Hjerneaktiviteten blir betydelig svakere hos personer som bruker ChatGPT til å skrive tekster, sammenlignet med dem som bruker egen hjerne eller tradisjonelle søkemotorer. Dette viser en ny studie fra MIT Media Lab publisert i juni 2025, som kan få store konsekvenser for hvordan vi bør bruke KI-verktøy i utdanning og arbeidsliv.
Hjernen kobler ut når KI kobles inn
I studien, ledet av forskeren Nataliya Kosmyna, ble 54 deltakere delt inn i tre grupper: én gruppe som brukte ChatGPT, én som brukte vanlige søkemotorer, og én som kun brukte egen hjerne til å skrive essays. Ved hjelp av EEG-målinger studerte forskerne hjerneaktiviteten til deltakerne over en periode på fire måneder.
– Det som virkelig motiverte meg til å publisere dette nå, før en full fagfellevurdering, er at jeg er redd for at noen beslutningstakere om 6-8 måneder vil bestemme seg for å innføre ChatGPT for svært unge barn, ned i barnehagealder. Jeg tror det ville være svært skadelig, sier Kosmyna i et intervju med TIME.
Resultatene var tydelige: deltakerne som brukte ChatGPT viste den svakeste hjerneaktiviteten og dårligste hukommelsen. De husket lite av sine egne tekster og hadde lavest eierskapsfølelse til arbeidet de hadde utført. Kosmyna kaller dette fenomenet «kognitiv gjeld» – når man låner tenkekraft fra KI, betaler man med sine egne kognitive ferdigheter over tid.
Fra aktiv tenkning til kopier og lim
I starten av studien brukte ChatGPT-gruppen verktøyet til å stille strukturelle spørsmål for essayet sitt. Men mot slutten av studieperioden kopierte de fleste bare hele teksten fra KI-en, med minimale endringer.
EEG-målingene avslørte at hjerneaktiviteten systematisk ble redusert, jo mer ekstern støtte deltakerne fikk. Gruppen som jobbet uten hjelpemidler viste de sterkeste og mest omfattende nevrale nettverkene, søkemotor-gruppen hadde moderat engasjement, mens ChatGPT-brukerne hadde den svakeste hjerneaktiviteten.
Særlig urovekkende var det at deltakerne som først hadde brukt ChatGPT og senere måtte skrive uten verktøyet, viste svakere alfa- og beta-bølger i hjernen. Dette tyder på at de ikke hadde integrert informasjonen i sine egne hukommelsesnettverk.
– Oppgaven ble utført, og man kan si at det var effektivt og praktisk. Men som vi viser i studien, ble ingenting av det integrert i hukommelsesnettverkene dine, forklarer Kosmyna.

«Sjeleløse» essays uten originalitet
To engelsklærere som vurderte essayene, beskrev tekstene fra ChatGPT-gruppen som stort sett «sjeleløse». Tekstene manglet original tenkning og brukte de samme uttrykkene og ideene, noe som også ble bekreftet av dataanalyser.
Interessant nok viste studien at når deltakere som først hadde skrevet uten hjelpemidler senere fikk bruke ChatGPT, presterte de bedre. De viste større hjerneaktivitet på tvers av alle EEG-frekvensbånd, noe som tyder på at KI, når den brukes riktig, faktisk kan forbedre læring i stedet for å hemme den.
Bekymringer for utviklende hjerner
Forskerne er særlig bekymret for hvordan dette kan påvirke barn og unge, siden deres hjerner fortsatt er under utvikling. Barnehjerner kan være spesielt sårbare for denne typen kognitiv underbelastning, mener forskerne.
– Det er viktig å forstå at hjernen trenger å utvikle seg på en mer analog måte. Vi må ha aktiv lovgivning som tester disse verktøyene før vi implementerer dem i utdanning, sier Kosmyna.
Psykiater Dr. Zishan Khan, som behandler barn og ungdom, støtter bekymringen: «Disse nevrale forbindelsene som hjelper deg med å få tilgang til informasjon, hukommelse og evnen til å være motstandsdyktig – alt dette vil svekkes ved overavhengighet av KI.»
Balanse mellom teknologi og tankekraft
Forskerne understreker at studien ikke fordømmer bruk av KI-verktøy generelt, men heller peker på behovet for mer bevisst bruk. De sammenligner situasjonen med da kalkulatoren først ble tilgjengelig for studenter på 1970-tallet.
– Utfordringen med KI er at utdanningssektoren for det meste ikke har hevet listen på en måte som gjør KI til en nødvendig del av prosessen. Lærere krever fortsatt at elevene fullfører de samme oppgavene og forventer samme standard på arbeidet som for fem år siden, sier forskerne.
Studien er foreløpig ikke fagfellevurdert, og med bare 54 deltakere er utvalget relativt lite. Forskerne planlegger nå en lignende studie som tester hjerneaktivitet ved programmering med eller uten KI.
Hele studien finner du på brainonllm.com
Les videre med LB+
Full tilgang 1 uke uten bindingstid!
Tilgang til ALT innhold i 1 UKE!
LB+ Total tilbud - Første mnd KUN 79,-
Tilgang til ALT LB+ innhold
LB+ total 12 måneder
Tilgang til ALT innhold i 12 måneder
- Tilgang til mer enn 7800 produkttester!
- Store rabatter hos våre samarbeidspartnere i LB+ Fordelsklubb
- Ukentlige nyhetsbrev med siste nytt
- L&B TechCast – en podcast av L&B
- Magsinet digitalt – ny utgave hver måned
- Deaktiver annonser
- L&B+ Video – bli med L&B redaksjonen behind the scenes, på de store tech-messene og mye mer!