Forbrukerne synes ikke smartklokker er smarte

I 2014 ble det bare solgt 720.000 smartklokker med Android Wear. I hele verden.
Annonse
Annonse
forfatter

Vi har tidligere uttrykt vår skepsis mot smartklokker, og da vi testet LGs smartklokke G Watch R, hadde vi en del å utsette på Android Wear, som er Googles operativsystem for smartklokker og andre såkalte wearables, eller nær-kroppen-dingser.

Åpenbart er de fleste forbrukere enige med oss. I hvert fall viser tall fra analyseinstituttet Canalys, at ut av 4,6 millioner solgte smarte wearables på globalt plan i hele 2014 var bare 720.000 enheter basert på Android Wear. Blant disse klarte Moto 360 fra Motorola seg best.

Men med et salg på flere millioner enheter gikk det langt bedre for de såkalte fitness-armbåndene – smarte armbånd fra firmaer som FitBit og Jawbone.

Til Wall Street Journal uttaler analytiker Daniel Matte fra Canalys, at hovedproblemet for Android Wear er at det «ikke er spesielt bra». Han peker på kort batterilevetid som et spesielt stort problem, men også fraværet av brukbare apper til Android Wear er en hindring for salget.

Det er imidlertid mulig at markedet for smartklokker får en saltvannsinnsprøytning i løpet av 2015, tilføyer han. Mange forbrukere venter nemlig på Apple Watch, som forventes å komme på markedet i løpet av april.

Annonse

For å sette omsetningen av Android Wear-produkter i perspektiv, så solgte Apple stort sett like så mange iPhones om dagen – godt over en halv million enheter hver eneste dag – i den siste halvdelen av 2014, som det på globalt plan ble solgt Android Wear-enheter på et helt år!

Vi setter stor pris på at du leser Lyd & Bilde
for å lese videre.

NYHET - nå kan du betale med Vipps!

Prøv Lyd & Bilde i 30 dager for 49 kr

Få full tilgang til alle +artikler, Nordens største testarkiv, guider, anmeldelser og ukentlig nyhetsbrev. Se flere muligheter her

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

 

forfatter

Peter Gotschalk

(f. 1973): Strategisjef og journalist. Peter har arbeidet for Lyd & Bilde siden 2012. Han har vært aktiv som tech-journalist for tallrike medier siden 1998, blant annet som sjefredaktør for gadgetmagasinet GEAR og som journalist for magasinene PC World og Privat Computer. Peter skriver om smartmobiler og andre bærbare enheter samt om teknologisk innovasjon, inkludert 5G, elektrisk mobilitet og smarte hjem.
Annonse
Annonse

Aktuelle tilbud

Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer prisvarsling, produktinformasjon og oppdaterte priser.

Les også

Sony har i dag lansert en ny modell til Xperia 10-serien. Mobilen er den første i serien med 5G.
Mer enn en halv million Huawei-brukere har lastet ned infiserte apper fra selskapets offisielle app-butikk, AppGallery.
Nå kan du lete opp ting som ikke er laget av Apple.
Den nye Nokia X-serien av smarttelefoner er utviklet til å oppfordre brukeren til å beholde smarttelefonen i lengre tid med tre års garanti, sikkerhetsoppdateringer og Android-versjoner.
Der hvor andre jukser til et 4K-bilde fra et HD-panel, har Sony-projektorene ekte 4K-paneler. Nå kommer to viktige modeller med den nye X1-prosessoren for bildebehandling i toppklasse.
Strømmetjenesten Qobuz satser på musikk med høy lydkvalitet. Nå kommer den til Norge.
Urbanista Los Angeles lades med solceller.
Vakkert og oppsiktsvekkende fra Sony World Photography Awards 2021
Canons nye skrivergenerasjon har fyllbare blekktanker.
Audis nye el-SUV blir den første bilen med Sonos-lyd. Sjekk lanseringsvideoen her!
Her er det vi vet om Samsungs nye 2021-modeller.
De eksisterende produkter utfases. Men brukerstøtte fortsetter i en periode.
Slipper også RF 100mm f2.8L, RF 400mm f2.8L og RF 600mm f4L.
To nye mobiler med fokus på kameraet.
Sony har i dag lansert en ny modell til Xperia 10-serien. Mobilen er den første i serien med 5G.
Strømmegiganten har gjort en større innholdsavtale med Sony Pictures.