annonse
annonse

Rebecca Ferguson snakker ut om M:I 5!

Den 30. november lanseres Mission: Impossible – Rogue Nation på Blu-ray! Den fyrrige Rebecca Ferguson spiller sammen med Tom Cruise en av hovedrollene i den kritikerroste actionfilmen.

Fox Paramount har intervjuet Rebecca Ferguson som spiller Ilsa Faust i Mission: Impossible 5.

 

Hvordan fikk du vite at du hadde fått rollen?

Vel, jeg filmet i ørkenen. Jeg filmet (Tv mini serie) The Red Tent, et bibelsk drama og jeg befant meg faktisk på ryggen av en kamel da jeg fikk vite at jeg hadde fått rollen (latter). Det begynte imidlertid med at jeg var i London og gjorde en auditionfilm med en rolleliste agent, og så reise tilbake for å ri på kameler i ørkenen. Etter det måtte jeg reise for å møte Tom Cruise.

Det var faktisk det mest avslappende møte jeg noensinne har hatt. Fordi jeg var midt i en filmjobb, var tankene mine fulle av filming og jobbing fra dag til dag, og jeg hadde bare 24 timer i London til møtet med Tom. Jeg ankom til dette fantastiske huset og Tom Cruise var der med (regissør) Chris McQuarrie, og jeg hadde egentlig ikke tid til å være nervøs da jeg visste at jeg måtte tilbake på settet til The Red Tent, så det var bare rett på. Det første som skjedde var at vi bestilte kaffe og satte oss ned og snakket. Vi snakket om livet, arbeid og karakterene, og to eller tre timer bare fløy av sted.

 

Leste dere noen scener sammen?

Det gjorde vi. Jeg hadde jo allerede gjort en eller to scener på auditionfilmen, så de ville bare se hvordan det ville fungere sammen med Tom, samt hvordan jeg tok veiledning. Og selv ved det første møtet ga de meg anledning til å komme med et par ideer, noe som ikke er veldig vanlig – det skjer faktisk ikke. Og de måtte også få meg foran kamera, med Tom ved siden av for å hjelpe, noe man vanligvis har en venn til. Og hele energien i rommet var en gruppe mennesker som ønsket å få det beste ut av noen og hjelpe meg å oppnå det.

 

Da Tom er en slik stor stjerne ventet du å finne ham litt overveldende?

Ja, det er hele ideen bak «Tom Cruise», men jeg tror at det er hva media finner på, de skaper rykter rundt folk. Jeg bor i en fiskerbygd i Sverige og elsker det, det er lite og rolig, og jeg dømmer ikke folk. Men jeg elsker å møte folk og selv om de har sine meninger om noen – samme hva det er – prøver jeg å være nøytral. Så da jeg gikk inn i rommet, var de eneste nervene jeg hadde ikke om å treffe Tom, men over vissheten av at jeg ville elske å få den rollen og bli en del av denne filmen. Mer som «jeg håper vi kommer til å jobbe bra sammen, og jeg håper han liker meg og jeg liker ham». Og jeg likte ham, veldig mye, fordi han var bare Tom og det var ikke noe påtatt, han var bare seg selv. Og han var der sammen med meg, og det var også Chris, og produsentene og filmfotografene, så det var som å komme inn i et team som kjente hverandre veldig godt.

 

 

Fortell oss om din rollekarakter og hvordan hun passer inn i historien …

Ilsa Faust vil jeg si er rotløs. Hun ble født i Sverige og har et sterkt overlevelsesinstinkt. Hun har blitt trent av den Britiske hemmelige etterretning. Hun møter Ethan Hunt under vanskelige forhold, og de innser at de har møtt hverandres likemann. Jeg tror de kjenner til hverandre, men de har aldri møtt hverandre inntil scenen hvor Tom som Ethan blir holdt i fangenskap. Og alt handler om hvem man kan stole på, og hvem som er på hvilken side.

 

Så vi vet ikke riktig hennes agenda?

Nei, vi vet ikke hennes agenda og hun er veldig mystisk. Hva vi imidlertid vet, er at hun er meget intelligent og trent på samme måte som Ethan, noe som er interessant og fascinerende da publikum aldri vet når det vil snu og hvilken vei historien vil gå. Når noen jobber undercover er det likt det berømte Stockholm Syndromet, og vi vet aldri helt hennes grunner eller hensikter. Så hennes historie og hennes bakgrunn er ikke så interessante i forhold til hennes valg, og hvor hun faktisk er på vei. Men hun er hentet inn for å hjelpe til med å utrydde det såkalte Syndikat teamet, som ønsker å få slettet IMF teamet. Så vi begynner med å tro at Ilsa er en ting, for så å gå over til å tro hun er noe annet. Eller er hun? (latter) Vi vet ikke hennes agenda.

 

Så hvordan er det å spille? Fordi du, som skuespilleren, må holde ting skjult for oss, publikum …

Jeg elsket å spille henne fordi jeg liker å spille mystiske karakterer Jeg liker at det ikke er sort eller hvitt, da det er hvordan livet er for oss alle. Vi vet aldri helt hvor hun er og hva som er hennes agenda. Vi kunne diskutere grunnen til hva vi gjorde i noen scener og om motivet bak dem, og da var det som «skal vi snu det? Og velge det helt motsatte motivet». Bare for å skape en ny dynamikk til scenen. Så det ga mye rom for forskjellige tolkninger, og det er veldig morsomt.

 

Kjente du til de tidligere Mission filmene før du fikk rollen?

Oh ja. Jeg elsker action filmer og jeg elsker Mission: Impossible filmene. Jeg absolutt elsker dem. Jeg elsker action filmer når de er intelligente, og jeg elsker velkoreograferte kamp scener. Jeg pleide å se mange Jet Li filmer. Jeg elsker bevegelse og dans, og en skjønn koreografert kamp scene handler om bevegelse og rytme.

 

Har du danseerfaring?

Nei, Jeg danset da jeg liten og forsøke ut forskjellige saker og oppdaget da Argentinsk tango, og begynte å få undervisning av en herlig lærer som hadde et studio i Sverige. Noen skrev på en eller annen nettside at jeg eide det studioet – men det gjorde jeg ikke, jeg bare jobbet der en periode. Og en av de tingene jeg lærte var kontroll over kroppen, og det passer fint inn i dynamikken i Mission: Impossible. Wade Eastwood (stunt koreograf) og hans team er utrolige. Min neste film (Florence Foster Jenkins) er med Meryl Streep, og jeg har sett mange av hennes filmer, men det er Julie & Julia, hvor hun lager mat og måten hun beveger seg rundt i kjøkkenet, måten hun lukker en skapdør med foten, griper en stekepanne med sin venstre hånd og en skje med høyre, er bare en fest for øynene. Og en kamp sekvens kan være like vakker. Og det var noe vi jobbet hardt med for å få til.

 

Hvilken type trening må du gjøre, hvis det er noen?

Da jeg fikk rollen hadde jeg noen fridager, og med en gang jeg landet på Heathrow tok de meg med til helsestudio for å starte treningen. Vi hadde en og en halv måned på å forberede oss før filmingen startet, og da var det seks timer hver dag, seks dager i uken, noe som var utrolig krevende, men også organisert og planlagt og med innlagt tid for annet. Så jeg hadde Pilates, og kampsporttrening sammen med generell fitness. Det var tøft, men essensielt fordi du må være forberedt, og du må ha best mulig kondisjon for å overleve på en film som denne.

 

Var det en spesiell form for kampsport?

En miks. Tom hadde sin kamp stil og det gjaldt å skape en stil til meg som Ilsa, og vi ønsket å gjøre henne ganske dyrisk. Og selv om hun er mindre enn de fleste av hennes opponenter, er hun veldig hurtig. Så det gjelder om å komme inn raskt, hoppe opp og bruke hele hennes kropp for å nedkjempe den andre personen. Hun har kanskje ikke stor styrke, men hun har hastighet, hun er lett, hun er meget raskt tilbake på føttene og rundt halsen på dem, og «boom!» vet de ikke hva som har skjedd.

 

Så hvordan var den treningsperioden?

Det var hardt arbeid og Tom gjør dette hele tiden. Jeg er full av ærefrykt, fordi han ikke bare spiller, han produserer, han regisserer, han gjør alt, og jeg gjorde bare omkring 1 prosent av hva han gjør hver dag. Og jeg var meget trett etter åtte måneder av det. Men fordi jeg elsker bevegelse satte jeg stor pris på det. Og det gjelder ikke å stoppe – selvfølgelig er det dager hvor du er så trøtt, men du har ikke noe valg, du må bare gjøre det.

 

Har du noen gang gjort noe som dette tidligere? Jeg tenker da kanskje på Hercules til et visst punkt?

Vel, ikke riktig, da jeg i Hercules ikke var med på action sekvensene, jeg spilte Prinsessen. Men jeg husker at jeg så på Ingrid Bolsø som spilte Atalanta, og jeg husker at jeg så henne trene og tenkte at jeg var glad for at jeg ikke skulle gjøre det, men på samme tid lengtet jeg etter noe annet. Jeg ønsket å utfordre meg selv fysisk og se hva jeg er i stand til – og vi er i stand til så mye.

 

(Foto: Fox Paramount)
(Foto: Fox Paramount)

 

Hvordan måtte du utfordre deg selv?

Vel, jeg holdt pusten i seks minutter. Jeg lærte teknikken med å holde pusten uten nitrox i fire og et halvt minutt. Jeg led av høydeskrekk før jeg var med i denne filmen, og jeg utførte frie fall fra 120 fot! Tidligere ville jeg ikke engang gå inn i en heis – jeg ville ikke ha hoppet fra to meter, men jeg overvant denne høydeskrekken og det var fordi man er en del av et team, og du vet hva som må gjøres, og jeg visste også at hvis jeg ikke kunne utføre de tingene var alltid Lucy Cork, min stunt stand-in, tilstede og kunne ta over. Men Tom utfører alle sine stunts selv, så jeg sa til meg selg, «kom igjen, du lever bare en gang, og dette skjer akkurat nå …». Og jeg stolte på utstyret og jeg stolte på folkene, jeg dobbelt-sjekket sikkerheten, jeg har sett hvordan Tom jobber, og jeg måtte bare gå for det. Og det gjorde jeg. Men det å se et klipp fra filmen er noe annet, fordi det tar meg tilbake til da vi utførte alle disse utrolige tingene, og jeg tenker «wow, jeg gjorde det!». Det er kanskje en to minutters action sekvens, men det tok meg måneder med trening for å komme til det punktet.

 

Gledet du deg over det?

Jeg elsket det! Jeg absolutt elsket det. Mannen er den raskeste løperen jeg noen gang har sett. Han elsker det. Og for meg var nøkkelen å våkne opp og tenke at jeg ikke hadde noe valg angående trening – du må gjøre det. Vi tenker alle «ok, jeg skulle ha tatt den gåturen» eller «åh Gud, jeg spiste den sjokoladen …». Men når du er en del av en film som denne, har du i virkeligheten ikke noe valg. Vel, du kunne velge å ikke trene nok eller å spise noe som ikke er en del av dietten, men da vil du ikke være i stand til å utføre den action som er nødvendig.

 

Følte du fordelene det ga?

Helt og holdent. Jeg følte meg fantastisk. Og dietten var en stor del av det. Vi hadde disse kjølebagene med eksakte kalorimengder med mat som man trengte hver dag. Så jeg hadde en velbalansert diett som matchet hva jeg skulle gjøre den bestemte dagen. For eksempel, da jeg utførte sekvenser under vann trenge jeg en annen form for diett enn da jeg gjorde vanlige scener. Det var vitenskapelig satt sammen for akkurat hva vi skulle gjøre hver dag.

 

Hvordan føltes det å bli en del av Mission teamet?

Simon tilfører så mye humor til det; Ving (Rhames), Jeremy (Renner) har funnet sine roller på og av lerretet og hvordan de jobber sammen og hvordan de fungerer sammen, og det å komme inn i det er skremmende, fordi du må etablere din plass og finne ut hvem du er i relasjon til disse flotte folkene. Men de var utrolig inkluderende – Tom, Chris, Simon, alle sammen – og deres holdning er «vi ønsker at du føler deg akkurat som hjemme, og vi vil hjelpe deg til å gjøre ditt beste», og det er en fin holdning som hjelper deg med å føle at du med en gang passer inn. Og det var hva jeg følte fra dag en.

 

(Foto: Fox Paramount)
(Foto: Fox Paramount)

 

Hadde dere moro på settet?

Så absolutt. Tom and Simon er veldig morsomme sammen. Jeg tisset nesten på meg av latter. Jeg kunne bokstavelig talt ikke stoppe å le i noen scener. Det var en scene hvor jeg hadde en monolog, og jeg lo så mye at jeg knapt visste hva jeg sa fordi de fikk meg til å le så mye – de er gutter!

 

Hvordan fungerte det med Chris sin regi? Han har jobbet med Tom før selvfølgelig …

De er et flott team, og de kjenner tydelig hverandre godt og har en slik felles tilnærming til arbeidet, de kunne til og med avslutte hverandres setninger.

 

Ilsa er tydelig en sterk kvinne, og du har spilt mange sterke kvinner tidligere – i The White Queen, i Hercules – er det essensielt for hva du ser etter i en rolle?

Nei. Vi trenger flere sterke kvinnelige rollefigurer, og jeg har vært velsignet fordi alle mine roller har vært sterke kvinner, og hva er grunnet til det? Jeg vet ikke. Men de har kommet i en fin periode av mitt liv, og jeg ser frem til å gjøre andre ting også. For meg er kriteriet «liker jeg manuset? Er det en fin karakter i forhold til historien?» Det er hva jeg ser etter. Og det passer perfekt.

 

Og du skal begynne å jobbe sammen med Meryl Streep in Florence Foster Jenkins

Ja, snakk om en sterk kvinnelig karakter – Meryl Streep. Jeg har ikke møtt henne ennå, men jeg ser frem til det, og jeg ser frem til å jobbe med (regissør) Stephen Frears. Og for en fantastisk kontrast, hoppe fra denne høy konsept action film til denne filmen hentet fra 1940 årene, om en opera sanger som ikke kunne synge – en virkelig historie.

 

NB! Intervjuet er gjennomført av markedsavdelingen hos Fox Paramount.

 

(Foto: Fox Paramount)
(Foto: Fox Paramount)

Har du noe å tilføye?

Velkommen til Lyd & Bildes diskusjonsforum. Vi vil gjerne vite hva du mener. Hold deg til temaet og vær saklig, så slipper vi å slette eller moderere innlegg. Andre spørsmål eller synspunkter rettes til redaksjon@lydogbilde.no.

Alltid oppdatert!

Full tilgang til Lyd & Bilde digitalt i en måned

0,-