Ikke støtsikkert Langsomt Støyete bilder
  • Oppløsning: 10 megapiksler
  • Zoom: 5 x
  • Optikk: 28–140 mm, F3,5–5,5
  • Skjerm: 2,5 tommer, 230 000 bildepunkter
  • Vekt (uten batteri): 125 gram

Pentax’ kamera er ganske elegant og lett, noe som gjør det til et tiltalende valg når det gjelder å ha det med seg i lomma, i motsetning til en del av konkurrentene som faktisk veier en del. Konstruksjonskvaliteten er grei, men det kjennes faktisk litt plastaktig ut. Ganske riktig er dette også et av de få kameraene i testen som ikke er støtsikkert. Derimot tåler det kulde, så man trenger ikke være engstelig for å ta det med i skisekken. Man behøver heller ikke bekymre seg for fingermerker på objektivet, for det sitter sentrert et godt stykke unna rekekvidden til fingrene på venstrehånden.

Brukervennlighet og funksjonalitet
Det finnes både fordeler og ulemper med knappene på W60. Utløseren er tilstrekkelig stor og zoomkontrollen er usedvanlig god. De øvrige knappene er imidlertid vel små, og sitter enten for nær hverandre eller for nær den hevete kanten på skjermen. At skjermen er hevet gjør også at man bør være forsiktig med hvor man legger kameraet, slik at man unngår riper. Menyene er ganske gode, selv om flere viktige funksjoner burde ha vært enklere å komme til. Det finnes i hvert fall en hurtigknapp for ansiktsgjenkjenningen.

Optio W60 kan faktisk filme i 720-oppløsning, men da med så få bilder per sekund at dette bør unngås. Formatet er dessuten egentlig bare egnet for å spilles av på PC-en. Vi er heller ikke særlig imponert over kameraets ytelse. Det tar en stund å få det i gang og ta de første bildene, noe som til en viss grad skyldes at det fokuserer relativt langsomt. Dette er særlig påtakelig i svak belysning. Dessuten tar det i overkant lang tid før det er klart for neste bilde.

Bildekvaliteten
Under ideelle forhold tar W60 godkjente bilder. Men deretter hoper problemene seg opp. Det er en påtakelig fortegning på vidvinkel, og skarpheten i hjørnene er ikke den beste. Det plasserer seg på midten av vurderingsskalaen i de fleste testene, og det er faktisk ikke spesielt bra sammenliknet med de andre kameraene i testen. Ekstra ugreit er det at bildestøyen er synlig allerede på relativt lave ISO-verdier. Men det verste er faktisk at det tok meget dårlige bilder under vann.

Optio W60 er et hendig kamera å putte i lomma, og man behøver ikke bekymre seg for at det skal regne på det. Men det er også de eneste egentlige fordelene det har. Det er ikke støtsikkert, og det føles langsomt å fotografere med. Resultatet blir dessuten sjelden spesielt godt, og det blir faktisk ekstra dårlig under vann. Og er det ikke der man skulle forvente og ønske at en vanntett modell skal fungere best?

Fujifilm FinePix Z33WP

Moro som vannleke

Et billig og fargeglad, vanntett kamera man kan la ungene leke med. Bildene er imidlertid ikke like oppmuntrende.