Bil & El-kjøretøy Data Sport & Trening Gaming Mobil Smart Home Teknologi

Nyhet

Minecraft-bot skriver sin egen kode med GPT-4

Minecraft kan bli en viktig plattform for utvikling og testing av kunstig intelligens. Bot-en Voyager viser at GPT-4 har særdeles gode Minecraft-ferdigheter.

Skrevet av / 05.06.23 - 13:41
Minecraft-bot skriver sin egen kode med GPT-4

Bot-en Voyager bruker prøv-og-feil-metoden for å skrive sin egen kode, men den spør også den kunstige intelligensen GPT-4 om hjelp.

Bot-en er et eksempel på en programvareagent (bot) med kropp, eller embodied agent, altså en kunstig intelligens (AI) som samhandler med miljøet rundt seg, gjennom en fysisk kropp innenfor det miljøet.

Assistent med kropp

I motsetning til en digital personlig assistent, som for eksempel Google Assistant eller Siri, som bare svarer og utfører kommandoer, så vil en programvare med kropp, som for eksempel en robotstøvsuger, måtte forholde seg til den fysiske verden rundt seg på en helt annen måte.

Høyt på ønskelisten står husholdningsroboter som kan rydde, sortere klesvasken ­og pare sokker, og det setter utrolig høye krav til programvaren.

minecraft
Ill: Skjermbilde, Minecraft for iOS

Minecraft er velegnet

Forskere har funnet ut at spillet Minecraft er et fint sted å teste ut avanserte intelligente bot-er, fordi fysikken og reglene er veldig enkle, så man slipper mange variabler som kan påvirke og kontaminere utfallet mens man prøver seg frem. Samtidig finnes det nesten en uendelighet av ting man kan gjøre og teste ut i spillet.

Les også ChatGPT er det mest imponerende teknologiske fremskrittet i nyere tid En banebrytende utvikling innen AI-teknologi eller et trusselsscenario?

Voyager briljerer

Simuleringsmiljøet hvor man lager Minecraft-bot heter MineDojo. Bot-en Voyager er også bygget i dette miljøet, men har på et tidlig stadium blitt overlatt til seg selv, til å prøve og feile – men også spørre ChatGPT med den nyeste GPT-4 programvaren. Og du kan tro Voyager briljerer! Ingen andre bot-er er i nærheten når det kommer til å bygge og finne ting i spillet.

Voyager starter med veldig enkel kunnskap, og når den støter på saker og ting i spillet, har den en samtale med GPT-4 om hva den bør gjøre og hvordan.

Voyager GPT-4
Ill: voyager.minedojo.org

Ta følgende eksempel, som TechCrunch bruker i sin artikkel om saken:

Det blir kveld, og noen skjeletter kommer for å ta den kunstige agenten. Den har en underliggende kunnskap om dette, men spør så GPT-4: «Hva gjør en god spiller i dette spillet når det er monstre i nærheten». Den får til svar at man bør lage seg et sverd, som man så slår skjelettene med, samtidig som man må unngå å bli truffet selv. Dette oversetter agenten til konkrete mål: samle stein og tre, bygg et sverd ved sløydbordet, rust deg selv med det, og slåss mot et skjelett.

GPT-4 in Minecraft
Ill: AI-generert med Bing

Etter gjennomført akt vil disse ferdighetene bli husket, slik at når oppgaven er å «gå dypt inn i en hule for å finne jernmalm,» trenger den ikke å lære å slåss på nytt. Den kan nå bytte til den raskere og billigere GPT-3.5, for å lære den ferdigheten mest relevant til en gitt situasjon – så den ikke prøver å mine skjelettet og slåss mot malmen …

Metodikken er mye den samme som andre GPT-bot-er, men å bruke denne innenfor Minecraft, som er et mye større miljø enn slike normalt blir brukt i, slik at en bot som Voyager, som er spesialisert innenfor spillet helt fra begynnelsen, vil gjøre ting mye bedre. Den finner flere ting, lærer flere ferdigheter og utforsker mye mer enn de andre bot-ene.

Bruksområder

GPT-4 er mye bedre enn GPT-3.5 til å generere kode. Og det at den blir så god i Minecraft er oppmuntrende, når det kommer til å utvikle verktøy med kunstig intelligens. Tankene går mot en husholdningsrobot som bygger opp erfaring og lærer av sine feil der den skal pare sokker eller sortere klesvasken. For ikke å snakke om når det står om liv, der en hjemmepleierrobot plutselig kan stå i en situasjon der den må handle ut ifra et plutselig illebefinnende hos pasienten. Da ønsker du at roboten har lært seg ett og annet først. Det er vanskelig å tenke seg noen grense for bruksområder.

Les mer om Voyager-prosjektet her.

Kilde: TechCrunch

Geir Gråbein Nordby
(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldri hatt noen heltidsjobb før Lyd & Bilde. Her har han til gjengjeld vært nesten halvparten av sitt liv, helt siden han i 2001 sendte jobbsøknaden til feil adresse (han ville opprinnelig til et innspillingsstudio ved samme navn). Gråbeins ekspertise er hovedsakelig innenfor hi-fi, hodetelefoner og hjemmekino, men det hender han glimter til med andre kvaliteter.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

KI planlegger ferien vår

Styr datamaskinen med hjernen

Blir det Google-AI i iPhone?

Solcellepaneler i øynene?

Googles AI fantiserar fram spill

Nye funksjoner for Pixel-enheter

Ny AI utfordrer GPT-4

Google lanserer mini-AI

Kinas superdatamaskin slår rekorder

AI-generator lager realistiske videoer

Kan dette pannebåndet kontrollere drømmer?

ISS oppgraderer sine datamaskiner

Lyd & Bilde
Scroll to Top