Nå kommer superbatteriene!

Lader til 70 prosent på to minutter, og lever ti ganger lenger.

Mens mye har skjedd de siste årene hva gjelder prosessorkraft, lagring og skjermteknologi, er det nesten flaut hvor lite batteriene har bedret seg siden litiumionbatteriene ble kommersialisert på slutten av 1990-tallet.

Det har ikke manglet på forskningen, og vi har sett mange eksempler på teknologier som har funket i laboratoriet. Men det har aldri kommet så langt som inn i telefonene eller datamaskinene våre.

Forhåpentligvis kan det snart begynne å skje noe. Sist ut er forskere hos Nanyang teknologiske universitet i Singapore, som har utviklet et batteri som kan lades dag ut og dag inn, i tjue år. Det lades dessuten til 70 prosent av sin kapasitet på bare to minutter!

Litiumion og nanorør
Batteriet baserer seg på litiumioner, men grafitten i anoden er erstattet med en gelé, som blant annet inneholder nanorør av titanodioksid. Resultatet er superrask lading og langt mindre degradering i løpet av ladningene, i tillegg til at materialene som er brukt er rikelige på jorden og mye brukt allerede som tilsetningsstoff i matvarer.

Elektriske biler
Teknologien lisensieres nå for produksjon av et ikke navngitt selskap. Professoren ansvarlig for prosjektet Chen Xiaodong, refererer til elektriske biler når han snakker om batteriet, som kan indikere at batteriteknologien først vil finne veien til bilmarkedet, før vi får den i mobiltelefonene våre.

– Elektriske biler vil kunne øke rekkevidden dramatisk, med bare fem minutter med lading, som på linje med tiden man bruker for å pumpe bensin på dagens biler, sier Professor Chen.

61964_1b
Professor Chen viser frem sine nye, ultraraske oppladbare battericeller. Foto: Nanyang teknologiske universitet.

Batteriet, som skal tåle 10.000 ladesykluser, gjør at man kanskje ikke trenger å skifte ut batteriet i løpet av bilens levetid. Å fullade batteriet skal bare ta 15 minutter!

Så spørs det bare: Hvilken bilprodusent har skaffet seg rettighetene til batteriet? Vi klarer ikke å unngå å tenke på Tesla og deres kommende, mye omtalte ”gigafabrikk” for batteriproduksjon. Samtidig har vi ryktene om at Audi jobber på Tesla-konkurrenter med henholdsvis 50 og 70 mils rekkevidde.

forfatter

Geir Gråbein Nordby

(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldri hatt noen heltidsjobb før Lyd & Bilde. Her har han til gjengjeld vært nesten halvparten av sitt liv, helt siden han i 2001 sendte jobbsøknaden til feil adresse (han ville opprinnelig til et innspillingsstudio ved samme navn). Gråbeins ekspertise er hovedsakelig innenfor hi-fi, hodetelefoner og hjemmekino, men det hender han glimter til med andre kvaliteter.
Kommenter

Legg igjen en kommentar

Les også

Den bærbare Beolit 20 har trådløs lading og lang batteritid.
Den svenske nettbutikken åpnet i natt.
Harman Kardon gir deg et trådløst anlegg med mange tilkoblinger.
Kan revolusjonere bildeopplevelsen fra VR-briller.

Aktuelle tilbud

Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer prisvarsling, produktinformasjon og oppdaterte priser.
For å redusere kjøretrøtthet tar Jaguar Land Rover i bruk høyteknologisk støykansellering fra Silentium.
Vi holder på å teste Hyundai Kona med lydanlegg fra selveste KRELL.
Støtte for opptil 11.2 kanaler i kompakte kabinetter.
Hey, Google, nå kjører vi!
Den søteste elbilen blir mer praktisk.
Vi fikk se en rekke nye kraftige smarttelefoner, da Huawei i dag holdt virtuell pressekonferanse.
Prisgunstig fotoskriver for entusiaster.
De helt trådløse øreproppene Oppo Enco X har aktiv støyreduksjon. Lyden er det Dynaudio som står for.
Suksessforfatter Jo Nesbø slår pjaltene sammen med HBO for et kommende serieprosjekt.
Lekkede bilder viser kommende Galaxy S-modeller for første gang.
Gamle planer er funnet frem av skuffen og blir nå støvet av i en teaser på Twitter.
Ratched er en av Netflix' største suksesser noensinne.