Den kinesiske mobilprodusenten Huawei er under sterkt press som følge av den amerikanske boikott som trådte i kraft våren 2019. Allerede i fjor kunne vi melde at Huaweis andel av det globale mobilmarkedet var i fritt fall. Og mye tyder nå på at en av Huaweis største konkurrrenter, nemlig Xiaomi, drar direkte nytte av Huaweis fall på markedet både nasjonalt og globalt.
I hvert fall hadde Xiaomi i 2020 sitt beste år noensinne. Overskuddet steg med 28,7%, og Xiaomi solgte mer enn 10 millioner «premium-smarttelefoner» på verdensplan. I tillegg kommer et ukjent antall av selskapets Redmi-serie av budsjettmobiler. Det skriver Android Authority.
I samme periode falt Huaweis markedsandel fra 41% til 30% på verdensplan.
Xiaomi Mi 11
I Skandinavia har Xiaomi tilstedeværelse så langt vært minimal, men virksomheten har nettopp lansert premium-modellen Xiaomi Mi 11, som er den første Xiaomi-mobilen som blir bredt tilgjengelig i både Norge, Sverige og Danmark.
Vi har mottatt vårt testeksemplar, og i løpet av neste uke vil du kunne lese vår test av produktet.