Følg oss på

Søk etter tester, nyheter og anmeldelser...

Panasonic mot Philips

Den ultimate TV-opplevelsen

Ingenting kan konkurrere med 4K når det gjelder å gi en opplevelse som ligner på virkeligheten. Med disse to high-end TV-ene ser vi endelig hva det nye bildeformatet er godt for!

Det er bare å innse: Full HD og 3D er gammelt nytt, og nå er det 4K som gjelder for deg som vil ha maksimal bildekvalitet hjemme i stua. Den dramatiske økningen i skarphet gir et bilde som nærmest er til å ta og føle på. Og som vi skrev i forrige utgaves gruppetest, har prisen på de rimeligste 4K-skjermene sunket radikalt det siste året. Likevel det er ikke her spissutviklingen skjer: Aller best bildekvalitet får du med en av toppmodellene, og skjermen kan med fordel være 65 tommer eller enda større for å gi fullt utbytte av de ekstra detaljene. Noe som selvfølgelig er med på å dra prisen oppover.

 

Testen
Med månedens to duellanter befinner vi oss i high-end klassen. Panasonic og Philips er ute med sine to toppmodeller, som begge baserer seg på LCD-teknikken med Direct LED, eller det vi ofte kaller ”ekte” LED-baklys. Hundrevis av lysdioder sitter montert inndelt i soner bak LCD-sjiktet, og gjør TV-en i stand til å kontrollere lysstyrken langt bedre enn vanlig kant-LED, som stort sett må ha den samme lysstyrken over hele skjermen samtidig.

Ekte bak-LED er en high-end teknikk forbeholdt de dyreste TV-ene, og det er først på denne generasjonen vi ser den brukt på 4K-TVer i nevneverdig grad. Både Panasonic og Philips benyttet den billigere kant-LED teknikken på forrige års toppmodeller, og det merket man på bildekvaliteten: Til tross for utmerket skarphet og lysstyrke, ble kontrasten og svartnivået litt blast.

Nettopp svartnivået er ekstremt viktig for opplevelsen av film og TV-serier. Det har vi fått merke med inntoget av de nye OLED-skjermene fra LG, som inntar førsteplassen når det gjelder kontrast og svart. LCD med bak-LED kan ikke helt måle seg med OLEDs overlegne lyskontroll piksel for piksel, men kan likevel være en verdig konkurrent når det gjelder ytelse i forhold til prisen.

Annonse

 

Flere veier til 4K
Med fire ganger oppløsningen til Full HD, byr 4K på en ny verden av detaljer, særlig når det kombineres med en ekstra stor skjerm. Men før vi går helt ”bananas” i begeistring over 4K-formatet, skal vi ikke glemme at tilgangen på ekte 4K-materiale fortsatt er sørgelig begrenset. Filmbransjen har dessverre ikke vært like ivrige som elektronikkprodusentene etter å få 4K ut på markedet. Dette blir et ”høna og egget” problem der man vegrer seg for å investere i ny infrastruktur før etterspørselen er der. Men det vil nok endre seg i løpet av 2015 med en lansering av nytt 4K Blu-ray format.

Annonse

Mens vi venter, tar vi gjerne alt det 4K-materialet vi kan få. Og i skrivende stund er det Netflix som har kommet lengst med å tilby en modell som fungerer. Den amerikanske strømmetjenesten er først ute med å tilby 4K-materiale man kan se direkte over nettet. Utvalget er fortsatt begrenset til noen få serier (Breaking Bad og House of Cards), men Netflix har i alle fall vist at de har både viljen og evnen til å levere 4K, og vi kan nok forvente mer (originalt) 4K-innhold fra dem i fremtiden.

Produkter i testen

Panasonic TX-65AX900E

En ny referanse?

Panasonic kommer sent, men godt til 4K-festen med sin ferske toppmodell.

Panasonic leverer en ekstremt lekker og naturtro bildekvalitet som er tett på studio-korrekt med sin jevne fargebalanse. Bred formatstøtte, gode tilkoblingsmuligheter, Netflix med 4K-oppløsning og ikke minst mulighet for proffkalibrering gjør 65AX900 til en ekte high-end TV.
Svartnivået er ikke helt på nivå med OLED, plasma eller konkurrenten fra Philips. Panasonic har valgt en annen bildeestetikk der de prioriterer detaljer i mørkt fremfor å gjengi svartest svart, men vi skulle gjerne hatt i både pose og sekk…

Philips 65PUS9809

Svart som natten

Philips er tilbake med en ny toppmodell som nok en gang skal sette navnet deres på TV-kartet. Og for et svartnivå!

Philips 65PUS9809 byr på pangsterk kontrast og et kullsvart svartnivå slik en ekte bak-LED skjerm skal ha. Bildebehandlingen er meget avansert og får selv problematiske SD-opptak til å se overraskende bra ut.
Philips-skjermen mangler en del formatstøtte for 4K, og fargegjengivelsen er ikke 100% jevn. Dessuten er betraktningsvinkelen ganske snever.
forfatter

(f. 1981): Redaksjonssjef. Audun ble ansatt som journalist hos Lyd & Bilde i 2004 og har spilt en aktiv rolle i utviklingen av L&B som magasin og nettsted. Audun er ekstremt kvalitetsbevisst, og kjent for sine kresne ører og skarpe blikk. Som redaksjonssjef holder han et våkent øye med alt journalistene skriver. Han er også ansvarlig for Lyd & Bildes TV-tester.

Vis kommentarer

Har du noe å tilføye?

Velkommen til Lyd & Bildes kommentarfelt. Vi vil gjerne vite hva du mener. Hold deg til temaet og vær saklig, så slipper vi å moderere innlegg. Andre spørsmål eller synspunkter rettes til redaksjon@lydogbilde.no.

Leave a Reply

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

 

Kontakt

Publish AS
Billingstadsletta 19 B
1396 Billingstad
Org. Nr 965 237 186
© 2021 Publish AS

Hold deg oppdatert!

Motta vårt nyhetsbrev:
© 2021 Publish AS - Lyd & Bilde arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Som leser har du kun rett til å benytte Innholdet på lydogbilde.no for personlige og ikke-kommersielle formål. Du kan laste ned, linke til og skrive ut Innhold fra lydogbilde.no for private og ikke-kommersielle formål, forutsatt at du henviser til kilden, respekterer eventuelle rettighetsnotiser og/eller -reservasjoner. Du kan ikke bruke Innhold, herunder (men ikke begrenset til) ikoner, for noen andre formål eller på noen andre måter enn de som er uttrykkelig tillatt. NB! Artikler som ligger utenfor plusstjenesten er ≪kjøpt fri≫ av muren av vedkommende produsent/leverandør.