Masse kraft Romkorreksjon
Mangler raffinement Litt ”treg”
  • 2 x 150 W
  • 9 innganger
  • 1 XLR, 2 x optisk / 2 x koaks • Digital inn
  • 19,6 kg

Omtrent det eneste som skiller HK 990 fra en surroundreceiver, er fravær av radio og at den bare har to kanaler. Den har nemlig innebygget digitallydomformere (DAC-er) med to koaksiale og to optiske digitalinnganger. I tillegg har den automatisk romkorreksjon, som skal gi høyttalerne noenlunde lik respons uansett hva slags rom de står i, takket være en medfølgende målemikrofon.

Forsterkeren er oppgitt til å levere 150 watt per kanal, hvilket i H/K-verdenen er mye. De er nemlig kjent for moderate effektmålinger, og når man ser at strømkapasiteten er på hele 100 ampere, er det ingen tvil om at dette må være skikkelig kraftige saker.

Foruten vanlige ubalanserte RCA-innganger på baksiden, er HK 990 utstyrt med en balansert XLR-inngang som skal senke støygulvet og øke dynamikken.

Lydkvaliteten
Romkorreksjonen har definitivt noe for seg om man korrigerer for bass og mellomtone. Stereoperspektivet strammes godt sammen, sangstemmene kommer bedre frem fra musikken, og bassanslagene blir mer direkte og kontante. Men ikke korriger diskantområdet, her gjør systemet nemlig ingen god jobb. Det blir rett og slett spisst og ekkelt å høre på. HK 990 er virkelig et kraftmonster. Den går rett og slett ikke tom for pust, man kan nærmest spille så høyt man vil uten at det låter skarpt og plagsomt. Er du et festmenneske, trår du ikke feil!

Rent kvalitativt er det i bassområdet forsterkeren imponerer mest. Bassgitaren låter stor og fyldig, og basstemmer ruver deilig i bunnen. Det er også en god tonal helhet i lydbildet, som gjør at instrumentene separeres godt fra hverandre lydmessig.

Vi skulle ønske oss et litt bredere stereoperspektiv, for celloen på Heather Novas ”I Miss My Sky” fra albumet ”Redbird” står ikke langt nok til venstre, og lydbildet har ikke helt det luftige preget vi ønsker. Det sagt, celloen låter stort, fyldig og deilig, og mangler bare litt krisphet for å sette prikken over i-en. Et flygel har god klangbunn i basstangentene, og det er god snert i mellomtonetangentene. Det mangler litt åpenhet i de lyseste anslagene, pluss at vi føler at lydbildet er noe endimensjonalt. Det blir litt bedre med balanserte XLR-kabler om CD-spilleren har slike utganger, men vi føler fremdeles ikke helt at alle lagene i lydbildet kommer godt nok frem.Dette er først og fremst forsterkeren for den som ønsker muskelkraft i stereoanlegget til musikk, men også til film. Hvem sa at film ikke kan være underholdende også i stereo?

NAIM NAIT XS

Det åpenbare valget

Denne forsterkeren fra Naim er oppgitt til beskjedne 60 watt per kanal. På spørsmålet om dette holder for å levere varene, er svaret utvetydig: Ja!

Dynamikk Oppløsning Gigantisk lydbilde
Ingenting

Rega Elicit

Fornøyelig, men dyr

Engelske Rega har lansert sin nye toppmodell Elicit. En meget lekker forsterker, som låter til dels nydelig.

Låter fint og raffinert
Mangler spenst Dyr

NAD C375BEE

Kraftkar med musikalske evner

NAD står bak testens rimeligste forsterker. En kraftig kar med muskler nok til å drive omtrent hva det skal være. Overraskelsen er at den også låter bra!

Kraft! Dynamikk Kompleks klang
Til prisen, fint lite!

Electrocompaniet Prelude PI-2

Kraftig forsvarer

Vi var svært så begeistret for Electrocompaniet Prelude PI-2 da vi testet den høsten 2007. Hvordan går det når den nå skal forsvare tittelen? Totalt sett savner vi en litt mer finkornet gjengivelse, spesielt i overtonene. Inngangen skiftes fra vanlig RCA til balansert XLR, i håp om at lydbildet skal åpne seg og utagere enda litt mer. Vi blir skuffet over at vi knapt hører forskjell, og konstaterer at XLR-inngangene neppe er så fullbalanserte som skriften sier.

Fyldig og god bass Ganske stor lyd
Kunne vært mer finslipt i diskanten