TESTER GUIDER SERIER/FILM HØYTTALERE TV HODETELEFONER HI-FI FOTO BIL & MOBILITET SMARTE HJEM HJEMMEKINO DATA MOBIL GAMING
L&B JULEKALENDER 2022

forfatter
Publisert 29.05.20 - 06:06

Mercedes-Benz EQC

Test: Mercedes EQC med Burmester Surround Sound System – Lyden av stillhet

Hvis du tror Mercedes har gjemt noe spesielt i underholdningsermet på sin helelektriske crossover-SUV EQC, så har du helt rett.

Tysk bil fortjener tysk anlegg, og hva bedre enn selveste Burmester til å stå for musikken? Vi snakker surroundlyd med 13 høyttalerelementer, og med en klangbalanse skreddersydd til bilens kupé, for å renest mulig lyd – og med den beste dynamikken – i akkurat dette miljøet. En avansert digital signalprosessor (DSP) setter prikken over i-en. Du kan dessuten optimalisere lyden forsinkelsen til hver kanal etter for- eller baksetene, dersom du ikke ønsker en demokratisk lyd som er lik for alle.

En 9-kanals forsterker med totalt 590 watt driver det hele, 7 x 50 watt driver mellomtone- og diskantelementene, mens de to basskanalene får 120 watt hver. Bassenhetene er forresten integrert i karosseriet for å oppnå en jevn og kraftig bassrespons fordelt utover hele bilen. Noe som kun er mulig å få bra om man har en god DSP, da bassen ellers ville blitt altfor ulineær.

Anlegget kan oppskalere stereoinnhold til surround, og støtter dessuten både Dolby Digital og DTS surroundformater.

Der hvor du på Porsche Taycan må ut med nesten 60.000 kroner ekstra for Burmester-anlegg, holder det å oppgradere til Premium-pakken for å få Burmester-anlegget inkludert i Mercedes EQC. Den koster bare 23.230 kroner ekstra  og burde være et enkelt valg. Da får du også soltak, trådløs lading av mobilen og Energizing-pakke med komfort-programmer, luftfrisker og demonstrasjoner av avslappingsøvelser(!), for å holde deg frisk og opplagt bak rattet.

Også i denne testen:

Volkswagen ID.4

Tesla Model Y

Tesla Model S

Tesla Model X

Porsche Taycan

Audi e-tron 50 / 55 Quattro

Jaguar i-Pace

Mazda MX-30

Polestar 2

Ford Mustang Mach-E

Peugeot e-208

Skoda Enyaq iV

Volvo XC40 Recharge Pure Electric

DS 3 Crossback E-Tense

Volkswagen ID.3

Renault Zoe

Mini Cooper SE

Nissan Leaf

Lexus UX 300e

Kia e-Soul

Kia e-Niro

Tesla Model 3

Hyundai Ioniq Electric

Hyundai Kona Electric

Opel Ampera-E

forfatter

Geir Gråbein Nordby

(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldri hatt noen heltidsjobb før Lyd & Bilde. Her har han til gjengjeld vært nesten halvparten av sitt liv, helt siden han i 2001 sendte jobbsøknaden til feil adresse (han ville opprinnelig til et innspillingsstudio ved samme navn). Gråbeins ekspertise er hovedsakelig innenfor hi-fi, hodetelefoner og hjemmekino, men det hender han glimter til med andre kvaliteter.
Aktuelle tilbud
Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer prisvarsling, produktinformasjon og oppdaterte priser.
Volkswagen snart klar med ny ID.3 Får etterlengted oppgradering.
Dette landet planlegger forbud mot elbiler Årsaken er den truende energikrisen.
Opel Astra lanseres i to elektriske utgaver Sports Tourer Electric kan bli bilen familien ønsker seg.
Buzz snur på en femøring! Den moderne versjonen av folkevognbussen er et realt blinkskudd og en ekte innertier – bortsett fra ett problem.
Raskere Abarth-utgave av Fiat 500e Kommer snart med mer krefter og falsk gromlyd.
Følg Lyd & Bilde