Søk etter tester, nyheter, anmeldelser..

Casio Exilim EX-G1

Kul på utsiden

Ekstrem design og lekre funksjoner er vel og bra, men bildekvaliteten henger dessverre ikke med i svingene.

Med den tøffe utformingen regner vi med at dette kameraet er rettet mot ungdommer og sportsutøvere. Kameraet kommer i rødt eller svart. Med sine 20 millimeter er kameraet tynnest i testen, noe som gjør at man lett får det ned i lommen. Man får likevel ganske godt grep på kameraet, og ringen rundt linsen gjør at man ikke legger fingeren i veien. Luken som skjuler minnekortet og USB-tilkoblingen åpnes med et ratt, og virker solid. Det eneste vi har å utsette, er at kameraet tar mikro SD-kort i stedet for vanlige SD-kort slik at man må bruke en adapter til datamaskinen.

Brukervennlighet
En praktisk funksjon er sceneinnstillingen YouTube der man spiller inn videoer i riktig format og oppløsning for filmtjenesten. Den medfølgende programvaren gjør det enkelt å laste opp videoene på nettet. Sceneinnstillingen Dynamic Photo er også kul. Den gjør at du for eksempel kan klippe ut et menneske fra motivet og sette det inn mot en annen bakgrunn. Som å ha Photoshop i kameraet – bare enklere. Andre finesser er ansikts- og smilegjenkjenning, samt en makeupfunksjon som jevner ut og gjør huden penere. Totalt finnes det 20 motivprogrammer.

Brukervennligheten er ok, men ikke fantastisk. Knappene er små og sitter tett. Har man store fingre eller forsøker å bruke det med hansker, vil man få problemer. Dette er jo tross alt et kamera man kan bruke i skibakken. Menyene er likevel ok, og det er bra at man selv kan velge hvilke innstillinger som skal vises i hurtigmenyen. Kameraet starter relativt raskt, og man kan umiddelbart knipse første bilde. Derimot må man vente litt mellom hvert bilde.

Bildekvaliteten
Hvitbalansen er godkjent og fargegjengivelsen er heller ikke så ille. Derimot oppstår det en del forvrengninger av bildene i vidvinkel. Ikke for at man får spesielt mye vidvinkel med middels imponerende 38 mm. Det gir problemer under vann, spesielt siden det pares med middelmådig ytelse i dårlig belysning. Over 400 ISO smelter detaljene ut og det oppstår støy i bildene. Optikken er dessuten ikke spesielt skarp. Motlys er imidlertid en ordentlig akilleshæl, og vi noterte mer brytningsfeil enn normalt. Filmene blir ok til bruk på nettet, men er dessverre ikke høyoppløste.

EX-G1 er et stylet kamera for tøff bruk som oppfyller alle krav til et slikt kamera. Det er relativt lett å bruke, men knappene er vel små og sitter for tett. Dessverre virker det som om mesteparten av pengene gikk til det tøffe skallet, for kameraer på innsiden imponerer ikke. Halvdårlig vidvinkel og middels ytelse i dårlig belysning, gir dårlige undervannsbilder. På land ble vi heller ikke imponert av resultatet. Bildene er ganske enkelt ikke verdt prisen.

Full tilgang til Lyd & Bilde for 1 kr

Prøv i en uke og få tilgang til over 6000 tester, alle nyheter, guider og anmeldelser.

Fujifilm XP10