Bil & El-kjøretøy Data Sport & Trening Gaming Mobil Smart Home Teknologi

Kappkjøring med solskinn på tanken

I går endte solracet hvor 38 racerbiler konkurrerte om å komme først på tvers over Australia. Uten en dråpe bensin, ble de 3.000 kilometrene tilbakelagt på ren solkraft.

Skrevet av / 14.10.13 - 13:22
Kappkjøring med solskinn på tanken

World Solar Challenge er navnet på et heseblesende kappløp, hvor biler fra 22 land kjører om kapp tvers over det australske kontinentet. Og som om det å tilbakelegge 3000 kilometer gjennom det øde, knusktørre landskapet ikke var utfordring nok, gjennomføres løpet på ren solenergi.

38 biler deltok i løpet i år, mange av dem bygget av forskere og studenter på universiteter.

Det ble kappkjørt i flere klasser. I den ultralette Challenger-klassen gjelder det rett og slett å komme først i mål.
Det ble kappkjørt i flere klasser. I den ultralette Challenger-klassen gjelder det rett og slett å komme først i mål.

Folk deltok i flere ulike klasser. Hvor tidligere løp kun har dreid seg om å få en soldrevet bil frem til målstreken raskest mulig i “challenger-klassen”, var det i år også en “cruiser-klasse”. Og mens challenger-bilene var bygget så lette og spinkle som mulig for å minske luftmotstanden, inneholdt cruiser-klassen kjøretøy som bar en viss likhet med praktisk anvendelige biler. Det er et krav at bilene i cruiser-klassen har plass til minst to personer, og at de oppfyller sikkerhetskravene til registrerte kjøretøy i hjemlandet.

Det gjelder for eksempel den hollandske bilen Stella (øverste bilde), som er verdens første soldrevne firepersoners familiebil.

Starten fra byen Darwin forrige søndag.
Starten fra byen Darwin forrige søndag.

Feltet satte av sted fra Darwin forrige søndag, i 34 graders varme, og de første kjørerne ankom målet i Adelaide torsdag den 10. oktober. Det ble kjørt fra 8 til 17 hver dag. Det var imidlertid tillatt å forlenge turen med opptil 17 minutter for å nå frem til et mer solrikt sted, hvor bilen kunne “tanke opp”. I så fald startet bilen tilsvarende senere dagen etter.

Sist gang World Solar Challenge ble avviklet var i 2011. Da måtte løpet imidlertid stoppes før tiden på grunn av branner i ørkenlandskapet.

Kilde: ABC.net

Nuon Solar Team var først i mål i Challenger-serien med bilen Nuna7, og hadde tilbakelagt sine 3020 kilometer kl 10.03 lokal tid torsdag.
Nuon Solar Team var først i mål i Challenger-serien med bilen Nuna7, og hadde tilbakelagt sine 3020 kilometer kl 10.03 lokal tid torsdag.

 

Først i mål i Cruiser-klassen var UNSW Solar Racing Team med bilen Sunswift eVe. Mållinjen ble krysset fredag klokken 11.42 lokal tid.
Først i mål i Cruiser-klassen var UNSW Solar Racing Team med bilen Sunswift eVe. Mållinjen ble krysset fredag klokken 11.42 lokal tid.

 

John Hvidlykke
(f. 1964): Journalist og tester. John har arbeidet for Lyd & Bilde siden 2013, hvor han skriver om hi-fi, høyttalere, computere, gaming og teknologihistorie. John har beskjeftiget seg med teknologijournalistikk siden 1982(!), og har arbeidet for tallrike magasiner i forskjellige roller; blant annet GEAR, High Fidelity, Komputer for alle, Illustreret Videnskab, Ny Elektronik, PC World og Privat Computer. Han har dessuten skrevet tallrike bøker og undervisningsprogrammer om IT.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

KI planlegger ferien vår

Styr datamaskinen med hjernen

Blir det Google-AI i iPhone?

Solcellepaneler i øynene?

Googles AI fantiserar fram spill

Nye funksjoner for Pixel-enheter

Ny AI utfordrer GPT-4

Google lanserer mini-AI

Kinas superdatamaskin slår rekorder

AI-generator lager realistiske videoer

Kan dette pannebåndet kontrollere drømmer?

ISS oppgraderer sine datamaskiner

0
Lyd & Bilde
Scroll to Top