Casio Exilim EX-FH20

Raskere enn Lucky Luke

FH20 knipser hele 40 bilder i sekundet, og kan filme fantastiske 1000 bilder i sekundet. Men det er da også det eneste som imponerer.

Sammenlignet med konkurrentene i denne testen er X70 relativt lite, selv om det fortsatt er en kjempe sammenlignet med normale kompaktkameraer i lommestørrelse. En del av forklaringen er at man ikke benytter AA-batterier, men et oppladbart batteri av egen modell. Men det er faktisk ikke bare et gode, ettersom det innebærer at grepet faktisk er vel lite. Fingrene har ingenting å gripe tak i, og det føles som et kamera for barnehender. Kameraet føles også mer plastaktig og mindre robust enn de andre modellene.

På oversiden sitter en ordinær pop up-blits, noe som riktignok er bedre enn lommekameraenes innebygde blitser, men ikke like bra som en ekstern blits. Ettersom det mangler blitssko, kan man dessverre ikke montere på en slik

Brukervennlighet og funksjonalitet
Rattet på oversiden gir tilgang til et antall bildemoduser fra full manuelt og programmodus til brukerinnstillinger og automatisk valgt ­scenemodus. Jevnt over føles det som om Pentax satset mye på å gjøre kameraet enkelt å bruke. Det finnes også hurtigknapper for å knipse spontane smil og for å manøvrere ut av vanskelige innstillinger til full automodus. I det store og hele sitter de godt plassert og er lette å håndtere.

Derimot føles kameraet tregt både når det gjelder å bli klar til neste bilde, og for å finne fokus. Det er spesielt tydelig i telemodus. Derimot kan man sette fart i kameraet i sportsmodus, der det faktisk klemmer ut bildeserier på 11 bilder per sekund, om enn med redusert oppløsning. Oppløsningen er imidlertid ikke redusert i videomodus, der det faktisk filmer med 720 HD-oppløsning med noenlunde kvalitet.

Bildekvaliteten
Vi var derimot ikke spesielt fornøyde med kvaliteten for stillbilder. Men unntak av et godt resultat i full tele, kom den til kort i samtlige testsituasjoner. I 800 ISO-testen vår ble bildene både mørke og fulle av støy. Jevnt over ble støynivåene høyere enn normalt. I makromodus hadde kameraet vanskelig for å fokusere på motivet, og det skjedde også innimellom i zoomtestene. Detaljene smelter ut, og det gjør det vanskelig å bruke bildene i full oppløsning.

Pentax har satset på å lage et kamera som er enkelt i bruk for de som ikke vil eller kan gjøre manuelle innstillinger – og det har de lykkes bra med. Derimot føles kameraet plastaktig og man får ikke et bekvemt grep om det. Dessuten er det ikke spesielt raskt. Men det store problemet er at bildekvaliteten er middelmådig. Det er egentlig bare i full tele at man får godt resultat, og det duger ikke for et kamera som skal kunne brukes i alle situasjoner.

Pentax X70

Brukervennlig HD-filming

Med en mengde funksjoner som automatiserer fotograferingen er Pentax gunstig for pek-og-knips-fotografer. Men resultatet er skuffende.