Old School Rock & Roll

Glem lettplasserte kompakthøyttalere og pysete elektronikk: Her er anlegget for deg som bryr deg fint lite om utseende eller fysisk omfang, men desto mer om lyden!
  • CD-spiller Rotel RCD-1520 - 7495 kr
  • Forsterker Rotel RC-1580 - 9995 kr
  • Effektforsterker Rotel RB-1582 - 10 995 kr
  • Høyttalere JBL LS80 - 19 995 kr

Av og til er det moro å ”ta den helt ut”! Markedet er fullt av pene og prydelige små hi-fi-anlegg, men denne gangen ønsket jeg å lage et skikkelig versting-anlegg med skyhøy morofaktor uten å ta hensyn til verken utseendet eller størrelsen. Jeg stilte bare to krav: Anlegget må ha kapasitet til å lage tidenes hjemmefest, og samtidig være raffinert nok til å spille alle typer musikk på underholdende vis. Når man legger 50 laken på bordet skulle det tross alt bare mangle at anlegget klarer begge deler..

Det hele begynte med høyttalervalget, og høyttalerne jeg husker best fra fjorårets testmeny, JBL LS80, som utvilsomt er blant de mest morsomme på markedet. De store amerikanerne gjengir musikken med enormt driv, solid basspunch og heftig ”larger than life”-spillestil. Høyttalerne er også ganske lettdrevne, i det at de kan spille høyt med få watt, men krever en strømsterk forsterker for å holde kustus på de vilske basselementene. Da er produktene fra japanske Rotel en bra match. Den nye 15-serien er full av solide hi-fi-produkter som har imponert oss stort dette året, og forsterkersettet RC-1580/RB-1582 forsynt av CD-spilleren RCD-1520 byr på svært mye vellyd (og ikke minst POWER!!) for pengene

Lasses kommentar
Er det noe dette anlegget virkelig har, så er det sjarm og spilleglede. I bøtter og spann. De store JBL-høyttalerne låter fremdeles fett, litt som i gamle dager, med skikkelig solid bass og klokkeklart selv på høyt volum. Men i motsetning til tidligere tiders JBL-høyttalere, kan disse også spille pent når de må. Selv om det ikke alltid lyder så korrekt, er det forbasket moro med flere hundre watt fra Rotel-forsterkeren og de velvoksne JBL-høyttalerne.Det anlegget mangler av finesse og raffinement, tar det igjen i live-følelsen man alltid får. Man venter nesten at noen søler øl nedover nakken på en, og at man skal bli dultet til av folk man ikke kjenner når som helst, dersom man drar på lyden litt ekstra. Likevel kunne jeg levd godt med Rotel og JBL, selv om operasamlingen min kanskje ikke hadde gitt meg de samme opplevelsene, mellomtonen er nemlig litt for slank til å få klangbunnen til sopraner og tenorer like godt frem som Dynaudioene i Geirs anlegg.