Nyhet

Ferske tall fra elektronikkbransjen:

En ny TV skal være større enn den gamle: 65 tommer er i ferd med å bli den nye folkestørrelsen, viser ferske bransjetall.
forfatter

Torsdag formiddag la Stiftelsen Elektronikkbransjen frem salgstallene for hjemmeelektronikk 1. halvår 2021.

Tallene for TV-markedet viser at nordmenn kjøpte 4,5 prosent færre TVer første halvår i år. Det kommer etter en kjempevekst i TV-salget i 2020.

Verdien av TV-salget øker derimot med nesten tre prosent: Det skyldes blant annet at Ola & Kari Nordmann velger betraktelig større skjermer når de skal ut og handle ny TV. Kanskje mest oppsiktsvekkende er det at stadig flere velger en TV på 75 tommer – eller større.

 

Vekst i verdi og skjermstørrelse

55-tommeren har de siste årene vært regnet som «folkestørrelsen», men har i år blitt tatt igjen av 65 tommers TVer. I følge salgstallene ligger de to skjermstørrelsene nå helt likt, med 29 prosent hver av markedet. Og trenden går helt klart i retning av de større skjermene.

– 65 tommer og større står nå for 42 prosent av TV-markedet, mot 34 prosent i første del av 2020. Størst prosentvis vekst er det i de aller største TVene på over 75 tommer, som nå har en markedsandel på nesten 13 prosent, sier Marte Ottemo, kommunikasjonssjef i Stiftelsen Elektronikkbransjen.

 

Eller kan det være at nordmenn lot seg overbevise (eller skremme?) av Samsung storskjerm-propaganda for noen år tilbake…

 

 

 

Vekst i TV-salg – og skjermstørrelse

Etter at TV-salget falt i første halvår 2018, svinger det nå opp igjen: Hittil i år har salget hittil i år vokst med tre prosent.

Salgstatistikken viser også at nordmenn velger større skjerm når de skal bytte ut sin gamle TV: Både 65″ og 75″ har blitt langt mer populært.

– Vi fortsetter å kjøpe større TVer. 55 tommer har de siste to årene vært folke-TVen, men i første halvår ser vi perioder hvor 65 tommer selger mest, sier Ottemo.

55 tommer står nå for 33 prosent av markedet hele første halvår, mens 65-tommerne går fra 17 til 22 prosent markedsandel.

Også de aller største TVene, 75 tommer og oppover, tar en større del av kaken og stiger fra tre til 4,5 prosent av det norske markedet.

Les også: Kommentar: Du trenger 75 tommer (eller mer)!

4K-oppløsning er blitt nærmest som standard å regne: Hele 92 prosent av TVer solgt i Norge støtter nå denne høye oppløsningen. Samme tall for første halvår 2018 var 85 prosent.

– Mer tilgjengelig innhold i 4K på blant annet Netflix og YouTube, samt lavere priser på de største skjermene har vært med på å øke andelen, sier Ottemo.

Les også: Test av rimelige 65-tommere med HDR

Smart-armbånd fortsatt populært

Nordmenn har trykket «smartutstyr» til sitt bryst de siste årene, og etter en utflating av salget i første halvår i fjor, vokser nå kategorien videre.

– Salget av aktivitetsarmbånd øker fra 360.000 til 440.000 enheter, mens smartklokkesalget øker fra 355.000 til 360.000 enheter, sier Ottemo.

Salget fordeler seg likt mellom menn og kvinner, mens det er aldersgruppen 30-39 år hvor flest har gått til anskaffelse av smartutstyr.

Dyrere hodetelefoner og fall i DAB-salget

Etter mange år med kraftig vekst i salget av DAB-radioer, ser de ut til at de fleste nordmenn nå har fått seg ny radio, halvannet år etter at FM-nettet stengte for de riksdekkende kanalene. 13 prosent av norske husholdninger sier de har kjøpt én eller flere bordradioer med DAB, mot 25 prosent i samme periode i fjor.

Hodetelefoner er fortsatt en populær kategori blant nordmenn. 15 prosent sier de har kjøpt én eller flere hodesett, mot 17 prosent i første halvår 2018. (Tallet er kun for hodetelefoner, øreplugger er ikke med i tallene). Vi bruker også stadig mer penger på produktene.

Avanserte hodetelefoner med støyreduksjon, som Sony WH-1000XM3 og Bose Noise Cancelling Headphones 700 er utvilsomt med å dra opp prisen.

– Hele 17 prosent av de som har kjøpt nye hodetelefoner har brukt mer enn 3.000 kroner. Produkter i prisklassen 1.000 til 3.000 kroner har også en større del av markedet, 46 prosent mot 37 prosent i fjor. Hodetelefoner under 1.000 kroner står for 38 prosent av markedet, mot 40 prosent i første halvår 2018, sier Ottemo.

Digitale assistenter, høyttalere du kan styre med stemmet og som gjerne også er koblet til andre smarte dingser i hjemmet, er en ganske ny kategori i det norske markedet. Google Assistant kom med norsk språk i fjor høst, og det har påvirket salget; dobbelt så mange nordmenn sier de har kjøpt en digital assistent første halvår i år, sammenliknet med fjoråret.

– Ifølge bransjen er trenden nå at vi gjerne vil ha smarthøyttaleren også med skjerm, og salget av denne type produkter stiger mest, sier Ottemo.

Kamerasalget stuper

Kamerasalget faller i første halvår 2019, ned 28 prosent målt i antall solgte kamera. Verdien faller med 14 prosent i samme periode.

– Til tross for at vi kjøper færre kamera, fortsetter vi å lage fysiske kopier av bildene våre. Bildemarkedet steg fem prosent i første halvår, og det er særlig salget av fotobøker som trekker markedet opp, sier Ottemo.

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

 

forfatter

Audun Hage

(f. 1981): Redaksjonssjef. Audun ble ansatt som journalist hos Lyd & Bilde i 2004 og har spilt en aktiv rolle i utviklingen av L&B som magasin og nettsted. Audun er ekstremt kvalitetsbevisst, og kjent for sine kresne ører og skarpe blikk. Som redaksjonssjef holder han et våkent øye med alt journalistene skriver. Han er også ansvarlig for Lyd & Bildes TV-tester.

Aktuelle tilbud

Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer prisvarsling, produktinformasjon og oppdaterte priser.