Audiovector SR3 Arreté Raw Surface Limited Edition - Lyd & Bilde

TEST AV Audiovector SR3 Arreté Raw Surface Limited Edition

Klassikeren er fullkommen

Evolusjonen har gitt oss den ultimate versjonen av klassikeren SR3.

Lyd & Bilde mener:
Den mest komplette versjonen hittil frigjĂžr musikken fra sine lenker, og slipper den ut i rommet med usedvanlig opplĂžsning og ditto dynamikk.
Den koster mye, og er bare tilgjengelig i 100 eksemplarer.

Her er verdens fÞrste test av Audiovector SR3 Arreté Raw Surface Limited Edition. Dette er det aller fÞrste paret som kom fra samlebÄndet.

SR3. Smak litt pÄ det navnet. Hvis du tenker det kunne tilhÞrt en sportsbil, sÄ er du ikke sÄ langt unna. Nei da, det er ikke feil hovedbilde til denne artikkelen, for det dreier seg om en hÞyttalermodell. Men produsenten har faktisk hentet inspirasjon fra sportsbilenes verden.

FabrikkbesĂžk: Audiovector – hĂ„ndlaget lidenskap

SR3 er nemlig ikke bare en hÞyttaler. Dette er hÞyttalernes svar pÄ Porsche 911 og dens mange inkarnasjoner. For, akkurat som Porsche 911 tilbys i versjoner som GT3, GT2, R, RS og med racerbilen 911 RSR pÄ tronen, sÄ kommer Audiovector SR3 i ulike ytelses- og prisklasser.

Og for Ä gjÞre analogien komplett er de alle tilgjengelig i spesielle sportsbilfarger, lakkert av samme verksted som lakkerer Lamborghini og Porsche i Danmark. Hvis du da ikke gÄr for en av de mer tradisjonelle utfÞrelsene.

Versjonene

Den rimeligste versjonen heter SR3 Super, hvor du fÄr en svÊrt habil hÞyttaler til 33.000 kroner for et par. Eller et gjennomsnittlig feriebudsjett. Neste steg opp bli Signature-modellen med bedre diskant og delefilter. Trenger du enda flere detaljer i lydbildet oppfylles dette av Avantgarde-utgaven med sin fjÊrlette bÄnddiskant, og er du fortsatt ikke fornÞyd er det toppmodellen SR3 Avantgarde Arreté som gjelder. Her er ekspertisen tatt til det maksimale, ikke minst med et delefilter som har blitt kryogenisk nedfrosset til 238 minusgrader.

Prisen er nÄ 83.000 kroner for et par, og der stopper det med mindre det neste steget blir Ä vikle talespoler med trÄder spunnet pÄ Rumleskafts gullrokk.

Noe helt spesielt

I hvert fall var det det vi trodde. MÞt SR3 Arreté Raw Surface Limited Edition, Audiovectors svar pÄ Porsche 911 RSR. Det er ikke ofte vi kommer over en hÞyttaler med seks ord i navnet: ett ord for hvert siffer i prisen.

Fasongen og utseendet er ikke til Ă„ ta feil av – det er fortsatt en SR3. Med sine kompakte mĂ„l, en vekt man slipper Ă„ brekke ryggen av Ă„ lĂžfte og flytte pĂ„, og en smakfullt arrangert kolonne av hĂžyttalerelementer. Likevel. Det er ikke vanskelig Ă„ se at dette er noe spesielt. Det mest Ă„penbare er overflaten av kabinettet, som er i et tre millimeter lag grĂ„ betong, vokset og polert til perfeksjon.

Audiovector SR3 Arreté Raw Surface Limited Edition
Skruer og faseplugger er belagt med 24 karat gull. Foto: Audiovector

 

SÄ er det detaljene. Hver eneste synlige skrue og bolt er belagt med 24 karat gull. Det samme er fasepluggene i midten av basselementene, og dessuten nummerskiltet nederst pÄ frontplaten. Som forteller oss at vi har fÄtt lÄne det aller fÞrste av totalt hundre par som skal produseres. Det er pÄ verdensbasis, og nÄr par nr. 100 forlater fabrikken, er det over.

Audiovector har stolthet i Ä kunne tilby oppgraderinger av alle sine hÞyttalere. En SR3 Super kan enkelt oppgraderes til en Signature, eller helt opp til en Avantgarde Arreté. Men Raw Surface-versjonen kan du ikke oppgradere til, pÄ samme mÄte som den heller ikke er tilgjengelig i andre farger enn grÄ betong.

Bedre komponenter

Det er ikke bare overflatebehandling og ”bling” som skiller den fra Avantgarde ArretĂ©. For, mens bĂ„nddiskanten ser til forveksling lik ut, sĂ„ er den faktisk hentet direkte fra den storvokste, nesten dobbelt sĂ„ dyre storebroren, SR 6 Avantgarde ArretĂ©. Denne diskanten har en lettere og raskere membran, for Ă„ kunne hente ut enda flere detaljer fra det luftige overtoneomrĂ„det.

Audiovector Arreté Raw Surface Limited Edition
Diskanten er den samme som i SR6 Avantgarde Arreté. Foto: Audiovector

 

Delefilteret er ytterligere forbedret, med omhyggelig utvalgte komponenter med ekstremt lav toleranse for ulikheter, som skal garantere en fullkommen integrering av de tre hĂžyttalerelementene.

Til slutt har man tatt lĂŠrdom fra utviklingen av storebror SR6 og det enorme flaggskipet R11, om hvordan man enda bedre kan finjustere klangbalansen i hĂžyttalerne og skape en enda mer engasjerende gjengivelse av musikken.

I alle Arreté-modeller er delefilteret kryogenisk nedfrosset til 238 minusgrader. Foto: Geir GrÄbein Nordby

 

Heftige spesifikasjoner

Som alle de andre versjonene av SR3 har Raw Surface en elektrisk impedans pÄ 8 ohm og en fÞlsomhet pÄ 91,5 dB med én watt. Det betyr at de er lett Ä drive, du trenger ikke noe stort kraftverk av en forsterker. Men den mÄ vÊre god og stabil, og ha strÞm nok til Ä holde kontroll pÄ basselementet. Kompakte er de riktignok, men disse hÞyttalerne gÄr til 22 Hz. Vesentlig dypere enn et flygels laveste tone, men Ä fÄ det frem setter sine krav til forsterkeren.

En favoritt

SR3 Avantgarde Arreté er en av mine favoritthÞyttalere i sin prisklasse, som er grunnen til at de ennÄ ikke har blitt levert tilbake. Og det til tross for at det er godt over to Är siden vi fikk dem inn til test. FÄ hÞyttalere lÄter sÄ balansert og ikke minst opplÞst i overtonene, med et stort og luftig lydbilde, selv pÄ rimelige forsterkere.

De har ogsÄ en meget velartikulert bass, selv om de i denne disiplinen mÄ se seg slÄtt av slike som Piega Classic 60.2, Dynaudio Contour 60 og Canton Reference 3K. Men alle de nevnte krever mer arbeid med plassering i rommet, de er stÞrre enn de fleste folk har plass til, og ingen av dem veier under 50 kilo pr. stykk. Audiovectorene veier 20 kilo, de kan plasseres ganske tett mot bakveggen og likevel spille eksepsjonelt, og de forsvinner nÊrmest i omgivelsene. Om de da ikke er knallrÞde, som vÄrt demopar.

Ventilasjonshull i bassmembranene gjÞr at de fÄr friere vandring, med mindre motstand. Foto: Geir GrÄbein Nordby

 

Raw Surface-versjonen har samme fotavtrykk og vekt, og den flotte grÄ betongfargen blander seg langt bedre inn i omgivelsene. Den er rett og slett mer elegant enn den tidligere toppmodellen. Og skulle du ikke like gulldetaljene, er det bare Ä beholde grillen pÄ.

FÞrst: Audiovector SR3 Avantgarde Arreté

Klaveret pÄ Ragnhild Hemsings klassiskutgivelse Northern Timbre lÄter naturlig i 24-bit master, det hele lÄter snertent og Äpent gjennom SR3 Avantgarde Arreté, drevet av den integrerte Hegel Röst. Fiolinen er bÄde krisp og luftig, og lydbildet er bredt og utstrakt. Dette er et lydbilde som er lett Ä godta, uten Ä henge seg opp i lyter.

Visst kunne klangbunnen vÊrt litt mÞrkere og dypere, og det hele kunne godt vÊrt mer tredimensjonalt og holografisk. Med Hegel P30 og H30 vokser det i alle retninger, og det skulle bare mangle da forsterkersettet koster det tidoble av Röst. Grenser flyttes, lyden er Äpnere, og plutselig fÄr klaveret en skikkelig mÞrk bakgrunn. For ordens skyld er kilden Hegel HD30, med Tidal pÄ Macbook Pro som lydkilde.

Lyden av Audiovector SR3 Arreté Raw Surface Limited Edition

Jeg vet ikke helt hva jeg forventer nÄr jeg kobler over til Raw Surface-versjonen. Hvor annerledes kan det tross alt lÄte?

Som en Porsche 911 RSR flyr gjennom svingene, henger Raw Surface-hĂžyttalerne med i enhver sving og vending i musikken. Foto: Porsche

 

Den nye modellen lÄter faktisk veldig som Avantgarde Arreté. Dersom man med det mener at Avantgarde Arreté lÄter som om den stÄr bak en gardin i forhold! For akkurat som en Porsche RSR klistrer seg til underlaget og flyr gjennom svingene som om den gÄr pÄ skinner, sÄ henger Raw Surface-hÞyttalerne med i enhver sving og vending i musikken.

Pianotangenter har mer snert og gnist, mens pedaltrÄkkene gjengis med mÞrkere dÞnninger. Musikk med mer bruk av kontrabasser og store tubaer lÄter ogsÄ superb, men til tross for at hÞyttalerne er spesifisert til Ä gÄ dypt i bassen, fÄr de ikke samme slagkraft der nede som stÞrre hÞyttalere.

Audiovector Arreté Raw Surface Limited Edition
Triple terminaler pÄ baksiden tillater inntil tre kabler og ditto forsterkere pÄ hver hÞyttaler. Foto: Audiovector

 

Klangen fra opptaksrommet brer seg langt mer utover hÞyttalernes fysiske plassering, enn Avantgarde Arreté-modellen klarer. Selv drevet av den integrerte Hegel Röst lÄter Raw Surface pÄ noen mÄter bedre enn sin sÞstermodell Avantgarde Arreté tilkoblet P30 og H30. Hvis man da holder lydtrykket til moderat nivÄ.

Hiphop

Audiovector-hÞyttalere kan mer enn klassisk, selv om de virkelig blomstrer med akustiske instrumenter. Det Ä hÞre hiphop med denne graden av detaljnivÄ, er ogsÄ noe helt spesielt. Ta den tÞffe, men harry Look at Me Now av Chris Brown med gjesteartister Lil Wayne og Busta Rhymes. Her gÄr det virkelig unna i ord og vendinger, og man skal konsentrere seg skikkelig for Ä fÄ med seg ordene. Audiovectorene gjÞr det noe enklere, for artikuleringen fra disse er noe av det bedre jeg har hÞrt.

Samtidig har hvert ”plipp og plopp” fra elektronisk perkusjon en sĂ„nn snert, at lydene formelig stĂ„r ut fra hĂžyttalerne. Bakgrunnen er kullsvart, som gjĂžr musikken tredimensjonal og utrolig fengende. Om du hĂžrer pĂ„ hiphop pĂ„ grunn av de heftige bassrytmene, finnes det hĂžyttalere som understreker dette bedre, men det jeg liker med Audiovectorene er at de viser at selv denne typen musikk ogsĂ„ fortjener Ă„ lyttes til – ikke bare danse, selv om disse hĂžyttalerne heller ikke er noen sinke pĂ„ dansegulvet.

Drevet av McIntosh MA7000 fĂ„r man mer varme og fylde i mellombassen, som bedre understreker rytmene i ellers flatt produsert musikk. Dessuten kan man bedre fĂ„ frem nerven i gitarforsterkere med rĂžr, som for eksempel Jason Isbells tĂžffe countryblues-perle White Man’s World. Man fĂ„r ikke samme mikrodynamikk som med Hegel-forsterkerne, og lydbildet er litt mĂžrkere, men det understreker at Audiovector fint kan dras i den ene eller andre klangretningen, ved valg av forsterker.

Mot storebror

HÞyttalerne har som nevnt fÄtt diskanten til SR6 Avantgarde Arreté. Disse har vi ogsÄ inne til sammenligning, og det er flere likheter enn ulikheter mellom de to modellene. Fra mellomtonen og oppover har SR3 Arreté Raw Surface den samme kontante diksjonen og superluftige gjengivelsen. Det som mangler er den tunge, heftige dypbassen til storebrÞdrene. For den er noe for seg selv. Ulempen med SR6 er at de er en god del stÞrre og forsvinner ikke inn i stua pÄ samme mÄte.

Toppen er nÄdd

Audiovector jobber utrettelig for Ă„ forbedre sine allerede solide hĂžyttalerkonstruksjoner, og det er dette ustoppelige engasjementet for stadig bedre lyd som gjorde at sjefskonstruktĂžr Ole Klifoth mottok Lyd & Bildes hederspris i 2016/17.

Den ikoniske SR3-hÞyttaleren er lettplassert og lÄter svÊrt Äpent, detaljert og musikalsk. Det blir bare bedre for hver gang man gÄr opp i kvalitetsnivÄ, og hÞydepunktet er Arreté Raw Surface Limited Edition. Dette er den ultimate SR3, med fantastisk opplÞsning, tredimensjonalitet og dynamikk, og all musikk lÄter magisk. De fungerer med middelmÄdig elektronikk, men fortjener det beste. Prisen er hÞy, men du fÄr uttelling for hver krone i form av ren nytelse.

Det lages bare hundre par av denne. La oss hÄpe det kommer en ikke fullt sÄ begrenset versjon nÄr de er utsolgt.

Les ogsÄ:

Test: IsoTek EVO3 Corvus – Renere strĂžm gir renere lyd

Test: Technics SU-G700 forsterker er japansk fulltreffer

5 tips: Slik fÄr du bedre lyd fra rommet

Tips: Slik plasserer du hĂžyttalerne

 

Fakta & Rating:
  • Prinsipp: 2,5-veis bassrefleks
  • Frekvensrespons: 22 Hz – 54 kHz
  • Impedans: 8 ohm
  • FĂžlsomhet: 91,5 dB / 2,83V
  • Diskant: Avantgarde Air Motion Transfomer Ultra ArretĂ© v 2.0
  • Mellomtonebass: 6,5” ventilert
  • Bass: 6,5” ventilert
  • Farge: Betong
  • MĂ„l (H x B x D): 103 x 19 x 33 cm
  • Vekt: 20,7 kg
Pris: 112,990,-
Les ogsÄ
TEST: Sumiko S.10

Elegant muskelbunt

NÄr det kommer til subwoofere mÄ man ofte velge mellom kraft og presisjon, men Sumiko har begge deler i fullt monn.

TEST: Arendal Sound 1723 Subwoofer 2

Jordskjelv pÄ boks!

NĂ„r det kommer til ren og uanstrengt dypbass har vi knapt hĂžrt det bedre enn denne ”dommedagsmaskinen” fra Arendal.

TEST: B&W DB4S

Teknologisk vidunder

Hvis NASA skulle laget subwoofere, ville de gjort det pÄ denne mÄten.

TEST: Yamaha NS-SW1000

GjĂžr det den skal

Yamahas subwoofer har nok kraft til Ä trÞkke lÞs, og den er rask nok pÄ musikk. Den har bare ett problem.

TEST: Monitor Audio Silver W12

NĂ„r musikken er viktigst

Denne er for deg som fÞrst og fremst trenger en kompakt subwoofer som lÄter utmerket pÄ musikk.

TEST: M&K Sound V12

Rask og presis

Vil du ha dyp, slagkraftig bass fra en kompakt og lettplassert subwoofer, er V12-eren fra M&K klart blant de beste.

TEST: XTZ SUB 1X12

Samme moroa til halve prisen

Subwooferen fra XTZ koster bare halvparten av hva de andre krever for tilsvarende stĂžrrelse og slagkraft. Og den viker ikke for noen!

TEST: Stortest av 7 subwoofere

Brutale basskanoner

Hvis du synes hi-fi eller hjemmekinoanlegget ditt lÄter litt blodfattig og spinkelt, kan det skyldes akutt underskudd pÄ BASS. Vi har testet 7 potente subwoofere som kan gi anlegget ditt en lydmessig kickstart!

TEST: Beoplay M3

Beoplay gir Sonos One konkurranse

Tross en litt hĂžyere pris er Beoplay M3 det nĂŠrmeste man kommer en seriĂžs konkurrent til Sonos One.

TEST: Martin Logan Impression ESL 11A

Magisk mesterstykke

De ser kanskje rare ut, men du har neppe hĂžrt musikken gjengitt med stĂžrre realisme.

TEST: Bowers & Wilkins 702 S2

Redefinerer toppklassen

Med musikalsk eleganse og dynamisk gnist slÄr toppmodellen i den nye 700-serien fra B&W beina under konkurrentene.

TEST: Samsung HW-MS760/761

Flott lyd til stĂžrre skjermer

Her fÄr du glimrende lyd i en enkelt lydplanke, som tar seg bra ut med skjermer fra 65 tommer og oppover.

VÄrt kundesenter hjelper deg hvis du har spÞrsmÄl eller trenger hjelp vedrÞrende ditt abonnement.

Du kan sende mail eller ta en telefon.

Åpningstider: mandag – fredag

0900 – 1130 og 1230 – 1500.

Support Tlf: 815 73 510

 

Support email: abo@lydogbilde.no 
×