Bil & El-kjøretøy Data Sport & Trening Gaming Mobil Smart Home Teknologi

Nyhet

Faraday Future FF 91 kommer – 5 år for sent

Mange trodde Faraday Future FF 91 ville bli "litt dyrere" enn Tesla Model X. Ingen ante at den kom til å bli sååå dyr.

Skrevet av / 31.05.23 - 14:22
Faraday Future FF 91 kommer – 5 år for sent

Det var januar 2017, og jeg var som tidligere år sendt av gårde til Las Vegas for å dekke CES. Det var slitsomt, det var ikke noe nytt. Men en morgen våknet jeg med en urolighet i kroppen. Hva gjorde jeg i går? Jeg hadde vært på restaurant, med noe godt i glasset ved siden av. Jeg kom tilbake til hotellet, spilte bort noen dollar på ruletten. Greit nok. Men hvorfor denne iboende angsten?

Jeg åpnet Macbook-en, sjekket eposten. Der lyste den imot meg: «Gratulerer med din plass i køen for Faraday Future-flaggskipet FF 91!». Jeg sjekket kontoen, og sannelig hadde det ikke blitt trukket 5.000 dollar. Idiot.

Faraday Future FF 91 CES 2017
Det var dette synet som gjorde at journalisten dro kortet på en kølapp for Faraday Future FF 91. Foto: Geir Gråbein Nordby

NASA-seter og luksus

Visst var bilen kul. Den gigantiske SUV-en, minivan-en, eller hva man skulle kalle den. Med seter designet av NASA, så mye plass som noen passasjer kunne drømme om, selvkjørende egenskaper og en rekkevidde på 700 kilometer. For ikke å glemme 1050 hestekrefter!

Les også Nå blir også Rolls Royce elektriske Men gjett hvor den elektriske drivlinjen kommer fra.

Problemet: ingen visste hva den skulle koste. Man gjettet på rundt 150.000 dollar den gangen. Men ingen regnet med at den ville bli lansert året etter, som forespeilet, og veldig få stolte på at den ville komme i det hele tatt. Faraday Future hadde nemlig hatt økonomiske problemer på løpende bånd.

Det ble aldri noen bil på meg. Pengene fikk jeg heldigvis refundert. Og etter hypen la seg, så hørte jeg ikke mer. I alle disse årene har jeg gått ut ifra at planene for bilen var skrotet, og selskapet enten konkurs eller kjøpt opp.

«NASA-setene» kan lene seg tilbake 60 grader. Foto: Faraday Future

Leve Faraday Future

Sannheten er derimot at selskapet hele tiden har arbeidet med å få bilen klar, samtidig som de har kjempet økonomiske kamper i oppoverbakke. Og nå er Faraday Future endelig klar for å rulle ut bilen til de første kundene. Fem år etter at bilen først ble vist frem på CES.

Er designen utdatert etter fem år? Jeg synes ikke det. Bilen ser fortsatt ut som den gjorde, men heldigvis hadde den såpass moderne linjer, uten å gjøre noen altfor futuristiske gjetninger, slik at den står seg veldig bra i dagens elbilpark.

FF-91-gallery-06-default- enhanced
Foto: Faraday Future

3 millioner kroner??

Bilen har derimot et problem. Et stort problem. Prisen har nemlig doblet seg i forhold til hva man trodde i 2017. I stedet for 150.000 dollar settes den nå til 309.000 dollar for den dyreste utgaven! Og der det fantes én konkurrent for fem år siden, nemlig Tesla Model X, har vi nå fått et respektabelt utvalg i både rimelige og dyre elbiler på markedet. Elbiler som faktisk finnes, med god rekkevidde og ytelse, og til en mye rimeligere penge.

Til 309.000 dollar har Faraday Future priset seg langt over enhver troverdig konkurrent. Vi snakker altså om over tre millioner kroner her til lands. Jeg aner ikke hvordan man regner norske kroner ut ifra lokale avgifter i forhold til amerikanske, men du kan minst gange tallet med ti, kanskje femten.

Les også Flaggskip i SUV-format Den elektriske S-klassen fås endelig som SUV. Er det noe mer å lure på?

Til sammenligning koster Rolls-Royce Spectre 400.000 dollar i USA. En bil som oser langt mer prestisje, fra et selskap vi vet ikke går konkurs i overskuelig fremtid. Do the math.

De samme spesifikasjonene

Den ferdige utgaven av FF 91 har fortsatt de samme spesifikasjonene som den ble lansert med i 2017. 1050 hestekrefter, et 142 kWh (brutto) batteri (nedjustert til ca 600 km i stedet for 700), 200 kW lading og – selvsagt – selvkjørende egenskaper. Alt er fint, men kanskje ikke like imponerende nå som da.

Faraday Future FF91 backseat screen- enhanced
En gigantisk 27-tommer bør stoppe kjeften på «baksetesjåfører». Foto: Faraday Future

27-tommers skjerm

Det kuleste med bilen, som selvsagt har oppgraderbar programvare og dermed er mer «fremtidssikker», er den 27 tommers store skjermen til bakseteunderholdningen. Faraday hevder den er verdens største skjerm i en bil, og det kan tenkes. At bilen er utstyrt med 10G, er derimot bare løgn og fanteri, da 5G er det nyeste vi har. Sannheten er at bilen har tre 5G-antenner, som alle er tilkoblet ulike mobilnettleverandører, for å gi bedre samlet 5G-dekning.

Les også Verdens raskeste gatebil er direkte skummel Den sagnomsuste Model S Plaid inviterer til å bryte loven. Og ikke bare på grunn av hurtigheten.

Intelligente kart – til svimlende pris!

En interessant detalj er FFs kartverk. Ved å benytte kunstig intelligens (AI) kan bilen for eksempel trenes til å kjøre rundt utilgjengelige områder som ikke er merket i de offentlige veikartene. Dette er abonnementsbasert, og koster … hold deg fast … 14.900 dollar i året!!

Selvmordsdører. Foto: Faraday Future

Hvor mange vil ha FF 91?

Faraday fikk over 64.000 reservasjoner det første halvannet døgnet etter den opprinnelige lanseringen i 2017. Nesten alle ubetalte. Folk er tydeligvis ikke like dumme som jeg selv, for bare 400 andre gjorde det samme, og dro kortet.

Igjen var det ingen som da visste prisen på herligheten. Nå vet vi at Faraday sikter mot Luksussegmentet med stor L, i selskap med Rolls-Royce, Bentley, Maybach og andre. Det er vel ikke en helt fjern gjetning at mange da heller faktisk vil kjøpe fra disse etablerte konkurrentene, og at salget av FF 91 dermed kan gå faretruende tregt i vestlige land.

309.000 dollar er riktignok prisen på den begrensede «FF 91 2.0 Futurist Alliance»-utgaven. Kan du nøye deg med ikke-Alliance-varianten, snakker vi 249.000 dollar. En standardutgave skal også være på vei, men der vet vi ikke prisen. Sikkert altfor høy, den og.

Det er vanskelig å se at denne bilen vil finne veien til det norske markedet, om ikke det finnes en importør med et dødsønske.

Mer info: ff.com

Geir Gråbein Nordby
(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldri hatt noen heltidsjobb før Lyd & Bilde. Her har han til gjengjeld vært nesten halvparten av sitt liv, helt siden han i 2001 sendte jobbsøknaden til feil adresse (han ville opprinnelig til et innspillingsstudio ved samme navn). Gråbeins ekspertise er hovedsakelig innenfor hi-fi, hodetelefoner og hjemmekino, men det hender han glimter til med andre kvaliteter.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Ny Mini-modell underveis

Toppløst og smellvakkert fra Maserati

Snart går Mercedes EQS enda lengre

Alfa Romeos første elbil

Tesla Model Y med 600 km rekkevidde

Fullstendig galskap

Xpeng avduker el-SUV for folket

Her er det plass nok

Snart kan du lynlade hos Ford

Så mye bedre er nye Porsche Taycan

ID. Buzz - endelig med firehjulsdrift

Familiebil med alt man trenger

0
Lyd & Bilde
Scroll to Top