Følg oss på

Søk etter tester, nyheter og anmeldelser...

Polestar 2

Polestar-2-III Lasse Svendsen

Polestar 2

TEST: Polestar 2 – Skandinavisk kjøreglede

Volvos elbilmerke Polestar er fullt av teknologi. 5-døreren Polestar 2 er intet unntak. Blant annet kjenner bilen deg igjen via telefonen din, og stiller inn seteposisjonen din og tilpasser startsiden på skjermen etter favorittappene dine.

Polestar lover en meget god talestyring, slik at bilen faktisk forstår deg. Bilen er forresten markedets første til å bruke Android Automotive informasjons- og underholdningssystem.

Det finnes ulike utstyrspakker, hvor både Pilot og Plus inngår i prisen. Det er i Plus-pakken du finner lydanlegget, som er fra Harman Kardon, så vi tolker det til at anlegget er inkludert i startprisen. Men det er ikke alt, for svenske Dirac har også vært med på lydsiden. Dirac har slått seg stort opp i hi-fi- og hjemmekinobransjen med sitt overlegne romkorreksjonssystem, som korrigerer for både frekvens og timing, og får et anlegg til å låte likt, nesten uansett hvor det er installert. Vi er derfor meget spent på hva de har klart å gjøre med anlegget i Polestar. Biler er som kjent blant de aller mest krevende akustiske miljøene, og vil kunne nyte godt av å få korreksjon fra Dirac.

Andre ting som hører med i prisen er panoramatak med projisert Polestar-logo, pikselfrontlys med LED, trådløs 15W mobillader, blindsoneassistent, adaptiv cruisekontroll, kjøreassistent, varsel om kryssende trafikk med autobrems, bakre og frontal kollisjonsvarsel, automatisk filholder, unnamanøver med brems og styring, automatisk bremsing etter kollisjon og 360 graders parkeringskamera. Parkeringsassistent både foran og bak er også på plass, og HomeLink kan styre ting som garasjeport, husets alarmsystem og belysning. For eksempel.

Annonse

Man får virkelig mye utstyr for inngangsprisen. Betaler du 50.000 kroner ekstra, får du Performance-utgaven, med oppgradert bremsesystem og støtdempere, samt en del utseendeoppgraderinger. Som fetere lettmetallfelger og gullfargede sikkerhetsbelter. Hengerfeste kan du også få, det koster 13.000 kroner.

Vi loves inntil 470 km rekkevidde, og 0-100 km/t på under 5 sekunder.

Annonse

Også i denne testen:

Volkswagen ID.4

Tesla Model Y

Tesla Model S

Tesla Model X

Porsche Taycan

Audi e-tron 50 / 55 Quattro

Jaguar i-Pace

Mercedes-Benz EQC

Mazda MX-30

Ford Mustang Mach-E

Peugeot e-208

Skoda Enyaq iV

Volvo XC40 Recharge Pure Electric

DS 3 Crossback E-Tense

Volkswagen ID.3

Renault Zoe

Mini Cooper SE

Nissan Leaf

Lexus UX 300e

Kia e-Soul

Kia e-Niro

Tesla Model 3

Hyundai Ioniq Electric

Hyundai Kona Electric

Opel Ampera-E

forfatter

(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldri hatt noen heltidsjobb før Lyd & Bilde. Her har han til gjengjeld vært nesten halvparten av sitt liv, helt siden han i 2001 sendte jobbsøknaden til feil adresse (han ville opprinnelig til et innspillingsstudio ved samme navn). Gråbeins ekspertise er hovedsakelig innenfor hi-fi, hodetelefoner og hjemmekino, men det hender han glimter til med andre kvaliteter.

Kontakt

Publish AS
Billingstadsletta 19 B
1396 Billingstad
Org. Nr 965 237 186
© 2021 Publish AS

Hold deg oppdatert!

Motta vårt nyhetsbrev:
© 2021 Publish AS - Lyd & Bilde arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Som leser har du kun rett til å benytte Innholdet på lydogbilde.no for personlige og ikke-kommersielle formål. Du kan laste ned, linke til og skrive ut Innhold fra lydogbilde.no for private og ikke-kommersielle formål, forutsatt at du henviser til kilden, respekterer eventuelle rettighetsnotiser og/eller -reservasjoner. Du kan ikke bruke Innhold, herunder (men ikke begrenset til) ikoner, for noen andre formål eller på noen andre måter enn de som er uttrykkelig tillatt. NB! Artikler som ligger utenfor plusstjenesten er ≪kjøpt fri≫ av muren av vedkommende produsent/leverandør.