annonse
annonse

test: Test av fire surroundreceivere

Den aller heftigste hjemmekinoen

Overgår alt du har hørt i noen kinosal!

Innse det: du kan ikke bruke ordet ”hjemmekino” uten surroundlyd. Og du kan ikke påstå at du har kino hjemme, hvis du ikke har kraft nok til å gjenskape både eksplosjoner og dragebrøl med brask og bram. Med de fire receiverne i denne testen, som er hver produsents toppmodell, tar vi det et hakk lenger.

Test av fire trådløse hjemmekinoanlegg: Klipp kablene i TV-stua!

For paret med gode høyttalere får du i tillegg en oppløsning i dialogene og filmmusikken som overgår alt du har hørt i noen kinosal. Det skal nemlig mer til enn knall og bang; den store opplevelsen krever finesse. Rasling i blader. Vind som blåser. Klangen og rommet fra en grotte. Dette har ingenting med kraft å gjøre – her er det en finmasket håndtering av lydsignalet som gjelder.

Test av tre lydplanker med Dolby Atmos

Og la oss ikke glemme musikken. Enten det er den på filmsporet eller rene musikkutgivelser som står på menyen, så trengs en øm hånd med silkehanske, og brutal dynamikk når nødvendig. Enten det er i to eller mange kanaler. Slikt koster penger.

Test av Apple TV 4K – endelig strømming i Ultra HD

Tidligere kom man langt med en receiver med fem forsterkerkanaler og et par høyttalere foran og bak, i tillegg til senterhøyttaler og subwoofer. En slik receiver er en relativt enkel affære å få til, da man har en del plass innunder panseret til strømkomponenter og nødvendig lufting. Etter hvert skulle man ha 7.1-lyd, med et ekstra par bakhøyttalere for mer sømløs surroundlyd, og da begynner det å bli trangere om plassen i forsterkeren, og straks mer kostbart å gjøre bra.

Hva er Dolby Atmos? Se vår video

Objektbasert lyd

I det siste har vi sett inntoget av såkalt objektbaserte lydformater, med Dolby Atmos som fanebærer. Det innebærer at man skal kunne høre nøyaktig hvor et objekt er plassert i et tredimensjonalt plan. Da trenger man plutselig også lyd fra taket, og straks ser man behovet for enda flere kanaler. Hele fire takhøyttalere er optimalt, og fremdeles ønsker vi sju høyttalere i ørehøyde. En såkalt 7.1.4-konfigurasjon. Skal receiveren samtidig beholde lydkvaliteten er vi nå i den dyre enden. For lyd skal ikke bare forsterkes. Den skal prosesseres, noe som krever regnekraft i tillegg til kontroll på elektronisk støy. Digitalkonverteringen av inntil elleve kanaler krever også sitt for å bevare kvaliteten.

Alle de fire surroundreceiverne i denne testen støtter elle kanalers hjemmekino og Dolby Atmos i 7.1.4. Yamaha RX-A3070 er den eneste av dem som trenger en ekstra effektforsterker for å få til dette.

Lydretur

Dersom du vil koble TV-en til receiveren for å få surroundlyd – ikke minst med TV-apper som Netflix, HBO og lignende, så er dette fullt mulig. Lyden fôres nemlig fra TV-en tilbake til receiverens HDMI-utgang takket være en lydreturkanal (ARC). Netflix har dessuten begynt å støtte Dolby Atmos på utvalgte titler, men for å få dette ut fra TV-en holder det ikke med ARC. Du må ha såkalt Enhanced Audio Return Channel eller eARC for å støtte Dolby Atmos og ukomprimert surroundlyd for øvrig. Denon AVR-X6400H og Marantz SR8012 støtter dette allerede, og vi har fått bekreftet at Yamaha RX-A3070 får det i en fremtidig oppdatering. Pioneer SC-LX901 er derimot en smått eldre modell og har ikke den nødvendige innmaten (HDMI 2.0b) til å kunne oppgradere til eARC. Da blir løsningen å se Netflix-innhold fra en annen videokilde enn TV-en.

Video

Siden en surroundreceiver må kunne sende video fra en avspiller eller spillkonsoll videre til TV eller projektor, må den støtte en hel rekke videoformater. Minstekravet nå er HDMI 2.0 og HDCP 2.2, som gjør at receiveren kan håndtere og sende gjennom ultra-høyoppløst 4K video. Og dessuten et mye større fargerom enn tidligere, med høy dynamikk i gråskalaen (HDR). Siste skrik blant slike videoformater er Dolby Vision, og med nyeste programvareoppdatering kan alle receiverne i denne testen sende denne standarden videre fra kilden til TV-en eller projektoren.

Vente på HDMI 2.1?

I løpet av 2018 vil vi se HDMI 2.1, som støtter enda høyere båndbredde og oppløsning. Blant annet med 8K video og 4K i 120 bilder i sekundet. Det gjør ikke receiverne i denne testen. Men før du klikker i vinkel: Ingenting tyder på at slike formater blir dagligdags på noen år. Dessuten er HDMI 2.1 helt og holdent bakoverkompatibelt med HDMI 2.0, videoformater som krever høyere båndbredde vil da skaleres ned til den høyeste videooppløsningen receiveren støtter. Skulle du etter hvert få en 8K TV og slikt kildemateriale blir utbredt, er løsningen å koble alle videokilder direkte til TV-en og sende lyden til receiveren gjennom lydreturkanalen. Igjen er Pioneer-receiveren noe utdatert på dette området, og vil ikke støtte høyoppløst lyd på denne måten med sin gamle versjon av ARC.

Strømming og appstyring

Helt til slutt må en receiver selvsagt kunne strømme musikk. Alle i denne testen gjør dette over nettverket, og inkluderer strømmetjenester som Spotify og Tidal. De har dessuten multiromfunksjon, som gjør at de kan spille i familie med andre høyttalere rundt i hjemmet. Alle receiverne kan dessuten styres med mobiltelefon, som spesielt forenkler strømmeopplevelsen.

Slik testet vi

Musikk og film med Atmos-lyd har vi testet med fire takhøyttalere. Alle receiverne bortsett fra Yamaha RX-A3070 har elleve forsterkerkanaler, og støtter derfor et fullt 7.1.4-oppsett. Dette mener vi er det optimale Atmos-oppsettet. For å få til dette med Yamaha trenger man en ekstra effektforsterker. Vi koblet en Hegel H20 til de bakre Atmos-kanalene. Vi anser disse for å være de kanalene som har minst utbytte av den ekstra kraften og kvaliteten i Hegel-forsterkeren, som koster nesten det dobbelte av Yamaha-receiveren.

Atmos ble testet med filmen Deadpool. Mye action, sverd som klinger, men viktigst av alt – bra med rom og luft i lydbildet. Musikk med Atmos-lyd har også blitt testet, nærmere bestemt Trondheimsolistenes Reflections. En glimrende tolkning av tre klassiske verk, med høy intensitet og rå brutalitet.

Musikk i stereo har vært mye forskjellig, fra pop og rock til roligere akustiske toner.

 

Vårt oppsett:

Panasonic DMP-UB700 Blu-ray-spiller

Procella 7.1 THX høyttalere

MartinLogan SLM takmonterte høyttalere

Audiovector SR6 Avantgarde Arreté stereohøyttalere

Sony VPL-VW260ES 4K-projektor

DreamScreen V6 lerret

Alltid oppdatert!

Full tilgang til Lyd & Bilde digitalt i en måned

0,-