TESTER GUIDER SERIER/FILM HØYTTALERE TV HODETELEFONER HI-FI FOTO SMARTE HJEM HJEMMEKINO DATA MOBIL GAMING

TEST: Sony Xperia PRO-I

Mobilkameraet setter en ny standard

Dyre mobiltelefoner har veldig bra kameraer, men Sony Xperia PRO-I, tar begge deler til nye høyder.

Karakter
Sony Xperia PRO-I
Lyd & Bilde mener
+Svært høy bildekvalitet fra 1’’ brikken i lite lys. Dedikert opptak- og utløserknapp, rikholdig innstillingsmeny, med egenskaper vi forbinder med proffkameraer.
-1-tommers kameraet er beskjært, synlig vignettering på f4, og prisen er høy.
Spesifikasjoner
  • Operativsystem: Google Android 11
  • Skjerm: 6,5’’ OLED, 120 hz, 3840 x 1644, 643 ppt
  • Prosessor: Qualcomm Snapdragon 888 5G
  • Minne: 12 GB RAM
  • Lagring: 512 GB, microSD
  • Kameraer: 16mm 12 Mp f2.2, 24mm 12 Mp f2-4, 50mm 12 Mp f2.4, Frontkamera: 8 Mp, f2
  • Video: 4K/24-120p, 10-bit HDR, CineAlta
  • Trådløst: 5G, 4G LTE, Wi-Fi, Bluetooth, NFC, GPS, m.m.
  • Batteri: 4500 mAh
  • Mål/vekt: 166 x 72 x 9 mm/211 g
  • Annet: Trådløs lading, 12-bit RAW, HDMI over USB, IP68, stereo lydopptak, optisk bildestabilisering på 24mm, 20 bilder/s, 315 fokuspunkter.
  • Web: sony.no
Veil. pris 17 990

Tung prosessering, er en av grunnene til at man kan få veldig bra bildekvalitet fra de bittesmå kameraene, på baksiden av mobiltelefoner.

Men som vi ofte ser i vår tester, er det grenser for hvor mye avansert bildeprosessering klarer å fikse. Veldig små bildebrikker har veldig små piksler, og selv om det settes rekorder i antall piksler hvert år, ser man begrensningene i bildekvalitet straks bildene slås opp på en større skjerm.

Så lenge man holder seg til mobilskjermen, for ikke å snakke om sosiale medier – hvor tung komprimering ødelegger både for oppløsning, fargegjengivelse og dynamikk – er det umulig å se om bildene er tatt med en iPhone 10 eller 13 Pro.

For eksempel.

Fotografer som er vant til å jobbe med dyre kameraer, bruker sjelden mobilkameraet til noe som er viktig. Til det er begrensningene for store. Men det kan hende de fatter interesse for Sonys nye kameramobil – PRO-I med I for Imaging – for den har noe vi sjelden ser på mobiltelefoner.

1’’ bildebrikke – med en catch

Mens de aller fleste mobilkameraer har en knøttliten bildebrikke, har PRO-I fått en mye større CMOS bildebrikke, som Sony har hentet hos kameraavdelingen.

Vi kjenner den fra Sony RX100 VII, som har en 20 Mp CMOS Exmor R bildebrikke som er én tomme stor diagonalt. Den har mye større piksler enn det som er vanlig, på 2,4 µm. Til sammenligning har en Xperia 1 III en pikselstørrelse på 1.8 µm og en iPhone 13 Pro 1,9 µm.

Kameraet i midten er hentet fra Sonys kameradivisjon, og tilpasset mobilen. Foto: Lasse Svendsen

Den 1’’ store bildebrikken brukes bare på det ene kameraet, som er en 24mm f2.0 – med optisk bildestabilisering, som også har en f4.0 blender. De to andre kameraene er en 16mm f2.2 og en 50mm f2.4, og alle tre har 12 Mp oppløsning.

12? Men hva skjedde med 20 Mp-brikken fra RX100 VII?

Sony har rett og slett kuttet CMOS-brikken her og der, for å få plass til alle tre kameraene på baksiden. Dermed er bildeflaten også mindre, og den anvendelige bildeflaten er kuttet fra 1’’ til 1/1,31’’ i et 4:3-format, derfor 12 Mp i stedet for 20.

Ulempen med et er at blender 2 plutselig blir f7.1, eller f14.2 om man velger f4 i kameramenyen på mobilen. Sammenlignet med Xperia 1 III er det ikke så galt, der tilsvareren blenderen på f1.7, blender 8.1. Til sammenligning har hovedkameraet på iPhone 13 Pro, med f1.5, blender tilsvarende f6.8. Alt omregnet til fullformat størrelse på bildebrikken, og det samme gjelder de oppgitte brennviddene.

Sonys Venice videoapp. Foto: Lasse Svendsen

Cinema Paradiso

Den relativt trange blenderåpningen (som alle mobiler har), betyr at man ikke får fine bokeh-effekter med duse og myktegnende bakgrunner, uten tung bildeprossesering. Det kan gi seg noen uønskede utslag på bildene, som man aldri får fra et kamera med blender 2 eller større.

Sony har hentet mer enn bare den store bildebrikken fra kameradivisjonen. En helt rå autofokus blant annet, med sanntids følgefokus og 315 fasefokuspunkter som dekker cirka 90 prosent av bildeflaten. Det er sånne ting vi forventer å finne på et Sony alpha-kamera, ikke på en mobil.

En annen ting vi er vant til å finne på et alpha-kamera, er et høyt funksjonsnivå, med innstillinger for videoopptak og stillbilder, som er helt uvanlig på en mobiltelefon. Men på en PRO-I finner man mange av de samme innstillingene for video og bilder, som Sony-fotografer bruker.

PRO-I Video Pro PRO-I Cinema Pro
<
>
Sonys Venice videoapp. Foto: Lasse Svendsen

Man kan ta opp video i 4K-kvalitet fra 24 til120 fps i enten H.264 eller H.265-komprimering, i 21:9-format om man vil. Det finnes faktisk to videoapper på mobilen. Video Pro som gir deg konvensjonell kontroll over eksponering, fokus og ISO, men som også har innstilling for auto-eksponering, og det mer avanserte Cinema Pro med Sonys Venice fargeprofiler, pull fokus og lukkertider i frames fra 1/24.

Mobilen kan også brukes som monitor for et kamera, enten via USB eller en HDMI/USB-dongle. og den kan også kobles til Sonys 3,5’’ Vlog Monitor og en mikrofon via 3,5mm hodetelefonkontakten. Alt dette kan man sette på håndgrepet fra Sony som kalles GP-VPT2BT, og da har man en kompakt kamerarigg for video og stills, som man styrer fra GP-VPT2BT-grepet.

Stillbilder

Kameraappen er tilsvarende avansert, og minner som nevnt om oppsettet i menyene på et Sony alpha-kamera. Her er det et bredt utvalg innstillinger, og man kan selv velge ISO-verdi fra 100 til 12800, følgefokus, lysmåling, skuddtakt opptil 20 bilder/s, og 12-bits råfiler (DNG).

Man kan også velge å lagre jpeg, alene eller sammen med rå, enten internt eller på et microSD-kort, men det er ingen innstillingsvalg for 10-bit HEIF-filer.

PRO-I release PRO-I Photo Pro
<
>
Utløserknapp og en programmerbar knapp ved siden av. Foto: Lasse Svendsen

Sony har forsøkt å gjære mobilen så brukervennlig som mulig, men en egen opptak- og utløserknapp, et riflet mønster på sidene, og feste for en kamerarem. Det hjelper mer enn man tror, for den slanke mobilen ligger godt i hånden. Jeg ble fort komfortabel med å holde den i venstre hånd, tredd mellom tommel og lillefinger, med høyre hånd som støtte og høyre pekefinger på utløserknappen. Ikke så ulikt måten man holder et kamera på. Det er også en bitteliten knapp ved siden av utløseren, som kan programmeres.

Bildekvaliteten

Til syvende og sist er det bildene som avgjør om PRO-I lever opp til navnet. Jeg skal ile til med å si at bildekvaliteten er soleklart best fra 24mm-objektivet med 1-tommers brikken. Den er også god med vidvinkelen på 16mm, og på 50mm, men det er er på 24mm at bildekvaliteten viser seg fra sin beste side.

De to andre bildebrikkene er mye mindre, og langt mer følsom for strølys og bildestøy, men holder man seg til 24mm og helst f2.0, er det ingen andre mobiler som når opp til den samme bildekvaliteten som man kan får fra PRO-I. Det er fullt mulig å fotografere opptil 1600 ISO uten for mye støy. Fargegraderingene er jevnt over svært gode, og hudtoner ser meget bra ut også i jpeg-format.

Skarpheten på 24mm er også svært høy, men det skal sies at det er den også fra en iPhone 13 Pro om man sammenligner. Forskjellen ligger i hvordan Sony-mobilen prosesserer bildene fra 1-tommers bildebrikken, spesielt når ISO-verdiene kryper over 400. Det er her man først ser forskjellen på PRO-I og en vanlig mobil.

PRO-I farger PRO-I Hvalstrand PRO-I ISO PRO-I makro PRO-I resolution
<
>
Foto: Lasse Svendsen

Det som også er kult med Sony-mobilen, er at man får meget fin 4K-kvalitet og god kontroll over den i tillegg. Det er lite synlig rolling shutter og få artefakter, bortsett fra litt moskito-støy i lite lys.

Sammenligner man med et kamera, som Fujifilm X100V eller Sonys nye a7 IV, ser man raskt at selv mobiler med avansert maskinlæring og tung prosessering, har et stykke å gå før bildekvaliteten kan matche et kamera på bildedynamikk, fargegjengivelse og tonalitet, for ikke å snakke om bildestøy i lite lys. Som er en akilleshæl for alle mobiler, men i mindre grad for PRO-I.

Men er det en bra mobil også?

Mesteparten av PRO-I er basert på Sonys Xperia 1 III. Som har en 21:9 OLED-skjerm med 120 hz og 4K-oppløsning. Som er i stand til å vise DCI-P3 gamut. Skjermen har litt av det samme problemet som vi har sett på andre Xperia-modeller, hvor den ikke blir lys og kontrastrik nok i sollys til at man ser motivet skikkelig.

Sony Xperia PRO-I er en meget god mobil, men først og fremst for fotografer.. Foto: Lasse Svendsen

Konklusjon

Sony Xperia PRO-I er den klart beste mobilen vi har testet på bildekvalitet. Men merk at det er først og fremst den beskjærte 1-tommers bildebrikken på 12 Mp det gjelder. PRO-I er også en fordømt bra mobil på andre områder, men den er klart mest interessant for de som trenger en mobiltelefon med det beste kameraet. For alle andre vil en Xperia 1 III være et smartere valg, for her betaler man en god del ekstra for et dyrt kamera og avanserte stillbilde- og videofunksjoner. Til vi får testet Leicas Leitz Phone 1, som har har en 1’’ CMOS bildebrikke med 20 Mp i full størrelse, er Sony PRO-I den beste kameramobilen der ute.

Tredje gang lykkes Sony Sony Xperia 1 III er kanskje den beste mobilen fra Sony til dato. Alle dydene fra forgjengerne bevares, mens det forbedres der det gjelder.
Sony Xperia 1 III

Legg igjen en kommentar

forfatter

Lasse Svendsen

(f. 1965): Ansvarlig redaktør. Lasse har jobbet for Lyd & Bilde siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi, om hi-fi i bladet Audio Video, og har erfaring som biljournalist i bladet Drive. Det hele startet i 1980 med en Garrard platespiller, en Tandberg receiver og Jamo høyttalere, Han har også lang erfaring fra hi-fi-bransjen, og skriver i dag mye om hi-fi, foto, computere, lyd, men også om bil.