TESTER GUIDER SERIER/FILM HØYTTALERE TV HODETELEFONER HI-FI FOTO SMARTE HJEM HJEMMEKINO DATA MOBIL GAMING

Nyhet: Ta kontroll over kameraet

Ta kontroll over kameraet

Den skarpe solen er ikke fotografens beste venn, her skal du få vite hvordan du unngår at den og fire andre ting ødelegger bildene dine.

Lys er helt nødvendig når man tar bilder. Men det kan bli for mye av det gode. I noen situasjoner kan bildene bli lite vellykkede. Harde skygger, fargestikk og motlys, er de vanligste problemene.

Her skal du få fem tips til hvordan du kan unngå at påskebildene blir dårlige.

1. Pass på motlys

Hvis man tar bilder med mobilen, bruker den avansert bildebehandling med kunstig intelligens for å finne ut hvordan bildet skal eksponeres. Det er slett ikke alltid det fungerer like bra, og i likhet med et kamera, kan mobilen slite med å lyse opp motivet der du helst vi at det skal være lyst.

Motlys kan altså gi deg mørke, undereksponerte bilder, men det kan du unngå ved å gjøre sånn:

På mobilen velger du fokus og lysmåling ved føre å fingeren på skjermen dit du vil ha bildet korrekt eksponert. Hvis du har en mobil med mer avanserte bildeinnstillinger, se etter symbolet som viser punktmåling, og velg det før du tar bildet.

Stort sett alle kameraer har punktmåling, så her er enklere å kompensere for motlys. En ekstra tips kan være å programmere en av knappene på kameraet til valg av lysmåling. På den måten er man bedre forberedt på vanskelige lysforhold.

Snapshot av Natalya hvor det venstre bildet er tatt med vanlig lysmåling, og det til høyre med punktmåling. Foto: Lasse Svendsen

2. Bruk blits

Blits i solen? Javisst. Det er den enkleste måten å lyse opp skygger på, og bruk den gjerne på bilder av mennesker. I sollys vil hverken mobilen eller kameraet slå på blitsen automatisk, så man må aktivere blitsen selv. Hvis kameraet har såkalt innfyllingsblits – fill in – kan man velge den for å lyse opp skygger uten at blitslyset blir for sterkt.

Velg innfyllingsblits fra menyen på mobilen eller i kameraet. Foto: Lasse Svendsen

3. Lur hvitbalansen med dette trikset

Alle har sett hvordan snøen skifter farge på bildet. Det snødekte landskapet med uendelige skispor, skjemmes av en skarp blåtone som ikke var der da bildet ble tatt, og det som verre er, ansikter på bildene får det samme sykehusblå skinnet som ingen kler.

Hvis mobilen gir deg muligheten til å velge hvitbalanse selv, slik man kan på alle kameraer, velger du en varmere fargetemperatur ved å se på skjermen hvordan snøen går fra blått til hvitt når du endrer fargebalansen. På et kamera kan du måle hvitt selv ved å peke kameraet mot den hvite snøen, og ta et bilde som lagrer hvitbalansen, alternativt trykke inn WB-knappen og vri hvitbalansen i riktig retning.

Velg WB og justér for å unngå blå snø. Foto: Lasse Svendsen

4. Gå nærmere

Hvis man skal forevige en lykkelig gjeng foran solveggen på hytta, bør man gå så nært at menneskene dominerer bildeflaten. Hytteveggen er ikke interessant, med mindre hytta er designet av Frank Lloyd Wright, men det er menneskene på bildet. Det samme gjelder dersom man skal ta bilder av vårens første blåveis, påskeliljer eller små ting som lett forsvinner i bildet hvis man ikke går nært nok.

Så nær som mulig. Foto: Lasse Svendsen

5. Gå lengre unna

Regelen om å gå nærmere er til for å brytes. For eksempel når man skal forevige den unge håpefulles første skitur. Da ser det bare rart ut om man går så nært at man hverken får med skiene eller landskapet på bildene. I etterkant blir det ikke lett å se hvor bildet ble tatt, hvis utsnittet er for tett. Gå derfor lengre unna for å få med landskapet, landemerker, og miljøet rundt motivet. Da blir bildet straks mer interessant.

Skap kulere effekter i bildene ved å gå litt unna motivet. Foto: Lasse Svendsen

LB+ TILBUD: 1 uke kun 19 kr
Få full tilgang til lydogbilde.no, testarkiv med over 6000 tester, fordelsklubb, guider, nyheter, film/serie anmeldelser og mye mer.

Legg igjen en kommentar

forfatter

Lasse Svendsen

(f. 1965): Ansvarlig redaktør. Lasse har jobbet for Lyd & Bilde siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi, om hi-fi i bladet Audio Video, og har erfaring som biljournalist i bladet Drive. Det hele startet i 1980 med en Garrard platespiller, en Tandberg receiver og Jamo høyttalere, Han har også lang erfaring fra hi-fi-bransjen, og skriver i dag mye om hi-fi, foto, computere, lyd, men også om bil.