• Bildesensor/oppløsning CMOS 15,1 Mpix effektivt
  • Videoopptak 1920 x 1080p/20 fps MOV (H.264)
  • Optikk (tilsv. 35 mm-format) EF-S 18–55 mm f3.5–5.6 IS (29–88 mm)
  • Zoom 3 x
  • Lagring SD/SDHC-kort
  • Skjerm 3’’ LCD, 920 000 bildepunkter

Canon EOS 500D er til forveksling lik EOS 450D, men en helt ny bildebrikke og DIGIC 4-prosessor skiller dem markant fra hverandre. Ikke bare er pikseltallet økt til 15, EOS 500D er Canons andre speilrefleks med videoopptak i full 1080p HD. En bonus med EOS 500D er en 3-tommers skjerm med 920 000 punkters oppløsning, som gjør videotitting til en fornøyelse. Bortsett fra det, er de to EOS-kameraene svært like.

Brukervennlighet
Blant noen av de tekniske oppdateringene på EOS 500D, er økt lysfølsomhet til maksimalt 12 800 ISO, og HDMI-utgang for visning av video på en flatskjerm. Ellers er kameraet blant de mest velutstyrte i klassen, med full programautomatikk og manuell kontroll side om side. Skjermen er et framskritt fordi den har bedre oppløsning, men også fordi den er lettere å se bildene på og navigere på i sollys.

Håndgrepet og plasseringen av knapper er som på EOS 450D, meget forbilledlig, og Canon-kameraet ligger bedre i hånden enn Nikon D5000. Søkeren er fremdeles klassens beste, og viser valgte fokuspunkter og den mest vitale informasjonen. Autofokusen virker ikke når kameraet brukes som videokamera, men man kan fokusere ved å trykke *-knappen på baksiden. Ulempen er at fokusmotoren på Canon-objektiver uten USM-motor, som 18–55 mm-objektivet her, lager sjenerende støy som høres godt på videoopptaket. Man kan fokusere manuelt, men fokusringen på 18–55 mm-objektivet er liten, og operasjonen blir dermed knotete.

Video- og bildekvalitet
De ekstra megapikslene gir bare marginalt bedre synlig oppløsning enn fra de andre kameraene i testen. Noe som skyldes at det medfølgende 18–55 IS-objektivet til Canon ikke er i stand til å utnytte den høye oppløsningen til kameraets bildebrikke fullt ut. Objektivets optiske kvaliteter er ellers gode, men det har synlig mer fortegning og mangler kontrasten og skarpheten til både Olympus-kameraet og Panasonic-kameraets objektiver i denne testen. Men Canon-kameraets andre kvaliteter uavhengig av objektivet, er klart i toppklasse. Bildekvaliteten er som ventet svært høy, med god og nesten helt nøytral fargebalanse, og fremragende nøyaktig hvitbalanse i de aller fleste situasjoner.

Kontrasten i bildene er jevnt god uansett lysfølsomhet, dynamikken er også helt i toppklasse med bare marginal utbrenning av høylys i enkelte motiver. Noe som er enkelt å kompensere for ved å korrigere for høylys med eksponeringskompensasjon minus 1/3 eller 2/3 trinn. Canon har nemlig lagt sin variant av Nikons Active D-Lighting i en undermeny (Custom Functions), hvor man må aktivere lystoneprioritering og autooptimalisering av lysnivå, som Canon kaller det, for å kompensere for store kontrastforskjeller mellom skygger og høylys. Bildestøy er ikke et tema før ved 1600 ISO lysfølsomhet, da framtrer støyen som marginalt synlig kornstøy. For øvrig så godt som usynlig på utskrifter, bildestøyen blir ikke sjenerende før ved 3200 ISO, men da er det også synlig fargestøy i bildene. 12 800 ISO er for spesielt interesserte, og kan nesten bare brukes for å skape effekten av klassiske kornede sort-hvitt-bilder.

Med full HD-oppløsning er videoopptakene av solid kvalitet. Oppløsningen er svært god, og på Pioneers 50-tommer ser videoopptakene skarpe og rene ut, med marginal bildestøy og naturtro fargegjengivelse. Også innendørs. Komprimeringen av videostrømmen er ikke så hard at den reduserer kvaliteten i kritisk retning, men så tar videosnuttene mer plass på minnekortet enn full HD gjør på Panasonic-kameraet med AVCHD-komprimering. 30 sekunder med video i full oppløsning passerer 130 MB filstørrelse. Husk at filstørrelsene vil variere med oppløsning og hastigheten på videostrømmen i Mbps når man filmer. Man skal vokte seg for å panorere for fort med EOS 500D. Da blir bildet temmelig hakkete, og som på de andre kameraene i testen, ser man komprimeringsartefakter som tap av detaljoppløsning og utvisking av tekstur, men kritisk er det ikke. Lydkvaliteten er god, men ikke mer. Så lenge objektet ikke står for langt unna, høres ikke støy så godt heller, men dette er ikke kameraet du tar opp musikkvideoer med.

Canon EOS 500D kombinerer meget høy bildekvalitet med høy videokvalitet. Med stereolyd og autofokus på videoopptak ville EOS 500D vært komplett. Men kameraet har ikke engang mikrofoninngang. Videokvaliteten ligger nesten i samme klasse som Lumix GH1, og bildekvaliteten på stillbilder er på nivå med Nikon D5000s. Kameraet ligger godt i hånden og er oversiktlig og enkelt å betjene, med svært god skjermkvalitet og stor og lys søker. EOS 500D er fotografens valg. Med vitale funksjoner lett tilgjengelig på dedikerte knapper og et oversiktlig menysystem, arbeider man raskere med EOS 500D i felten, enn med et D5000.

PASSER BEST TIL:
Kombinerer stillbilde og videokvalitet av høy klasse. Lettbetjent allroundkamera for de som vektlegger videoopptak nesten like mye som bildekvaliteten på stillbilder.

Nikon D90