Apple la i går frem regnskapet for andre kvartal. Og det var ikke hyggelig lesning for aksjonærene: For første gang på 13 år opplevde Apple tilbakegang på stort sett alle fronter.
Inntjeningen falt med nesten 8 milliarder dollar i forhold til samme kvartal i 2015, og iPhone-salget har stupt med hele 10 millioner enheter mot fjoråret.
Salget av iPad og Mac-computere har også falt, og markedet svarte med å sende Apple-aksjen nedover med hele 8 prosent, som er et uhørt stort fall på én dag.
Noe er galt i Cupertino, og for første gang siden Steve Jobs’ død i 2011 ser dommedagsprofetiene om Apples snarlige undergang, ut til å ha fått rett.
Det virker kanskje hysterisk å mene at et selskap med kvartalsomsetning på høyde med det årlige bruttonationalproduktet for landet som Bulgaria, Uruguay og Slovenia, står på kanten av stupet. Men for for oss handler det ikke så mye om Apples finansielle muskler. Det overlater vi til aksjeanalytikere og næringslivspressen å mene noe om.
Det blodrøde regnskapet er et uttryk for, at forbrukerne ikke er like ville etter Apples produkter som de pleide å være. Og dét kan vi godt forstå. Derfor står der også i underrubrikken til artikelen, at vi mener det dårlige resultatet faktisk er vel fortjent. Apples aktuelle produktutvalg er bare ikke på nær så fete som de var i gamle dager, og det vil vi gjerne si høyt.
Derfor er ikke Apples produkter gode nok
Vi pleier å give høye karakterer til de fleste Apple-produkter. Vi har nettopp gitt iPhone SE 5 stjerner og vår spesielle anbefaling, mens den nye iPad Pro med 9,7” skjerm fikk hele seks stjerner.
Fjorårets iPhone 6s og 6s Plus fik også toppkarakterer, og det samme gjelder den nye Apple TV.
Apple har ikke sluttet med å lage gode produkter – langt derifra – men de setter ikke lengre dagsorden. Selskapet som ga oss den første smartmobilen med kapasitiv touch-skjerm og app-butikk, og som tre år senere skapte en ny produktkategori med iPad der andre hadde feilet, har nå blitt tatt igjen av konkurrenter med raskere ytelse, bedre skjerm og kamera, og i det hele tatt mer innovative produkter.
Et klart eksempel på at Apple følger etter – i stedet for å lede an – er iPad Pro.
Det var Microsoft, som med Surface Pro skapte kategorien for nettbrett med pc-lignende ytelse, og mer fokus på produksjon enn underholdning. Apple følger bare med på trenden som konkurrenten fra Seattle har definert.
Joda, den nye lille iPad Pro er et fremragende nettbrett, men den er også et uttrykk for at Apple reagerer på påvirkninger utenfra. Tiden hvor Apple var den som kom med de nye ideene kom fra Apple, ser ut til å ha gått bort i glemselen.
Et Apple som oppfører seg som en bank og overlater innovasjonen til firmaer som Google, Facebook og Tesla, kan fortsatt være en viktig aktør på elektronikkmarkedet, og produktene deres vil selvsagt fortsatt være brukervennlige med høy kvalitet.
Men vi har sluttet å regne med at det neste teknologiske kvantespranget kommer fra Apple. Vi ønsker selvfølgelig å ta feil: Innerst inne håper vi på at Tim Cook ved neste store Apple-lansering – eller den neste etter det igjen – nok en gang skal ytre de velkjente ordene: “One more thing!”
Vi kommer nok til å vente forgjeves.