DEL

Lyd & Bilde mener

Stor lyd, fri for resonanser. Tar nesten ingen plass. Du får mye for pengene.
Designen er ikke for alle. Plasseringen er krevende. Trenger mye effekt.

De uvanlige Jern 14-høyttalerne tok oss med storm da vi testet dem i 2017. Ved siden av et markant utseende og et enda mer markant materialvalg i støpejern, imponerte de med et formidabelt perspektiv og renhet til prisen.

Nå er nordjyske Audioform tilbake med en ny og ikke mindre aparte høyttaler, kalt Jern w8000. En rund, flat vegghøyttaler med en diameter på 32 cm. Materialvalget er det samme, for når man holder til i et jernstøperi, bruker man selvfølgelig husets produkt, som har mange ganger bedre vibrasjonsdemping enn tre, og kan støpes i stort sett hvilken fasong man måtte ønske.

Som storebror Jern 14 er det snakk om en toveishøyttaler i lukket kabinett. Det lukkede kabinettet er dels valgt av hensyn til impulsgjengivelsen, og dels for å få en dypere (!) bass. Det siste kommer vi tilbake til.

Enhetene er begge fra Wavecor: en 22 mm domediskant og en 5,25″ bassenhet med flettet glassfibermembran. Delefilteret er 12 dB/oktav. Selv om vi er i det rimelige sjiktet, har man valgt å bruke spoler og kondensatorer fra Mundorft – «fordi de bare låter så mye bedre».

Jern w8000 er laget av støpejern. Det gjør den usedvanlig fri for forstyrrende kabinettresonanser. Foto: Audioform

Rommet hjelper til
Mens Jern 14 krever en subwoofer, er w8000 beregnet til å klare seg uten assistanse i bunnen. Det skyldes dels et litt større kabinett, og dels veggplasseringen, som gir et betraktelig tilskudd i de nederste oktavene. Selve veggplasseringen gir et 3 dB løft, og kreativ bruk av naturlovene hjelper ytterligere til.

«Vi vet på forhånd at høyttaleren befinner seg på den ene veggen. Og vi kan forvente at en høyttaler av denne størrelsen mest sannsynlig brukes i en mindre stue. Her vil de fleste, for å utnytte plassen, velge å plassere sofaen med lytteplassen opp mot bakveggen», sier Ole Lund Christensen, som er direktør i Audioform og har designet høyttaleren.

Den plasseringen i stuen betyr at man får en såkalt room mode, altså en forsterkning av bassen på omkring 40 Hz nettopp på lytteplassen. Sammenlignet med frittstående stativhøyttalere får man takket være rommets bassforsterkning i praksis en oktav i gave.

Plasseringen av jern w8000 foregår litt annerledes enn vi er vant til. Ingen flytting rundt på gulvet. Til gjengjeld må plasseringen helst både tenkes og regnes godt gjennom før boret sette mot veggen. Heldigvis var det et sted som ga en passende bred stereotrekant med en lytteplass ved bakveggen. Produsenten anbefaler en plassering litt over hodehøyde. Hos oss passet det med sentrum 120 cm over gulvet. Høyttaleren henges opp med en enkelt skrue i et beslag på baksiden. Skruen må helst være med skrått eller linseformet hode, så tyngdekraften presser høyttaleren fastere inn mot veggen.

Det å plassere en høyttaler på veggen er på ingen måte en automatisk snarvei til hi-fi-himmelen. For det første slår den an alle rommets resonanser, noe som gjør det svært vanskelig å styre bassgjengivelsen. For det andre er plasseringen påvirkelig av lydspredningen, og vegghøyttalere har ofte problemer med dybdeperspektivet. At det går bra for Jern w8000, skyldes de valgene som er tatt med hensyn til designen. Og man må sitte kloss inntil bakveggen for å oppnå den ønskede effekten. Her hjelper det for øvrig hvis bakveggen har en forholdsvis god akustisk demping. I mitt tilfelle er den dekket av bøker, som begrenser refleksjonene.

Resonansfrie kakebokser
Jern w8000 ligner to sorte kakebokser på veggen. Men selv om jeg kjenner forgjengerens kvaliteter, var det likevel en av de «dette var søren meg flott»-opplevelsene som gjør det både artig og vanskelig å være hi-fi-tester.

For det første låter de stort. Orkesterverk fyller hele veggen, og gir en overveldende følelse av å ha hele Wienerfilharmonikerne stående i stuen, fra vegg til vegg og fra gulv til tak.

De fleste høyttalerprodusenter gjør en stor innsats for å gjøre sine høyttalere så fri for fargede kabinettvibrasjoner som mulig. Men så er det de få virkelig lyddøde høyttalerne, som Q Acoustics Concept 500, Jern 14 – og nå også Jern w8000. Det å være fri for den dempede murringen fra kabinettflatene gir stemmer en spesiell naturlighet. Enten det gjelder rap på Right Hand Man fra Hamilton eller en sped Sinead O’Connor på Scarlet Ribbons.

Jern w8000 ligner ikke så mye annet: En 32 cm stor «kakeboks» i støpejern. Men med den sorte eller hvite stoffstrømpen blir de nesten usynlige. Foto: Audioform

Benyttet fysikk
Sist, men ikke minst er det bassen. Montert etter produsentens anvisninger er det all den bassen man kan ønske seg. No Sanctuary Here med Chris Jones låter fett og solid, og selve bassdreperen Limit to Your Love med James Baker, slipper de helskinnet fra. Men selv om man har benyttet fysikken, virker det nesten naturstridig å oppleve to femtommers enheter som spiller bass på den måten! Det er ikke nødvendig med en subwoofer, og det ville være vanskelig å finne en med så tørr gjengivelse.

Men selvfølgelig har w8000 sine begrensninger: For det første krever de en del effekt. Anbefalingen sier 15 til 150 W, men det måtte skrues godt opp på den 180 W tunge NAD M32 for å få dem i gang. Dybdeperspektivet er ikke så stort og dypt som på Elipson Prestige Facet 8B, som koster det samme. Så i stedet for et vindu til konsertsalen får man mer en fornemmelse av å ha bandet stående foran høyttalerne i stuen. Og mens lyden er forbilledlig fri for resonanser, kunne nyanseringen – i en ideell verden – godt ha vært høyere. Men da er vi langt fra denne prisklassen. Jern 14 finnes i flere prisvarianter. Det kunne vært spennende å høre samme kabinett med mer sofistikerte høyttalerenheter om bord.

Konklusjon
Vegghøyttalere er en sjelden vare, og høyttalere i så ekstreme materialer som smijern er enda mer sjelden. Designen på Jern w8000 kan diskuteres, selv om vi på den andre siden synes at det ville være synd å gjemme høyttaleren vekk bak en stoffstrømpe. Lydmessig har vi imidlertid å gjøre med en høyttaler det er få av. De små metallboksene spiller opp rommet slik at man må knipe seg i armen. Og det i en kvalitet og til en pris så man tror at man fortsatt drømmer. De har derfor våre beste anbefalinger.

Fakta & Rating:
  • Pris: 7,998

    Bestykning: 5 1/4” bas, 22 mm diskant
    Konstruksjonsprinsipp: Lukket, toveis i støpejernkabinett
    Anbefalt forsterkereffekt: 15-150 W
    Frekvensområde: 40 Hz–20 kHz (-6 dB)
    Følsomhet: 87 dB (2,83 V / 1 m)
    Impedans: 4 ohm
    Mål: 32 cm diameter, 10 cm dyp
    Farger: sort, sølv
    Vekt: 8 kg

    Les også:

    Test av: Sumiko S.10

    Elegant muskelbunt

    Når det kommer til subwoofere må man ofte velge mellom kraft og presisjon, men Sumiko har begge deler i fullt monn.

    Test av: Arendal Sound 1723 Subwoofer 2

    Jordskjelv på boks!

    Når det kommer til ren og uanstrengt dypbass har vi knapt hørt det bedre enn denne ”dommedagsmaskinen” fra Arendal.

    Test av: B&W DB4S

    Teknologisk vidunder

    Hvis NASA skulle laget subwoofere, ville de gjort det på denne måten.

    Test av: Monitor Audio Silver W12

    Når musikken er viktigst

    Denne er for deg som først og fremst trenger en kompakt subwoofer som låter utmerket på musikk.

    Test av: Yamaha NS-SW1000

    Gjør det den skal

    Yamahas subwoofer har nok kraft til å trøkke løs, og den er rask nok på musikk. Den har bare ett problem.

    Test av: M&K Sound V12

    Rask og presis

    Vil du ha dyp, slagkraftig bass fra en kompakt og lettplassert subwoofer, er V12-eren fra M&K klart blant de beste.

    Test av: XTZ SUB 1X12

    Samme moroa til halve prisen

    Subwooferen fra XTZ koster bare halvparten av hva de andre krever for tilsvarende størrelse og slagkraft. Og den viker ikke for noen!

    Test av: Stortest av 7 subwoofere

    Brutale basskanoner

    Hvis du synes hi-fi eller hjemmekinoanlegget ditt låter litt blodfattig og spinkelt, kan det skyldes akutt underskudd på BASS. Vi har testet 7 potente subwoofere som kan gi anlegget ditt en lydmessig kickstart!

    Test av: Beoplay M3

    Beoplay gir Sonos One konkurranse

    Tross en litt høyere pris er Beoplay M3 det nærmeste man kommer en seriøs konkurrent til Sonos One.

    Test av: Martin Logan Impression ESL 11A

    Magisk mesterstykke

    De ser kanskje rare ut, men du har neppe hørt musikken gjengitt med større realisme.

    Test av: Bowers & Wilkins 702 S2

    Redefinerer toppklassen

    Med musikalsk eleganse og dynamisk gnist slår toppmodellen i den nye 700-serien fra B&W beina under konkurrentene.

    Test av: Samsung HW-MS760/761

    Flott lyd til større skjermer

    Her får du glimrende lyd i en enkelt lydplanke, som tar seg bra ut med skjermer fra 65 tommer og oppover.