Hvem er Teslas mystiske motstander?

Amerikanske Tesla med multi-gründeren Elon Musk i spissen har klart det ingen andre har gjort før dem. De har gjort elbiler sexy – og virkelige. Tesla Model S er en elegant luksussedan med en akselerasjon som en Ferrari, som du kan kjøpe i dag – hvis du har penger nok.

Men nå begynner konkurrentene å dukke opp. I en gammel Nissan-fabrikk i California er en gruppe ingeniører og utviklere med ekspertise i elbiler i gang med å utvikle en bil, som angivelig skal kunne ta opp kampen med Tesla Model S. Virksomheten har passende fått navnet Faraday Future. Michael Faraday var, som Nikola Tesla, en av elektrisitetens stamfedre.

Faraday har allerede over 400 medarbeidere, og antallet vokser daglig. Og nøkkelmedarbeiderne er håndplukket hos konkurrentene, ikke minst hos Tesla, men også BMW, Ferrari, Ford, GM og Volvo har måttet se sine spesialister stikke over til den nye virksomheten.

Nyhetsserveren gløder
Faradays bil skal være klar i 2017, og selskapet vil for å oppnå dette investere en milliard dollar i en bilfabrikk, som skal ligge et sted i USA. Det er for tiden snakk om statene California, Nevada, Georgia eller Louisiana.

På Faraday Futures hjemmeside kan man se en silhuett av hva som kanskje er den kommende bilen. Det er også mulig å abonnere på selskapets nyhetsbrev. Inntil nylig det så mye press på serveren, at man ble bedt om å prøve igjen senere. Men nå ser dette ut til å ha stabilisert seg.

At andre vil prøve å etterape Teslas suksess, er ikke rart, men hvem står bak Faraday Future ,med lommer så dype at man headhunter eksperter i stor stil og deretter investerer milliarder i en lynrask utvikling?

Er Faraday et skalkeskjul for Apple?
Overfor Wall Street Journal sier det nye selskapets visedirektør Nick Sampson, «at man holder sine partneres indentitet hemmelig». Den mulige partneren, som flest peker på, er Apple, som angivelig i lengre tid vært interessert i å komme inn i bilbransjen. Heller ikke navnet på Faraday Futures toppsjef er offentliggjort, hvilket igjen gir grobunn for mistanken om at vedkommende allerede sitter på sjefskontoret hos Apple.

At Elon Musk har et horn i siden til Apple, ble tydelig da han nylig i et intervju med tyske Handelsblatt kalte Apple en søppelplass for de medarbeiderne, som ikke var dyktige nok til å jobbe for Tesla.

Computergrafik: Faraday Future
Denne datategningen har Faraday Future offentliggjort på sin hjemmeside.

Kinesisk mediemogul står kanskje bak
Selv om det er en fascinerende tanke at Apple vil gjøre det samme ved bilindustrien som de tidligere har gjort med datamaskiner, MP3-spillere og mobiltelefoner, kan den virkelige bakmannen bak Faraday Future vise seg å være en kinesisk mediemogul, Jia Yueting. I hvert fall opptrer Yuetings navn på søknader som Faraday har gjort i California. Jia Yueting er i følge magasinet Forbes god for sju milliarder dollar, og han har tidligere uttalt at han vil bygge en bil som kan konkurrere med Tesla.

Her er nøkkelmedarbeiderne som Faraday Future for tiden lister på sin hjemmeside:

  • Nick Sampson, Senior Vice President (tidl. sjef for Vehicle & Chassis Engineering, Tesla Motors)
  • Dag Reckhorn, VP for global produksjon (tidl. produktionssjef på Tesla Model S)
  • Alan Cherry, VP, Human Resources (tidl. seniorsjef, Human Resources, Tesla Motors)
  • Tom Wessner, VP for Supply Chain (tidl. innkjøpssjef, Tesla Motors)
  • Richard Kim, designsjef (tidligere grunnlegger av BMWs i-design og sjefsutvikler på i3 og i8)

Kilder: New York Post, The Next Web, Sydney Morning Herald

Faraday Future

forfatter

John Hvidlykke

(f. 1964): Journalist og tester. John har arbeidet for Lyd & Bilde siden 2013, hvor han skriver om hi-fi, høyttalere, computere, gaming og teknologihistorie. John har beskjeftiget seg med teknologijournalistikk siden 1982(!), og har arbeidet for tallrike magasiner i forskjellige roller; blant annet GEAR, High Fidelity, Komputer for alle, Illustreret Videnskab, Ny Elektronik, PC World og Privat Computer. Han har dessuten skrevet tallrike bøker og undervisningsprogrammer om IT.
Kommenter

Legg igjen en kommentar

Les også

Ny Nord N-serie er de billigste mobilene fra OnePlus til dato.
Denne håper vi blir en realitet, for se så søt den er.
Hold armen i ro og spar plass på skrivebordet med ergonomisk trackball.
I dag slipper Disney+ sesong 2 av The Mandalorian.

Aktuelle tilbud

Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer prisvarsling, produktinformasjon og oppdaterte priser.
Både Marantz, Denon og Yamaha receivere med HDMI 2.1 får svart skjerm med den nye Xbox gjennom HDMI.
Serial 1-elsykkelen er "Powered by Harley-Davidson" og er samtidig en hyllest til selskapets første motorsykkel fra 1903.
Den bærbare Beolit 20 har trådløs lading og lang batteritid.
Den svenske nettbutikken åpnet i natt.
Harman Kardon gir deg et trådløst anlegg med mange tilkoblinger.
Kan revolusjonere bildeopplevelsen fra VR-briller.
For å redusere kjøretrøtthet tar Jaguar Land Rover i bruk høyteknologisk støykansellering fra Silentium.
Vi holder på å teste Hyundai Kona med lydanlegg fra selveste KRELL.
Støtte for opptil 11.2 kanaler i kompakte kabinetter.
Hey, Google, nå kjører vi!
Den søteste elbilen blir mer praktisk.
Vi fikk se en rekke nye kraftige smarttelefoner, da Huawei i dag holdt virtuell pressekonferanse.