annonse
annonse
Sommertilbud: Få tilgang til Lyd & Bilde digitalt i en måned for 1 kr! Prøv Lyd & Bilde
annonse
annonse
annonse

Fra sval bris til full storm

En skikkelig forsterker kan blåse nytt liv i høyttalerne og få dem til å blomstre i full prakt. Her er fem forsterkere i toppklassen som vil overraske noen og enhver.

Pluss lbadvantages
Masse kraft Romkorreksjon
Minus lbdisadvantages
Mangler raffinement Litt ”treg”

Det er lett å tenke at den beste veien å gå når stereoanlegget skal oppgraderes, er å skifte ut høyttalerne. Tross alt er det disse som setter den endelige signaturen på lydbildet. Men høyttalerne i seg selv er tyste som døden før man kobler til forsterkerkraft. Og en forsterker tilfører definitivt lydbildet en hel del. Det hender at selv vi blir overrasket over hvor forskjellig et høyttalerpar kan låte med ulike forsterkere koblet til. Noen forsterkere er kraftige og gjør at man kan spille meget høyt, men uten den oppløsningen man forventer når man skal lytte til akustiske instrumenter. Andre forsterkere har musikaliteten og raffinementet, men egner seg ikke spesielt godt til å drive store høyttalere på grunn av manglende kraft.

For å få i både pose og sekk, altså en forsterker kraftig nok til å flytte rumpa opp av sofaen og ut på dansegulvet, samtidig som den er musikalsk nok til å gi Mozart lyst til å stå opp fra graven og traktere flygelet igjen, må man bla opp en del penger. Ti tusen kroner er en magisk grense for den som virkelig er ute etter de gode opplevelsene i mange år framover. Vi vet av erfaring at selv om man finner gullfunn til 5000 kroner, vil en forsterker til den prisen ha enten mindre kraft eller dårligere raffinement – eller begge deler, hvilket går utover den totale musikkopplevelsen. Fra 10 000 kroner begynner ting å bli så sammensveiset at totalopplevelsen kan bli utrolig bra, og en slik forsterker kan dessuten forsvare et langt høyere høyttalerbudsjett. Men selv her er det en del kompromisser, så vi tar for oss fem ulike forsterkere fra denne prisen helt opp til det dobbelte – 20 000 kroner – i søken etter en forsterker som er så komplett som mulig, men uten at man skal være nødt til å pantsette huset.

Kandidatene
Den rimeligste forsterkeren er i dette tilfellet fra NAD. C375BEE er blant produsentens mest påkostete integrerte forsterkere. Med plenty av kraft tar den sikte på å blåse deg ut av sofaen, men uten å miste fokus på det viktigste – musikken.

Electrocompaniet Prelude PI-2 testet vi i L&B nr. 8 2007. Da ble vi så begeistret av dens lydkvalitet, at vi nå omsider vil finne ut hvordan den står seg i en breddetest.

Harman/Kardon HK 990 er den tyngste og største forsterkeren i testen. Spesielt med denne er diverse digitalinnganger og dessuten romkorreksjon, så høyttalerne skal oppføre seg optimalt i ethvert rom.

Engelske Naim er en seriøs, men spesiell konstruktør. De sverger fremdeles til DIN-kabler, som var en vanlig hi-fi-standard i Europa frem til 80-tallet, men som siden ble erstattet av RCA (phono). Den nye NAIT XS er intet unntak i så måte, selv om den også har RCA-innganger og dermed kan pares med en hvilken som helst lydkilde.

Rega Elicit er både produsentens og denne testens dyreste forsterker. Den slanke og lekre forsterkeren er en nyutvikling av produsentens aller første forsterker fra 1990.

Bli abonnent for å lese videre.
Allerede abonnent? Logg inn

Full digital tilgang


4 uker for 1 ,-
Pris pr.måned: kr 49. Ingen bindingstid.

Prøv i 4 uker for 1,-
Inkluderer:
  • Tilgang til alle tester på Lyd & Bilde
  • Ukentlig nyhetsbrev
  • Vår testbase bestående av tusenvis av produkter
  • Lagre dine favorittartikler
  • Alle nyheter, anmeldelser og guider
  • Våre journalisters analyser og kommentarer

Print + full digital tilgang


1 år (11 utgaver) for 749,-
Velkomstgave: KYGO E4/1000

Få print + digital
Inkluderer:
  • 11 utgaver av Lyd & Bilde printutgaven i posten
  • Velkomstgave (KYGO E4/1000)
  • Digitalutgaven
  • Tilgang til alle tester på Lyd & Bilde
  • Ukentlig nyhetsbrev
  • Vår testbase bestående av tusenvis av produkter
  • Lagre dine favorittartikler
  • Alle nyheter, anmeldelser og guider
  • Våre journalisters analyser og kommentarer

Print + full digital tilgang


1 år (11 utgaver) for 1149,-
Velkomstgave: KYGO A4/300 BT

Få print + digital
Inkluderer:
  • 11 utgaver av Lyd & Bilde printutgaven i posten
  • Velkomstgave (KYGO A4/300 BT)
  • Ny film fra sfanytime.com hver måned
  • Digitalutgaven
  • Tilgang til alle tester på Lyd & Bilde
  • Ukentlig nyhetsbrev
  • Vår testbase bestående av tusenvis av produkter
  • Lagre dine favorittartikler
  • Alle nyheter, anmeldelser og guider
  • Våre journalisters analyser og kommentarer

Print + full digital tilgang


6 mnd (6 utgaver) for 425,-
Få print + digital
Inkluderer:
  • 6 utgaver av Lyd & Bilde printutgaven i posten
  • Digitalutgaven
  • Tilgang til alle tester på Lyd & Bilde
  • Ukentlig nyhetsbrev
  • Vår testbase bestående av tusenvis av produkter
  • Lagre dine favorittartikler
  • Alle nyheter, anmeldelser og guider
  • Våre journalisters analyser og kommentarer
Urbanears Rålis

Urbanears Rålis

Stort er ikke alltid bedre, viser Rålis, som ikke trumfer konkurrentene lydmessig.

Legg til som favoritt
Ultimate Ears Wonderboom 2

Ultimate Ears Wonderboom 2

La ikke det søte utseendet lure deg, Wonderboom 2 har overraskende potent lyd.

Legg til som favoritt
Marshall Stockwell 2

Marshall Stockwell 2

Marshalls reisehøyttalere har endelig fått vannbeskyttelse, og låter bedre enn noensinne.

Legg til som favoritt
LG Xboom Go PK3

LG Xboom Go PK3

Minste Xboom Go-modellen ser kanskje ikke like kul ut som storebrødrene, men er tøffere.

Legg til som favoritt
• 2 x 150 W • 9 innganger • 1 XLR, 2 x optisk / 2 x koaks • Digital inn • 19,6 kg • Pris: 15 995 kr
Pris: 15995 kr
Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer oppdaterte priser, prisvarsling og produktinformasjon.
Produkter i testen
Det åpenbare valget
Denne forsterkeren fra Naim er oppgitt til beskjedne 60 watt per kanal. På spørsmålet om dette holder for å levere varene, er svaret utvetydig: Ja!

Det merkeligste med Naim NAIT XS er bruken av gammeldagse DIN-kontakter for å overføre lyden fra CD-spiller til forsterker (kabler medfølger produktene). Dette fordi Naim bruker såkalt stjernejord i sine produkter, og dette får man ikke utnyttet med vanlig RCA-overføring. Med DIN bruker man fem ledere i et stereosignal, mot RCAs fire. Den femte lederen føres til jord, og skal gi et lavere støygulv og en renere lyd. Naim har likevel innsett at folk kan ønske å koble til andre produkter enn fra Naim, og har montert RCA-innganger i tillegg. Høyttalerutgangene støtter imidlertid kun bananplugger. Lekkerbiskenen NAIT XS er oppgitt til kun 2 x 60 watt. Dette er fordi Naim ikke tror på høy effekt, men at dynamikken først og fremst skal komme fra et glimrende forforsterkertrinn. Det som forsvinner av dynamikk her, vil aldri kunne gjengvinnes av effektforsterkerleddet. Dessuten skjer vanlig musikklytting sjelden med høyere effekt enn 10 watt per kanal, avhengig av høyttalernes følsomhet. Naim mener derfor at 60 watt per kanal er mer enn nok.

Lydkvaliteten
Med lyden av et flygel føler vi i hvert fall ikke at Naim-forsterkeren mangler kraft. Attakket, kroppen og den store etterklangen gjør at dette er den beste lyden av flygel blant alle forsterkerne i denne testen. Selv ikke Rega Elicit klarer å stille opp mot Naims superattakk, definisjon og komplekse tonestruktur. Stillheten og kontrastene i musikken kommer bedre frem enn vi kan huske å ha hørt fra en forsterker til under 20 000 kroner.

Klangkarakteren er litt mørkere enn den til Rega, men det er nok mer fordi Rega er litt lys enn at Naim er mørk. Faktisk opplever vi Naim som ytterst nøytral, men uten noen form for klinisk preg over lydbildet. Og opplevelsen av dybde er virkelig noe for seg selv. Vi får følelsen av at flygelet er plassert foran oss, mens etterklangen nærmest strekker seg helt bak oss. Med Heather Nova i CD-skuffen får Naim frem stemmen og gitaren på en større og tydeligere måte enn noen av de andre forsterkerne. Dynamikken er langt bedre enn hos H/K. Det vil si, den har mindre kraft, men forsterkeren holder mye mer kjeft når den skal, og transientresponsen er MYE kjappere. Gitarklimpringen er ytterst krispy, og celloen isoleres bedre ut fra lydbildet. Trommestikka på hi-haten slår lynkjapt, og man hører at hvert slag ikke er likt. Dette er rett og slett en superb forsterker når det gjelder ren og skjær musikalitet. Fordi Naim-forsterkeren er så stille, trenger man ikke å dra på mye for å sanse ekstrem dynamikk. Dette gjelder også når man spiller hiphop, for basspumpa til Blackalicious’ album  ”The Craft” slår både kontant og hardt. Og Naim kan dessuten spille temmelig høyt før den mister kontrollen. Så selv fans av rapp og rock bør slett ikke avskrive Naim NAIT XS. Dette, mine damer og herrer, er det nærmeste high-end vi har hørt fra noen forsterker til under 20 000–30 000 kroner!

Best låter forsterkeren med CD-spiller fra Naim så man får benyttet stjernejord via DIN, men den låter glimrende også med andre spillere.

Oppsummering
Mange overraskelser!
I denne testen av fem stereoforsterkere kommer det klart frem at prisen ikke nødvendigvis er en indikasjon på kvaliteten.
Overraskelsene sto i kø, og vinneren kom fra noe uventet hold.
Harman/Kardon HK 990
Hardtslående

Harman/Kardon HK 990 er en spennende forsterker fordi den har både digital romkorreksjon og digitalinnganger. Og ikke minst er den et monstrum, med masse kraft. Forsterkeren har en sjuk kontroll over basselementene, og man kan spille så høyt man vil uten at det låter plagsomt. Med romkorreksjonen aktivert leveres musikken på en kontant måte, uten nøling. Vi savner litt raffinement, spesielt føler vi at overtoneområdet blir noe tilbakeholdent, slik at klangen fra lyse instrumenter ikke kommer frem som vi ønsker. Lydbildet er heller ikke så bredt som med de øvrige forsterkerne. Dette er et godt kompromiss for den som ser mye film i stereo og vil spille høy musikk, og som en sjelden gang vil kose seg med en jazzplate.

Electrocompaniet Prelude PI-2
Godt norsk

Electrocompaniet Prelude PI-2 gjør en god jobb i å forsvare resultatet fra særtesten i 2007. Den har en fylde og en ynde, samtidig som den har nok kraft til å spille hva som helst av musikk med god kvalitet. Forsterkeren gjengir musikken med en god og fyldig bassgjengivelse, og hovedområdet gjengis med et varmt preg. Samtidig er det god nok taktfasthet og attakk til at dynamikken kommer bra frem. Men konkurransen er hard, og selv om PI-2 er god også til prisen, så finnes det forsterkere som gir enda mer for pengene. Vi ønsker litt mer oppløsning og et bedre inntrykk av dybdeperspektiv i lydbildet.

Rega Elicit
Smaker, men koster også

Rega Elicit er testens dyreste forsterker. Og den låter fornøyelig. Instrumentene gjengis med en glimrende tonestruktur, og spesielt i overtoneområdet briljerer den med sin åpenhet og delikatesse. En mer elegant gjengivelse av fioliner og kvinnevokaler skal vanskelig la seg gjøre i denne prisklassen. Dessverre mangler Rega-forsterkeren den taktfastheten og dynamikken vi ønsker. Lydbildet blir litt flatt, og forsterkeren er lite glad i å spille høyt. Sistnevnte er ikke så viktig for de fleste, men Rega Elicit gnistrer heller ikke når man spiller lavt. Det låter svært så fint og elegant, men til denne prisen føler vi ikke at dette er nok til en plass på pallen.

NAD C375BEE
Den beste av de kraftige

Vi var meget spent på NAD C375BEE. Hvor musikalsk den var i forhold til de øvrige kandidatene, fikk komme i bakre rekke, vi var bare spent på om den ville holde følge med Harman/Kardon HK 990. Det gjorde den – og overgikk den på flere områder. I praksis er den omtrent akkurat like kraftig, Enda mer overraskende var det at NAD-forsterkeren i ganske høy grad besitter de musikalske kvalitetene til de mer edruelige testkandidatene. Den trakterer møkka ut av et flygel, og den gjengir stemmer og instrumenter overbevisende. Den mangler bare litt delikatesse i overtonene og et litt bredere lydbilde, men ellers er den hakk i hæl. Et kanonkjøp!

Naim NAIT XS
Et mesterverk

Forsterkeren fra Naim er en gigantisk overraskelse. Til tross for at den er nest rimeligst, er den bedre enn alle de andre forsterkerne rent kvalitativt. Spesielt dynamikken er helt rå. Trommeslag smeller hardt og brutalt, pianotangenter har et ekstremt attakk, og sangstemmer kommer frem fra musikken på en mer overbevisende måte enn hos de andre. 60 watt er kanskje ikke all verden, men forsterkeren kan spille mer enn høyt nok, og det med dynamikk i særklasse. Vi anbefaler en CD-spiller fra Naim, for eksempel CD5i eller helst CD5x. Da får du brukt DIN-pluggene som gir bedre lyd pga. stjernejord. Vi har prøvd, og det funker. Har du en annen CD-spiller, trenger du heller ikke frykte. NAIT XS låter uansett fantastisk.

 

Fornøyelig, men dyr
Engelske Rega har lansert sin nye toppmodell Elicit. En meget lekker forsterker, som låter til dels nydelig.

Den nye Rega Elicit er utseendemessig en av de tøffeste vi har sett i denne prisklassen. Elegante kjøleribber synes gjennom den beskårne topplata, og de kule, røde lysdiodene rundt volumhjulet som forteller hvor høyt lydnivået står, er en meget smakfull touch.

Forsterkeren er symmetrisk bygget opp, med den godt dimensjonerte ringkjernetrafoen plassert i midten av kabinettet. Rega har lagt stor vekt på at det ikke skal være intern forvrengning i signalveien, derfor er blant annet strømforsyningene til for- og effektforsterkertrinnet samt de digitale kretsene som styrer lydnivået, totalt separert fra hverandre.

Forsterkeren, som er oppgitt til å levere 82 watt per kanal, har fem linjeinnganger og en forforsterkerutgang, skulle du ønske å koble til en ekstra effektforsterker for å bi-ampe høyttalerne. Den har dessuten to subwooferutganger.

Lydkvaliteten
Det første som slår oss med Rega Elicit er hvor silkeglatt og oppløst den låter. Overtonene i et flygel låter meget luftig og elegant, og lydbildet strekker seg godt utover på sidene. Det er en nyanse i tonene som plasserer Rega i en klasse over både H/K og Electrocompaniets kandidater rent kvalitativt. Responsen er kjapp, med god snert i tangentanslagene. Det mangler ikke mye på attakket her, selv om Elicit er noe rundere enn visse konkurrenter til rundt 20 000 kroner (Hegel H200, NAD M3). Vi skulle imidlertid ønske en noe høyere dynamisk kontrast, forsterkeren er ikke den beste vi har hørt til å virkelig markere forskjellene på lavt og høyt.

Stemmen til singer/songwriter Heather Nova artikuleres på en meget god måte. Klangen fra stemmebåndet skildres meget realistisk. Det eneste vi savner her er litt mer fokus i nedre mellomtone. Det merkes godt på celloen, som vi ønsker fyldigere og litt kraftigere. Når trommene kommer inn, er det et litt flatere lydbilde vi hører enn vi hadde håpet og forventet.

Dette er egenskaper som gjør at hiphop ikke er favorittføden til Rega, som nok er mer for de som hører mest på kammerbesetninger og mindre krevende klassisk musikk som Haydn og Mozarts og Beethovens enklere verker. Og da helst fra et par glimrende stativhøyttalere eller små, men velspillende gulvhøyttalere. Det er nemlig ikke dypbasskontrollen som er denne forsterkerens sterkeste side, subwooferutgangene kan dermed komme godt med.

Kraftkar med musikalske evner
NAD står bak testens rimeligste forsterker. En kraftig kar med muskler nok til å drive omtrent hva det skal være. Overraskelsen er at den også låter bra!

NAD C375BEE er ingen liten tass med sin vekt på hele 15 kilo. Ytelsen er oppgitt til 2 x 150 watt kontinuerlig i 8 ohm, og vi vet av erfaring at NAD-watt som regel er kraftigere enn normalt. NAD hevder dessuten at den har en avansert kretsløpsteknologi som sikrer at forvrengning og støy holdes på et minimum, hvilket gjør dette til en spesielt spennende forsterker på grunn av sin hyggelige pris på 10 000 kroner.

Forsterkeren har flere muligheter. Den har forforsterkerutgang som enten kan brukes til en subwoofer, eller til å koble til en ekstra forsterker, for bi-amping av høyttalerne (forutsetter at høyttalerne har doble terminaler) for en renere og mer dynamisk lydgjengivelse. Skulle du likevel spille så høyt at forsterkeren sliter, kan du ved å aktivere ”soft clipping” sørge for at den komprimerer og runder av de heftigste svingningene i stedet for å forvrenge. Da er det sjukt høyt, og normalt vil vi anbefale å ikke aktivere denne, da lyden er litt renere med denne deaktivert.

Lydkvaliteten
Når vi setter NAD-forsterkeren til å gjengi flygel, blir vi straks overrasket over at den ikke bare har det dynamiske drivet og attakket vi forventet, men at den også låter temmelig raffinert. Forsterkeren er sprudlende og taktfast, markant mer enn den dyrere konkurrenten fra H/K. NAD har rett og slett en mer utagerende og fokusert mellomtonegjengivelse, som gjør at tonene kommer mer opp og frem, hvor de er litt bakpå hos H/K. NAD har også et glimrende fundament i bassregisteret, og klangen fra flygelkabinettet er stor og maskulin. H/K har en noe mer pompøs bassgjengivelse, mens NAD definitivt er kjappere og mer kontant.

Hvilket er viktige egenskaper å ta med seg når forsterkeren settes til å gjengi hiphop. Vi var engstelig på NADs vegne når den skulle gjøre dette etter den 50 prosent dyrere H/K. Boy, fikk vi oss en overraskelse! Ikke bare holder NAD følge. NAD overgår H/K i de fleste aspekter. Bassen er strammere, samtidig som rytmene bankes enda hardere inn i beinmargen. Legg til en klarere gjengivelse av stemmene, samtidig som stereoperspektivet er bredere og med en mer åpen gjengivelse av kvinnevokal, og NAD trekker det lengste strået over H/K. Stemmen til Heather Nova kommer godt frem, gitaren er fint definert og bassgitaren ruver deilig i bunnen. Celloen står godt ut på siden. Lydbildet er ikke fullt så oppløst og raffinert som Rega og til dels Electrocompaniet, men NAD låter overraskende finkornet for å være så kraftig og samtidig så rimelig. Dette er forsterkeren for den som ønsker å komme unna med et lavere budsjett, og som dessuten vil kunne spille all musikk på alle slags typer høyttalere med glimrende resultat. Tommelen opp!

Kraftig forsvarer
Vi var svært så begeistret for Electrocompaniet Prelude PI-2 da vi testet den høsten 2007. Hvordan går det når den nå skal forsvare tittelen? Totalt sett savner vi en litt mer finkornet gjengivelse, spesielt i overtonene. Inngangen skiftes fra vanlig RCA til balansert XLR, i håp om at lydbildet skal åpne seg og utagere enda litt mer. Vi blir skuffet over at vi knapt hører forskjell, og konstaterer at XLR-inngangene neppe er så fullbalanserte som skriften sier.

Forsterkeren PI-2 er den kraftigste av to i Prelude-serien, med 2 x 100 watt til rådighet. Det leveres også en 50-watter, men den marginale prisforskjellen på 3000 kroner gjør nok at mange vil foretrekke de ekstra kreftene som 100-watteren gir. Med litt større strømforsyning og dobbelt så stor strømbank i utgangstrinnet, har den mer overskudd til de kraftige utbruddene.

Foruten to ubalanserte RCA-innganger har PI-2 også to balanserte XLR-innganger.

Lydkvaliteten
Tangentanslaget på et flygel gjengis med bra attakk i tangentene, og klangbunnen fra kabinettet kommer godt frem. I likhet med H/K har Electrocompaniet en fyldig og varm klangbalanse. Men Electrocompaniet har en kjappere transientrespons, som gir et mer lekent og lett preg over spillingen. Lydbildet åpner seg dessuten vesentlig bedre opp med PI-2 som motor i stereoanlegget. Flygelet låter bredere, og vi får bedre inntrykk av dybde. Det er dessuten merkbart mer snert i de lyseste tangentene, selv om PI-2 har litt å gå på her. Den oppleves uansett som en mer ærlig forsterker enn Harman/Kardon HK 990.

Heather Novas fløyelsmyke stemme står bedre frem fra lydbildet med PI-2, og gitarkassa har en herlig kompleks tonestruktur. Celloen er plassert godt mot venstre, som den skal.

Hiphop á la Blackalicious med sine saftige rytmer og Gift of Gabs imponerende raske kjeft låter meget bra med PI-2. Forsterkeren er mer raffinert i tonene enn H/K, så man får bedre med seg ordene fra vokalisten. Lydbildet har også en tydeligere struktur. Den varme og fyldige bassgjengivelsen gjør at forsterkeren på lavt lydnivå gir inntrykk av å være kraftigere enn den i virkeligheten er. Den kan spille ganske høyt, men når man vrir opp volumet en del hører man at den blir litt kortpustet. Den har eksempelvis ikke sjans mot kraftverket H/K.

Totalt sett savner vi en litt mer finkornet gjengivelse, spesielt i overtonene. Inngangen skiftes fra vanlig RCA til balansert XLR, i håp om at lydbildet skal åpne seg og utagere enda litt mer. Vi blir skuffet over at vi knapt hører forskjell, og konstaterer at XLR-inngangene neppe er så fullbalanserte som skriften sier.

En real knockout
Harman/Kardon HK 990 er et kraftverk av en forsterker. Med digital romkorreksjon og innebygde digitallydomformere er den kanskje blant de mest spennende i sin prisklasse.

Omtrent det eneste som skiller HK 990 fra en surroundreceiver, er fravær av radio og at den bare har to kanaler. Den har nemlig innebygget digitallydomformere (DAC-er) med to koaksiale og to optiske digitalinnganger. I tillegg har den automatisk romkorreksjon, som skal gi høyttalerne noenlunde lik respons uansett hva slags rom de står i, takket være en medfølgende målemikrofon.

Forsterkeren er oppgitt til å levere 150 watt per kanal, hvilket i H/K-verdenen er mye. De er nemlig kjent for moderate effektmålinger, og når man ser at strømkapasiteten er på hele 100 ampere, er det ingen tvil om at dette må være skikkelig kraftige saker.

Foruten vanlige ubalanserte RCA-innganger på baksiden, er HK 990 utstyrt med en balansert XLR-inngang som skal senke støygulvet og øke dynamikken.

Lydkvaliteten
Romkorreksjonen har definitivt noe for seg om man korrigerer for bass og mellomtone. Stereoperspektivet strammes godt sammen, sangstemmene kommer bedre frem fra musikken, og bassanslagene blir mer direkte og kontante. Men ikke korriger diskantområdet, her gjør systemet nemlig ingen god jobb. Det blir rett og slett spisst og ekkelt å høre på. HK 990 er virkelig et kraftmonster. Den går rett og slett ikke tom for pust, man kan nærmest spille så høyt man vil uten at det låter skarpt og plagsomt. Er du et festmenneske, trår du ikke feil!

Rent kvalitativt er det i bassområdet forsterkeren imponerer mest. Bassgitaren låter stor og fyldig, og basstemmer ruver deilig i bunnen. Det er også en god tonal helhet i lydbildet, som gjør at instrumentene separeres godt fra hverandre lydmessig.

Vi skulle ønske oss et litt bredere stereoperspektiv, for celloen på Heather Novas ”I Miss My Sky” fra albumet ”Redbird” står ikke langt nok til venstre, og lydbildet har ikke helt det luftige preget vi ønsker. Det sagt, celloen låter stort, fyldig og deilig, og mangler bare litt krisphet for å sette prikken over i-en. Et flygel har god klangbunn i basstangentene, og det er god snert i mellomtonetangentene. Det mangler litt åpenhet i de lyseste anslagene, pluss at vi føler at lydbildet er noe endimensjonalt. Det blir litt bedre med balanserte XLR-kabler om CD-spilleren har slike utganger, men vi føler fremdeles ikke helt at alle lagene i lydbildet kommer godt nok frem.Dette er først og fremst forsterkeren for den som ønsker muskelkraft i stereoanlegget til musikk, men også til film. Hvem sa at film ikke kan være underholdende også i stereo?

    Les også

    Fant ikke noen innlegg.