Search
Generic filters

Tre BeoPlay i minuttet

De mobile og litt rimeligere produktene i Play-serien gjør godt i den ellers slunkne kassen i Struer.

Det er lenge siden B&O har hatt stort å glede seg over. Endelig får de et velfortjent pust i bakken. For mens julesalget går inn i sin siste, paniske fase, kan selskapet konstatere at Play-produktene har gått som varmt hvetebrød i julestria.

Julen har vært god for danske B&O’s Play-avdeling, som har opplevd den største salgssuksessen i selskapets historie. Det er spesielt tyskere, briter og kinesere som har fått pakket inn de danske designproduktene.

Mens selskapet som helhet har hatt det vanskelig for å tjene penger, er de mer hippe BeoPlay-enhetene, målt i antall, den største salgssuksessen i selskapets historie. Frem til jul har B&O Play solgt i gjennomsnitt tre produkter i minuttet. Og ser man isolert på salget i november er salget like stort som hele samme kvartal i 2014.

«I dag lytter vi til musikk på en annen måte enn vi gjorde for bare 10 år siden. Elementer som tidløs design og sesongens farger er minst like viktige som god lyd, og på samme måte er høyttalere en markant del av innretningen, som skal kunne brukes som bakgrunnsmusikk og til å starte en fest,» sier direktør for B&O Play, Henrik Taudorf Lorensen.

Det er spesielt den bærbare høyttaleren BeoPlay A2, som netopp har rundet 200.000 produserte enheter på verdensplan, som har bidratt til det store julesalget. Og de trådløse og støydempende hodetelefonene BeoPlay H8 har samtidig rundet 70.000 solgte enheter. Flere enn 1,5 millioner eier i dag et sett hodetelefoner eller en bærbar høyttaler fra B&O Play.

Play snart like viktig som hovedmerket
Faktisk selges det nå B&O Play-produkter for nesten like mye som de tradisjonelle hi-fi- og TV-produktene, som vel å merke har en mye høyere stykkpris. Og det er synlig på selskapets resultat. I andre kvartal 2015 ble det solgt Play-produkter for 326 millioner kroner, mens B&O solgte for 403 millioner kroner av sine kjerneprodukter.

Fremgangen er velkommen for den 90-årige virksomheten, som for øyeblikket leter med lys og lykter etter en kjøper eller en pengesterk partner. Faktisk var B&O kun 19 millioner fra å få forretningen til å gå rundt i andre kvartal. Og det var før den flotte julehandelen.

Artikkelfoto: B&O Play

Kommenter

Legg igjen en kommentar

Les også

Panasonic starter utrullingen av sin første Android-TV i november!
Så er det offisielt. OnePlus lanserer sin neste mobil om tre uker.
Kun 50 par, og de blir ikke akkurat billige.
I tillegg til Elite 85t slipper Jabra aktiv støydemping til den eksisterende Elite 75t.

Aktuelle tilbud

Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer prisvarsling, produktinformasjon og oppdaterte priser.
I dag slipper Netflix traileren til sin første norske originalfilm: Kadaver.
Med Netatmo Smart Videoringeklokke ser du hvem som ringer på og kan snakke med dem fra hvor som helst.
Bestill og spesifiser din egen Mustang Mach-E. Pris fra 412.000 kroner, mulighet for firehjulstrekk og rekkevidde opptil 610 km.
Snart får vi nordmenn nok en strømmetjeneste å velge imellom.
En mer kompakt og billigere modell av Sony Xperia 1 II. Men med nesten alle de samme spesifikasjonene.
Snart kommer nok en svensk originalserie fra strømmegiganten.
SteelSeries Arctis 9 er et trådløst hodesett med surroundlyd, som funker til både PC og PlayStation-konsollene.
Kompakt high-end med nok krefter.
En nærmere kikk på både innsiden og utsiden av de nye Xbox-ene.
GoPro Hero9 Black har 5K video, enda bedre videostabilisering – og endelig selfie-skjerm.
30. oktober slipper Disney+ sesong 2 av The Mandalorian.
Og prisene blir relativt hyggelige.