TESTSamsung The Serif (QE49LS01T)

Halvt TV, halvt møbel!

Vil du ha en TV som ikke ser ut som en TV? Da kan Samsungs formfine Serif være et friskt alternativ.
Karakter
Samsung The Serif (QE49LS01T)
Lyd & Bilde mener
The Serif har en (for mange) tiltalende design, som skiller seg fra den gemene hop av firkantede TV-skjermer.
Du betaler litt ekstra for det eksklusive utseendet. Samsung-skjermen bruker et eldre LCD-panel, uten de aller seneste nyvinningene på bildefronten.
Spesifikasjoner

• Størrelse/type: 49” LED LCD
• Oppløsning: 3840×2160 (4K UHD)
• Operativsystem: Tizen
• Innganger: 4 HDMI (2.0b), 2 USB
• Utganger: HDMI eARC, Optisk digital ut
• HDR: HDR10+
• Annet: Cloud White, Cotton Blue fargevalg
• Web: samsung.com/no

forfatter

Samsung har mange ulike TV-varianter på samvittigheten: den sørkoreanske produsenten kan tilby skjermer til nær sagt alle formål og preferanser. Noen fokuserer på ren ytelse og best mulig bildekvalitet, andre legger mer vekt på smarte finesser. Og så har vi de livsstil-orienterte modellene der design og utseende er satt i høysetet. Her har spesielt ramme-TVen The Frame blitt godt mottatt i nordiske hjem. Men nå finnes det en enda mer eksotisk variant!

The Serif er en del av Lifestyle-serien fra Samsung. (Foto: Samsung)

Annerledes-modellen The Serif henvender seg til de som ønsker en TV utenom det vanlige, og vil gjøre en skikkelig ”design statement” hjemme i stua. Den har en temmelig original utforming, som ligner en romersk ”I” med seriffer sett fra siden. Herav navnet.

The Serif har kanskje levd litt i skyggen av The Frame de siste årene, men nå har Samsung børstet støvet av modellen og utvidet sortimentet med flere skjermstørrelser. Her tar vi for oss den mellomste bukken, 49-tommeren 49LS01T – men du kan også få The Serif i 43” og 55” utgave.

Vi tester minstemann i Frame-familien På jakt etter en elegant TV som tar liten plass? Da kan Samsungs minste ramme-TV være en smart løsning.

Halvt TV, halvt møbel

Samsung er kjent for å være ganske kreative når det kommer til TV, men på Serif har de faktisk hentet designhjelp utenfra: Formgivningen er signert de franske designerbrødrene Ronan & Erwan Bouroullec, som blant annet tegner møbler for anerkjente produsenter som Vitra, Hay og Kartell.

– Med Serif ville vi gå vekk fra oppfatningen om at en TV må være ultraflat. I stedet er den et objekt som kan snus og manipuleres. Den kan stå hvor som helst, selv på gulvet med egne ben. Det vi lette etter var en solid tilstedeværelse som kunne sitte naturlig i forskjellige miljøer, akkurat som en gjenstand eller et møbel, skriver Bouroullec-brødrene på sin hjemmeside.

Vårt umiddelbare førsteinntrykk er at designen ser tiltalende ut: Den spesielle innrammingen gjør at den glir inn i omgivelsene på en annen måte enn en typisk slank og rettvinklet TV.

Annonse

Smaken er som kjent delt, og da vi delte bilder av The Serif i en kjent Facebook-gruppe innen design, fikk vi mange ulike reaksjoner: Noen elsket den, og noen innrømmet sågar at de eide en Serif allerede. Andre mente den vil være upraktisk i et barn- eller dyrehjem, og foretrakk mye heller en vegghengt modell som The Frame.

Serif er definitivt mer omfangsrik enn typiske TV-er anno 2021, men føles ikke tykk eller klumpete på noe vis. Utførelsen er stort sett i plast, men føles likevel eksklusiv. TV-en bidrar umiddelbart til å gi interiøret en liten ”piff ”.

Annonse

Den spesielle fasongen gjør at Serif oppleves som mer enn bare TV – litt som et møbel. Den flate fasongen på toppen kan fungere som en hylle til små pyntegjenstander.

Står på egne ben

Du kan selvfølgelig velge å sette The Serif på en vanlig reol, men vi synes den tar seg ekstra godt ut på de medfølgende bena. Det følger med fore”stetter” som skrues inn på undersiden. Ferdig montert hever de skjermen cirka 50 centimeter over gulvet.

Ellers er det verdt å merke seg at Serif ikke er beregnet for veggmontering. Den har ingen innfesting for veggbrakett eller lignende. Tanken er at TV-en skal stå fritt på bord eller gulv.

De medfølgende bena gjør at Serif kan plasseres nær sagt hvor som helst, og flyttes rundt på til du finner den ønskede posisjonen. (Foto: Samsung)
Serif_4B_1_72dpi Serif_4B_2_72dpi
<
>
The Serif kommer i to ulike farger: Cloud White...

 

Brukervennlighet og finesser

Når det kommer til betjening og bruk er Serif lett å bli kjent med. Både fjernkontrollen og menysystemet er stort sett identisk med andre Samsung smart TV-er.

Menysystemet Tizen er raskt og intuitivt, og fungerer utmerket sammen med den slanke og ergonomiske fjernkontrollen. Utvalget av apper er blant de beste i klassen. Strømmetjenester som Netflix, HBO og Disney+ ligger klare på menylinjen, og vi vet av erfaring at Samsung er raskt ute med oppdateringer når en ny tjeneste blir tilgjengelig.

(Foto: Audun Hage)

The Serif er ikke den mest opplagte gaming-skjermen i Samsungs sortiment. Dersom du likevel vil benytte skjermen til spill, er det verdt å merke seg at det er 55” utgaven som er best utrustet på tilkoblings-fronten. Den støtter 4K-video med 120 bilder i sekundet (4K / 120 fps) og variabel refresh rate (VRR). De mindre 43” og 49” modellene bruker 60 hz LCD-panel, og er derfor ikke like velegnet. Derfor: Skal du benytte TV-en til PS5 eller Xbox Series X, gå for 55” utgaven!

Annonse

 

Serif støtter også NFC: Ved å legge mobilen ovenpå TV-en, kan du raskt få kontakt og dele musikk, bilder og video med TV-skjermen. (Foto: Audun Hage)

 

Ambient Mode: Går i ett med omgivelsene

The Serif må klare seg uten kunstgalleri-funksjonen som The Frame er utstyrt med. Derimot kan den skilte med Ambient Mode, som er en annen velkjent ”pausemodus” fra Samsung. Denne kan vise frem ulike dekorative mønstre, bakgrunnsbilder kombinert med kalender og klokke, eller et bilde som går i ett med veggen din der hjemme. Skjermbildet kan også ta opp ulike farger fra rommet den står i, slik at den harmonerer med resten av interiøret.

Bildekvalitet

At TV-en glir inn i miljøet er en ting, men primært er den jo fortsatt laget for å se TV! Til det formålet bruker The Serif et 4K LCD bildepanel med LED-kantbelysning (Edge LED). Samsung har også inkludert sitt QLED-teknologi (fargefilter med kvanteprikker) som utvider fargespekteret betraktelig.

The Serif fungerer utmerket til vanlig TV-bruk: Takket være 4K-oppløsningen er bildet virkelig sylskarpt, og evner å gjengi de små detaljene med høy presisjon. Vi kan sitte tett inntil 49” utgaven uten å se antydning til synlig pikselmønster.

Annonse
<
>
Samsung-skjermen støtter også 4K-video fra YouTube, og her kunne vi kose oss med høyoppløste videosnutter fra amatørprodusenter som Eugene Belsky, i glassklar 4K HDR kvalitet. (Foto: Audun Hage)

Denne LCD-skjermen har også god lysstyrke, nok til å kunne se TV på høylys dag. Lysfordelingen er jevn og fin, uten plagsomme tendenser til dirty screen effect. Frontglasset er relativt matt, slik at man ikke blir nevneverdig plaget av speilbilder.
Fargegjengivelsen er riktig flott den også: Vi foretrakk som vanlig Film-modusen, da den gir de mest nøytrale fargene, kombinert med jevne og fine fargegraderinger.

Middels kontrast

Når det kommer til kontrast og svartnivå, finnes det imidlertid andre Samsung-skjermer med høyere ytelse. Ivrige lesere av Lyd & Bilde vil huske at søstermodellen The Frame fikk et splitter nytt Dual LED bildepanel i 2020, som ga et merkbart løft i nettopp kontrasten. Bildepanelet som benyttes i Serif er derimot av en eldre 2019-årgang, uten Dual LED. En liten miss, der altså!

Dette gir noen tydelige forskjeller, spesielt når vi betrakter skjermen fra siden. Innsynsvinkelen er ikke spesielt bred, og her er det tydelig at mørke partier i bildet får et mer blålig preg enn The Frame. Samsung-skjermen kan heller ikke måle seg med bak-LED-skjermer som Q80T når det kommer til svartnivå.

Når vi setter oss vinkelrett mot TV-skjermen, ser bildet derimot utmerket ut. Og her kommer noe av fordelen med The Serif frem: Den er nemlig enkel å flytte rundt på, og kan fint plasseres i et hjørne, der den vinkles inn mot sofakroken. På denne måten går det greit å finne en optimal innsynsvinkel der man sitter.

Ser man utelukkende på prisen, finnes det definitivt andre modeller som kan utfordre The Serif på ren og skjær bildekvalitet. Men da må man nøye seg med et mer ordinært utseende.

Annonse
<
>
Samsung The Serif gir for de mest utmerket bildekvalitet, men det finnes andre skjermer med råeste kontrast og svartnivå. Her fra Netflix-serien Firefly Lane. (Foto: Audun Hage)

 

Lydkvalitet

The Serif har et relativt standard lydoppsett med to små høyttalerelementer på undersiden. Lydmessig låter TV-en ganske fint, med et stort lydbilde som går langt utenpå TV-skjermen. Lyden er klar og tydelig, med god taleforståelse.

Når det er sagt, synes vi gjerne Samsung kunne gjort seg enda mer flid med lyden, spesielt siden den ikke matcher spesielt godt med en lydplanke (på grunn av fasongen).
Lyden blir litt anstrengt på høyere volum, og savner fylde i bassen. En ekstra basshøyttaler på baksiden hadde definitivt gjort susen, tenker vi. Samsungs designmodell The Sero har for eksempel et vesentlig sprekere lydsystem.

Man kan selvfølgelig velge å akkompagnere The Serif med en ekstern lydplanke. TV-en er i utgangspunktet godt tilrettelagt for dette, med høyoppløst HDMI eARC lydutgang. Hvor man skal plassere den, er et annet spørsmål.

Konklusjon

For oss som tilbringer mye av tiden vår med firkantede TV-skjermer, er det forfriskende å se en ny designvariant. Dagens sylslanke TV-modeller gir ikke mye boltreplass for designerne å leke seg på, men på The Serif har man klart å skape et ganske interessant og tiltalende uttrykk.

Annonse

Den tekniske ytelsen er ikke like banebrytende: The Serif må klare seg med et relativt ordinært LCD-panel, uten den aller råeste kontrasten. Når det er sagt, gjør den en utmerket jobb til vanlig TV-titting, med flott skarphet og glatte bevegelser. Totalt sett synes vi The Serif representerer et friskt pust i en ellers ganske ensformig TV-verden!

Full tilgang til Lyd & Bilde for 49 kr

Få tilgang alle +artikler samt hele testarkivet.
Ingen bindingstid.
Allerede abonnent?

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

 

forfatter

Audun Hage

(f. 1981): Redaksjonssjef. Audun ble ansatt som journalist hos Lyd & Bilde i 2004 og har spilt en aktiv rolle i utviklingen av L&B som magasin og nettsted. Audun er ekstremt kvalitetsbevisst, og kjent for sine kresne ører og skarpe blikk. Som redaksjonssjef holder han et våkent øye med alt journalistene skriver. Han er også ansvarlig for Lyd & Bildes TV-tester.

Aktuelle tilbud

Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer prisvarsling, produktinformasjon og oppdaterte priser.