Bil & El-kjøretøy Data Sport & Trening Gaming Mobil Smart Home Teknologi

Nyhet

Polestar 4 lansert

Ser du hva som mangler på Polestar 4?

Skrevet av / 18.04.23 - 09:00
Polestar 4 lansert

Etter flere små drypp og bilder som viser lite og ingenting, er Polestar 4 endelig lansert med alle relevante data – og ikke minst bilder.

Polestar kaller den en SUV-coupe, men i våre øyne ser den ut til å være formet som en sportslig femdørs coupe, litt som BMW i4 M50, og slett ikke som noen SUV. Men Polestar 4 skiller seg fra BMW-en og alle andre elbiler i D-segmentet på ett område: Den har ikke bakrute.

Overhodet.

Snur man seg og titter bakover, ser man rett i en sort vegg der panoramataket slutter. 

Foto Polestar

Siden man ikke kan se ut av en bakrute på Polestar 4, har bakspeilet en integrert skjerm som viser bildet fra et takmontert kamera, vist på bildet over. Polestar mener kameraet gir føreren et mye bredere synsfelt enn et bakspeil gjør, og det kan man skjønne all den stund en bakrute her ville vært formet som en brevsprekk.

023a 024a 025a 026a 027
<
>
Mellom forsetene finnes en egen skjerm som lar bakpassasjerer styre media og klimaanlegget.

Sjefsdesigneren i Polestar, Maximillian Missoni, forteller at de har fjernet bakruten og flyttet bakstolpen i taket lengre bak, for å gi passasjerene bedre plass. Det har også gitt en lengre glasstak, som strekker seg over hodene til passasjerene, og ser ut til å gi dem god takhøyde sammenlignet med de fleste coupe-karosserier.

Polestar sier at interiøret og materialene er inspirert av mote- og sportstøyindustrien, og her brukes det strikket tekstil av 100% resirkulert PET, bio-vennlig MicroTech vinyl og dyrevelferdsertifisert Nappa-skinn. 

Motor og rekkevidde

Polestar 4 er bygget på Geelys SEA-plattform. Med en akselavstand på tre meter, og en totallengde på 484 cm, er den innvendige plassen trolig bedre enn i en BMW i4 M50, og Polestar 4 går i tillegg lengre.

015 014 008
<
>
Den bakre lysstripen som er designet for å redusere turbulens

Polestar 4 Long range Dual Motor, har to synkronmotorer leverer en total effekt på 400 kW (544 hk) og 686 Nm  Ytelsene er nær sammenfallende med BMW-en, og fra 0 til 100 km/t tar det 3.8 sekunder. Men rekkevidden på opptil 560 km etter WLTP-standarden, er bedre. Den fremre motoren foran kan frikobles helt for å forbedre effektiviteten og maksimere rekkevidden. 

Alternativt kan man velge Long range Single motor-versjonen, som har en motor bak med 200 kW (272 hk) og 343 Nm. Da økes rekkevidden opptil 600 km.

Batterikapasiteten til Long range-variantene er 102 kWh.

Polestar 4 i tall:

  • 4839 mm lang
  • 1544 mm høy
  • 2139 mm bred
  • 2999 mm akselavstand
  • 2232 – 2351 kg
  • 50:50 vektfordeling
  • 500 liter bagasjevolum
  • 15 liter foran
  • 2000 kg hengervekt
  • 1500 kg for Long range single motor
  • 75 kg taklast
  • 166 mm bakkeklaring
  • 0,269 Cd luftmotstand
  • 16,7-16,8 kWh/100 km forbruk (Long range Dual motor)
  • 102 kW batterikapasitet (Long range)
  • 560 km rekkevidde (WLTP Long range Dual motor)
005n 004n 003 002
<
>

Vehicle to load

Ladeluken er motorisert, og når man lader er ladeeffekten maksimalt 200 kW når man lader fra en hurtiglader, men Polestar 4 kan ta opptil 22 kW fra en veggboks. Den har også toveis lading som standard, og V2L (Vehicle to load) gjør det mulig å lade sparkesykkelen, eller levere strøm til den elektriske grillen, eller elektroverktøy for del den.

Den leveres med varmepumpe som utnytter spillvarme fra omgivelsene til oppvarming av kabin og batteripakke. 

Apple CarPlay

Man kan velge et ganske heftig anlegg fra Harman Kardon i Polestar 4. Da får man 12 høyttalere som drives av totalt 1.400 W forsterkereffekt. Velger man skinnpakken med nappa i tillegg, får man i tillegg to høyttalere i hver nakkestøtte foran.

Apple Carplay er standard uansett versjon, og Polestar 4 Googles Android Automotive operativsystemet, og Snapdragon Cockpit Platform på en 15,4-tommer landskapsorientert skjerm. 

Foto Polestar

Foran føreren er det en 10.2-tommers skjerm som viser hastighet, batteriprosent og rekkevidde, men også informasjon om andre trafikanter, førerassistanse og navigasjon.

Bilens head-up display (HUD) er på hele 14,7-tommer, og viser blant annet kjøretøyinfo, hvem som ringer og navigasjon når den er aktiv. HUD-en har også en Snow mode som endrer tekstfargen for bedre lesbarhet mot hvit snø.

Polestar 4 leveres med opptil ni kollisjonsputer, og SuperVision Advanced Driver Assistance System fra Mobileye. Den bruker radar, tolv kameraer og 12 ultrasoniske sensorer, som sensorer som merker om fører holder i rattet. Bilen har også et kamera som overvåker øynene og hodebevegelsene til føreren (uten å lagre noe data), for å unngå farlige situasjoner som kan oppstå hvis sjåføren er uoppmerksom.

Fire utstyrsnivåer

Foto Polestar

Bilen er utstyrt med semiaktive dempere med Comfort og Performance mode, og lan leveres med fire utstyrspakker.

Plus-pakken er den enkleste. Velger man Plus Pro-pakken får man hellakkert karosseri hvor sideskjørt og støtfangere er lakkert, et elektrokromatisk panoramaglasstak, og ekstra interiørbelysning. Her kan man også velge nappa-pakken som inkluderer skinnseter med ventilering, massasje og de nevnte høyttalere i nakkestøttene på forsetene. 

Pilot-pakken inkluderer Pilot Assist med flere støttesystemer, mens Performance-pakken forsterker bilens sportslige uttrykk, med 22-tommers smidde lettmetallfelger, ventilerte Brembo-bremser, Polestar Engineered-tuning og bremsekalipere, setebelter og ventilhetter i Swedish gold.

Pris og tilgjengelighet

Polestar 4 lanseres først i Kina, hvor den skal produseres av Geely. Den kommer først til Europa tidlig i 2024, og Polestar estimerer en en startpris på 60.000 Euro.

Foto Polestar
Les også Se alle elbilene som kommer i 2023 De 30 viktigste elbilene.

Polestar 2 Performance Engineered

Polestar 2 Performance

Polestar 2 får mer effekt og blir enda mer sportslig med en oppgradering du fikser selv.

Les hele testen
Lasse Svendsen
(f. 1965): Ansvarlig redaktør. Lasse har jobbet for Lyd & Bilde siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi, om hi-fi i bladet Audio Video, og har erfaring som biljournalist i bladet Drive. Det hele startet i 1980 med en Garrard platespiller, en Tandberg receiver og Jamo høyttalere, Han har også lang erfaring fra hi-fi-bransjen, og skriver i dag mye om hi-fi, foto, computere, lyd, men også om bil.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Toyota Mirai: Et sant mareritt

Ny Mini-modell underveis

Toppløst og smellvakkert fra Maserati

Snart går Mercedes EQS enda lengre

Alfa Romeos første elbil

Tesla Model Y med 600 km rekkevidde

Fullstendig galskap

Xpeng avduker el-SUV for folket

Her er det plass nok

Snart kan du lynlade hos Ford

Så mye bedre er nye Porsche Taycan

ID. Buzz - endelig med firehjulsdrift

Lyd & Bilde
Scroll to Top