Teknologi

NASA er på saken!
Annonse
Annonse
forfatter

Å reise til Mars har blitt det nye målet, etter folk bare gjesper av tanken på en ny tur til Månen. Å kolonisere den røde planeten har blitt en drøm for mange visjonærer, når man ser at vår egen Moder jord ikke vil være bærekraftig for alltid.

Les også: Elektrisk jetfly skal ta av og lande vertikalt

Et av de mange problemene med å i det hele tatt reise til Mars med bemannet fartøy er tiden det tar å komme seg dit. Nærmere bestemt et halvt år med dagens teknologi.

Nå jobber imidlertid det amerikanske romfartsbyrået NASA med et prosjekt som kan ta et fartøy dit på bare noen dager. Dette ved hjelp av et laserdrevet fremdriftssystem. Et 100 kilos fartøy kan komme seg til Mars på tre dager, mens et bemannet fartøy kan komme seg dit på en måned. Det er fremdeles seks ganger raskere enn med noen av dagens romfartøy, så det kan man trygt kalle fremskritt!

Elektromekanikk
Systemet vil benytte elektromekanisk akselerasjon i stedet for å brenne drivstoff. Det gigantiske lageret med drivstoff tynger fartøyet unødig og gjør det svært ineffektivt å tilbakelegge lange avstander. Ikke tilfellet med et elektromekanisk system.

Annonse

– Elektromekanisk akselerasjon er bare begrenset av lysets hastighet, mens kjemiske systemer er begrenset av energien fra kjemiske prosesser, skrev Philip Lubin, vitenskapsmann hos NASA, i en beskrivelse av teknologien (last ned PDF) .

Det nye systemet vil ”bruke en veldig intens lyskilde for å akselerere materie”. Å bygge det kan imidlertid bli svært vanskelig, da det blant annet kan kreve en stor ring med supermagneter på størrelse med den gigantiske partikkelakseleratoren på CERN, som strekker seg over store områder i Sveits og Frankrike.

Se videoen fra NASA som beskriver konseptet under.

Kilde: BGR

Annonse
Vi setter stor pris på at du leser Lyd & Bilde
for å lese videre.

NYHET - nå kan du betale med Vipps!

Prøv Lyd & Bilde i 30 dager for 49 kr

Få full tilgang til alle +artikler, Nordens største testarkiv, guider, anmeldelser og ukentlig nyhetsbrev. Se flere muligheter her

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

 

forfatter

Geir Gråbein Nordby

(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldri hatt noen heltidsjobb før Lyd & Bilde. Her har han til gjengjeld vært nesten halvparten av sitt liv, helt siden han i 2001 sendte jobbsøknaden til feil adresse (han ville opprinnelig til et innspillingsstudio ved samme navn). Gråbeins ekspertise er hovedsakelig innenfor hi-fi, hodetelefoner og hjemmekino, men det hender han glimter til med andre kvaliteter.
Annonse
Annonse

Aktuelle tilbud

Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer prisvarsling, produktinformasjon og oppdaterte priser.

Les også

Over-the-air gjør det enklere å fikse feil på XC40 Pure Electric P8.
Negative kommentarer renner inn etter trøbbel med forhåndsbestillingen av IONIQ 5.
Volkswagen ID.4 har ankommet norske forhandlere. Vi har tatt en rask titt - og lytt - på infotainment-systemet!
Etter en fullstendig mislykket forhåndsreservering av den elektriske SUV-en IONIQ 5 tirsdag, var det ingen som kom igjennom og fikk reservert. Hyundai gjør nå et nytt forsøk.
Over-the-air gjør det enklere å fikse feil på XC40 Pure Electric P8.
Etter en lang koronapause er ventetiden (snart) over - se traileren til fjerdesesongen her.
Den er stor, den er stilig - og vi får nok aldri se den i Norge.
Negative kommentarer renner inn etter trøbbel med forhåndsbestillingen av IONIQ 5.
Kjapp deg om du ønsker James Bonds kamera.
Elektrostatiske hodetelefoner og drivere fra Stax er bare begynnelsen.
Volkswagen ID.4 har ankommet norske forhandlere. Vi har tatt en rask titt - og lytt - på infotainment-systemet!
Canon oppgraderer EOS M50 Mark II med flere videofunksjoner.
Den nye, internasjonale, strømmetjenesten Paramount+ kommer snart til Norden. Nå er prisen (og litt av innholdet) klar.
Ryktet sier at Sony WF-1000XM4 er like rundt hjørnet
Etter en fullstendig mislykket forhåndsreservering av den elektriske SUV-en IONIQ 5 tirsdag, var det ingen som kom igjennom og fikk reservert. Hyundai gjør nå et nytt forsøk.
Med radar og 3D-teknologi får du full kontroll med Ring Video Doorbell Pro 2. Men den har en stor ulempe for oss nordmenn.