Monitor Audio GS60

Britisk tøffing

Når høyttalerne heter Monitor Audio og kommer fra England, kan man lett tro at de vil låte tørt og kjedelig, men ingenting kunne vært lenger fra sannheten. Diskantgjengivelsen er ikke like finkornet og luftig som et par av konkurrentene, men den presise og behagelige lyden med massevis av trøkk og moro vil garantert gå rett hjem hos mange lyttere.
Fyldig og engasjerende lyd
Mangler litt raffi­nement i diskanten
  • 3-veis gulvhøyttaler
  • 28 Hz–48 kHz frekvensgang
  • 90 dB følsomhet (1 W/1 m)
  • 6 ohm
impedans
  • (H x B x D) 1070 x 322 x 403 mm

Monitor Audio er blant de eldste og mest tradisjonsrike høyttalerprodusentene fra de britiske øyer, men har kanskje havnet litt i skyggen av andre store produsenter som Bowers & Wilkins, Tannoy og KEF. MA-høyttalerne har imidlertid gjort seg bemerket med en langt mer ”europeisk” lydsignatur, med en litt tøffere og mer dynamisk spillestil enn flertallet.

De høyreiste GS60 ser nokså tradisjonelle ut med sitt firkantede kabinett i kirsebærfiner, men fås også i litt sprekere farger som svart eller sølv pianolakk. Dette er en stor høyttaler med hele tre basselementer og bassporter både foran og bak. Toppmodellen i Gold Signature-serien er åpenbart laget for å flytte luft!

Lydkvalitet
Det første som slår oss ved GS60 er den mektige bassgjengivelsen, som tar et solid grep om musikken. De pumpende rytmene fra Rihannas ”Please don’t stop the music” dunker kraftig, men kontrollert ut av høyttalerne. Samtidig er lyden langt fra aggressiv eller skarp i kantene – GS60 beholder roen, og låter mykt og behagelig selv på høyt lyttevolum. Dermed passer de perfekt til moderne pop/rock og R’n’B-musikk hvor man ofte får lyst til å ”guffe på” litt.

Vi skal likevel være forsiktig med å degradere GS60 til ”rockehøyttalere” – de har nemlig mer å by på enn bare trøkk og moro. Sett på deilig vokalorientert musikk som Sarah McLachlan og de imponerer stort her også, med en frisk og åpen stemmegjengivelse. Klangbalansen er kanskje varm og fyldig, men høyttalerne lider ikke av plagsom farging eller kunstig bassheving slik mange ”rockehøyttalere” har en tendens til.

Bassgjengivelsen er klart mer utagerende enn på Elac FS249 og Audiovector S3 Signature. GS60 har imidlertid ikke helt den samme vektløse og superoppløste diskantgjengivelsen som de to konkurrentene. Vi hører at stemmegjengivelsen fra Monitor Audio er litt mindre krisp, og det er litt vanskeligere å skille instrumentene fra hverandre i lydbildet. Derfor er de ikke like velegnet til klassisk musikk, særlig for de som helst vil høre hver minste detalj på plata.

Krever plass
GS60 trenger ikke mange watt for å spille høyt, men har selvsagt godt av en strømsterk forsterker som kan holde basselementene i sjakk. I tillegg til å være fysisk store krever de også litt rom rundt seg for å få den rette balansen lydmessig sett. De bør minst stå en halvmeter ut fra side- og bakvegg, hvis ikke kan bassen fort bli for dominerende, særlig i små lytterom. I slike tilfeller kan man gjerne vurdere en av Monitor Audios mindre modeller – for eksempel GS20 som vi var svært begeistret for i forrige høyttalertest.

Det er ikke vanskelig å skjønne hvorfor Monitor Audios Gold-serie er blitt populær. Den presise og behagelige lyden med massevis av trøkk og moro vil garantert gå rett hjem hos mange lyttere, og høyttalerne er i tillegg nokså lettdrevne og tilgivende overfor rimeligere forsterkere. Men prøv dem gjerne i en annen finish enn kirsebærtre, de ser langt tøffere og mer moderne ut i svart eller sølv!

Audiovector S3 Signature

Smooth og deilig

Audiovectors nyreviderte S3-serie er raskt blitt en av de mest populære høyttalerne i toppklassen, og det er lett å skjønne hvorfor når vi hører lyden.

Dynamisk og stor lyd i liten forpakning
Kan bli litt pågående i diskanten

Sonus Faber Liuto

Lekker lydskulptur

Sonus Faber Liuto er en nydelig høyttaler på flere måter. Et storslått og dynamisk lydbilde med realistisk klangkarakter, koblet med en imponerende dypbass som få høyttalere i prisklassen kan matche, gjør dette til en høyttaler som er lett å anbefale. At de ser ut som et smykke i speilblank pianolakk ser vi heller ikke på som noen ulempe.

Åpen, avslørende og musikalsk til tusen
Forsiktig diskant­gjengivelse Ikke spesielt lettdrevne

Elac FS 249