Mercedes-Benz EQC – Lyd & Bilde
TESTER GUIDER SERIER/FILM L&B FORUM HØYTTALERE TV HODETELEFONER HI-FI FOTO BIL & MOBILITET SMARTE HJEM HJEMMEKINO DATA MOBIL GAMING

forfatter
Publisert 29.05.20 - 06:06

Mercedes-Benz EQC

Test: Mercedes EQC med Burmester Surround Sound System – Lyden av stillhet

Hvis du tror Mercedes har gjemt noe spesielt i underholdningsermet på sin helelektriske crossover-SUV EQC, så har du helt rett.

Tysk bil fortjener tysk anlegg, og hva bedre enn selveste Burmester til å stå for musikken? Vi snakker surroundlyd med 13 høyttalerelementer, og med en klangbalanse skreddersydd til bilens kupé, for å renest mulig lyd – og med den beste dynamikken – i akkurat dette miljøet. En avansert digital signalprosessor (DSP) setter prikken over i-en. Du kan dessuten optimalisere lyden forsinkelsen til hver kanal etter for- eller baksetene, dersom du ikke ønsker en demokratisk lyd som er lik for alle.

En 9-kanals forsterker med totalt 590 watt driver det hele, 7 x 50 watt driver mellomtone- og diskantelementene, mens de to basskanalene får 120 watt hver. Bassenhetene er forresten integrert i karosseriet for å oppnå en jevn og kraftig bassrespons fordelt utover hele bilen. Noe som kun er mulig å få bra om man har en god DSP, da bassen ellers ville blitt altfor ulineær.

Anlegget kan oppskalere stereoinnhold til surround, og støtter dessuten både Dolby Digital og DTS surroundformater.

Der hvor du på Porsche Taycan må ut med nesten 60.000 kroner ekstra for Burmester-anlegg, holder det å oppgradere til Premium-pakken for å få Burmester-anlegget inkludert i Mercedes EQC. Den koster bare 23.230 kroner ekstra  og burde være et enkelt valg. Da får du også soltak, trådløs lading av mobilen og Energizing-pakke med komfort-programmer, luftfrisker og demonstrasjoner av avslappingsøvelser(!), for å holde deg frisk og opplagt bak rattet.

Også i denne testen:

Volkswagen ID.4

Tesla Model Y

Tesla Model S

Tesla Model X

Porsche Taycan

Audi e-tron 50 / 55 Quattro

Jaguar i-Pace

Mazda MX-30

Polestar 2

Ford Mustang Mach-E

Peugeot e-208

Skoda Enyaq iV

Volvo XC40 Recharge Pure Electric

DS 3 Crossback E-Tense

Volkswagen ID.3

Renault Zoe

Mini Cooper SE

Nissan Leaf

Lexus UX 300e

Kia e-Soul

Kia e-Niro

Tesla Model 3

Hyundai Ioniq Electric

Hyundai Kona Electric

Opel Ampera-E

forfatter

Geir Gråbein Nordby

(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldri hatt noen heltidsjobb før Lyd & Bilde. Her har han til gjengjeld vært nesten halvparten av sitt liv, helt siden han i 2001 sendte jobbsøknaden til feil adresse (han ville opprinnelig til et innspillingsstudio ved samme navn). Gråbeins ekspertise er hovedsakelig innenfor hi-fi, hodetelefoner og hjemmekino, men det hender han glimter til med andre kvaliteter.
Aktuelle tilbud
Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer prisvarsling, produktinformasjon og oppdaterte priser.
Her kjører en BMW i4 M50 med fire motorer Modifisert karosseri og unik drivlinje.
Polestar 6 blir en Porsche-killer Du kan bestille din Polestar 6 nå.
Superdatamaskin er Teslas våpen Superdatamaskinen Tesla Dojo er deres våpen i kampen om å ha de sikreste, mest selvkjørende bilene.
Bluetooth sikrer dekkene Det finnes en app for det: Pass på dekktrykket på sykkelen digitalt.
Great Scott! DeLorean Alpha5 får lyd fra Cambrige Audio Kan det bli en bilstereo med hele 1,21 gigawatt?
NIO: Ny stasjon for batteribytte Vestby blir stedet for NIOs andre batteribyttestasjon. Flere kommer.
Følg Lyd & Bilde
Send this to a friend