Lucid Motors vil innføre bil-til-hjem-lading i sine elbiler. Det bekrefter selskapets fungerende toppsjef Marc Winterhoff, men han holder kortene tett til brystet når det gjelder detaljer.
– Jeg vil ikke avsløre for mye ennå. Vi kommer til å annonsere dette i nær fremtid, sa Winterhoff i et intervju med nyhetsnettstedet Axios nylig.
Teknologien, som på engelsk kalles «vehicle-to-home» eller V2H, gjør det mulig for elbileiere å bruke bilens batteri som strømkilde til boligen. Et typisk elbilbatteri kan forsyne et gjennomsnittlig hjem med strøm i to til tre dager under et strømbrudd.
Kan spare penger på strømregningen
Systemet kan også brukes til å redusere strømregningen. Eieren kan lade bilen når strømmen er billig om natten, og bruke batteriet til å forsyne huset når strømmen er dyr på dagtid. Ulempen er at installasjonen av de nødvendige toveisladeenhetene typisk koster flere titusener kroner. Så spørs det om den ekstra slitasjen på batteriet gjør at vinningen går opp i spinningen, men der vil vi først få fasit når teknologien blir mer utbredt.
Winterhoff kom med uttalelsen under et besøk i Washington, der selskapet annonserte et samarbeid med Nvidia om avansert selvkjøringsteknologi. Målet er at Lucids kommende mellomstore elbiler skal få nivå 4-autonomi – der bilen kan kjøre helt uten menneskelig inngripen i de fleste situasjoner. Som vi vet blant andre Tesla allerede jobber beinhardt med.

Har forberedt teknologien lenge
Lucid har egentlig allerede lagt grunnlaget for bil-til-hjem-funksjonen. Selskapets nettside beskriver deres hjemmetilkoblede ladestasjonen som utstyrt med «innebygde toveisfunksjoner» som snart skal gjøre det mulig å drive hjemmet.
I slutten av 2023 lanserte Lucid også «RangeXchange», en funksjon som lar flaggskipet Air sedan lade andre elbiler direkte med opptil 9,6 kilowatt effekt.
Følger etter konkurrentene
Med bil-til-hjem-lading blir Lucid en del av et stadig voksende felt. Volkswagen begynte å tilby funksjonen i ID-serien i 2023, mens Ford har hatt det på den amerikanske versjonen av F-150 Lightning-pickupen siden lanseringen i 2022. General Motors la til V2H på flere modeller i fjor, inkludert Chevrolet Blazer EV og GMC Sierra EV.
De koreanske produsentene Hyundai og Kia tilbyr funksjonen på modeller som Ioniq 5, EV6 og EV9, også de på det amerikanske markedet. Her hjemme venter vi derimot fortsatt på teknologien.
Selv Tesla, som selger energilagringsløsninger ved siden av bilene sine, har nylig utvidet sin «Powershare» V2H-funksjon fra Cybertruck til også å omfatte den nye Model Y Performance-varianten som kom til USA tidligere denne måneden. Den samme bilen her hjemme støtter endelig V2L (strøm til verktøy og småelektrisk), men inntil videre er ikke V2H tilgjengelig.
Europeisk satsing med nye forhandlere
Samtidig som Lucid jobber med nye funksjoner, endrer selskapet også salgsmodellen i Europa. I stedet for utelukkende å selge direkte til forbrukere, er de nå i dialog med tredjepartsforhandlere.
Utstillingsrommene vil fortsatt ha «Lucid-utseende og følelse», men vil ikke være eid av bilprodusenten selv. Dette er en måte å legge til nye salgskanaler på, forklarer Winterhoff, og en mulighet til å jobbe med folk som har etablerte forbindelser i ulike markeder.
Europamarkedet er fortsatt knøttlite for Lucid, som nesten utelukkende selges i USA, men er et marked i vekst for produsenten.
Mer info: lucidmotors.com



