Bil & El-kjøretøy Data Sport & Trening Gaming Mobil Smart Home Teknologi

Kommentar

It’s the customer, stupid!

Jeg er ikke overrasket over at Huawei stor sett har forsvunnet fra det nordiske mobilmarkedet. Det er det som skjer når man ikke prioriterer brukeren først.

Skrevet av / 13.06.21 - 11:48
It’s the customer, stupid!
comment Dette er en kommentar. Kommentaren gir uttrykk for skribentens holdning

Den kan nok virke litt arrogant, men jeg føler likevel trangen til å si det: I’m not going to say I told you so … But I told you so!

For litt over et år siden skrev jeg nemlig en analyse under overskriften «Om et år er Huawei på vei ut», og jeg skal love deg at mange lesere kom med svar på disse anklagene.

Les også Takk og farvel, Huawei AppGallery gir ikke brukerne den opplevelsen de forventer. Alternative app-butikker er ikke en løsning. Fraværet av Google betyr et farvel til Huawei på det norske markedet.

Her er bare et lite utvalg av de sinte kommentarene jeg mottok (originalt med masse skrivefeil):

«Kanskje du heller bare skal holde deg til det forstår og etterlate dette til mobilnerdene. Huawei lager verdens beste mobiltelefoner og det finnes et hav av muligheter for å installere appene man trenger, noe som er bevist av forskjellige nerder og mobilanmeldere.»

«Selvfølgelig er ikke Huawei på vei ut. Maken til usaklige artikler skal man lete lenge etter.» 

«Selvfølgelig er de ikke på vei ut. Tvert imot vil vi sannsynligvis se andre telefoner som vil fokusere på parallell distribusjon med f.eks. Huaweis app-galleri, eller med operativsystemer som alternativ til Google, for å sikre seg økonomisk i fremtiden. Det er nok ikke mange måneder til Trump sier: «Vi har store problemer med Sør-Korea, de kjøper ikke nok fra oss» (eller har han allerede sagt det?). Den situasjonen er det ingen mobilprodusent som ønsker å sitte i fast i. Huawei klarer seg helt fint siden de kan leve på sitt lokale marked.»

«Har du fått betalt av USA for å skrive så negativt? Det er skammelig 😱»

Og det var bare kommentarene på en av våres tre nettsider. I tillegg kom flere sinte kommentarer fra de to andre sidene samt i sosiale medier. Det var ikke pent!

Men det gikk ikke særlig inn på meg den gang, for jeg har sjeldent vært så sikker i min sak som da jeg skrev den analysen. Og nå et år senere, er det på tide å komme med en statusoppdatering.

Les også Huawei-blokkeringen: Slik blir du rammet! Hva betyr Googles blokkering av Huawei for deg som allerede har en Huawei mobil? Les svaret her!

Ikke engang i Topp 5

Salgstallene er veldig tydelige.

Faktisk var Huawei et lite øyeblikk i løpet av 2020 verdens største mobilprodusent foran Samsung, men i skrivende stund er ikke det kinesiske selskapet engang blant de fem største!

Den amerikanske boikotten og mangelen på Google-tjenester på selskapets smarttelefoner har fått salget til å implodere.

I stedet har andre kinesiske mobilmerker som Xiaomi og OnePlus stått bak kulissene og vært klare til å ta over tomrommet som Huawei har etterlatt seg.

Les også Xiaomi overgår Huawei Det kinesiske firmaet solgte mer enn 10 millioner premium-mobiler i løpet av 2020, som utgjør en stigning på 28%.

Hva sa jeg for et år siden?

Hvis du leser alt det ovennevtne som skadefryd over at Huawei har mistet sin dominerende posisjon på markedet, så må jeg minne deg om at jeg aldri har vært spesielt begeistret for de kinesiske smarttelefonene.

Flere av Huaweis toppmodeller har jeg gitt toppkarakterer, da jeg testet dem tilbake i en fjern fortid før den amerikanske boikotten.

Huawei P30 Pro ga jeg 5 stjerner og våres Spesielle Anbefaling i min test fra 2019. (Foto: Huawei)

Det gjelder bl.a. Huawei P30 Pro som jeg i 2019 roste til skyene for å ha det råeste mobilkameraet noensinne!

Det var først da Huawei med P40 Pro ønsket at vi alle skulle bytte til selskapets egen app-butikk, AppGallery, at jeg hoppet av.

Les også Huawei: Ingen kommentar! Den kinesiske elektronikkgiganten nekter å forklare strategien bak AppGallery.

I min analyse fra i fjor skrev jeg bl.a.:

I tillegg er det svært få alminnelige mobilbrukere som orker å bruke tid og krefter på å laste ned og sette seg inn i foreldede alternativer til Google Play på smarttelefonen sin. Det kommer rett og slett ikke til å skje. Uansett hva mine kolleger i andre tech-medier måtte mene.

Derfor var Huawei med lanseringen av spesielt P40 Pro nødt til å overbevise forbrukerne om at selskapets mobiltelefoner ville fungere like bra som alle andre Android-baserte mobiltelefoner. Og at man kunne laste ned stort sett alle de vanlige appene fra AppGallery. Bare for å gjøre det tydelig at du som forbruker kunne investere pengene dine i et Huawei-produkt og forvente den samme gode opplevelsen som vanlig.

I stedet har Huawei med AppGallery kommet med en halvferdig løsning, som på ingen måte tilbyr brukerne en god opplevelse eller et reelt alternativ til Google.

Hva gjorde Huawei feil?

Og det hadde jeg helt rett i.

Men spørsmålet er så om det kunne gått annerledes? Var det noe Huawei kunne ha gjort for å beholde kundene sine?

Til slutt konkluderte jeg at «selv den største lommeboka ikke kan få folk til å flokke til et nytt økosystem, som ikke tilbyr de samme tjenestene og mulighetene som man er vandt til.»

Og den uttalelsen er verdt å utdype. For ja, jeg tror så absolutt det kunne ha gått annerledes.

Dersom kundene heller hadde vært fokuset for Huawei – i stedet for selskapets egne problemer.

Huawei har nå lansert et ekte alternativ til Android, nemlig HarmonyOS. Forhåpentligvis har Huawei hatt brukerne i sentrum når dette systemet ble utviklet.  (Foto: Geir Gråbein Nordby)

Hvorfor var det slik at vi alle skulle overtales til å bruke AppGallery i stedet for Google Play? Og diverse alternative tjenester i stedet for dem de fleste av oss er vandt til fra Google?

Var det fordi Huawei mente at AppGallery var en bedre løsning for brukerne? Var det fordi man hadde satt seg som mål å tilby brukerne enda bedre tjenster basert på en enda bedre teknologi?

Nei, brukerne – de betalende kundene – var aldri i fokus for Huawei. Det handlet ikke om å gjøre livene vår enklere ved å tilby oss noe som var bedre og mer brukervennlig enn det konkurrentene kunne tilby.

I stedet handlet det om Huawei selv. Mobilprodusenten var nede på kne for å trygle og be oss om å fortsette å kjøpe produktene deres, selv om brukeropplevelsen helt klart ikke ville være på nivå med konkurrentene. Vi skulle så og si gå på kompromiss med våres egne behov for å redde et globalt teknologiselskap, som har nesten like mange medarbeidere som det bor folk i Trondheim.

Og selvfølgelig var det ikke spesielt mange som ble med på det.

Dette bør absolutt være en leksjon for Huawei og alle de andre teknologivirksomhetene på markedet. Det er brukeren som bestemmer! Hvis ikke brukeren er i sentrum for alt du gjør som virksomhet, så har du allerede tapt på forhånd.

Det er mulig at Huawei har lært av dette med selskapets nye og egenutviklede operativsystem HarmonyOS. Hvis det er tilfellet vil jeg ikke utelukke at Huawei langsomt kan komme tilbake. Men det vil ta lang tid, for det er vanskelig å tilgi at de tenkte på seg selv først og på kundene etterpå, så fort de kom under press.

Peter Gotschalk
(f. 1973): Sjefredaktør L&B Home. Peter har arbeidet for Lyd & Bilde siden 2012. Han har vært aktiv som tech-journalist for tallrike medier siden 1998, blant annet som sjefredaktør for gadgetmagasinet GEAR og som journalist for magasinene PC World og Privat Computer. Peter skriver om smartmobiler og andre bærbare enheter samt om teknologisk innovasjon, inkludert 5G, elektrisk mobilitet og smarte hjem.

18 hendelser på “It’s the customer, stupid!”

  1. Jeg gjør et forsøk også…
    Kjære journalist, du fremstiller deg selv som svært arrogant bedreviter ved å spå ting «alle» skjønner for deretter å skryte av deg selv ved å henge ut alle som ikke er enig med deg. Innsats til stryk men Trump ville vært stolt. På tide å slippe til yngre mindre arrogante krefter.

  2. Jøss! Det virker som om det er ett og annet du ikke har fått med deg her, Thomas?

    1. Peter, alvorlig talt!
      At du kaller det du har skrevet for en analyse er bare pinlig. -At det kom til å bli vanskelig for Huawei da de ble utestengt fra Googles Play- / app butikk og uten tilgang til vesentlige apper, det trengte man ikke en stor glasskule til for å kunne forutse. Hva skulle de så gjort, lagt ned virksomheten eller forsøke å bygge et tredje økosystem, sten for sten?

      Enda verre er det senere forsvaret av den såkalte analysen og ikke minst, diskrediteringen av oss lesere grunnet skrivefei. Som om L&B’s lesere er for dumme til å kunne uttale seg.
      Mange kommentarer er trolig skrevet på en mobil med liten skjerm (som det jeg nå skriver der selve skriveruten er ca 2,5 cm x 4 cm), som en iPhone, en Samsung eller tom. en Huawei. Deres lesere er vel meningsberettigede? Dette ble bare flaut.

      Jeg håpet i det lengste at artikkelen bare var en rask oversettelse av et sammenrasket oversettelse fra et utenlandsk magasin, men nå som den blir forsøkt forsvart på denne patetiske måten OG med et alt annet enn perfekt språk, så må jeg faktisk takke av som abonnent på L&B.
      Lykke til videre!

    2. Peter Gotschalk

      Hei Trond,
      Som du med rette skriver, var det lett å forutsi at dette ville bli vanskelig for Huawei. Til tross for dette fikk jeg i fjor aggressive reaksjoner fra enkelte lesere, som rett og slett nektet å erkjenne hva situasjonen sannsynligvis ville bety for Huawei og deres fremtidige tilstedeværelse i det nordiske markedet.

      Derfor var det også logisk å se på dagens situasjon nå, et år senere. Bare for å se om virkeligheten hadde utviklet seg slik jeg postulerte. Da det viste seg å være tilfelle – faktisk i enda større grad enn jeg trodde – var det også åpenbart å gjøre seg noen tanker om årsaken. Ikke på at Huawei hadde det vanskelig, men at forbrukerne var så raske til å velge bort selskapets produkter.

      Du spør da hva annet Huawei kunne ha gjort? Vel, det er flere alternativer. De kunne ha trukket seg helt ut av markedet, i erkjennelse av at de ikke var i stand til å gi forbrukerne en skikkelig løsning. Eller de kunne i det minste ha vært mer ærlige om svakhetene og manglene ved deres alternative løsning. Men de gjorde det motsatte.

      Huawei nektet å svare på kritikk eller spørsmål om økosystemet deres. I stedet kommuniserte de ensidig, dels i form av et vell av pressemeldinger, og dels i form av reklametekster. De betalte en rekke mindre tek-medier for å skamrose AppGallery og gi leserne “råd og tips” om, hvor enkelt det var å bruke Huaweis nye plattform. Lyd & Bilde var blant de få tek-mediene i Norden som sa nei takk til å sette vår troverdighet på spill, ved å delta i den slags markedsføring.

      Når det gjelder leserne, er det et faktum at noen av reaksjonene på kommentaren min fra i fjor var voldsomt aggressive. Jeg ble blant annet anklaget for å være kjøpt og betalt av USA for å sverte Huawei, og jeg ble bedt om å holde meg til ting jeg forsto. Når jeg nevner det, er det ikke for å diskreditere noen (derfor nevner jeg ingen navn), men for å vise hvor upopulært synspunktet mitt var den gangen.

      Det var faktisk så upopulært at jeg nesten sto alene med det. Derfor er antydningen din om at min kommentar er en dårlig omskrevet oversettelse av en utenlandsk analyse, litt ironisk. Du har selvsagt din rett til å mene at det er patetisk at Lyd & Bilde bruker vår ekspertkunnskap om tek-industrien til å sette ulike utviklinger i perspektiv for leserne, men det er faktisk akkurat det abonnentene våre betaler for.

      Hvis du føler deg så fornærmet av en av kommentarene våre at du derfor ikke lenger vil være abonnent, er det selvfølgelig ditt frie valg. Lykke til.

    3. John Jensen

      Direkte barnslig av de leserne som truer med å trekke sitt abonnement når de ikke liker hva Peter skriver. Det må være mulig å være litt uenig uten å true som en liten guttunge i sandkassen…

  3. Du har helt rett Peter
    De har dessuten et myndighetskrav hengende over seg om å overvåke all kinesiskfiendlig virksomhet på Internet. Så da så….

    1. @Didrik, her uttaler du deg om noe du ikke vet mye om. Det er din rett, men hvor kommer denne bombastiske overbevisningen fra og på hvilket grunnlag baserer du dette? Det er slik at flere hundre(!) norske politikere, myndigheter, presse og næringslivstopper har besøkt Huawei – ikke bare FrP. Huawei flasher gjerne imponerende lokaler og et svært high-tech miljø. Trolig har ansatte i Lyd&Bilde vært i Shenzhen flere ganger selv.
      Dernest at Huawei som har levert 4G installasjoner til de aller fleste teleoperatørene i verden (med unntak av de amerikanske) innimellom har hatt tilgang til for mye data er ikke nødvendigvis fordi noen har brutt seg inn, men heller fordi de har hatt en uautorisert aksess ifm. vedlikehold, konfigurering, tuning av systemer osv. De som husker den såkalte skandalen som involverte Broadnet og et indisk selskap med tilgang til litt mye informasjon for noen få år siden vet at dette ikke er unikt. Og av alle de selskapene som er tatt for noe kriminelt så er jo nettopp Huawei foreløpig nærmest uten flekker på sitt rulleblad, i alle fall i Vesten.
      Man skal definitivt problematisere kinesisk- og all annen imperalisme, det samme gjelder organisert etterretning, men det involverer ikke nødvendigvis Huawei fordi det har opphav i Kina.
      Et spørsmål man samtidig bør stille seg er, er det verre at en tekniker i Huawei teoretisk skulle fått tak i mine opplysninger enn at Google og Facebook garantert vet «alt» om meg? Vi vet jo samtidig at amerikanske myndigheter får tak i alt de vil om våre politikere endog gjennom våre naboland (nå sist Danmark) samt at all norsk internett trafikk inntil nylig har gått via Sverige og sikkert har blitt overvåket av både vennlige og uvennlige tjenester. Sist, det finnes trolig lettere måter å skaffe seg sensitive opplysninger på enn å gå via en produsent av mobiltelefoner. Som enhver sikkerhetsekspert vil si, Android er i seg selv pip-åpent, ios er bittelitt mindre åpent, men også en smal sak å komme inn i hvis man vil.
      Til slutt er det grunn til å tro at det sitter langt inne for Huawei å legge til rette for etterretning. -Den dagen Huawei faktisk blir tatt for å samarbeide med kinesisk nasjonal spionvirksomhet, så mister trolig 100.000 av vel 200.000 ansatte jobben fordi selskapet fra en dag til annen mister sine eksportmarkeder (som de forsåvidt er i ferd med å gjøre basert på den politiserte Øst-Vest-konflikten).

      @L&B: Det som er synd er at redaktøren av Lyd&Bilde tillater dette makkverket trykket i sitt navn. Her sparkes åpne dører inn og lesernes tid kastes bort på en dels tom, dels villedende artikkel. Jeg har lest nok av Peters pompøse og selvrettferdiggjørende «journalistikk» og har fått enda en grunn til å takke av som abonnent.

      Over og ut herfra!

  4. Jeg hadde helt fint klart å leve med AppGallery og andre muligheter for å installere app’er, men det at vips / mobilbanker ikke vil virke for de er avhengige av Google sine systemer, det kan jeg ikke.

    For mange mobilbrukere vil ikke AppGallery virker bra nok, antageligvis kunne det en gang i fremtiden, men hvor mange nordmenn er villige til å kjøpe en mobiltelefon idag som ikke støtter vips/mobilbank? AppGallery kunne vært mye bedre en Google play, det hjelper ikke når sentrale apper for oss i Norge ikke virker på grunn av fraværet av Google Mobile Services.

  5. Pleier ikke kommentere på sånt, men dette ble for dumt. At Huawei er mindre å se på det nordiske markedet er vel ikke rart, tatt i betraktning at de ble nektet adgang til Google’s tjenester, og følgelig mindre interessant for brukere. Dette i tillegg til at de nye Huawei-telefonene nesten er vanskelig å få tak i gjør sitt. At man kaller dette en spådom blir for dumt. Bare dette er en grunn til å ikke abonnere på lydogbilde.no..
    Huawei var verdens nest største mobilprodusent, men etter at de ble nektet tilgang, har de desverre falt ned til 7. Plass. Personlig har jeg tenkt å skaffe meg p50, og finne andre løsninger. For en så god telefon er det verdt de ulempene.

    1. Peter Gotschalk

      Kjære Tonmy, jeg tror du har misforstått poenget mitt. Selvfølgelig er den amerikanske boikotten utgangspunktet for Huaweis problemer. Det er også nevnt i kommentaren, akkurat som jeg har skrevet om boikotten og dens konsekvenser i mange artikler siden 2019. Ikke minst i den ett år gamle kommentaren («Farvel og takk, Huawei»), som den nåværende artikkel refererer til.

      Hele poenget er tross alt hvordan Huawei har valgt å takle den vanskelige situasjonen. Og her var det krystallklart for meg, fra jeg sto med deres første mobil med AppGallery i hånden, at deres strategi ikke ville fungere. I tillegg var løsningen altfor uferdig. Jeg vurderte at bare veldig få Huawei-brukere ville være lojale nok til å kaste seg på for å få den uferdige alternative Android-versjonen med AppGallery til å fungere. Og den analysen er har blitt ettertrykkelig bekreftet i virkeligheten.

      Og her kommer vi til det å ha kunden i fokus. For hvis Huawei hadde hatt det, ville de aldri ha prøvd seg på det vanskelige skandinaviske markedet med SÅ dårlig løsning. Men det gjorde de – vel vitende om at produktet var uferdig. Og den slags blir straffet av forbrukerne.

    2. Hvilken løsning kunne de valgt da? De gjorde det beste ut av en dårlig situasjon, og lot de som absolutt ville ha produktene deres få tilgang til de, under de forutsetningene de desverre havnet under. Nå er det vel Apple og enkelte andre som har blitt tatt i å spionere på brukerne sine. Men det var vel ikke på agendaen å stoppe Apple…
      Og nei, jeg misforsto ikke, ble for dumt hele artikkelen.. Blir omtrent som å spå at en bensinbil vil selge dårlig hvis tilgangen på bensin blir stoppet.. No shit liksom.. Og det er også skrevet i en arrogant tone. Dette er for dårlig journalistikk. Så på dere som mer seriøse før jeg leste dette. Ha en fortsatt fin og partisk kveld.

    3. Peter Gotschalk

      Hei Tonmy,
      som jeg nettopp skrev til en annen leser ovenfor:

      Du spør hva annet Huawei kunne ha gjort? Vel, det er flere alternativer. De kunne ha trukket seg helt ut av markedet, i erkjennelse av at de ikke var i stand til å gi forbrukerne en skikkelig løsning. Eller de kunne i det minste ha vært mer ærlige om svakhetene og manglene ved deres alternative løsning. Men de gjorde det motsatte.

      Huawei nektet å svare på kritikk eller spørsmål om økosystemet deres. I stedet kommuniserte de ensidig, dels i form av et vell av pressemeldinger, og dels i form av reklametekster. De betalte en rekke mindre tek-medier for å skamrose AppGallery og gi leserne “råd og tips”. om, hvor enkelt det var å bruke Huaweis nye plattform. Lyd & Bilde var blant de få tek-mediene i Norden som sa nei takk til å sette vår troverdighet på spill, ved å delta i den slags markedsføring.

      Vedrørende din analogi om bensinbiler og bensin … vel, det Huawei gjorde var å påstå at bensinbilen din ville kjøre like bra på bioetanol som på ekte bensin , selv om de selvfølgelig visste at det ikke var sant. Noe som mange av bransjekollegene mine i andre tek-medier gjentok ukritisk, fordi de hadde vanskelig for å se forbi sin egen tek-entusiasme.

      Å punktere den ballongen – nettopp av hensyn til forbrukernes faktiske behov – er god journalistikk, ikke dårlig. Og det er heller ikke partisk. Det er stort sett L&Bs raison d’être at vi sier det vi mener. Også når synspunktet vårt ikke er populært.

  6. Per Olsen

    Dette var tynn suppe..
    De aller fleste unntatt Lyd & bilde skjønner at det er pga amerikanske handelsrestriksjoner at Huawei går tilbake.
    Veldig spent på Huawei P50 Pro

    1. Peter Gotschalk

      Kjære Per, jeg tror du har misforstått poenget mitt. Selvfølgelig er den amerikanske boikotten utgangspunktet for Huaweis problemer. Det er også nevnt i kommentaren, akkurat som jeg har skrevet om boikotten og dens konsekvenser i mange artikler siden 2019. Ikke minst i den ett år gamle kommentaren («Farvel og takk, Huawei»), som den nåværende artikkel refererer til.

      Hele poenget er tross alt hvordan Huawei har valgt å takle den vanskelige situasjonen. Og her var det krystallklart for meg, fra jeg sto med deres første mobil med AppGallery i hånden, at deres strategi ikke ville fungere. I tillegg var løsningen altfor uferdig. Jeg vurderte at bare veldig få Huawei-brukere ville være lojale nok til å kaste seg på for å få den uferdige alternative Android-versjonen med AppGallery til å fungere. Og den analysen er har blitt ettertrykkelig bekreftet i virkeligheten.

      Og her kommer vi til det å ha kunden i fokus. For hvis Huawei hadde hatt det, ville de aldri ha prøvd seg på det vanskelige skandinaviske markedet med SÅ dårlig løsning. Men det gjorde de – vel vitende om at produktet var uferdig. Og den slags blir straffet av forbrukerne.

    2. Når skal f. eks. den norske regjeringen skjønne at kinesisk (Huawei) hardware og software er spekket med spion-vare – og har vært det i mer enn 5 år nå!

      Når/hvis regjeringen tegner milliard-avtaler med Huawei, så kan det sammenlignes med å la KGB overta norske PST.

      Alle avtaler om alle typer datautstyr med Kina må kanselleres og alt kinesisk utstyr vi har nå må kontrolleres av topp-eksperter. 

      https://www.bloomberg.com/news/articles/2018-10-09/new-evidence-of-hacked-supermicro-hardware-found-in-u-s-telecom

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

OnePlus er på vei med nye produkter

Heineken lanserer trist mobil

Årets Edge-serie er her

Billigere iPhone-reparasjoner

Sporingsbrikker for alle Android-mobiler

Smart kombi-lader til ferieturen

Hva vil Apple vise i juni?

Galaxy Tab S6 Lite oppgraderes

Design drømmemobilen din

Enklere å bytte fra iPhone til Android

Se Google Pixel på stor skjerm

Samsung klar med to nye budsjettvennlige mobiler

0
Lyd & Bilde
Scroll to Top