annonse
annonse
annonse

Kjempeøkning i elektronikksalget

Kjempeøkning i elektronikksalget

Nordmenn elsker elektronikk og bruker mer på tv, mobil, smartklokker, lyd og foto enn før.

annonse

De nordiske landene har alltid vært tidlig ute med å skaffe seg ny teknologi. Vi kjøper større tv-er, dyrere kameraer og bruker mer på mobil enn i andre land. Det har gitt seg utslag i blant annet et sterkt tv-salg.

Bransjeorganisasjonen Elektronikkbransjen, har lagt frem tallene for salget første halvår 2017, og det er lystelig lesning for bransjen.

Status er at salget av tv, mobil, smartklokker, lyd og foto, er med på å dra elektronikksalget kraftig opp.

Årsaken til at markedet vokser, er at nordmenn fortsetter å velge produkter i toppsegmentene, sier administrerende direktør i Stiftelsen Elektronikkbransjen, Jan Røsholm, i en pressemelding.

Her er noen nøkkeltall inkludert tv-salg:

  • Totalt øker salget med 14% i første halvår 2017
  • Tv-salget øker med 18% og hele 32% i verdi
  • Vi kjøper dyrere mobiler som driver verdien opp 16%
  • 60% vekst for smartklokker og 50% for treningsarmbånd
  • Vi kjøper dyrere hodetelefoner, 13% har brukt mer enn 3000 kr
  • 35% sier de har kjøpt ny DAB-radio
  • Kamera-salget øker 12% i verdi

 

Sterkt tv-salg

I første halvår ser man et sterkt TV-salg, med en økning på 18% målt i volum og 32% i verdi.

Nordmenn kjøper også kjøper både større og mer avanserte TV-er enn tidligere. Som Samsung The Frame er et eksempel på.

– 55 til 65 tommer de siste årene blitt «folke-TVen»,  med 48% av markedet. TVer med ekstra høy oppløsing, såkalte 4K eller UHD-skjermer tar også en større del av markedet og utgjør nå 28% av salget, mot 19% i samme periode i fjor, sier kommunikasjonssjef i Stiftelsen Elektronikkbransjen, Marte Ottemo.

I følge tall fra GfK, utgjør andelen tv-er over 60-tommer hele 30% av totalen i verdi, og 15% i volum.

Vekst for lyd

De fleste hodetelefonene som selges, koster under 1000 kr og har cirka halvparten av markedet. Men økning er er størst blant dyrere hodetelefoner som Sony MDR-1000X, og i følge tallene, sier 13% at de har kjøpt hodetelefoner for over 3000 kr.

Det er en frisk økning. På samme tid i fjor sa 8% av de spurte det samme.

Segmentet mellom 1000 og 3000 kr, utgjør 35% av markedet.

Flere DAB-radioer

Siden store deler av Norge har slukket sendinger på FM-nettet, har naturligvis salget av DAB-radioer gjort et kraftig hopp. 35% av de spurte sier at de har kjøpt ny radio, mot 19% i samme periode i fjor.

Det tilsvarer et salg på rundt 1,84 millioner DAB-radioer, i følge tall fra Elektronikkbransjen.

Salget av DAB-adaptere til bil, har doblet seg første halvår.

 

Vekst for kamerasalget

Det kan se ut som den negative spiralen kamerasalget har vært inni, er i ferdig med å avta. Salget har faktisk økt, og det ble solgt 7% flere kameraer enn i samme periode i 2016. Samtidig øker verdien av kameraomsetningen med 19%.

Det skyldes at nordmenn foretrekker dyrere kameraer. Salget av de tradisjonelle speilreflekskameraene, som Canon EOS 77D og Nikon D3400, er ganske stabilt, mens salget av kompakte systemkameraer som Sony a9, Panasonic Lumix GX800, har økt kraftig.

Hele 143%, i følge tallene fra Elektronikkbransjen.

Dyrere mobiler og flere smartklokker

Nordmenn elsker mobiltelefoner, og det skal gjerne være toppmodeller. Veksten er ikke på mer enn 3 prosent sammenlignet med samme periode i fjor, men verdien øker med 16 prosent.

– Nordmenn velger flaggskipmodellene når vi kjøper mobil, og den trenden fortsetter i 2017, sier Ottemo.

Veksten av smartklokker og aktivitetsarmbånd, som treningsarmbånd, fortsetter å øke.

– Salget av aktivitetsarmbånd har vokst 50 prosent fra 360.000 til 440.000 enheter, mens smartklokkesalget har økt med hele 60 prosent, fra 200.000 til 320.000 enheter, sier Ottemo.

Salget fordeler seg relativt likt mellom menn og kvinner, mens det er aldersgruppen 30-39 år hvor flest har gått til anskaffelse av smartutstyr.

Kilde: Elektronikkbransjen

 

 

annonse
annonse
annonse
annonse