Panasonic har en solid ”track record” når det kommer til å levere TV-er med høy ytelse. Versting-modellen TX-65GZ2000E står igjen som en av de aller råeste TV-ene vi testet i 2019, med en kontrast og fargekvalitet på nivå med en proff studiomonitor! Det eneste sure med GZ2000 er at den koster 50.000 kroner, hvilket er stivt for en 65” OLED, uavhengig av kvalitet.
Dersom du er prisbevisst og vil ha best mulig bilde til en mer edruelig pengesum, kan det være verdt å sjekke ut lillebroren TX-65GZ960, som er Panasonics rimeligste OLED-TV fra 2019. Dette er en mer nedskalert variant, uten toppmodellens profesjonelle OLED-panel og innebygde Atmos-høyttalere. Til gjengjeld kan du spare 20.000 kroner, og likevel få en bildekvalitet som ligger veldig tett på toppmodellen.
Design
Panasonic GZ960 har en estetisk nøktern og minimalistisk fremtoning. Både bilderammen og den firkantede sokkelen er i mørk metallutførelse.. Den mørke fargen er veldig seervennlig, uten noen blanke detaljer som forstyrrer blikket. GZ960 er også betydelig slankere og lettere enn storebroren GZ2000, siden den ikke har noen ekstra høyttalere på baksiden. Derimot har den en innfelt lomme for tilkoblinger, og deksler for skjult kabelføring ned gjennom foten.
Brukervennlighet og finesser
GZ960 bruker Panasonics egenutviklede brukergrensesnitt og menysystem. Det såkalte MyHomeScreen virker litt utdatert sammenlignet med de siste versjonene av Android, WebOS (LG) og Tizen (Samsung). Panasonics fjernkontroll begynner også å få noen år på baken: Vi hadde gjerne sett for oss en mer moderne variant med færre knapper.
Når det er sagt, føles systemet behagelig i bruk. Startskjermen gir rask til gang til TV-kanaler, apper og tilkoblede enheter, og menyene er lette å bli fortrolig med.
GZ960 støtter både HDR10+ og Dolby Vision som er de to viktigste HDR-formatene med dynamisk kontrast. Slik er man sikret at stort sett alt av videoinnhold, enten det kommer fra f.eks. Netflix, Amazon Prime eller UHD Blu-ray, kan vises i beste tilgjengelige format og kvalitet. Helt klart et viktig poeng dersom du er en ihuga serie- og filmentusiast.
Panasonic-skjermens HDMI-innganger støtter ALLM (Auto Low latency mode) som automatisk svitsjer til spillmodus når den detekterer en spillkonsoll. Vi målte forsinkelsen (input lag) til rundt 22 ms. Det er ikke like rekordlavt som LG sine OLED-skjermer, men raskt nok for de fleste.
Bildekvalitet
Selv om GZ960E er en nedskalert utgave av GZ2000, viser det seg at Panasonic har beholdt mange av finessene som gjør utslag på bildekvaliteten. Den største fysiske forskjellen ligger i selve bildepanelet, hvor GZ960 må klare seg med et standard 4K OLED-panel, snarere enn det modifiserte proffpanelet (med forbedret mekanisk kjøling og høyere lysstyrke) som sitter i toppmodellen. Bildebehandlingen er derimot identisk: Her bruker GZ960 den nye HCX Pro, som er japanernes raskeste og mest avanserte ”bildemotor”. Alle de forhåndsprogrammerte bildemodusene (inkludert THX Cinema og Netflix Calibrated Mode) er også på plass.
Dermed kommer det ikke som stor noen overraskelse at GZ960 leverer en bildekvalitet som ligger veldig nær toppmodellen.
Vi lar oss først imponere over den knallsterke og presise kontrasten: Panasonic-skjermen har en særdeles presis gjengivelse hele veien fra de mørkt til lyst, og får frem selv de minste detaljene uten å kludre det til. Svartnivået er også, som vi er vant til med OLED generelt og Panasonic spesielt, ekstremt bra på flere måter. De aller mørkeste tonene er fullstendig kullsvarte, men GZ960 greier også å få frem detaljer i mørke scener, som lett drukner på mindre kapable skjermer. Her er det ingen tendenser til såkalt ”black crush” eller støy slik vi ser tendenser til hos bl.a LG og Philips. Dermed blir selv gråtonede og mørke, krevende filmer som Terminator Salvation en ren nytelse å se på.
Fargegjengivelsen er også glimrende. Her ser rødt ut som ekte rødt, varm og intens uten å bli overmettet. Grønt gress ser ikke lenger ut som kunstig plast, men får et mer organisk preg. Hudtoner er også naturlige, og fargegraderingene gjengis uten synlige sjatteringer. Panasonic-skjermen er faktisk en av de beste vi har sett ”opp av esken”. Støtte for Calman Autocal er også på plass, slik at den som ønsker (og har tilgang til det rette måleutstyret) kan få skjermen kalibrert til nær perfeksjon. Dette stemmer bra med Panasonics mål om å ivareta filmregissørens intensjoner og bringe ”Hollywood to your Home” som det så fint heter.
GZ960 har også veldig jevne bevegelser. Panasonics ”Intelligent Frame Creation” bevegelsesutjevning gjør en god jobb med å glatte ut bildene uten å introdusere for påfallende ”såpeopera” effekt. Her ser vi imidlertid litt forskjell mot konkurrenten Philips OLED804, som er hakket jevnere på spillefilmer filmet i 24p (bilder per sekund). Mens Panasonic gjøre et like ”hikk” med jevne mellomrom, er Philips-skjermen superglatt hele veien.
For å få maksimalt ut av Panasonic-skjermen er det imidlertid viktig å gjøre et lite grep: Gjemt i en av undermenyene ligger det en strømsparefunksjon. GZ960 er nemlig utstyrt med en lyssensor, som automatisk demper lysstyrken i forhold til lysforhold i rommet. Vi fant at denne var litt for aggressiv og tok vekk for mye lys, og foretrakk å droppe strømsparingen for ytelsens skyld.
Den største forskjellen mellom GZ960 og GZ2000 ligger i lysstyrken. Mens flaggskipet greier å klemme ut hele 900 nits i de lyseste partiene, ligger GZ960 på nivå med vanlige OLED-skjermer, det vil si rundt 700 nits. Dette er først og fremst merkbart på innhold i HDR-kvalitet, ved at lyse områder som sollys, flammer og lignende ikke føles like glinsende og intense som på toppmodellen. Med vanlig TV-titting og SDR (Standard Dynamic Range) innhold er det imidlertid knapt merkbar forskjell.
Slank lydkvalitet
Panasonic TX-65GZ960 må se langt etter Technics lydsystemet som GZ2000 kommer utstyrt med: Her får du i stedet en betydelig enklere variant med vanlige stereo-høyttalere, uten surroundeffekt. Dessverre virker ikke de innebygde høyttalerne til å ha særlig mye futt. Lyden er relativt slank, mutt og innestengt, og sammenlignet med Philips OLED804 høres det faktisk direkte trist ut. Det er verdt å nevne muligheten for å koble til en ekstern subwoofer, men vi vil heller anbefale å oppgradere lydbildet totalt ved hjelp av en lydplanke. Heldigivs støtter GZ960 dekoding av Dolby Atmos internt, slik at den kan sende ut lydsignalene til en kompatibel lydplanke via HDMI ARC. Dette er nyttig for å utnytte lydpotensialet som ligger i f.eks. Netflix sine originale serier med Atmos-lyd.
Konklusjon
Panasonic TX-65GZ960E er i utgangspunktet en nedskalert utgave av flaggskipmodellen GZ2000. Men dette er definitivt ingen B-vare: Faktisk er GZ960 mer lik storebroren enn vi hadde forventet, gitt den store prisforskjellen. Her får du en kontrast, fargegjengivelse og generell bildedynamikk som er i soleklar high-end klasse. Legg til bred støtte for alle de viktige videoformatene, og du har en TV som er skreddersydd for filmatisk nytelse. Lyden er derimot ikke noe å rope hurra over: Vi anbefaler derfor alle som er interessert, å legge til en skikkelig lydplanke i budsjettet.
2 hendelser på “Panasonic TX-65GZ960E”
Legg igjen en kommentar
Les videre med LB+
Høsttilbud
Tilgang til ALT innhold i 4 uker
LB+ Total mnd
Tilgang til ALT innhold på Lyd & Bilde og L&B Home i en måned
LB+ Total 12 mnd
Tilgang til ALT innhold i et år (Mest å spare)
- Tilgang til mer enn 7500 produkttester!
- Store rabatter hos våre samarbeidspartnere i LB+ Fordelsklubb
- Ukentlige nyhetsbrev med siste nytt
- L&B TechCast – en podcast av L&B
- Deaktiver annonser
På Panasonics hjemmeside står det at Gz960e har Atmos.
Hei Castro. Det stemmer at Panasonic GZ960E støtter Dolby Atmos lydformatet, men uten ekstra høyttalere til å gjengi høyde-effektene, får du ikke fullt utbytte av 3D-lyden. Derfor er det bedre å koble til en Atmos lydplanke slik vi nevner i artikkelen. Mvh Audun