annonse

Nordmenn elsker store TV-er

Ferske tall fra elektronikkbransjen:

En ny TV skal være større enn den gamle: 65 tommer er i ferd med å bli den nye folkestørrelsen, viser ferske bransjetall.

Marte Ottemo og Jan Røsholm i Stiftelsen Elektronikkbransjen (Foto: Stian Sønsteng).
annonse

Onsdag formiddag la Stiftelsen Elektronikkbransjen frem salgstallene for hjemmeelektronikk 1. halvår 2019.

Salget av elektronikk totalt falt med 3 prosent mot samme periode i fjor. En viktig bidragsyter til det er mobilsalget, som falt med hele 11 prosent, mens verdien «bare» falt seks prosent.

– Flere produsenter har kommet med toppmodeller som koster godt over 10.000 kroner, og da beholder folk gjerne mobilene lengre. Det har også vært noe uro i markedet, og alt dette har påvirket nordmenns kjøpsvaner, sier Marte Ottemo, kommunikasjonssjef i Stiftelsen Elektronikkbransjen.

Vekst i TV-salg – og skjermstørrelse

Etter at TV-salget falt i første halvår 2018, svinger det nå opp igjen: Hittil i år har salget hittil i år vokst med tre prosent.

Salgstatistikken viser også at nordmenn velger større skjerm når de skal bytte ut sin gamle TV: Både 65″ og 75″ har blitt langt mer populært.

– Vi fortsetter å kjøpe større TVer. 55 tommer har de siste to årene vært folke-TVen, men i første halvår ser vi perioder hvor 65 tommer selger mest, sier Ottemo.

55 tommer står nå for 33 prosent av markedet hele første halvår, mens 65-tommerne går fra 17 til 22 prosent markedsandel.

annonse

Også de aller største TVene, 75 tommer og oppover, tar en større del av kaken og stiger fra tre til 4,5 prosent av det norske markedet.

Les også: Kommentar: Du trenger 75 tommer (eller mer)!

4K-oppløsning er blitt nærmest som standard å regne: Hele 92 prosent av TVer solgt i Norge støtter nå denne høye oppløsningen. Samme tall for første halvår 2018 var 85 prosent.

– Mer tilgjengelig innhold i 4K på blant annet Netflix og YouTube, samt lavere priser på de største skjermene har vært med på å øke andelen, sier Ottemo.

Les også: Test av rimelige 65-tommere med HDR

annonse

Smart-armbånd fortsatt populært

Nordmenn har trykket «smartutstyr» til sitt bryst de siste årene, og etter en utflating av salget i første halvår i fjor, vokser nå kategorien videre.

– Salget av aktivitetsarmbånd øker fra 360.000 til 440.000 enheter, mens smartklokkesalget øker fra 355.000 til 360.000 enheter, sier Ottemo.

Salget fordeler seg likt mellom menn og kvinner, mens det er aldersgruppen 30-39 år hvor flest har gått til anskaffelse av smartutstyr.

Dyrere hodetelefoner og fall i DAB-salget

Etter mange år med kraftig vekst i salget av DAB-radioer, ser de ut til at de fleste nordmenn nå har fått seg ny radio, halvannet år etter at FM-nettet stengte for de riksdekkende kanalene. 13 prosent av norske husholdninger sier de har kjøpt én eller flere bordradioer med DAB, mot 25 prosent i samme periode i fjor.

Hodetelefoner er fortsatt en populær kategori blant nordmenn. 15 prosent sier de har kjøpt én eller flere hodesett, mot 17 prosent i første halvår 2018. (Tallet er kun for hodetelefoner, øreplugger er ikke med i tallene). Vi bruker også stadig mer penger på produktene.

Avanserte hodetelefoner med støyreduksjon, som Sony WH-1000XM3 og Bose Noise Cancelling Headphones 700 er utvilsomt med å dra opp prisen.

– Hele 17 prosent av de som har kjøpt nye hodetelefoner har brukt mer enn 3.000 kroner. Produkter i prisklassen 1.000 til 3.000 kroner har også en større del av markedet, 46 prosent mot 37 prosent i fjor. Hodetelefoner under 1.000 kroner står for 38 prosent av markedet, mot 40 prosent i første halvår 2018, sier Ottemo.

Digitale assistenter, høyttalere du kan styre med stemmet og som gjerne også er koblet til andre smarte dingser i hjemmet, er en ganske ny kategori i det norske markedet. Google Assistant kom med norsk språk i fjor høst, og det har påvirket salget; dobbelt så mange nordmenn sier de har kjøpt en digital assistent første halvår i år, sammenliknet med fjoråret.

– Ifølge bransjen er trenden nå at vi gjerne vil ha smarthøyttaleren også med skjerm, og salget av denne type produkter stiger mest, sier Ottemo.

Kamerasalget stuper

Kamerasalget faller i første halvår 2019, ned 28 prosent målt i antall solgte kamera. Verdien faller med 14 prosent i samme periode.

– Til tross for at vi kjøper færre kamera, fortsetter vi å lage fysiske kopier av bildene våre. Bildemarkedet steg fem prosent i første halvår, og det er særlig salget av fotobøker som trekker markedet opp, sier Ottemo.

 

Har du noe å tilføye?
Velkommen til Lyd & Bildes diskusjonsforum. Vi vil gjerne vite hva du mener. Hold deg til temaet og vær saklig, så slipper vi å slette eller moderere innlegg. Andre spørsmål eller synspunkter rettes til redaksjon@lydogbilde.no.

Les også

Start nedtellingen: Nå kommer Disney+ til Norge!

Boikott: Huawei lager et alternativ til Google Maps

Creative vender tilbake til røttene - med et lydkort til konsoller

The Wall of Sound

Nå kommer OLED-gamingskjermene

Slik blir OnePlus' nye 120 Hz Fluid Display

Trådløst til budsjettpris

Praktiske trådløse høyttalere for hjemmet som gir valuta for pengene.

Loewe gjenoppstår

Ny lekkasje: Nå vet vi nesten alt om Samsung Galaxy S20

Så enkelt er det å lage dronevideo

Dette Leica-kameraet mangler noe

Superlett Hasselblad-objektiv

Nå stenges butikkene

Superlett Hasselblad-objektiv

De sier at det er verdens minste og letteste i sitt slag.