: 3 billige hjemmekinoprojektorer

3 billige kinoprojektorer

Det blir ikke ordentlig hjemmekino uten stort bilde. Da behøver du en skikkelig projektor, som heldigvis har blitt mye bedre og billigere med årene.

Dersom TV-en din begynner å dra på årene eller føles litt liten, er det god sjanse for at du vurderer en ny og større TV. Prisen på store TV-skjermer har sunket betraktelig, og gjør at en 65” nå kan kjøpes for en overkommelig slant med penger.

Problemet inntreffer når man skal ha et virkelig stort bilde. Som så mange før har erfart når de vil bygge sin egen hjemmekino, bør man helst opp i 80-90 tommer eller mer (avhengig av romstørrelse og seeravstand) for å få den rette kinofølelsen. Og en slik TV er dessverre verken lett eller billig å få tak i. En av de mest populære storskjermene, Samsungs 78-tommer 78HU8505, koster i overkant av 50.000 kroner…

Derimot finnes det rikelig med hjemmekinoprojektorer som er skreddersydd for oppgaven, og disse har fått langt mer overkommelig pris, og bedre kvalitet de siste årene. Til prisen av den nevnte 65-tommeren kan projektorene gi deg et bilde på 100 tommer eller mer, og kvaliteten er bedre enn du tror.

 

Rimelige HD-projektorer
Projektorene har alltid eksistert som et alternativ til stor TV, men har alltid vært preget av mange kompromisser. Dårlig lysstyrke har gjort at du stort sett må sitte i et helt mørkt og lystett rom for å få bra kontrast på lerretet. Mange projektorer preges også av mye støy fra viftene, som må til for å holde temperaturen på lyskasteren i sjakk. Sist men ikke minst har pris og levetid på lyspærene gjort det til en dyr affære å se mange timer med TV og sport på projektoren. Alt dette er fortsatt faktorer man skal ta hensyn til i valg av projektor, men har blitt kraftig forbedret i årenes løp.

Skjermer med sylskarp 4K-oppløsning har vært den store snakkisen på TV-fronten det siste året. Men ærlig talt blir det litt flaut å snakke om 55” eller 65” store 4K TV-er når man får se hvilken bildekvalitet som kan oppnås med et vanlig HD-bilde projisert ut på et 100 tommers lerret. Faktisk bor det langt flere detaljer i HD-signalet enn man skulle tro, og typiske spillefilmer våkner virkelig til liv når de vises i stort format. Sleng filmer som Casino Royale i BD-skuffen, og det føles som å sitte der ved pokerbordet rett ved siden av James Bond. Når det kommer til innlevelse og realisme er det ingenting som slår et bilde som fyller synsfeltet…

Projektorene har også blitt smartere med årene. De fleste av dem kommer med doble HDMI-innganger for tilkobling av flere videokilder. Noen modeller har også mulighet for trådløs signaloverføring, slik at du slipper å trekke lange og dyre HDMI-kabler. Projektorene pleier vanligvis ikke ha noen innebygde smartfinesser, men ved å koble til en Apple TV eller lignende mediaspiller oppnår man langt på vei samme funksjonalitet som en smart-TV.

 

Projektorene
Denne gangen har vi tatt for oss tre projektorer i prisklassen fra 11-13.000 kroner. Projektorene fra BenQ og Optoma er av DLP-typen, en patent fra Texas Instruments hvor rundt to millioner speil skrur hver sin piksel av og på ut ifra hvilken farge den skal gjengi til enhver tid. En sofistikert, lynrask og vedlikeholdsfri teknologi, hvor den eneste ulempen er en ”regnbueeffekt” hvor alle fargene brytes opp når du beveger synet over kontrastfylte områder på skjermen. Et fenomen ikke alle mennesker er like følsomme for, men som for noen kan bli slitsomt å se på over tid.

Projektoren fra Epson er derimot av typen LCD. Her projiseres hver farge gjennom hver sin fargebrikke, og man unngår regnbueeffekten. Ulempen er at LCD krever et støvfilter som må renses eller skiftes fra tid til annen.

 

Slik testet vi
Vi har tatt for oss bildekvaliteten på projektorene både en for en, og side om side på lerret, i et rom med kontrollert belysning. Lysstyrke, fargegjengivelse, kontrast og svartnivå (evnen til å vise ordentlig svart) er blant de viktigste kriteriene når vi bedømmer bildekvaliteten visuelt. I tillegg har vi målt bildekvaliteten med profesjonelt måleutstyr, både før og etter kalibrering mot etablerte standarder. Dette for å kunne se hvor bra justert projektoren kommer fra fabrikk, samt for å finne ut hvilket maksimalt potensial det ligger i projektoren. Flere forhandlere av projektorer tilbyr nå kalibrering mot et tillegg i prisen når du kjøper projektor, og det er hensiktsmessig å se hvorvidt dette er verdt pengene eller ikke.

 

Miljø oppslagsbilde 1

PS! Du leser nå en åpen artikkel. For å få tilgang til alt innhold fra Lyd & Bilde,
se våre abonnementstilbud her .

Kompakt lyskanon

Optoma er en taiwansk produsent med tradisjon for å levere projektorer for både presentasjons- og hjemmekinobruk til gunstige priser. Spesialiteten er såkalte DLP-projektorer. I det siste har de også gjort seg bemerket med oppkjøpet av NuForce, som står bak mange kritikerroste lydprodukter.

Brukervennlighet og finesser
Optoma HD50 er en meget kompakt projektor, noe som i utgangspunktet gjør den lite plasskrevende. Ulempen når man plasserer en kraftig lyskilde som dette i et lite kabinett, er at den trenger mye kjøling. Optoma-projektoren har mange brede kjøleriller foran og på siden, med dertil manglende støydemping. HD50 slipper derfor ut en del lys på sidene, og er også den som støyer mest av de tre testede projektorene. I tillegg til vanlig viftestøy kan man også høre at fargehjulet ”spinner” opp i fart.

HD50 byr på gode tilkoblingsmuligheter, deriblant dobbel HDMI hvor den ene støtter MHL. To USB-inntak er også med, hvor den ene fungerer som strømuttak til trådløs HDMI modul.

HD50 er en relativt enkel projektor å sette opp. Zoomlinsen gir god rekkevidde og det er lett å finne riktig fokus. Mangelen på horisontal linsejustering (kun vertikal) gjør at du bør sette projektoren vinkelrett foran lerretet.

 

Bildekvalitet
Optoma HD50 leverer et bilde som preges av meget god lysstyrke. Hvis du ikke har sett hvilken bildekvalitet som kan oppnås med budsjettprojektorer den siste tiden, vil du trolig bli overrasket! Bildet har ordentlig bra ”punsj” , og så lenge du demper belysningen i rommet litt, vil du neppe savne noe sammenlignet med en god TV. Hvitt lys og eksplosjoner får den rette blendende lysintensiteten slik vi forbinder med en god TV. Fordelen med HD50 er naturligvis at bildet kan blåses opp til 100 tommer eller mer uten noe problem.

HD50 preges også av veldig jevn og flott fargegjengivelse med skikkelig smell i fargene. Man kan imidlertid skimte at fargegjengivelsen ikke er helt nøytral selv i Reference modus. Svartnivået er også godkjent, selv om det ikke er like ”avgrunnsdypt” som man kan oppleve med en del high-end DLP projektorer.

Der det derimot skorter litt er på skarphet og kontrast. Om det ligger i optikk, mekanikk, bildebrikke eller videoprosessering vites ikke, men vi konstaterer Optoma-projektoren har litt lavere opplevd bildeskarphet enn de to andre utfordrerne i testen. Små detaljer duses litt ut, og man får ikke den samme dybdeopplevelsene i store panoramascener. Dette ville man ikke gjettet like lett med bare den ene projektoren, men er lett å se ved direkte sammenligning.

 

Kalibrering av Optoma HD50

Vi fant raskt ut at ”Reference” bildemodus er det beste utgangspunktet for nøyaktig bilde, da Cinema-modusen har altfor høy fargemetning. Optoma har nå fått en egen Avansert-meny som byr på full CMS fargekalibrering. Med andre ord bør alt ligge til rette for en korrekt kalibrering. I hvert fall i teorien. En ting som irriterer litt er at bildemenyen forsvinner etter få sekunder uten kommandoer, og noe som gjør det tidkrevende å gjøre kontinuerlige justeringer.

Vi fant etter hvert ut at videoprosesseringen i Optoma-projektoren ikke er den beste. For det første klipper den signalet på inngangen ved 100% lysintensitet. Selve kalibreringsmenyen er også feilkonstruert, ved at enhver endring i verdi på ett metningspunkt/bestemt farge, fører til forskyvninger et annet sted. Det gjør det meget vanskelig å kalibrere projektoren nøyaktig, og er nok også en forklaring på hvorfor HD50 ikke måler spesielt bra fra fabrikk. Det tok en drøy time med proff kalibrering og finjustering av fargerommet for å få bildet til å sitte. Da oppnådde vi til gjengjeld et flott bilde med relativt små fargeavvik (Delta E).

Kalibreringsrapport Optoma HD50

Konklusjon
Optoma HD50 er en flott budsjettprojektor med mange gode kvaliteter, men målt opp mot et par av konkurrentene viser den et par svakheter. Mest fremtredende er viftestøyen, som gjør HD50 mindre egnet som hjemmekinoprojektor i dedikerte rom.

Optoma byr på utmerket lysstyrke og sterk, nyansert fargegjengivelse, men oppnår ikke like gode målinger som konkurrentene på fargenøyaktighet. Bildet er ikke like tett, konturskarpt og nærværende som vi erfarer med de to konkurrentene. Noe som bare understreker at konkurransen er tøff i dette segmentet.

Vi setter stor pris på at du leser Lyd & Bilde
Logg inn for å lese videre eller få tilgang til testen her.

Kinomaskinisten

Japanske Epson er en av verdens største projektorprodusenter, og leverer mange avanserte modeller til både proff, data og hjemmekinobruk. Den nye EH-TW6600 modellen befinner seg midt i segmentet rett under toppmodellene. Dette er i utgangspunktet en hakket dyrere projektor enn Optoma og BenQ, og det synes. EH-TW6600 har et større, tyngre kabinett med mer tillitvekkende byggekvalitet.

 

Brukervennlighet og finesser.
EH-TW6600 bærer preg av litt mer gjennomtenkte og påkostede løsninger enn de to taiwanske konkurrentene. Blant annet har den både horisontal og vertikal linsejustering (lens shift). I tillegg er justeringen meget fleksibel med over 2 bildehøyder vertikalt og ca ¼ sideveis justering. Epson har også to interaktive linser som justerer zoom og fokus individuelt, slik at man beholder fokuspunktet selv når man justerer zoom. Ulempen er at den manuelle fokusen er ekstremt følsom. Du må beregne litt innsats (helst med hjelp fra en kamerat) for å justere skarpt fokus, men sitter det, så sitter det.

 

Bildekvalitet
Epson er en LCD-basert projektor, der tre (rød, grønn, og blå) LCD-paneler gjennomlyses for å gi bilde. Dette gir den både styrker og svakheter i forhold til DLP-baserte projektorer som BenQ og Optoma. En av fordelene er at man slipper ”regnbueeffekten” av DLP fargehjulet som noen mennesker finner sjenerende å se på. Utfordringen er dårligere svartnivå, fordi LCD-panelet hele tiden må gjennomlyses for å vise bilder.

Epson har heldigvis gjort hva de kan for å fintrimme og optimalisere LCD-teknikken i EH-TW6600. Den kommer med dynamisk lysåpning (iris) som justerer lysutslippet i samsvar med bildeinnholdet, og kan på den måten bevare svartnivået i mørke scener. Selv om Epson har litt gråere svart en DLP-konkurrentene når vi sammenligner stillbilder, er forskjellen mindre med bevegelige bilder i praksis.

EH-TW6600 viser seg som en meget effektiv lyskanon. Selv med projektorlampen i laveste øko-modus gir den betraktelig mer lysstyrke enn de to andre, og da med vesentlig lavere viftestøy! Bare det alene gjør den verdt den lille prisforskjellen etter vår mening. Den formidable lysstyrken gir også bedre dynamikk og kontrast, noe testbildene våre bærer preg av. Linjespill i treverk kommer mer tydelig frem. Epler og appelsiner ser ”rundere” og mer tredimensjonale ut som følge av den økte kontrastgraden. Epson gir rett og slett et litt saftigere, blankere bilde med bedre dybdeskarphet. Bildet oppleves også litt roligere å se på, uten støytendensene vi noterte hos BenQ.

Litt malurt i begeret er det: Testeksemplaret vi mottok har et rødskjær i form av en rød, vertikal stripe i venstre ytterkant av bildet. Dette kan karakteriseres som en produksjonsfeil/svakhet ved LCD panelet som kan bli verre over tid. Løsningen kan være å overskyte bildet litt, slik at stripen faller utenfor lerretsrammen, men det er jo ikke ideelt.

 

Kalibrering av Epson EH-TW6600
I likhet med toppmodellen EH-TW7200 har Epson stukket noen kjepper i hjulet for oss som ønsker å kalibrere EH-TW6600. Menyen er nemlig plassert i midten av bildet, akkurat der vi vanligvis sikter lysmåleren vår. Og den lar seg ikke flytte.

Man skulle kanskje forvente at ”Cinema” modus ville være det beste utgangspunktet for film, men dette er umulig å kalibrere opp til 2.2 gamma for korrekt filmtitting i dempet belysning, da det klipper signalet ved 90-100% lysstyrke. Vi må over på Natural-modusen for å få kalibrert en riktig gamma.

Målt før kalibrering er fargene langt fra lineære. Det veksler mellom for lite blått, for mye blått og så videre, i forhold til lysstyrken. Grafene våre får en hengekurveform, og dette er typisk for LCD-projektorer sammenlignet med DLP-projektorer. Sistnevnte er som regel veldig lineære.

Epson har til gjengjeld gode innstillingsmuligheter, med en minnefunksjon der man kan lagre inntil 10 forskjellige brukermodus med kalibrerte innstillinger, som kan gis ulike titler. Etter kalibrering oppnådde vi et bilde med god nøytralitet.

Totalt sett er det Epson som gir den beste bildekvaliteten i form av best kontrast og generell bildebehandling, men en projektor med rød stripe i bildet burde ikke forlatt fabrikken etter vår mening.

Her kan du se vår kalibreringsrapport for Epson EH-TW6600 (PDF).

Konklusjon
Projektoren fra Epson koster et par tusenlapper ekstra i forhold til konkurrentene, men testen levner ingen tvil om at det kan være en god investering. Her må selv BenQ, som tok et merkbart steg opp fra Optoma, se seg slått når det gjelder skarphet og dybdefølelse. Når man kombinerer dette med bedre optikk og kasteavstand, er det ingen tvil om at EH-TW6600 er den mest fleksible projektoren av de tre. Man bør likevel forsikre seg om at bildet ikke har noen synlige kvalitetsproblemer, slik som den sjenerende røde stripen vi erfarte med vårt testeksemplar.

Vi setter stor pris på at du leser Lyd & Bilde
Logg inn for å lese videre eller få tilgang til testen her.

Stort potensial

BenQ er i likhet med Optoma en taiwansk produsent, som sysler med både datamaskiner og digitalkameraer så vel som projektorer av DLP-typen. De siste årene har BenQ hatt stor suksess med sine data- og hjemmekinoprojektorer, deriblant W1300 som vant vår forrige test i budsjettklassen. Denne gangen har vi tatt et steg opp i pris, og storebror W1400 er et naturlig valg.

 

Brukervennlighet og finesser
BenQ W1400 er en DLP-basert prosjektor, med et litt flatere og bredere innpakning enn Optoma HD50. Byggekvaliteten virker også litt finere, med tofarget kabinett som virker litt mer solid og velbygd. BenQ har i likhet med Optoma mange riller for sirkulasjon av luft, men støyer ikke like mye da viftelyden har en annen, mer behagelig frekvens.

BenQ W1400 har litt større zoomrekkevidde enn Optoma, som gjør den i stand til å projisere et litt større bilde på kortere avstand. Den har også vertikal linsejustering, om enn ganske så begrenset. W1400 må enten stå på bord eller monteres i taket for å havne riktig i forhold til større lerret.

 

Bildekvalitet
Det tar ikke lang tid å slå fast at BenQ tar et klart steg opp i bildekvalitet sammenlignet med Optoma HD50. Med hele 2200 ANSI lumen er dette en veritabel lyskanon, og den har attpåtil bra kontroll på lysutslippet i mørke filmscener. Dette gir bildene en kontrast som klart overgår hva Optoma er i stand til. Det er klart merkbart på filmer som Transformers: Age of Extinction hvor regissør Michael Bay virkelig smører tykt på med kontraster og overdrevne effekter. Her er det mer smell i det hvite, og konturer i ansikter og objekter fremstår mer tydelige. Den forkrommede støtfangeren til Optimus Prime i sin trailer-form blir enda litt blankere med BenQ bak spakene, mens fargespillet i den rød/blå lakkerte skjermene hans formelig glinser!

Helt perfekt er det ikke: Selv om fargene er veldig flotte og nyanserte, oppleves de i overkant fargesterke opp av esken. Selv Hollywood-skuespillere som Mark Wahlberg ser i overkant solbrune ut. I tillegg kan vi skimte tendenser til moskitostøy i bildet. Dette oppstår trolig som følge av måten DLP-projektoren blander fargene på, og skaper litt uro i bildet.

 

Kalibrering av BenQ W1400
BenQ-projektoren kommer med full CMS fargekalibrering som lar oss justere fargebalanse, lysstyrke og fargemetning individuelt for hver av primærfargene. Og det trenger den virkelig! Mens Optoma HD50 kommer relativt OK justert fra fabrikk, men er vanskelig å optimalisere ytterligere, blir det totalt motsatt i BenQ sitt tilfelle. W1400 er faktisk en av projektorene med verst fargegjengivelse målt rett ut av esken. Alt skyldes noen ”velmenende” men totalt feilslåtte justeringer fra fabrikk. Fargeverdiene (R/G/B) er kun innjustert ved maks lysintensitet, noe som kan sammenlignes med å tune en motor til bare å gå på full gass hele tiden… det fungerer sjelden bra i virkeligheten. Rett opp av esken målte vi fargene til et delta-avvik på 15, noe som er skyhøyt og vitner om alt for varme farger.

Heldigvis er BenQ 1400 en enkel projektor å kalibrere. Vi fant fort ut at Preset Mode ”Standard” er den beste grunninnstillingen å starte med. Deretter justerte vi balanse, lysstyrke og metning ned fra de sinnssyke fabrikkverdiene ned til 50 (som tilfeldigvis er standardverdiene rimelige BenQ-projektorer som 1070 kommer med). Dette ga et mye bedre utgangspunkt, og etter noen få justeringer oppnådde vi tilnærmet ”snor-rette” målinger.

BenQ lar deg opprette to ulike sett med brukerinnstillinger (User), men disse er ikke låsbare slik som blant andre Epson tilbyr. Enhver endring i menyen medfører nytt User modus. Dessverre mistet BenQ-projektoren kalibreringsdataene da vi trakk ut strømmen for å flytte den… så her lønner det seg å notere ned, eller ta bilder av innstillingsmenyene.

Her kan du se PDF av kalibreringsrapport for BenQ W1400.

Konklusjon
BenQ fortsetter å levere projektorer med høy ytelse til prisen. W1400 byr på masse lysstyrke og kontrast i kompakt format, og viftestøyen er mer behagelig enn konkurrenten fra Optoma. Bildekvaliteten har i utgangspunktet litt skjev fargebalanse fra fabrikk, men kan gjøres langt bedre med relativt enkle grep. Da blir fargegjengivelsen nydelig og kommer faktisk tett på flere langt dyrere projektorer.

Vi setter stor pris på at du leser Lyd & Bilde
Logg inn for å lese videre eller få tilgang til testen her.
forfatter

Audun Hage

(f. 1981): Redaksjonssjef. Audun ble ansatt som journalist hos Lyd & Bilde i 2004 og har spilt en aktiv rolle i utviklingen av L&B som magasin og nettsted. Audun er ekstremt kvalitetsbevisst, og kjent for sine kresne ører og skarpe blikk. Som redaksjonssjef holder han et våkent øye med alt journalistene skriver. Han er også ansvarlig for Lyd & Bildes TV-tester.
1 kommentar

Legg igjen en kommentar

    Les også

    Sony A85 er en jevnt over glimrende OLED-TV med flott bilde og usynlig, men tydelig lyd!
    Denons jubileums-spiller kan ta seg kjærlig av CD-ene dine i mange år fremover. Men strømmingen får en kald skulder.
    Vi spurte, leserne svarte. Med nesten 4500 stemmer er iPhone 11 kåret som vinner av kamerablindtesten.
    Sonus faber Lumina III er det opplagte valg av høyttalere til mindre rom

    Aktuelle tilbud

    Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer prisvarsling, produktinformasjon og oppdaterte priser.
    Samsung HW-Q950T er den nyeste toppmodellen, og den skuffer ikke. Denne lydplanken er det krutt i!
    Med sin saftige kontrast og fargestrålende Ambilight-lys, gir Philips OLED805 en virkelig heftig bildeopplevelse.
    OnePlus 8T er et kompromiss. Derfor må man holde tungen rett i munnen hvis man vurderer et kjøp. For de fleste er OnePlus 8T blant de beste mobiltelefonene på markedet, mens forbrukere med spesielle behov bør se etter noe annet.
    Endelig et Wi-Fi 6 meshnettverk som folk flest har råd til. Er det bare å spenne sikkerhetsbeltet og gjøre klar for superhastigheter?
    Dyson Lightcycle Morph er noe helt for seg selv. Den kan det meste, men samarbeider dårlig.
    Hvis du er villig til å gi avkall på Dolby Atmos og DTS:X, finnes det neppe noen bedre lydplanke til prisen, enn Samsung HW-Q66T.
    Det er få lydplanker som klarer å simulere surroundlyd som Sony HT-G700.
    TCL C815 byr på flott bildekvalitet og flust med smarte finesser til en fornuftig pris. Her får du til og med glimrende lyd!
    Endelig en interiørvennlig subwoofer som gir skikkelig fysisk bass! Ja, det koster, men betaler tilbake i form av nydelige basstoner på musikk og heftige basseffekter på film. Fra et slankt format som du kan henge på veggen.
    Denon feirer sin egen 110-års fødselsdag med en forsterker der det er jobbet ekstra med den gode lyden.
    Det er sjelden jeg har blitt forbanna over et produkt. Spesielt et så brukervennlig et som Google Nest Audio.
    TCL Ray-Danz TS9030 benytter smarte akustiske løsninger fremfor avansert DSP, for å simulere surroundlyd.