annonse
annonse
annonse

Nordmenn elsker store TV-er

En ny TV skal være større enn den gamle: 65 tommer er i ferd med å bli den nye folkestørrelsen, viser ferske bransjetall.

Onsdag formiddag la Stiftelsen Elektronikkbransjen frem salgstallene for hjemmeelektronikk 1. halvår 2019.

Salget av elektronikk totalt falt med 3 prosent mot samme periode i fjor. En viktig bidragsyter til det er mobilsalget, som falt med hele 11 prosent, mens verdien «bare» falt seks prosent.

– Flere produsenter har kommet med toppmodeller som koster godt over 10.000 kroner, og da beholder folk gjerne mobilene lengre. Det har også vært noe uro i markedet, og alt dette har påvirket nordmenns kjøpsvaner, sier Marte Ottemo, kommunikasjonssjef i Stiftelsen Elektronikkbransjen.

Vekst i TV-salg – og skjermstørrelse

Etter at TV-salget falt i første halvår 2018, svinger det nå opp igjen: Hittil i år har salget hittil i år vokst med tre prosent.

Salgstatistikken viser også at nordmenn velger større skjerm når de skal bytte ut sin gamle TV: Både 65″ og 75″ har blitt langt mer populært.

– Vi fortsetter å kjøpe større TVer. 55 tommer har de siste to årene vært folke-TVen, men i første halvår ser vi perioder hvor 65 tommer selger mest, sier Ottemo.

55 tommer står nå for 33 prosent av markedet hele første halvår, mens 65-tommerne går fra 17 til 22 prosent markedsandel.

Også de aller største TVene, 75 tommer og oppover, tar en større del av kaken og stiger fra tre til 4,5 prosent av det norske markedet.

Les også: Kommentar: Du trenger 75 tommer (eller mer)!

4K-oppløsning er blitt nærmest som standard å regne: Hele 92 prosent av TVer solgt i Norge støtter nå denne høye oppløsningen. Samme tall for første halvår 2018 var 85 prosent.

– Mer tilgjengelig innhold i 4K på blant annet Netflix og YouTube, samt lavere priser på de største skjermene har vært med på å øke andelen, sier Ottemo.

Les også: Test av rimelige 65-tommere med HDR

Smart-armbånd fortsatt populært

Nordmenn har trykket «smartutstyr» til sitt bryst de siste årene, og etter en utflating av salget i første halvår i fjor, vokser nå kategorien videre.

– Salget av aktivitetsarmbånd øker fra 360.000 til 440.000 enheter, mens smartklokkesalget øker fra 355.000 til 360.000 enheter, sier Ottemo.

Salget fordeler seg likt mellom menn og kvinner, mens det er aldersgruppen 30-39 år hvor flest har gått til anskaffelse av smartutstyr.

Dyrere hodetelefoner og fall i DAB-salget

Etter mange år med kraftig vekst i salget av DAB-radioer, ser de ut til at de fleste nordmenn nå har fått seg ny radio, halvannet år etter at FM-nettet stengte for de riksdekkende kanalene. 13 prosent av norske husholdninger sier de har kjøpt én eller flere bordradioer med DAB, mot 25 prosent i samme periode i fjor.

Hodetelefoner er fortsatt en populær kategori blant nordmenn. 15 prosent sier de har kjøpt én eller flere hodesett, mot 17 prosent i første halvår 2018. (Tallet er kun for hodetelefoner, øreplugger er ikke med i tallene). Vi bruker også stadig mer penger på produktene.

Avanserte hodetelefoner med støyreduksjon, som Sony WH-1000XM3 og Bose Noise Cancelling Headphones 700 er utvilsomt med å dra opp prisen.

– Hele 17 prosent av de som har kjøpt nye hodetelefoner har brukt mer enn 3.000 kroner. Produkter i prisklassen 1.000 til 3.000 kroner har også en større del av markedet, 46 prosent mot 37 prosent i fjor. Hodetelefoner under 1.000 kroner står for 38 prosent av markedet, mot 40 prosent i første halvår 2018, sier Ottemo.

Digitale assistenter, høyttalere du kan styre med stemmet og som gjerne også er koblet til andre smarte dingser i hjemmet, er en ganske ny kategori i det norske markedet. Google Assistant kom med norsk språk i fjor høst, og det har påvirket salget; dobbelt så mange nordmenn sier de har kjøpt en digital assistent første halvår i år, sammenliknet med fjoråret.

– Ifølge bransjen er trenden nå at vi gjerne vil ha smarthøyttaleren også med skjerm, og salget av denne type produkter stiger mest, sier Ottemo.

Kamerasalget stuper

Kamerasalget faller i første halvår 2019, ned 28 prosent målt i antall solgte kamera. Verdien faller med 14 prosent i samme periode.

– Til tross for at vi kjøper færre kamera, fortsetter vi å lage fysiske kopier av bildene våre. Bildemarkedet steg fem prosent i første halvår, og det er særlig salget av fotobøker som trekker markedet opp, sier Ottemo.

 

Har du noe å tilføye?
Velkommen til Lyd & Bildes diskusjonsforum. Vi vil gjerne vite hva du mener. Hold deg til temaet og vær saklig, så slipper vi å slette eller moderere innlegg. Andre spørsmål eller synspunkter rettes til redaksjon@lydogbilde.no.
annonse

Les også

Panasonic går i Netflix-modus

Panasonic går i Netflix-modus

Panasonics kommende OLED-skjermer vil støtte Netflix Calibrated Mode.
Sony KD-85ZG9

Sony KD-85ZG9

Sonys første 8K TV er rett og slett spinnvill.

Samsung QE75Q950R QLED 8K

Samsung QE75Q950R QLED 8K

Med Samsungs oppdaterte 8K-skjerm Q950R er du garantert en ultraskarp bildeopplevelse. Men det koster …

LG OLED65C9

LG OLED65C9

LGs nye OLED65C9 kommer fullspekket med de råeste finessene, flott design og spektakulær bildekvalitet - til lavere pris enn mange av konkurrentene.

Samsung The Frame 3.0 klar for Norden

Samsung The Frame 3.0 klar for Norden

Samsungs populære ramme-TV er tilbake i ny versjon, denne gangen med QLED-teknologi.
Apples nye TV-app lansert i Norge

Apples nye TV-app lansert i Norge

Apples nye TV-app er nå tilgjengelig i Norge via en rekke enheter, deriblant Samsung smart-TV!
Sony KD-75XG9505

Sony KD-75XG9505

Sony KD-75XG9505 imponerer med rå kontrast og intense farger, som gir fenomenale bildeopplevelser.

Nå får Netflix bedre lyd!

Nå får Netflix bedre lyd!

Netflix lover lydgjengivelse i "studiokvalitet" med ny oppdatering.
annonse
Lukk meny