Kodak Easyshare Z980

En publikumsfrier av et budsjettkamera

Med massevis av kreative bildemoduser og en oppsiktsvekkende portrettmodus til budsjettpris, er Kodaks kamera et sikkert stikk i butikken.

Kodak var veldig tidlig ute med en imponerende 24 x zoom. Kanskje litt for tidlig, for det hadde ikke skadet å pusse litt mer på presentasjonen og håndteringen. Foruten at hele overdelen føles like billig som prislappen antyder, er det rett og slett ikke spesielt bekvemt å holde i. Formen er litt vel kantete og skarp, håndgrepet for grunt og det finnes ikke noe naturlig sted å plassere tommelen uten å risikere å trykke inn knapper ufrivillig.

Også Kodak kjører vanlige batterier i superzoomen sin, og de har vært vennlige nok til å sende med både Ni-MH-batterier og en kompakt batterilader. De skal også ha ros for at det sitter en ordentlig blitssko på oversiden, slik at man ikke må bruke den hardtslående pop up-blitsen. Man får også et vertikalgrep for å ta portrettbilder, og kameraets gimmick er at det finnes en ekstra avtrykker på kortsiden for dette. I praksis er det nemlig ikke praktisk i bruk i det hele tatt, og de fleste går trolig raskt tilbake til den gamle, hederlige måten.

Brukervennlighet og funksjonalitet
Dette er dessverre et tilbakevendende tema hos Z980. Knappene sitter på merkelige steder, og fungerer ikke slik som man forventer seg. Portrettmodus må man veksle til manuelt med en skarp liten spak. For å endre på innstillingene må man forsøke å dreie på et altfor lite hjul som dessuten er vanskelig å trykke ned for å bekrefte. Nei, tilbake til tegnebordet og tenk nytt om kontroller og menyer.

På den positive siden finnes det mange innstillingsmuligheter og manuelle kontroller for fotointeresserte. Amatørene blir i stedet tilbudt mengder med kreative fotomoduser og scenevalg. Faktisk nesten så mange at man blir rådvill over alle mulighetene. Takk og lov så finnes det automodus med alle de siste sensorteknikkene. Det er også bra at man kan filme i 720 HD-video, og for en gangs skyld med standardkoding. Derimot må man kjøpe et spesielt dockingutstyr for å kunne spille dem direkte over på flatskjermen.

Bildekvaliteten
Selv om vi kan tilgi Z980 for andre mangler, er akilleshælen likevel bildekvaliteten. Det er faktisk bare i makromodus at bildene ble bra. For et kamera som er lagd for det motsatte, er dette faktisk verdt å merke seg. Vi noterte også betydelige forvrengninger i de fleste brennvidder, og detaljene smelter ut. Samme fenomen var påtakelig ved 800 ISO der støyreduseringen løp løpsk. Dette duger ikke i det hele tatt, ikke engang for et relativt billig kamera.

Mange blir sikkert lokket av Kodaks Easyshare-konsept, og alle de kreative fotomodusene der man ikke må kunne noe for å ta artistiske bilder. Man ser ut til å få mye for pengene, og på papiret ser det meste bra ut. Men det er bortkastet når kvaliteten på bildene blir såpass dårlig. Det er dessuten kronglete å bruke knapper og menyer. Ikke engang portrettmodus – som virker som en smart idé – fungerer i praksis. Til tross for den relativt lave prisen, kan vi ikke anse Z980 som et gunstig kjøp.

Casio Exilim EX-FH20

Raskere enn Lucky Luke

FH20 knipser hele 40 bilder i sekundet, og kan filme fantastiske 1000 bilder i sekundet. Men det er da også det eneste som imponerer.