Søk etter tester, nyheter, anmeldelser..

Klassisk rock på biblioteket

Opplev vintage high-end på biblioteket og lytt til musikk som på kult-barene i Japan.

Musikk på biblioteket er ingen ny ide. Heller ikke muligheten for å lytte til den på stedet. Men på Viby Bibliotek i Aarhus har de tatt det et steg videre. Har får man nemlig opplevelsen på et vintage high end-anlegg.

Tyngdepunktet av anlegget er et par med JBL 4333-studiomonitorer. Høyttalerne som er på størrelse med vaskemaskiner ble brukt i platebarer i hele verden på 70-tallet, men de var også populære hjemmehøyttalere hos hi-fi-produsenter. Høyttalerne, en Rega Planar 3-platespiller og en 200W profesjonell effektforsterker er kjøpt til bibliotekets formål. Men en McIntosh C33 forforsterker hadde de lånt inn til dagens anledning.

Musikkbibliotekar Emil Brøsen forklarer at inspirasjonen kommer fra de såkalte Jazz Kisa-barene i Japan, hvor man i tillegg til drinker kan nyte musikk på klassiske hi-fi anlegg i høy kvalitet.

I løpet av våren holder biblioteket en rekke arrangementer med temaet «Store Rockeklassikere – Stor Lyd.» Et klassisk rockealbum blir presentert av vinylentusiast og forfatter Søren Genefke. Og når man har hørt om albumets historie blir pickup’en senket i platesporet og albumet spilles i sin fulle lengde. Kun med en kort pause mellom de to sidene, slik at kaffekoppene kan fylles på igjen. Ikke så mye snakk – bare musikk!

En McIntosh C33-forforsterker var lånt inn til anledningen. Foto: John Alex Hvidlykke, L&B

Vi var med da Led Zeppelin II fra 1969 var på programmet. Søren Genefke fortalte om albumets mildt sagt kaotiske skapelse. Led Zeppelin hadde tidligere samme år gitt ut sitt debutalbum, som ble en stor suksess. Nå var de på en turné som ble forlenget gang på gang – samtidig med at plateselskapet presset på for å få et nytt album produsert. Derfor er albumets numre innspilt bit for bit i forskjellige studioer i USA og England, innimellom daglige konserter.

Søren Genefke fortalte også om alle versjonene av albumet, og han hadde tatt med sin yndlingsversjon. For å sørge for suksess ble lydteknikeren bedt om å gjøre lyden så deilig som mulig. Og det gjorde han. Det er trøkk i bassen og en himmelsk dynamikk. Dessverre betyr det også vinylformatet presses til det ytterste – og litt til. Da plateselskapet oppdaget at pickup’en simpelthen ble kastet ut av sporet på de fleste anlegg  ble albumet straks trukket tilbake fra butikkene. Men en del eksemplarer var allerede solgt. Og det var et av disse foredragsholderen hadde med seg.

Pickup’en holdt seg heldigvis i sporet, men det er ikke rart platen forårsaket problemer ved utgivelsen for 50 år siden. For det er trykk i bassen hele veien ned i en grad og på et nivå som man vanligvis ikke prøver å presse ned på en plate.

Vinylentusiast Søren Genefke hadde tatt med seg yndlingsutgaven av albumet. Foto: John Alex Hvidlykke, L&B

Å høre en plate fra start til slutt uten noen form for distraksjoner er en opplevelse som blir mer og mer sjelden. Men her, i bibliotekets kjeller var muligheten der. Og billettene var utsolgt.

Neste gang er den 8. april hvor Beatles’ Abbey Road står på programmet.

Det ble «sparket dekk» og beundret utstyr i pausen. Foto: John Alex Hvidlykke, L&B

Full tilgang til Lyd & Bilde for 1 kr

Prøv i en uke og få tilgang til over 6000 tester, alle nyheter, guider og anmeldelser.

(f. 1964): Journalist og tester. John har arbeidet for Lyd & Bilde siden 2013, hvor han skriver om hi-fi, høyttalere, computere, gaming og teknologihistorie. John har beskjeftiget seg med teknologijournalistikk siden 1982(!), og har arbeidet for tallrike magasiner i forskjellige roller; blant annet GEAR, High Fidelity, Komputer for alle, Illustreret Videnskab, Ny Elektronik, PC World og Privat Computer. Han har dessuten skrevet tallrike bøker og undervisningsprogrammer om IT.