Optoma HD50

Kompakt lyskanon

Fra Optoma kommer en liten, men effektiv kinoprojektor med massevis av lysstyrke.
Lyd & Bilde mener
God lysstyrke og meget jevn fargegjengivelse fra fabrikk gjør Optoma HD50 enkel å ta i bruk.
Bildeskarpheten er ikke den beste, og den lette og åpne konstruksjonen medfører en del viftestøy.
Spesifikasjoner
  • Full HD DLP projektor
  • 2 HDMI inn
  • VGA
  • RS-232C
  • Komponent
  • Kompositt video
  • USB-utgang for strøm til wireless modul
forfatter

Optoma er en taiwansk produsent med tradisjon for å levere projektorer for både presentasjons- og hjemmekinobruk til gunstige priser. Spesialiteten er såkalte DLP-projektorer. I det siste har de også gjort seg bemerket med oppkjøpet av NuForce, som står bak mange kritikerroste lydprodukter.

Brukervennlighet og finesser
Optoma HD50 er en meget kompakt projektor, noe som i utgangspunktet gjør den lite plasskrevende. Ulempen når man plasserer en kraftig lyskilde som dette i et lite kabinett, er at den trenger mye kjøling. Optoma-projektoren har mange brede kjøleriller foran og på siden, med dertil manglende støydemping. HD50 slipper derfor ut en del lys på sidene, og er også den som støyer mest av de tre testede projektorene. I tillegg til vanlig viftestøy kan man også høre at fargehjulet ”spinner” opp i fart.

HD50 byr på gode tilkoblingsmuligheter, deriblant dobbel HDMI hvor den ene støtter MHL. To USB-inntak er også med, hvor den ene fungerer som strømuttak til trådløs HDMI modul.

HD50 er en relativt enkel projektor å sette opp. Zoomlinsen gir god rekkevidde og det er lett å finne riktig fokus. Mangelen på horisontal linsejustering (kun vertikal) gjør at du bør sette projektoren vinkelrett foran lerretet.

 

Bildekvalitet
Optoma HD50 leverer et bilde som preges av meget god lysstyrke. Hvis du ikke har sett hvilken bildekvalitet som kan oppnås med budsjettprojektorer den siste tiden, vil du trolig bli overrasket! Bildet har ordentlig bra ”punsj” , og så lenge du demper belysningen i rommet litt, vil du neppe savne noe sammenlignet med en god TV. Hvitt lys og eksplosjoner får den rette blendende lysintensiteten slik vi forbinder med en god TV. Fordelen med HD50 er naturligvis at bildet kan blåses opp til 100 tommer eller mer uten noe problem.

HD50 preges også av veldig jevn og flott fargegjengivelse med skikkelig smell i fargene. Man kan imidlertid skimte at fargegjengivelsen ikke er helt nøytral selv i Reference modus. Svartnivået er også godkjent, selv om det ikke er like ”avgrunnsdypt” som man kan oppleve med en del high-end DLP projektorer.

Der det derimot skorter litt er på skarphet og kontrast. Om det ligger i optikk, mekanikk, bildebrikke eller videoprosessering vites ikke, men vi konstaterer Optoma-projektoren har litt lavere opplevd bildeskarphet enn de to andre utfordrerne i testen. Små detaljer duses litt ut, og man får ikke den samme dybdeopplevelsene i store panoramascener. Dette ville man ikke gjettet like lett med bare den ene projektoren, men er lett å se ved direkte sammenligning.

Annonse

 

Kalibrering av Optoma HD50

Vi fant raskt ut at ”Reference” bildemodus er det beste utgangspunktet for nøyaktig bilde, da Cinema-modusen har altfor høy fargemetning. Optoma har nå fått en egen Avansert-meny som byr på full CMS fargekalibrering. Med andre ord bør alt ligge til rette for en korrekt kalibrering. I hvert fall i teorien. En ting som irriterer litt er at bildemenyen forsvinner etter få sekunder uten kommandoer, og noe som gjør det tidkrevende å gjøre kontinuerlige justeringer.

Vi fant etter hvert ut at videoprosesseringen i Optoma-projektoren ikke er den beste. For det første klipper den signalet på inngangen ved 100% lysintensitet. Selve kalibreringsmenyen er også feilkonstruert, ved at enhver endring i verdi på ett metningspunkt/bestemt farge, fører til forskyvninger et annet sted. Det gjør det meget vanskelig å kalibrere projektoren nøyaktig, og er nok også en forklaring på hvorfor HD50 ikke måler spesielt bra fra fabrikk. Det tok en drøy time med proff kalibrering og finjustering av fargerommet for å få bildet til å sitte. Da oppnådde vi til gjengjeld et flott bilde med relativt små fargeavvik (Delta E).

Kalibreringsrapport Optoma HD50

Konklusjon
Optoma HD50 er en flott budsjettprojektor med mange gode kvaliteter, men målt opp mot et par av konkurrentene viser den et par svakheter. Mest fremtredende er viftestøyen, som gjør HD50 mindre egnet som hjemmekinoprojektor i dedikerte rom.

Optoma byr på utmerket lysstyrke og sterk, nyansert fargegjengivelse, men oppnår ikke like gode målinger som konkurrentene på fargenøyaktighet. Bildet er ikke like tett, konturskarpt og nærværende som vi erfarer med de to konkurrentene. Noe som bare understreker at konkurransen er tøff i dette segmentet.

Les alle artikler i en uke for 19 kr.

Få tilgang alle +artikler samt hele testarkivet.
Ingen bindingstid.
Allerede abonnent?

Også i denne testen:

Epson EH-TW6600

Kinomaskinisten

Epson EH-TW6600 er definitivt en av prisklassens beste projektorer. Den leverer høyere ytelse enn konkurrentene på en rekke viktige områder.

Bedre optikk og flere justeringsmuligheter gjør dette til en projektor for de kresne: Epson gir det skarpeste og mest kontrastrike bildet med best dybdeeffekt av de tre testdeltakerne.
Fargegjengivelsen er ikke like lineær som DLP-projektorene verken før eller etter kalibrering. Testeksemplaret vårt hadde også en rød stripe i ytterkant av bildet.

BENQ 1400

Stort potensial

DLP-projektoren fra BenQ er i stand til å gi glitrende god bildekvalitet, men ikke før man har kalibrert den grundig.

BenQ W1400 er en fleksibel projektor med imponerende kraftig lysstyrke, som gir meget god kontrast selv når det er litt lys i rommet.
Projektoren kommer med temmelig feiljusterte farger fra fabrikk, og krever en omgang med lysmåler og kalibrering for å vise sitt rette potensial.
Har du dette produktet?
Gi din karakter.
Ant: 0

Samlet score:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

 

forfatter

Audun Hage

(f. 1981): Redaksjonssjef. Audun ble ansatt som journalist hos Lyd & Bilde i 2004 og har spilt en aktiv rolle i utviklingen av L&B som magasin og nettsted. Audun er ekstremt kvalitetsbevisst, og kjent for sine kresne ører og skarpe blikk. Som redaksjonssjef holder han et våkent øye med alt journalistene skriver. Han er også ansvarlig for Lyd & Bildes TV-tester.

Aktuelle tilbud

Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer prisvarsling, produktinformasjon og oppdaterte priser.

Les også: