annonse
annonse
Sommertilbud: Få tilgang til Lyd & Bilde digitalt i en måned for 1 kr! Prøv Lyd & Bilde
annonse
annonse
annonse

Live-opptak i lommeformat

En liten opptaker, i virkeligheten en high-end-diktafon, kan være den perfekte løsningen i forbindelse med intervjuer, konsertopptak eller meget enkel studioinnspilling. Vi tester de tre mest populære.

Pluss lbadvantages
Liten og lett Cubase AI
Minus lbdisadvantages
Overdimensjonert bass Dynamikk

De fleste MP3-spillere og mange mobiltelefoner kan brukes som diktafon. Sistnevnte er meget praktisk, ettersom mobilen alltid er med uansett hvor man ferdes. Problemet er at lydkvaliteten er dårlig. Man har som regel ingen mulighet for å stille optimalt lydnivå fra den innebygde mikrofonen, og dermed ingen kontroll på om opptaket blir for lavt med uønsket mye sus, eller om det blir for høyt og dermed låter forvrengt. Bruken begrenser seg derfor til korte intervjuer og enkle ting som å fange ideer og øyeblikk. Praktisk, men langt fra optimalt.

Bruksområder
De tre high-end-diktafonene vi her tar for oss kan brukes til mye mer, og kan vise seg å være et godt verktøy selv for den som aldri har tenkt at han eller hun trenger en slik. Med den har man nemlig et helt opptaksstudio i lomma hvor enn man går. Disse er for musikeren som vil ta opp fra øvingslokalet eller forevige sine gitar- eller pianotimer. Ta opp egne konserter (eller andres!), eller bruk opptakeren til studioopptak. Eller hva med amatørfilmskapere som trenger bedre lyd enn man får med kameraets fastmonterte mikrofon. Diktafonen kan plasseres nærme objektet mens kameraet kan stå langt borte. Dette øker mulighetene. Det er lett å synkronisere lyden fra diktafonen mot bildet fra videokameraet i ettertid med et dataprogram.

Gode mikrofoner innebygd
Disse diktafonenes innebygde mikrofoner har større membranflate og er langt mer påkostet enn det skvipet som sitter innebygd i MP3-spilleren eller mobilen. Det gjør at den kan fange et langt bredere frekvensområde, noe som er nødvendig for best mulig lydkvalitet. Det kan sammenliknes med objektivet på et kamera. Et stort objektiv slipper igjennom et større lysspekter, på samme måte som en stor mikrofonmembran fanger opp et videre frekvensområde – og det med mye lavere forvrengning. Resultatet er langt mer realistiske opptak av stemmer, omgivelser og musikkinstrumenter, og fordi opptakerne har to mikrofoner gir de stereoopptak i stedet for mono. Zoom H2 har faktisk fire mikrofoner og kan derfor ta opp i surround, mer om det siden.
De profesjonelle diktafonene har dessuten flere manuelle muligheter som å stille følsomheten på mikrofonen, de kan festes på stativ, de har inngang for ekstern mikrofon om man ikke er fornøyd med kvaliteten på den innebygde, og de har gjerne også stereo linjeinngang, for stereoopptak direkte fra en hvilken som helst lydkilde.

Studioopptak
Det høres kanskje rart ut, men de beste diktafonene kan faktisk brukes til studioopptak med overraskende god kvalitet. Med et passende opptaksprogram er det bare å sette på metronomen som holder takten, ta opp instrumentet eller stemmen med diktafonen, legge det hele inn på datamaskinen, for så å ta opp neste instrument. Alt kan så mikses sammen i opptaksprogrammet. Opptakerne fra Yamaha og Olympus leveres med hver sin forenklete variant av Steinberg Cubase multisporsprogram. Zoom-opptakeren har derimot ikke noe program, så da må du enten ha det selv eller kjøpe et. Det finnes ganske bra multispors opptaksprogrammer gratis på Internett, ellers kan vi for eksempel anbefale det billige, men bra Magix Music Maker 15 for pc til ca. 600 kroner. Dyrere og mer avanserte programmer som fullversjonene av Cubase, ProTools og Logic Studio (kun Mac), anbefaler vi kun de mest erfarne og kravstore brukerne.
 

Bli abonnent for å lese videre.
Allerede abonnent? Logg inn

Full digital tilgang


4 uker for 1 ,-
Pris pr.måned: kr 49. Ingen bindingstid.

Prøv i 4 uker for 1,-
Inkluderer:
  • Tilgang til alle tester på Lyd & Bilde
  • Ukentlig nyhetsbrev
  • Vår testbase bestående av tusenvis av produkter
  • Lagre dine favorittartikler
  • Alle nyheter, anmeldelser og guider
  • Våre journalisters analyser og kommentarer

Print + full digital tilgang


1 år (11 utgaver) for 749,-
Velkomstgave: KYGO E4/1000

Få print + digital
Inkluderer:
  • 11 utgaver av Lyd & Bilde printutgaven i posten
  • Velkomstgave (KYGO E4/1000)
  • Digitalutgaven
  • Tilgang til alle tester på Lyd & Bilde
  • Ukentlig nyhetsbrev
  • Vår testbase bestående av tusenvis av produkter
  • Lagre dine favorittartikler
  • Alle nyheter, anmeldelser og guider
  • Våre journalisters analyser og kommentarer

Print + full digital tilgang


1 år (11 utgaver) for 1149,-
Velkomstgave: KYGO A4/300 BT

Få print + digital
Inkluderer:
  • 11 utgaver av Lyd & Bilde printutgaven i posten
  • Velkomstgave (KYGO A4/300 BT)
  • Ny film fra sfanytime.com hver måned
  • Digitalutgaven
  • Tilgang til alle tester på Lyd & Bilde
  • Ukentlig nyhetsbrev
  • Vår testbase bestående av tusenvis av produkter
  • Lagre dine favorittartikler
  • Alle nyheter, anmeldelser og guider
  • Våre journalisters analyser og kommentarer

Print + full digital tilgang


6 mnd (6 utgaver) for 425,-
Få print + digital
Inkluderer:
  • 6 utgaver av Lyd & Bilde printutgaven i posten
  • Digitalutgaven
  • Tilgang til alle tester på Lyd & Bilde
  • Ukentlig nyhetsbrev
  • Vår testbase bestående av tusenvis av produkter
  • Lagre dine favorittartikler
  • Alle nyheter, anmeldelser og guider
  • Våre journalisters analyser og kommentarer
Urbanears Rålis

Urbanears Rålis

Stort er ikke alltid bedre, viser Rålis, som ikke trumfer konkurrentene lydmessig.

Legg til som favoritt
Ultimate Ears Wonderboom 2

Ultimate Ears Wonderboom 2

La ikke det søte utseendet lure deg, Wonderboom 2 har overraskende potent lyd.

Legg til som favoritt
Marshall Stockwell 2

Marshall Stockwell 2

Marshalls reisehøyttalere har endelig fått vannbeskyttelse, og låter bedre enn noensinne.

Legg til som favoritt
LG Xboom Go PK3

LG Xboom Go PK3

Minste Xboom Go-modellen ser kanskje ikke like kul ut som storebrødrene, men er tøffere.

Legg til som favoritt
Respons 40 Hz–20 kHz stereo Maks oppløsning 44,1 kHz/16-bit Ekstern mikrofoninngang Batteri 9 timer (PCM) Internminne 2 GB Pris 3710 kr
Pris: 3710 kr
Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer oppdaterte priser, prisvarsling og produktinformasjon.
Produkter i testen
Elegant og profesjonell
Fra Olympus kommer LS-10. En hendig opptaker med god kapasitet, høy oppløsning – og glimrende lyd.

Det første vi legger merke til med Olympus-opptakeren, er at den på høyre side har et analogt hjul for justering av opptaksnivå. Det gjelder nemlig å ha et så høyt nivå som mulig, men uten at det overstyrer og dermed forvrenger. For å hindre forvrengning kan man aktivere en limiter som gjør at opptaket i stedet blir hardt komprimert når lyden overstyrer. Uansett, sørg for at dette ikke skjer.

Opptakeren ligger meget godt i hånda og veier ganske mye, noe som vekker tillit til byggekvaliteten. De to stereomikrofonene, som er store nok til å vekke tillit til lydkvaliteten på opptaket, er vinklet 90 grader for et optimalt stereoperspektiv.

I likhet med Yamaha Pocketrak 2G er Olympus-opptakeren ganske ok å bruke som avspiller. Sett bort fra den tyngre vekten er den faktisk bedre, da man kan dele musikken inn i kataloger og dermed spillelister. Den støtter både MP3, WMA og WAV. Det gjør den også som opptaker, inntil 96 kHz/24-bit HD-oppløsning. Internminnet på 2 GB gir opptakstid på 55 minutter i HD-oppløsning, ev. 3 timer og 10 minutter med vanlig CD-kvalitet. Men LS-10 har i tillegg minnekortleser som støtter kort opp til 8 GB ekstra. De to AA-batteriene tillater sammenhengende opptak i 20 timer. Trengs lengre tid (!) finnes en inngang for ekstern strømforsyning (følger ikke med).

Til redigering av opptak følger programmet Cubase LE 4, som kan mikse sammen inntil 48 spor med opptak. Brukergrensesnittet er ganske bra, men programmet har noen begrensninger når det kommer til antall spor man kan ta inn på en gang, overføring av MP3-filer, å trekke ut et spor direkte fra CD, etc. Programmet kan imidlertid ved et pristillegg oppgraderes til fullversjonen Cubase Studio 4.

Opptakeren i bruk
Der hvor opptakene med Zoom H2 har glimrende oppløsning i overtoneområdene, men låter noe tilbakelent og snilt, er Olympus-opptakene markant mer sprudlende. Trommeslag fanges på en mer aggressiv måte, og instrumentene kommer mer frem i lydbildet. Opptakeren fanger lyden mer direkte, uten å ta med for mye av omgivelsene. Dette er en fordel ved instrumentopptak, men er ikke nødvendigvis det man ønsker om man skal ut i naturen og nettopp fange omgivelsene. Ikke for det, opptakeren fungerer meget bra på dette også, bare ikke like bra som den fra Zoom.

Når musikk fanges opp fra et stereoanlegg med opptakeren plassert i ørehøyde ved sitteposisjon i vårt testrom, briljerer imidlertid Olympus LS-10 med sine friske opptak. Vokalen til singer/songwriter Maria Solheim kommer bedre frem fra musikken, og med et bedre separert stereoperspektiv enn Zoom. Dynamikken er eksepsjonelt bra. Bassen anes litt slank, spesielt i forhold til Yamaha Pocketrak 2G, men sistnevnte har kunstig mye bass. Olympus er langt bedre balansert i bassen. Likevel fanger den ikke opp den dypeste bassen, det merkes når man skal justere EQ i ettertid i Cubase. Informasjonen foreligger ikke. Men la det være sagt, bassen går dypt nok, og det hele låter mektig imponerende balansert. Hør på attakket i et pianoopptak. Her kommer tangentanslagene bedre frem enn både med Zoom og Yamaha. Olympus har ikke samme oppløsningen i overtonene som Zoom, men til gjengjeld er rytmikken langt bedre hos Olympus. Skal du ta opp musikk hvor trommerytmer er essensielt, er Olympus klart den beste i sin klasse. Hiphop for eksempel, er mye mer utagerende og moro å høre på tatt opp gjennom en Olympus LS-10.

Yamaha Pocketrak 2G
Snertent lommeformat

Yamaha-opptakeren er så liten og lett at man nesten ikke ser den der den ligger i skjortelomma. Om du skal ta opp samtaler i skjul og avsløre store hemmeligheter, er dette opptakeren for deg! Det gjør den også ok som en mp3-spiller.

Opptakene er gode størrelsen tatt i betraktning, men vi finner bassområdet overdimensjonert og litt ullent. Transientresponsen er ikke all verden, så opptak av kompleks musikk blir flatt og rotete. Til å ta opp hvert instrument for seg fungerer den greit, da får man nemlig bedre kontroll i etterbehandling. Man kan dessuten fint bruke den til å fange opp omgivelsene, og selvfølgelig som diktafon. Opptaksprogram: Steinberg Cubase AI 4.

Zoom H2
Med surroundlyd

Zoom H2 er en mer profesjonell opptaker enn Yamaha-varianten. Den er større og mer klumpete, men har også flere finesser. Den kan fungere som en mikrofon ved å koble den direkte til pc med USB, og fungerer dessuten som lydkort. Enda bedre er det at den kan ta opp i surround takket være fire mikrofoner, og kan fange øyeblikkene med HD-lyd.

Lyden er meget bra, spesielt kvinnevokaler, fioliner og gitarer låter fabelaktig takket være en veloppløst overtonestruktur. Bassområdet låter også nøytralt og virkelighetsnært. Det mangler litt attakk i mellomtoneområdet, slik at pianotangentene ikke låter like lekent og snertent som vi ønsker. Men alt i alt en meget god opptaker. Opptaksprogram mangler.

Olympus LS-10
Glimrende dynamikk

Opptakeren fra Olympus er vel den som ser og kjennes mest proff ut av de tre. Den kan i likhet med Zoom-opptakeren ta opp i HD-lyd, men ikke surround. Med 2 GB internminne og støtte for inntil 8 GB minnekort i tillegg er kapasiteten stor nok for de aller fleste. Og batterikapasiteten er på hele 20 timer!

Opptakeren er enkel i bruk, spesielt liker vi at lydnivået på opptaket kan justeres manuelt via et trinnløst hjul på siden. Men mest fornøyd er vi med at opptakene får meget god lyd. Det mangler litt dypbass, og diskantområdet er ikke fullt så oppløst som hos Zoom-opptakeren. På alle andre områder låter Olympus bedre. Spesielt transientresponsen er imponerende. Dynamikken er helt rå, og bakgrunnssus holdes på et minimum. Den beste musikkopptakeren. Opptaksprogram: Steinberg Cubase LE 4

Mange muligheter
Zoom H2 er en av markedets mest populære opptakere. Den kan ta opp i surround, og den kan dessuten brukes som lydkort til både opptak og avspilling.

Ideen bak H2 er førsteklasses stereoinnspillinger hvor man vil, så lenge man holder seg over vannflaten. Den huser hele fire mikrofoner, ett stereopar foran og ett bak, for å kunne ta opp i ulike modi som hvert gir forskjellig stereoperspektiv. Ved å aktivere begge parene kan opptakeren dessuten ta opp i surround. Enten i fire kanaler som to separate stereospor, eller sammenslått i ett stereospor som kan dekodes ved hjelp av for eksempel Dolby Pro Logic II.

Opptakeren er testens største og mest klumpete, mye for å få plass til de fire mikrofonene. Utformingen minner mye om den til en stormembranmikrofon fra 70–80-tallet, og det må være lov å si at denne opptakeren er ganske stygg.

Funksjonene er derimot mange, blant annet har den innebygget metronom, for å holde takten når man spiller inn. Man kan velge blant mange ulike lydkvaliteter, fra meget lavoppløst MP3 opp til 96 kHz/24-bit ukomprimert HD-lyd (wav). Det medfølgende SD-kortet på 512 MB gir ikke mye opptakstid, men opptakeren støtter kort med høyere kapasitet. I bruksanvisningen står det at maks er 4 GB, men vi har prøvd med 16 GB, som også funker fint.

Alternativt kan opptakeren i studiosammenheng fungere som en mikrofon ved å koble den til pc med USB. Ta opp med pc-ens opptaksprogram i stedet. Opptakeren kan i denne sammenheng også fungere som et lydkort. Koble til hodetelefoner eller et stereoanlegg fra opptakerens hodetelefonutgang, så sendes pc-ens lyd gjennom opptakeren.

Zoom H2 får strøm fra to AA-batterier, som gir fire timer med opptak. Når man er ute i felten er det godt å kunne skifte ut batteriene, uten å være avhengig av å lade opp.

Opptakeren i bruk
Zoom-opptakeren smetter ikke akkurat elegant ned i brystlomma, da den er nokså klumpete. Men det tar den igjen med muligheter. Velg mellom høy, middels og lav mikrofonfølsomhet, og finjuster deretter. Det er også enkelt å velge mellom ulike mikrofonkarakteristikker. Foruten de innebygde mikrofonene kan man koble til en ekstern mikrofon med minijack.

Lydkvaliteten hos Zoom-opptakeren er merkbart bedre enn den til Yamaha. I studioopptak briljerer den med en kjappere og langt mer balansert bass, og den reagerer bedre på plutselige skifter i lydvolum (transienter). Dessuten har den en mye bedre oppløsning oppover i toneregisteret. Resultatet er at luftige kvinnestemmer fanges med en mye bedre overtonestruktur. Stereoperspektivet i vanlig modus (front) låter meget korrekt og naturlig, med god separasjon mellom instrumentene. Hele frekvensområdet fra bass til diskant er meget naturtro, noe som gjør opptakeren egnet til å ta opp nær sagt hvilket som helst instrument. Vi tar likevel et forbehold når det kommer til trommeopptak, for til det blir den litt tilbakeholden. Det mangler litt attakk i trommerytmene, spesielt i mellombassområdet. Basstromma blir litt snill.

Ellers er opptakeren meget god å ha når man skal fange opp omgivelser utendørs. Et perfekt tilbehør til videokameraet, da den fanger opp lyd fra natur og by på en svært overbevisende måte. Spesielt i surround-modus, da skiller den eksepsjonelt godt mellom alt som skjer. En moderne klassiker som neppe vil gå av moten med det første.

Liten og lett
Yamaha har med sin Pocketrak 2G satset på å gjøre den ultraportabel, ved å få vekt og størrelse mest mulig ned.

Yamahas opptaker veier bare 49 gram, og med sin 13 millimeters tykkelse glir den rett ned i brystlomma på skjorta uten å ødelegge snittet. Hendig for forretningsmannen som er på farta og vil ta opp en konferanse eller liknende. Stereomikrofonen kan tiltes opp slik at den kommer opp fra underlaget om opptakeren legges rett på bordet for opptak, noe som ellers ikke ville vært ideelt. Legges opptakeren i sitt medfølgende skinnetui kan den festes til stativ. Opptakeren bruker et enkelt oppladbart AAA-batteri, som følger med. Etter ca. 9 timers bruk lades dette enkelt opp via USB (USB-plugg er integrert i opptakeren). Internminnet er på 2 GB, som gir inntil 3 timer med PCM-opptak. For lengre opptakstid, må MP3 velges, som gir dårligere lyd. Det er nemlig ingen minnekortleser her. Mikrofonfølsomhet kan velges mellom lav, middels og høy. Det finnes ingen trinnløs justering. Fordi opptakeren er såpass lett og hendig, kan den fint brukes som en vanlig MP3-spiller, men spillelister kan man ikke lage, så man må ta den låtrekkefølgen som kommer. Programvaren som følger med heter Cubase AI 4 og er en versjon av Cubase som kun følger med Yamahas produkter. I bunn og grunn er det det samme som Cubase LE 4, lettutgaven av Cubase. Med denne kan du gjøre opptak og legge inn lydfiler fordelt på flere kanaler og mikse disse. Relativt enkelt i bruk er det også.

Opptakeren i bruk
Som opptaker er Yamaha Pocketrak 2G meget enkel å ha med å gjøre. Den er superlett og tar liten plass. Mulighetene er ikke mange, da denne er en del simplere enn de to øvrige. Ta opp og spill av. Last opp filene på pc-en. That’s it.

Lydkvaliteten på innspillingene er overraskende god til å komme fra en så liten spiller med tilsynelatende billig og bitte liten mikrofon. Men det virker som at Yamaha har dratt på med imponatoreffekt for å dekke over nettopp disse begrensningene.

Plassert ved sitteposisjon på testrommet og med musikk strømmende ut av et high-end-anlegg (Hegel CDP4A, Pioneer SC-LX90 og TAD R1), blir opptakene på Yamaha Pocketrak 2G noe overdimensjonert i bassområdet. Her har Yamaha tydelig overkompensert, slik at det generelle lydnivået på opptaket må dempes for at lyden ikke skal overstyres, som igjen gir et høyere støygulv og dårligere dynamikk. Transientresponsen i det lavere registeret kan heller aldri bli eksepsjonell med såpass små mikrofoner. Dermed trekker en kvinnestemme seg vel langt inn i seg selv, og gitarstemmer og strykere kommer ikke skikkelig ut. Overtonene er ikke luftige nok, samtidig som bassgitaren er for dominerende. Det er likevel et ok stereoperspektiv, og det skal nevnes at mye kan korrigeres i programmet. Men tapt dynamikk kan aldri gjengvinnes, og når lyden justeres til å skinne mer ut, høres tydelig susing i bakgrunnen. I utendørsomgivelser fungerer Yamaha-opptakeren fint. Det er litt grums i bassområdet til å skille trafikklyder skikkelig fra hverandre, men det kan fikses i ettertid ved å dra ned noen desibel ved rundt 80 Hz. Man får et ganske stort stereobilde, men det henger ikke alltid like godt sammen på midten. Løsningen kan da være å snevre inn stereoperspektivet i etterbehandling ved å panorere litt innover. Eventuelt koble til en ekstern mikrofon.

    Les også

    Fant ikke noen innlegg.