstander har allerede ett eller flere nettbrett, mobiltelefonskjermene er blitt større, og de bærbare PC-ene har gjort et comeback med trykkfølsomme skjermer og nye formfaktorer, sier Ottemo.

Noen nøkketall fra 2014:

  • 1,9% vekst til totalt 30,27 mrd i omsetning
  • Inkluderer hodetelefoner og wearables som er nye kategorier i tallmaterialet
  • 7,6% vekst for lyd og bilde-produkter
  • 29,2% opp for PC-er
  • 36,7% ned for nettbrett
  • Lyd og bilde har 21% av totalmarkedet
  • 12,5% nedgang for mobil, minus 4,8% i omsetning
  • Nordmenn beholder mobilen i snitt to og et halvt år
  • 700.000 nettbrett
  • 80.000 smartklokker
  • 240.000 smartarmbånd
  • Opp 3,6% for TV, ned 7% i verdi
  • 55″ er folketørrelsen
  • 29% andel for TV over 55″
  • 1,2 mill hodetelefoner ga en omsetning på 600 mill kr
  • 9000 solgte platespillere, vekst fra 8000 (2000 solgte CD-spillere)
  • DAB opp 30%

2014 ble ikke noe stort år for 4KTV, med en beskjeden 9% andel av TV-salget, men fallende priser og økende utvalg av 4K-apparater kan gi en markert salgsvekst i 2015.

Salget av DVD- og BluRay-spillere faller kraftig, ned henholdsvis fire og 36 prosent, til en total på 20.000 DVD-spillere og 70.000 Blu-ray-spillere.

Annonse

Mye av årsaken tilskrives strømmetjenester som ViaPlay, Netflix og HBO. En undersøkelse viser at 37 prosent av norske husholdninger abonnerer på en strømmetjeneste – opp fra 20 prosent i 2013, sier Jan Røsholm, administrerende direktør i Stiftelsen Elektronikkbransjen.

Vekst for DAB

Salget av DAB-radioer økte med 30 prosent fra i 2014, til 677 000 enheter, og den tradisjonelle bordradioen øker til 310 000 i 2014, en vekst på 41 prosent.

Vi setter stor pris på at du leser Lyd & Bilde
for å lese videre.

NYHET - nå kan du betale med Vipps!

Prøv Lyd & Bilde i 30 dager for 49 kr

Få full tilgang til alle +artikler, Nordens største testarkiv, guider, anmeldelser og ukentlig nyhetsbrev. Se flere muligheter her

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

 

forfatter

Lasse Svendsen

(f. 1965): Ansvarlig redaktør. Lasse har jobbet for Lyd & Bilde siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi, om hi-fi i bladet Audio Video, og har erfaring som biljournalist i bladet Drive. Det hele startet i 1980 med en Garrard platespiller, en Tandberg receiver og Jamo høyttalere, Han har også lang erfaring fra hi-fi-bransjen, og skriver i dag mye om hi-fi, foto, computere, lyd, men også om bil.
Annonse
Annonse

Aktuelle tilbud

Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer prisvarsling, produktinformasjon og oppdaterte priser.

Les også

Beoplay HX skal ta opp kampen i premiumklassen mot Sony, Bose og andre
De billige, trådløse hodetelefonene Sound Blaster JAM V2 gjør også jobben på hjemmekontoret.
Å forbedre en glimrende hodetelefon som Focal Clear kan ikke være enkelt. Men Focal mener at Clear MG er bedre på alle måter.
Trådløse propper med Marshall-lyd og appstyring.
Blir ny FIA Formula E Safety Car
Den ser mye større ut enn den er, den nye 4309 Studio Monitor.
770 km rekkevidde, selvkjøring på nivå 3, og en overflod av luksus.
Der hvor andre jukser til et 4K-bilde fra et HD-panel, har Sony-projektorene ekte 4K-paneler. Nå kommer to viktige modeller med den nye X1-prosessoren for bildebehandling i toppklasse.
Strømmetjenesten Qobuz satser på musikk med høy lydkvalitet. Nå kommer den til Norge.
Urbanista Los Angeles lades med solceller.
Vakkert og oppsiktsvekkende fra Sony World Photography Awards 2021
Canons nye skrivergenerasjon har fyllbare blekktanker.
Audis nye el-SUV blir den første bilen med Sonos-lyd. Sjekk lanseringsvideoen her!
Her er det vi vet om Samsungs nye 2021-modeller.
De eksisterende produkter utfases. Men brukerstøtte fortsetter i en periode.
Slipper også RF 100mm f2.8L, RF 400mm f2.8L og RF 600mm f4L.