annonse
annonse
annonse
annonse

Den aller heftigste hjemmekinoen

Overgår alt du har hørt i noen kinosal!

Innse det: du kan ikke bruke ordet ”hjemmekino” uten surroundlyd. Og du kan ikke påstå at du har kino hjemme, hvis du ikke har kraft nok til å gjenskape både eksplosjoner og dragebrøl med brask og bram. Med de fire receiverne i denne testen, som er hver produsents toppmodell, tar vi det et hakk lenger.

Test av fire trådløse hjemmekinoanlegg: Klipp kablene i TV-stua!

For paret med gode høyttalere får du i tillegg en oppløsning i dialogene og filmmusikken som overgår alt du har hørt i noen kinosal. Det skal nemlig mer til enn knall og bang; den store opplevelsen krever finesse. Rasling i blader. Vind som blåser. Klangen og rommet fra en grotte. Dette har ingenting med kraft å gjøre – her er det en finmasket håndtering av lydsignalet som gjelder.

Test av tre lydplanker med Dolby Atmos

Og la oss ikke glemme musikken. Enten det er den på filmsporet eller rene musikkutgivelser som står på menyen, så trengs en øm hånd med silkehanske, og brutal dynamikk når nødvendig. Enten det er i to eller mange kanaler. Slikt koster penger.

Test av Apple TV 4K – endelig strømming i Ultra HD

Tidligere kom man langt med en receiver med fem forsterkerkanaler og et par høyttalere foran og bak, i tillegg til senterhøyttaler og subwoofer. En slik receiver er en relativt enkel affære å få til, da man har en del plass innunder panseret til strømkomponenter og nødvendig lufting. Etter hvert skulle man ha 7.1-lyd, med et ekstra par bakhøyttalere for mer sømløs surroundlyd, og da begynner det å bli trangere om plassen i forsterkeren, og straks mer kostbart å gjøre bra.

Hva er Dolby Atmos? Se vår video

Objektbasert lyd

I det siste har vi sett inntoget av såkalt objektbaserte lydformater, med Dolby Atmos som fanebærer. Det innebærer at man skal kunne høre nøyaktig hvor et objekt er plassert i et tredimensjonalt plan. Da trenger man plutselig også lyd fra taket, og straks ser man behovet for enda flere kanaler. Hele fire takhøyttalere er optimalt, og fremdeles ønsker vi sju høyttalere i ørehøyde. En såkalt 7.1.4-konfigurasjon. Skal receiveren samtidig beholde lydkvaliteten er vi nå i den dyre enden. For lyd skal ikke bare forsterkes. Den skal prosesseres, noe som krever regnekraft i tillegg til kontroll på elektronisk støy. Digitalkonverteringen av inntil elleve kanaler krever også sitt for å bevare kvaliteten.

Alle de fire surroundreceiverne i denne testen støtter elle kanalers hjemmekino og Dolby Atmos i 7.1.4. Yamaha RX-A3070 er den eneste av dem som trenger en ekstra effektforsterker for å få til dette.

Lydretur

Dersom du vil koble TV-en til receiveren for å få surroundlyd – ikke minst med TV-apper som Netflix, HBO og lignende, så er dette fullt mulig. Lyden fôres nemlig fra TV-en tilbake til receiverens HDMI-utgang takket være en lydreturkanal (ARC). Netflix har dessuten begynt å støtte Dolby Atmos på utvalgte titler, men for å få dette ut fra TV-en holder det ikke med ARC. Du må ha såkalt Enhanced Audio Return Channel eller eARC for å støtte Dolby Atmos og ukomprimert surroundlyd for øvrig. Denon AVR-X6400H og Marantz SR8012 støtter dette allerede, og vi har fått bekreftet at Yamaha RX-A3070 får det i en fremtidig oppdatering. Pioneer SC-LX901 er derimot en smått eldre modell og har ikke den nødvendige innmaten (HDMI 2.0b) til å kunne oppgradere til eARC. Da blir løsningen å se Netflix-innhold fra en annen videokilde enn TV-en.

Video

Siden en surroundreceiver må kunne sende video fra en avspiller eller spillkonsoll videre til TV eller projektor, må den støtte en hel rekke videoformater. Minstekravet nå er HDMI 2.0 og HDCP 2.2, som gjør at receiveren kan håndtere og sende gjennom ultra-høyoppløst 4K video. Og dessuten et mye større fargerom enn tidligere, med høy dynamikk i gråskalaen (HDR). Siste skrik blant slike videoformater er Dolby Vision, og med nyeste programvareoppdatering kan alle receiverne i denne testen sende denne standarden videre fra kilden til TV-en eller projektoren.

Vente på HDMI 2.1?

I løpet av 2018 vil vi se HDMI 2.1, som støtter enda høyere båndbredde og oppløsning. Blant annet med 8K video og 4K i 120 bilder i sekundet. Det gjør ikke receiverne i denne testen. Men før du klikker i vinkel: Ingenting tyder på at slike formater blir dagligdags på noen år. Dessuten er HDMI 2.1 helt og holdent bakoverkompatibelt med HDMI 2.0, videoformater som krever høyere båndbredde vil da skaleres ned til den høyeste videooppløsningen receiveren støtter. Skulle du etter hvert få en 8K TV og slikt kildemateriale blir utbredt, er løsningen å koble alle videokilder direkte til TV-en og sende lyden til receiveren gjennom lydreturkanalen. Igjen er Pioneer-receiveren noe utdatert på dette området, og vil ikke støtte høyoppløst lyd på denne måten med sin gamle versjon av ARC.

Strømming og appstyring

Helt til slutt må en receiver selvsagt kunne strømme musikk. Alle i denne testen gjør dette over nettverket, og inkluderer strømmetjenester som Spotify og Tidal. De har dessuten multiromfunksjon, som gjør at de kan spille i familie med andre høyttalere rundt i hjemmet. Alle receiverne kan dessuten styres med mobiltelefon, som spesielt forenkler strømmeopplevelsen.

Slik testet vi

Musikk og film med Atmos-lyd har vi testet med fire takhøyttalere. Alle receiverne bortsett fra Yamaha RX-A3070 har elleve forsterkerkanaler, og støtter derfor et fullt 7.1.4-oppsett. Dette mener vi er det optimale Atmos-oppsettet. For å få til dette med Yamaha trenger man en ekstra effektforsterker. Vi koblet en Hegel H20 til de bakre Atmos-kanalene. Vi anser disse for å være de kanalene som har minst utbytte av den ekstra kraften og kvaliteten i Hegel-forsterkeren, som koster nesten det dobbelte av Yamaha-receiveren.

Atmos ble testet med filmen Deadpool. Mye action, sverd som klinger, men viktigst av alt – bra med rom og luft i lydbildet. Musikk med Atmos-lyd har også blitt testet, nærmere bestemt Trondheimsolistenes Reflections. En glimrende tolkning av tre klassiske verk, med høy intensitet og rå brutalitet.

Musikk i stereo har vært mye forskjellig, fra pop og rock til roligere akustiske toner.

 

Vårt oppsett:

Panasonic DMP-UB700 Blu-ray-spiller

Procella 7.1 THX høyttalere

MartinLogan SLM takmonterte høyttalere

Audiovector SR6 Avantgarde Arreté stereohøyttalere

Sony VPL-VW260ES 4K-projektor

DreamScreen V6 lerret

  • Yamaha RX-A3060 22.995 kr
  • Pioneer SC-LX901 29.995 kr
  • Denon AVR-X6400H 23.998 kr
  • Marantz SR8012 29.995 kr

Pris: kr
Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer oppdaterte priser, prisvarsling og produktinformasjon.
Musikk og film med Atmos-lyd har vi testet med fire takhøyttalere. Alle receiverne bortsett fra Yamaha RX-A3070 har elleve forsterkerkanaler, og støtter derfor et fullt 7.1.4-oppsett. Dette mener vi er det optimale Atmos-oppsettet. For å få til dette med Yamaha trenger man en ekstra effektforsterker. Vi koblet en Hegel H20 til de bakre Atmos-kanalene. Vi anser disse for å være de kanalene som har minst utbytte av den ekstra kraften og kvaliteten i Hegel-forsterkeren, som koster nesten det dobbelte av Yamaha-receiveren. Atmos ble testet med filmen Deadpool. Mye action, sverd som klinger, men viktigst av alt – bra med rom og luft i lydbildet. Musikk med Atmos-lyd har også blitt testet, nærmere bestemt Trondheimsolistenes Reflections. En glimrende tolkning av tre klassiske verk, med høy intensitet og rå brutalitet. Musikk i stereo har vært mye forskjellig, fra pop og rock til roligere akustiske toner. Vårt annlegg: Panasonic DMP-UB700 Blu-ray-spiller Procella 7.1 THX-høyttaler MartinLogan SLM takhøyttaler Audiovector SR6 Avantgarde Arreté stereohøyttaler Sony VPL-VW260ES 4K-projektor DreamScreen V6 lerret
Produkter i testen
Solide saker
Klokkeklar lyd kombineres med dynamikk og kraft i bøttevis. Men brukervennligheten trekker ned.

Toppmodellen til Pioneer har en imponerende utstyrsliste, og tilbyr strømming av alle kjente musikktjenester på hele tre måter: Chromecast, DTS Play-Fi og FlareConnect, som fungerer sammen med andre utvalgte produkter fra Pioneer og Onkyo.

Men der hvor de andre receiverne er fremtidsrettet med utvidet lydreturkanal (eARC), som gjør at man kan forbikoble hele problemet når det kommer ukompatible videoformater i fremtiden, har ikke SC-LX901 denne muligheten.

Oppsett og brukervennlighet

Pioneers automatiske høyttalerkalibrering heter MCACC Pro. For å kunne senere velge mellom ulike lydkarakteristikker må ulike lydsignaturer lagres i hvert sitt minne: Front Align, All Channel Adjust eller Symmetry, som tilpasser høyttalerne parvis. Alle målinger av alle høyttalere gjøres om igjen for hvert minne man har valgt å lagre i, som gjorde at vi måtte vente en halvtime på at receiveren skulle gjøre seg ferdig.

Basshåndteringen er simpel. Man kan ikke sette ulike delefrekvenser, men må velge en felles delefrekvens til alle høyttalerne. Vi vil ha 80 Hz deling på alle høyttalerne bortsett fra de i taket, som bare går til 110 Hz. Nå må også disse få bass ned til 80 Hz, som ikke er helt optimalt.

Ellers funker musikkstrømming meget fint, personlig liker jeg Chromecast godt, som gjør at jeg kan bruke tredjepartsappene jeg er vant til.

Ønsker du ikke en svart receiver, kommer Pioneer SC-LX901 også i sølv. Foto: Pioneer

 

Lydkvalitet

I vårt rom låter Symmetry høyttalerkorreksjon best. I korrigert tilstand er det mer guffe i bassen med Pioneer enn de andre. Basseffektene på Deadpool er ganske ekstreme. Til tider er det nesten litt i overkant, men du verden så tøft! Dialogene er klart gjengitt, lydbildet er stort og åpent, og Atmos-effektene kommer til sin rett.

Slåsscenen på slutten av filmen er spekkfull av action, og orkestermusikken i bakgrunnen av det hele er det glimrende kontroll på. Det låter ekte når sverd klirrer, og det braker heftig i containere som sklir nedover en veltet helicarrier på i slutten av filmen. Det rister i buksebeina, dette er steintøft!

Musikk låter også meget bra, uansett antall kanaler. Men Pioneer må se seg slått på målstreken av Marantz SR8012 hva oppløsning angår.

Pioneer SC-LX901 har alt man trenger av høyttalerutganger for et 11-kanals oppsett, for eksempel 7.1.4 Atmos. HDMI-utgangen støtter ikke høyoppløst lydretur (eARC), bare vanlig ARC. Foto: Pioneer

 

Konklusjon

I dette kvalitetssjiktet er det en selvfølge at lydkvaliteten er god. Og Pioneer skuffer ikke. Det låter glimrende uansett film- eller musikkmateriale, og det er rikelig med kraft til å dundre løs i hjemmekinoen. Dette er en lydkvalitet kombinert med en oppløsning som du rett og slett ikke får under 20.000 kroner.

Når det kommer til brukervennlighet har derimot Pioneer en vei å gå. Den er tungrodd og rigid, med et par skavanker som gjør den vanskelig å elske.

Underholdende kraftplugg
Yamaha står på trygg grunn, med et flaggskip kraftig nok til å rive tak i buksebeina.

På sitt nyeste flaggskip har Yamaha fjernet noen analoge videoinn- og utganger, og i stedet gjort plass til en XLR stereo lydinngang. Kjekt om du for eksempel har en high-end CD-spiller med balansert utgang.

DAC-ene på de sju hovedkanalene er oppgradert (fra ES9016A til ES9026PRO), og endelig er DAB+ radio på plass.

Oppsett og brukervennlighet

Vårt 7.1 høyttaleroppsett pluss fire Atmos-kanaler (7.1.4) er med Yamaha bare mulig med en ekstra effektforsterker, fordi Yamaha RX-A2070 bare har ni forsterkerkanaler. For anledningen kobler vi til derfor til Hegel H20 på de bakre takhøyttalerne.

Yamahas romkorreksjon YPAO korrigerer enkelt og automatisk lyden fra høyttalerne, for inntil åtte sitteplasser samtidig. Når det er gjort kan du velge mellom tre ulike klangbalanser: Flat, Front og Natural. Våre Procella-høyttalere er bak et akustisk transparent DreamScreen V6 lerret, som demper noe av diskantgjengivelsen. Dermed må lyden korrigeres. I Flat-modus låter det veldig tamt og livløst, man må velge Natural.

Musikkavspilling er superenkelt med MusicCast-appen og strømmetjenester eller lagret musikk etter egen ønske. Enkel å sette seg inn i, med støtte for høyoppløst lyd.

Vil du ha et litt lysere preg enn svart, så finnes RX-A3070 også i titan. Foto: Yamaha

 

Lydkvalitet

Atmos-lydsporet på Deadpool er imponerende, og Yamaha svikter ikke når det kommer til å engasjere. Dette er en skikkelig kruttønne av en receiver, hvor kraftige eksplosjoner og bilkrasj sender sjokkbølger i kroppen. Vi blir omringet av lyd både ovenfra og rundt. Dialogene er like mektige som de er tydelige, her er det ikke vanskelig å bli underholdt!

Musikk i surround er likedan. De aggressive strykerne på Trondheimsolistenes Reflections gjengis med en muskuløs hånd. Men det mangler litt på nyanser i toppregisteret. Det er mer fokus på celloene enn fiolinene, og vi har hørt denne utgivelsen med større rom. Musikk i stereo funker aller best i Pure Direct, om du har gulvhøyttalere i full størrelse og ikke trenger sub. Man får noe bedre oppløsning, men det mangler likevel litt luft mellom gitarstrenger, og lyse kvinnevokaler er i tammeste laget.

Yamaha RX-A3070 har absolutt alt man trenger på baksiden, inkludert en stereo XLR-inngang. «Bare» ni høyttalerutganger kan brukes samtidig, hvis du ønsker et Atmos 7.1.4-oppsett, trengs derfor en ekstra effektforsterker. Foto: Yamaha

 

Konklusjon

Yamaha har ikke spart på kruttet med RX-A3070, som holder stålkontroll på høyttalerne. Spesielt film i surround låter kanontøft!

Musikk låter tøft, men akustiske instrumenter fortjener litt bedre oppløsning oppover. Vi får ikke helt det store rommet – verken i surround eller stereo – som med de beste av konkurrentene.

Yamaha har to forsterkerkanaler for lite om du vil koble opp et 7.1.4 Atmos-oppsett. Da trenger du en ekstra effektforsterker som øker prisen med minimum 4.000 kroner, kanskje mer.

Ballerina med bazooka

Marantz’ aller første 11-kanals receiver er så bra at alt annet blekner.

I tillegg til å erstatte sitt forrige flaggskip med SR7012, har Marantz denne gangen bygd en skikkelig tanks på toppen. Med SR8012 har man dyttet inn de beste komponentene, og fordelt en helt rå strømforsyning på ikke ni, men elleve forsterkere. Hver av dem med diskrete forsterkermoduler fremfor enklere opamper, som nesten alle andre bruker. Vi tok en kikk under panseret, og dæven for noen kretskomponenter!

Foruten å støtte alle nye video- og lydformater fungerer Marantz-receiveren i et trådløst oppsett sammen med HEOS multiromhøyttalere.

Oppsett og brukervennlighet

Første gang receiveren plugges i, ledes man igjennom en meget brukervennlig steg-for-steg meny. Høyttaleroppsettet defineres i menyen, deretter kjøres Audyssey romkorreksjon. Du må måle fra minimum tre punkter i rommet, helst åtte.

Marantz velger Reference klangbalanse som standard, og det er det ingen vits å krangle med. Flat-modus låter som det sier – flatt og livløst. Du kan velge Front om du har høyttalere som funker optimalt i ditt rom, eller Bypass om du ikke ønsker justering. Men Reference funker bra.

Musikkavspilling med HEOS er omtrent så enkelt som multiromkongen Sonos, bare velg din lydkilde eller musikktjeneste og spill av med appen.

Marantz SR8012 i sølv. Foto: Marantz

 

Lydkvalitet

Filmen Deadpool har detaljer vi ikke tidligere har lagt merke til. Når det klinger i sverd, er det som om de synger ekstra lenge med Marantz. Den nydelige oppløsningen i tonene gjør dialoger klokkeklare, og rommet rundt oss er enormt. Atmos-kanalene fra taket bindes sømløst til resten og tegner opp en luftig boble av lyd. Det er lenge siden jeg har opplevd film på denne måten.

Det er ingen nyhet at Marantz låter rent og pent. Men SR8012 har samtidig en helt rå dynamikk, og går utenpå alt annet vi har hørt fra Marantz tidligere! Kruttsalver og bilkrasj dundrer løs, vi snakker her om en profesjonell ballerina med bazooka!

Trondheimsolistenes strykere låter helt nydelig i surround, og Atmos-sporet på Reflections løfter opplevelsen til nye høyder. Annen musikk i stereo låter også glimrende, hvert pust fra David Bowie på Lazarus treffer oss midt i hjerterota. Fantastisk.

Alle HDMI-utganger støtter Enhanced Audio Return Channel og dermed høyoppløst lyd på denne, og SR8012 har fått elleve forsterkerkanaler. Foto: Marantz

 

Konklusjon

Om du ønsker en receiver som både leverer på musikk og på film, hele tiden med silkehansker men som aldri er redd for å dundre med storslegga, så er Marantz SR8012 noe for seg selv. Stereo eller surround, film eller musikk; receiveren er nærmest fri for svakheter. Brukervennligheten er dessuten i særklasse.

Legg til strømming og multirom med HEOS og denne plasserer seg øverst på vår må-ha-liste. Her må lommetørklet frem – for å tørke bort sikkelet fra munnvikene!

Danser i skyene
Denon har fulgt med i timen, med en ny toppreceiver som er like enkel å bruke som den er vellydende.

På papiret er Denon-receiveren meget lik søsterprodusent Marantz’ flaggskip SR8012. De har like menyer og nesten de samme tilkoblingene på baksiden. Og samme utgangseffekt. Elleve forsterkerkanaler kan drive et 7.1 høyttaleroppsett pluss fire takhøyttalere (7.1.4), uten at ekstern forsterkerkraft behøves.

Det som skiller Denon fra Marantz er at AVR-X6400H bruker billigere opamp forsterkerkretser. I tillegg er strømforsyningen noe mindre, og chassiset er ikke like heftig, som gjør den tre kilo lettere.

Oppsett og brukervennlighet

Denon-receiveren har en svært enkel steg-for-steg-meny som tar deg gjennom oppsettet første gang den kobles til. Når du har definert høyttaleroppsettet ditt i menyen kan du få opp et bilde av høyttalertilkoblingene på baksiden, for å forsikre deg om at alt er koblet til riktig.

Romkorreksjonen er av typen Audyssey MultEQ XT som korrigerer for inntil åtte sitteplasser, og er du ikke fornøyd med noen av de tre forhåndsinnstilte klangbalansene (Reference, Flat og Front), så kan du kjøpe mobilappen Audyssey MultEQ Editor og gjøre finjusteringer. Hos oss fungerer Reference helt utmerket.

Musikkavspilling med HEOS-appen er meget enkelt, og det er lett å legge til flere HEOS-høyttalere i et multiromssystem, skulle du ønske det.

Denon AVR-X6400H i sølv. Foto: Denon

 

Lydkvalitet

Der hvor Yamaha RX-A3070 byr på rå kraft og saftige mageslag, er Denon mer nyansert. Denon låter bedre når man spiller lavt, med bedre oppløsning i overtonene. Den har et større rom, og gjør enda mer ut av Atmos-kanalene fra oven.

Eksplosjoner smeller da også bra, og kropper som flyr gjennom luften og smasher inn i veiskilt (ja, det er en sånn type film) får frem gliset. Denon har bare ikke drukket fullt så mye dunderhonning som Yamaha, og det er det som også hovedsakelig skiller den fra Marantz.

Musikk låter flott i både to og mange kanaler. Strykerne til Trondheimsolistene svever i toppen, og det er bra aggresjon der det skal. I ukorrigert Pure Direct modus låter Denon en anelse tammere i stereo enn Marantz, men med korreksjonen aktivert er det så å si dødt løp ved moderat lydnivå. Marantz drar i fra når man drar på.

Her er elleve forsterkerkanaler, HDMI-utganger med Enhanced Audio Return Channel som støtter høyoppløst og Atmos, og alt annet man trenger. Foto: Denon

 

Konklusjon

Det er ikke mange som slår Denons rom og oppløsning i surroundlyd. Dialogene er klokkerene, det er lag på lag med luft, og receiveren låter meget godt i stereo. Den har kraft nok til å gi ekte kinolydtrykk hjemme i stua, men akkurat på dette området er det andre som slår den.

Helhetsinntrykket er riktig godt, med flott lyd på både musikk og film, og brukervennligheten er noe for seg selv. Strømming med HEOS-appen går som en drøm, uansett hvilken tjeneste du abonnerer på. Klart anbefalt.

    Les også

    Imax Enhanced

    Hva pokker er IMAX Enhanced?

    For et par dager siden kom meldingen om at "IMAX kommer til hjemmet". Denon og Marantz er først ut med sertifiserte receivere og lydprosessorer. Men hva pokker er det?Legg til som favoritt
    JVC DLA-NX9

    Tre ekte 4K-projektorer fra JVC

    … og toppmodellen har 8K eShift.Legg til som favoritt
    Nytt agentur i Norge:  STORMAUDIO

    Nytt agentur i Norge: STORMAUDIO

    Skal ta hjemmekinolyden til nye høyder. Legg til som favoritt
    Allianse i luksusklassen

    Allianse i luksusklassen

    Steinway Lyngdorf og Samsung har anlegget klart til deg som nettopp har vunnet i lotto for andre gang. Legg til som favoritt
    6 bærbare projektorer

    6 bærbare projektorer

    Du trenger ikke være hjemme for å se film. Du trenger ikke engang være innendørs. Du trenger bare en lommeprojektor.

    Legg til som favoritt
    Her er Sonos Beam

    Her er Sonos Beam

    Sonos Beam er den nye lydplanken fra Sonos. Den får blant annet stemmestyring, berøringskontroll, HDMI - og en ålreit pris!Legg til som favoritt
    Hjemmekino på 12 kvadratmeter!

    Hjemmekino på 12 kvadratmeter!

    Der det er hjerterom, er det husrom, heter det. Og der det finnes husrom, finnes det saktens plass til en hjemmekino også! Legg til som favoritt
    Denon AVC-X8500H

    Denon AVC-X8500H

    Denons nye flaggskip er et monster i hjemmekinoen, og med hele 13 kanaler gir den Romfølelse med stor R.

    Legg til som favoritt
    annonse
    Lukk meny