Bil & El-kjøretøy Data Sport & Trening Gaming Mobil Smart Home Teknologi

Grand Turismo 5

Spillets unike størrelse med over 70 baner og 1000 biler, er i en klasse for seg selv og holder oss autofile igjennom hele vinteren!

Skrevet av / 31.01.11 - 07:51
Grand Turismo 5

Vi ble lovet en mer moderne skademodell, flerspillemodus av det kraftige slaget, spektakulær grafikk, samt modellerte dashbord slik at du kan føle du sitter i din våteste drøm hva bil angår. Men dessverre holdes ikke alle løftene. Skademodellen er ikke mer realistisk enn tidligere, der spåriper og litt småbulker etter en smell i 160km/t fortsatt er de samme. I vanlige løp kan du bruke motstanderen som autovern for å hjelpe deg selv rundt en sving, akkurat som i GT4. Derimot så er det snakk om at dettet blir løst ved hjelp av oppdateringer på nett om ikke alt for lenge.

Grafikken er spekket med detaljer, og det eneste minuset er at Polyphony Digital har latt ca. 800 av bilene forbli så og si som de var i GT4. Disse kalles standardbiler og de er ikke så detaljerte, samt at man ikke kan endre dem særlig. Dette kan føles litt surt, og kunne kanskje vært endret på i senere oppgraderinger. De resterende 200 bilene, såkalte Premium biler, trekker spillopplevelsen og inntrykkene sterkt opp! De er av ypperste grafisk håndverk, du kan gjøre modifikasjoner på dem og de har modellerte dashbord. Utviklerne klarer med dette, samt med 3D formatet dette sppillet er gitt ut på, å bringe førerhuset rett inn i stua mi, og vekke følelsen av å sitte bak rattet på den ene drømmebilen etter den andre.

I A-spec mode starter du, som du i de tidligere spillene har gjort, med å kjøpe din første bil. Deretter er poenget å vinne løp, pokaler, trimme bilen og/eller kjøpe bredere glis. Nytt i Gran Turismo 5 er, noe som i hvert fall var et stort irritasjonsmoment for undertegnede tidligere, at du slipper å ta lisensene! De er der fortsatt, men det er altså ikke lenger noe tvang. Det blir i så fall mer for å trene og skaffe noen ekstra unike biler ved og få alle pokalene. I spillet er derfor et nytt system innført, og du tilegner deg nå erfaringspoeng når du kjører og øker nivåer underveis. På denne måten krever da også biler og løp at du er på høyt nok nivå før du kan ta dem i bruk.

I tillegg til a-spec mode har du også en b-spec mode serie. Det fungerer nokså likt som på GT4, men du må hyre egen fører og du kan ikke lenger kombinere a og b modus som tidligere. Under “special series”, ligger det en knippe artige baner og løp, Lær deg og kjør NASCAR, test deg selv på Top Gear sin testbane utenfor London eller slipp deg løs med festlige Go-karter. Hovedmenyen er igjen mere oversiktlig enn på 4’eren og du har et fint indeksert system i forhold til løp, modifisering og profilen din.

Konklusjon
Så er det virkelig verdt og benke seg ned i sofaen og kjøre blodtrimma Skyline på Laguna Sega og Nurburgring, i stede for og suse sidelengs fra brøytekant til brøytekant med en sliten gammal Volvo 240 på skauen? Ja, definitivt! Spillet mangler det siste giret for å rekke helt til tops, men utgiverne leverer i beste Gran Turismo stil! og gir dager/måneder med autofil underholdning for alle racinginteresserte. Har du ratt og pedaler fra før? Ikke?! Da vet du hva du burde ha ønsket deg til jul.
Utvikler: Polyphony Digital
Utgiver: SCEE
Plattform: PS3
Sjanger: Racing

+
Detaljert grafikk
Realistiske spillopplevelser


Ikke nyskapende nok
Standardbilene

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

KI planlegger ferien vår

Styr datamaskinen med hjernen

Blir det Google-AI i iPhone?

Solcellepaneler i øynene?

Googles AI fantiserar fram spill

Nye funksjoner for Pixel-enheter

Ny AI utfordrer GPT-4

Google lanserer mini-AI

Kinas superdatamaskin slår rekorder

AI-generator lager realistiske videoer

Kan dette pannebåndet kontrollere drømmer?

ISS oppgraderer sine datamaskiner

Lyd & Bilde
Scroll to Top