Dolby Atmos Elevation

Snarvei til himmelen?

Er det mulig å få ekte Atmos-opplevelser uten høyttalere i taket?

Lyd som omringer oss er ikke lenger nok. Nå skal man også ha lyd ovenfra, noe Dolby demonstrerte da de løftet kinoopplevelsen en høy gang i 2012 med lydformatet Atmos. Men selv om ekte tredimensjonal lyd er svært populært på kino, har det ikke vært like lett å overtale folk der hjemme til å fylle rommet med enda flere høyttalere. Håpet er å omgå problemet ved å felle inn kanalene direkte i fronthøyttalerne, og noen høyttalerprodusenter har slengt seg på bølgen.

Jack Fisher Homes | 2015 Northern Wasatch Parade of Homes
Jack Fisher Homes | 2015 Northern Wasatch Parade of Homes

Hva er Atmos?

(Foto: Produsenten)
(Foto: Produsenten)

Surroundlyd i hjemmekinoen er ikke noe nytt. Det har lenge vært en kjensgjerning at ekte hjemmekino trenger en senterhøyttaler i tillegg til to foran, to bak og en subwoofer til basseffektene. Deretter fikk vi 6.1-lyd med en ekstra bakre senterhøyttaler, som siden ble utvidet til 7.1 med to par bakhøyttalere. Prinsippet om 360 graders lyd er med andre ord opplest og vedtatt. I det siste har man også tatt steget opp i høyden. Ved å benytte høyttalere i taket over lytteposisjon får man også frem høydeperspektivet på lydsporet, og en mye mer nøyaktig og omsluttende «boble» av lyd, hvor takhøyttalerne bidrar til å binde sammen lydbildet på en mer realistisk måte. Atmos åpner for en mer nøyaktig panorering av lydeffektene i et tredimensjonalt rom. Objekter i lydbildet høres ut som nettopp det, hengende i luften, i stedet for at lyden låter som den kommer fra hver enkelt høyttaler.

Hvorfor vil vi ha det?

Når man først har hørt hvordan Dolby Atmos løfter opplevelsen på kino og gjør den mer realistisk, så vil man bare ha mer av det. Og det er helt rått at man kan få samme opplevelsen hjemme! Det er ikke så mange Atmos-titler tilgjengelig på Blu-ray ennå, men stadig flere er på vei, og – tro oss – har du først opplevd den tredimensjonale boblen av lyd, vil du ikke tilbake.

 

Hva er utfordringene med Atmos?

Men det er ikke bare problemfritt. Det mest åpenbare er at mange vegrer seg for å fylle rommet med enda flere høyttalere. Ytterligere to eller fire takhøyttalere i tillegg til et fullt surroundoppsett går ikke bare på lommeboka løs – det er også en stor utfordring å integrere i et ellers minimalistisk hjem. Av den grunn er Atmos gjerne forbeholdt de som er heldige nok til å ha et eget hjemmekinorom, og som dermed kan holde dagligstuen fri for bokser.

 

Annonse: Artikkelen fortsetter nedenfor

Selve installasjonen er en annen utfordring. Man kan bruke takinnfelte høyttalere og dermed få det ganske så usynlig. Men monteringen i seg selv er ikke bare bare, og har man murtak, må man fysisk legge et nytt kritt- eller tretak utenpå, for å muliggjøre en skjult høyttalerløsning. En profesjonell installatør blir fort løsningen.

Virtuelle høydekanaler

Det er her Atmos-klargjorte fronthøyttalere (Atmos Elevation) kommer inn. I stedet for å montere Atmos-høyttalere i taket, er Atmos-kanalene i stedet innfelt i toppen av fronthøyttalerne. Høyttalerelementene peker skrått oppover mot taket, og idéen er at lyden projiseres opp i taket og deretter reflekteres ned mot lytteren. Resultatet vil høres ut som om lyden kommer fra oven, uten behov for å installere høyttalere i taket.

 

Utfordringer med virtuell Atmos

Det er ikke bare bare å vinkle lyden opp mot taket og håpe at den skal sprette ned igjen like hel og på rett sted. For det første vil det alltid være noe lyd som lekker rett frem fra høyttalerne, uansett hvor vinklet de måtte være. Dette vil kunne potensielt ødelegge for illusjonen av høyde. Dette har Dolby tatt høyde for i utviklingen av delefilteret, som basert på psykoakustiske modeller hever lyden noe ved 7,5 kHz og senker den rundt 12 kHz. Dette gjør at lyden som kommer direkte forfra føles som om den kommer ovenfra. Spørsmålet er hvordan det funker når den direkte lyden blander seg med den som reflekteres ned fra taket. Filteret vil nemlig affisere all lyd – reflektert så vel som direkte.

(Foto: Produsenten)
(Foto: Produsenten)

Et annet aspekt, som ble påpekt av Arcams produktsjef Andy Moore da jeg var på et urelatert besøk i januar:

 

– Det første jeg tenker er: hva slags materialer har man i taket? To tak er ikke like. Og hva hvis man har skråstilt tak? Det kan umulig bli riktig.

 

Og i tillegg til at ulike tak reflekterer lyden ulikt, har man utfordringen med spredningen av lyden. Når lyden treffer taket vil den reflekteres ned på lytteren til flere ulike tidspunkt. Dette i motsetning til takmonterte høyttalere, som er langt mer punktartet og som dermed treffer øret mer faseriktig.

(Foto: Produsenten)
(Foto: Produsenten)

Hvordan fungerer det i praksis?

Med alt dette i tankene er vi spent på å finne ut av hvor bra Atmos Elevation-høyttalere fungerer i praksis. Vi har latt oss overraske før, blant annet av enkelte lydplanker, som basert på samme prinsipper nesten gir inntrykk av surroundlyd. Og det er tross alt Dolby vi snakker om. Selskapet som står bak flere banebrytende lydteknologier – og som ga oss surroundlyd til å begynne med. Et seriøst laboratorieselskap som Dolby vil neppe slippe noe på markedet som ikke funker.

(Foto: Produsenten)
En høyttaler med integrert Atmos-kanal sender Atmos-lyden opp i taket, hvorpå den reflekteres tilbake ned til lytteren. Illustrasjon: Dolby

Dolby har konkurranse

(Foto: Produsenten)
(Foto: Produsenten)

 

Dolby får selvsagt ikke 3D-opplevelsen for seg selv. DTS har også lansert sitt eget system for takhøyttalere, nemlig DTS:X. Så langt har ikke DTS gått god for å felle inn høydekanalene i fronthøyttalerne – såkalt Elevation-høyttalere.

 

Det finnes et tredje 3D-lydformat, nemlig Auro 3D, men dette er mer som en kuriositet å regne. Det krever et helt annet høyttaleroppsett hvor takhøyttalerne står direkte ovenfor hver gulvhøyttaler, og er dermed ikke kompatibelt med høyttalerplasseringen til Dolby Atmos. Siden få utgivelser forventes med Auro 3D, er det ikke noe vi uten videre anbefaler å investere i.

 

Dette trenger du

For å få Dolby Atmos og DTS:X trenger du en receiver som dekoder disse formatene. Selve Blu-ray-spilleren trenger ikke spesiell støtte for dette, da formatet ligger innbakt i digitalsignalet på disken. Mange moderne receivere støtter begge formater.

(Foto: Produsenten)
Onkyo TX-RZ900 er blant receiverne som støtter Dolby Atmos og DTS:X, da med to høydekanaler. Testet i L&B nr 2 2016. Foto: Onkyo

Videre trenger man selvsagt høyttalere til formålet. To eller fire Atmos-høyttalere, velg ut ifra behov og hva din surroundreceiver/-forsterker er spesifisert til. Det finnes ulike løsninger; du kan selvsagt installere helt vanlige surroundhøyttalere i taket, eller montere mer diskrete takhøyttalere for innfelling. Eller – som vi har diskutert – fronthøyttalere med innfelte Atmos-kanaler. Det finnes også egne Atmos-høyttalere som kan plasseres løst oppå fronthøyttalerne.

 

Kravet Dolby har til profesjonelle Atmos-høyttalere er at de skal tåle et lydtrykk på 105 dB og gå ned til 80 Hz. Lydtrykket hjemme blir sjeldent så høyt, men det er greit å være klar over.

 

(Foto: Produsenten)
Du kan benytte høyttalere for takinnfelling. For eksempel fra SpeakerCraft eller Sonance. Foto: SpeakerCraft

 

Ekte atmosfæriske lydopplevelser krever også kildemateriale. Stadig flere Blu-ray-utgivelser kommer nå med Dolby Atmos. Blant annet har Mad Max: Fury Road, Mission: Impossible – Rogue Nation og Bølgen alle Atmos lydspor. DTS:X er så langt i mindretall, med Ex Machina som en av svært få titler. Filmer uten Dolby Atmos og DTS:X kan oppkonverteres til disse formatene i surroundprosessoren, med mer eller mindre hell.

(Foto: Produsenten)
(Foto: Produsenten)

Pioneer S-FS73A 5.1

Bli abonnent for å lese videre.
Abonner på Lyd & Bilde

Allerede abonnent?
Logg inn

Vil gi lyd i høyden

Disse høyttalerne forsøker å gi lyd i høyden med innebygde Atmos-kanaler. Det er ikke optimalt, og lyden generelt burde vært bedre.

Pioneers høyttalersystem kan sparke ganske greit fra seg i hjemmekinoen. Man får en viss følelse av høyde i lydbildet.
Atmos-løsningen er ikke optimal, det kan ikke måle seg med den ekte varen. Videre mangler det oppløsning, stemmeregisteret er innesluttet, og høyttalerne er avhengig av en receiver med god romkorreksjon for å fungere bra nok.

Ikke alle vet det, men Pioneer står bak noen virkelig vellydende høyttalere. For eksempel high-end-høyttalerne S-1EX og S-3EX. Eller hva med de fantastisk vellydende – og grisedyre – TAD R1, som tok undertegnede til himmelriket da jeg testet dem tilbake i 2009.

 

De nevnte modellene er relevante i dette henseendet, da den nye 73A-serien vi tester her er utviklet av samme mann, nemlig høyttalerguru Andrew Jones. Forskjellen er at han denne gangen har hatt et langt lavere budsjett å jobbe ut ifra. Det, og at høyttalerne i modernismens navn har innebygd Atmos-kanal i front- og bakhøyttalerne, slik at man skal få en opplevelse av lyd i høyden, uten å måtte installere høyttalere i taket. Dette er med andre ord et rendyrket hjemmekinosystem.

 

For å få lyd i høyden sitter et koaksialt høyttalerelement – hvor diskanten sitter midt i mellomtonen – på toppen av både front- og bakhøyttalerne og peker skrått oppover. Dette er samme element som sitter på frontplaten, men spiller i stedet opp i taket, hvorpå lyden skal komme ned igjen på lytteren og dermed gi illusjonen av å ha høyttalere i taket. Det er imidlertid ingen isolasjon framfor Atmos-elementet som demper lyden forover, som gjør at lyd nødvendigvis også må lekke fremover. Spørsmålet er da hvor bra effekten blir, selv om Andrew Jones selv mener retningsbestemmelsen til et koaksialelement er optimalt for en slik løsning.

Også baghøjttalerne S-BS73A har Atmos-element på toppen af kabinettet. Foto: Pioneer

Annonse: Artikkelen fortsetter nedenfor

Middelmådig Atmos-effekt

Filmen Mad Max: Fury Road har et imponerende bra Atmos-lydspor. Spesielt åpningsscenen, hvor stemmen til Max brer seg utover i hele rommet og omringer oss. Lydeffekter fra nyhetsopplesninger og den hviskede stemmen fra ei jente panoreres rundt omkring, og når våre takmonterte MartinLogan Motion SLM får stå for de atmosfæriske effektene er det virkelig imponerende, med en stor boble av lyd.

 

At Pioneers innebygde Atmos-kanaler skal klare å gjøre det like bra som et par diskret monterte takhøyttalere, er ikke å forvente. Men selv om man jekker ned forventningene, får man ikke helt følelsen av Atmos. Joda, man merker at noe skjer, som man ikke får med standard høyttalere. Men det høres mer ut som en faseforskyvning av lydeffektene som skal i taket, mye av det samme man hører om man aktiverer lydmodusen Virtual Height på surroundreceiveren. Ikke noe som er verdt å betale veldig mye ekstra for. Det er verdt å merke seg at den virtuelle høydeeffekten blir bedre om man jobber litt med plasseringen av høyttalerne. Men skal man først ha Atmos, er det bedre å ta seg bryet med å faktisk montere høyttalere i taket.

 

Lyden ellers

Når det gjelder den øvrige kvaliteten på lydgjengivelsen biter vi oss merke i at høyttalerne tåler at man guffer opp en del, og med en saftig bass. De lar seg fint kontrollere av Pioneers egen SC-LX88 surroundreceiver (test kommer!). Men tonene i bassen er ganske udefinert. Subwooferen kunne godt vært litt strammere, spesielt på musikk. Pioneer var i forkant klare på at disse høyttalerne nok kunne ha godt av en enda bedre subwoofer, gjerne fra en tredjepart, men subwooferen er faktisk ikke det største problemet med dette oppsettet.

 

Høyttalerne lider av en ganske innestengt mellomtonegjengivelse, som gjør at stemmer ikke blir klare nok. Det gjelder både senterhøyttaleren på film, og fronthøyttalerne på musikk. Verken musikken eller filmlyden åpner seg helt, og det er også ganske grått i overtoneområdet.

 

Når receiveren får korrigere for høyttalernes matte og tamme klangkarakter, blir det straks åpnere. Det kan innimellom bli litt overdrevent i toppen, slikt skjer gjerne når receiveren må korrigere for mye. Men disse høyttalerne er avhengige av korreksjonen for å gi et åpent nok lydbilde.

 

Konklusjon

Med den nye 73A-serien har Pioneer satset på virtuelle høydekanaler med Atmos Elevation, og henvender seg dermed til hjemmekinoentusiaster som ikke ønsker å fysisk montere høyttalere i taket.

 

Det funker til en viss grad, men ikke nok til at vi helt ser at man bør bruke 12.000 kroner på fronthøyttalerne alene. For det er ikke i nærheten av ekte takhøyttalere, og lydkvaliteten i høyttalerne for øvrig er ikke god nok til å gi de store opplevelsene.

 

Lyden er ikke åpen nok, sangstemmer og dialoger blir litt mumlende, og tonene i bassområdet er ulne. Det finnes klart bedre og billigere høyttalere. For eksempel ved å bygge et surroundsystem med Tannoy Revolution XT 8F som fronthøyttalere, og som til 26.500 kroner uten subwoofer spiller ringer rundt Pioneer-høyttalerne.

 

Fakta
  • Pioneer S-FS73A
  • Type: 3-veis gulvstående høyttaler
  • Følsomhet: 86 dB / 4 ohm
  • Frekvensgang: 38-20.000 Hz (- 20 dB!)
  • Mål: 23,7 x 100,8 x 26,5 cm (B x H x D)
  • Pioneer S-71W
  • Basselement: 10”
  • Forsterker: 160 watt (RMS)
  • Priser:
  • Front: Pioneer S-FS73A                13.000 kr
  • Senter: Pioneer S-C73A               4.500 kr
  • Bak: Pioneer S-BS73A                  7.500 kr
  • Subwoofer: Pioneer S-71W          7.500 kr
  • Totalt:                                               32.500 kr
Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer oppdaterte priser, prisvarsling og produktinformasjon.

Klipsch RP-280FA

Bli abonnent for å lese videre.
Abonner på Lyd & Bilde

Allerede abonnent?
Logg inn

Simulerer lyd i høyden

Innebygd Dolby Atmos – og masse krutt!

Her trøkker det på med full kontroll! Kraftige og fyldige dialoger, subwooferen smeller til, og høyttalersystemet er i det hele tatt en dynamisk kruttønne! Atmos-følelsen er bedre enn vi hadde trodd fra denne typen løsning.
Det er ikke det mest delikate lydbildet man får her, de som er fans av mer delikat musikk kan fort føle seg mishandlet. Atmos-løsningen er ikke like god som ekte takhøyttalere.

Det er få som har holdt på med hjemmekinolyd så lenge som Klipsch. Deres første senterhøyttaler Heresy dateres helt tilbake til 1957! Det er derfor ingen overraskelse at den erkeamerikanske høyttalerprodusenten er blant de første til å hoppe på Atmos-toget.

Les også: Atmos Elevation: Snarvei til himmelen?

For å få best mulig funksjon ut av den ekstra høydekanalen, skrått innfelt på toppen av gulvhøyttaleren RP-280FA, har Klipsch utstyrt den med samme Tractrix horndiskant som på frontplaten, i tillegg til en 6,5-tommers mellomtonebass av keramikk og aluminium. For det andre er denne plassert skrått ned i toppen av høyttaleren, omringet av tykk, lydabsorberende skumgummi. Mesteparten av lyden som ville lekket direkte forover bort til lytteren absorberes dermed, slik at det meste av energien sendes direkte opp mot taket. Dette sammen med horndiskantens spredningskontrollerende egenskaper gjør at ørene nesten bare hører lyden som er reflektert via taket, og dermed gir inntrykket av at lyden faktisk kommer fra oven. Vi har prøvd å sende helt vanlig musikk i stereo kun gjennom Atmos-elementene på toppen – og det funker ganske bra.

(Foto: Produsenten)
(Foto: Produsenten)

Atmos-versjon av RP-280F

Vi har tidligere testet den gulvstående standardversjonen, RP-280, til jubel og fanfare. Forskjellen foruten Atmos-elementene er at kabinettet er gjort i ekte trefinér hvor den enklere versjonen har bekledd MDF. Ellers er de likt bestykket med to 8-tommers basser i aluminium og keramikk, og de har begge samme spesifikasjoner. Blant annet en følsomhet på hele 98 dB med én watt, som gjør at de trenger 10 ganger lavere forsterkerkraft enn de fleste andre høyttalere! Prisen er doblet på Atmos-versjonen, som kan synes temmelig stivt.

 

Annonse: Artikkelen fortsetter nedenfor

Den store (!) senterhøyttaleren RP-450CA er tilpasset fronthøyttalerne, ved at den benytter kabinett av ekte tre. Ønsker du å spare penger, er standardversjonen RP-450C noen tusenlapper billigere og bør likevel kunne gi omtrent like god lydkvalitet.

 

Surroundhøyttalerne er bipolare med vinklet frontplate og dobbelt sett høyttalerelementer. Disse plasseres over og direkte til siden for lytteposisjon.

 

Den 15 tommer store subwooferen er meget stor, og fortjener sitt eget kapittel. Det har den også fått, se vår gruppetest av subwoofere.

 

Virtuell Atmos på sitt beste

Man skjønner fort at Klipsch har løst utfordringene med frontintegrert Atmos på en ganske så vellykket måte. Det kan vanskelig gjøres bedre enn dette, for til tross for min umiddelbare skepsis til hele prinsippet, sitter jeg og hører at lyder kommer fra oven. Stemmen til Max alias Tom Hardy i åpningssekvensen av Mad Max: Fury Road på Blu-ray fyller rommet, mens stemmene fra hans indre demoner flyr rundt og over oss. Det samme med åpningsscenen på Mission: Impossible – Rogue Nation, som involverer Tom Cruise som prøver å komme seg om bord på et fly – i fart! Når flyet suser over hodet på oss, sitter man nesten og ser opp. Jeg sier nesten, for når vi kobler over til våre takmonterte MartinLogan SLM vokser den store boblen av lyd seg enda større, og man sitter og kan i mye større grad lokalisere hvor alle lydene faktisk kommer fra. Atmos Elevation kan med andre ord ikke helt erstatte ekte saker.

 

Lyden ellers

At lydkvaliteten ellers er i en ganske annen liga enn til den rimeligere Pioneer 73A-serien er ikke overraskende. Men der hvor Pioneer skuffer selv i forhold til billigere saker, kan Klipsch i stor grad forsvare prisen. Pioneer-receiveren SC-LX89 som driver det hele må gjøre mye mindre EQ-korreksjon, da høyttalerne i seg selv maler opp et stort og massivt lydbilde, hvor nyansene i tonene skildres ganske så bra. Og den gigantiske senterhøyttaleren gjengir dialoger og sangstemmer med en fylde og en størrelse som løfter opplevelsen. Den fysiske veggen av lyd kan riktignok bli i meste laget for ømfintlige ører som helst vil lytte til et par stativhøyttalere drevet av en liten rørforsterker. Der hvor noen høyttalere gir en lyst til å åpne en vinflaske, får man her nærmest lyst til å starte opp brenneapparatet! Men lyden er velbalansert, og Klipsch evner faktisk å spille lavt også, selv med musikk i stereo.

(Foto: Produsenten)
(Foto: Produsenten)

Subwooferen er helt drøy. Den dundrer til, med mørbankende slag. Og den går meget dypt! Den har litt portstøy når tonene blir for dype, og den er ikke den strammeste og mest definerte vi har hørt – spesielt ikke på musikk i stereo. Skru den litt ned, og den blander seg fint. Men på actionfilm vil vi helt klart guffe rett opp til 11!

 

Konklusjon

Ved å lydisolere kabinettet rundt Atmos-elementene tvinger Klipsch lyden opp i taket, slik at man faktisk føler at lyden kommer ovenfra. RP-280FA gir dermed en mer overbevisende Atmos-følelse enn vi hadde trodd fra dette prinsippet, som faktisk kan være et alternativ for folk som vil oppleve tredimensjonal lyd i høyden, men plent nekter å installere høyttalere i taket. Vær imidlertid klar over at du går glipp av den helt ekte varen, som takmonterte høyttalere gir.

 

Klipsch-systemet byr ellers på ganske så ekstreme film- og musikkopplevelser, med et lydtrykk som få andre kan stille opp mot. Senterhøyttaleren er enormt fet og subwooferen likeså, og systemet kan også spille lavt uten problemer.

 

Men du betaler for moroa, for du kan kjøpe de gulvstående RP-280F uten Atmos og senterhøyttaleren RP-450CA og dermed spare 16.500 kroner. Det gir deg råd t

il å kjøpe noen skikkelige takhøyttalere for enda bedre lyd, og samtidig ha masse penger til overs til å hamstre filmer og plater!

Fakta

Klipsch RP-280FA

  • Type: 2-veis gulvstående høyttaler
  • Følsomhet: 98 dB / 8 ohm
  • Frekvensgang: 32-25.000 Hz (+/- 3 dB)
  • Mål: 26,7 x 109,2 x 48,3 cm (B x H x D)
  • Klipsch R-115SW
  • Basselement: 15”
  • Forsterker: 400 watt (RMS)

Priser:

  • Front: Klipsch RP-280FA              27.990 kr
  • Senter: Klipsch RP-450CA           9.995 kr
  • Bak: Klipsch RP-250S                   7.990 kr
  • Subwoofer: Klipsch R-115SW     8.995 kr
  • Totalt:                                               54.970 kr
Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer oppdaterte priser, prisvarsling og produktinformasjon.
Lyd som omringer oss er ikke lenger nok. Nå skal man også ha lyd ovenfra, noe Dolby demonstrerte da de løftet kinoopplevelsen en høy gang i 2012 med lydformatet Atmos. Men selv om ekte tredimensjonal lyd er svært populært på kino, har det ikke vært like lett å overtale folk der hjemme til å fylle rommet med enda flere høyttalere. Håpet er å omgå problemet ved å felle inn kanalene direkte i fronthøyttalerne, og noen høyttalerprodusenter har slengt seg på bølgen. [caption id="attachment_62588" align="alignnone" width="460"]Jack Fisher Homes | 2015 Northern Wasatch Parade of Homes Jack Fisher Homes | 2015 Northern Wasatch Parade of Homes[/caption]

Hva er Atmos?

[caption id="attachment_62590" align="alignleft" width="233"](Foto: Produsenten) (Foto: Produsenten)[/caption] Surroundlyd i hjemmekinoen er ikke noe nytt. Det har lenge vært en kjensgjerning at ekte hjemmekino trenger en senterhøyttaler i tillegg til to foran, to bak og en subwoofer til basseffektene. Deretter fikk vi 6.1-lyd med en ekstra bakre senterhøyttaler, som siden ble utvidet til 7.1 med to par bakhøyttalere. Prinsippet om 360 graders lyd er med andre ord opplest og vedtatt. I det siste har man også tatt steget opp i høyden. Ved å benytte høyttalere i taket over lytteposisjon får man også frem høydeperspektivet på lydsporet, og en mye mer nøyaktig og omsluttende «boble» av lyd, hvor takhøyttalerne bidrar til å binde sammen lydbildet på en mer realistisk måte. Atmos åpner for en mer nøyaktig panorering av lydeffektene i et tredimensjonalt rom. Objekter i lydbildet høres ut som nettopp det, hengende i luften, i stedet for at lyden låter som den kommer fra hver enkelt høyttaler.

Hvorfor vil vi ha det?

Når man først har hørt hvordan Dolby Atmos løfter opplevelsen på kino og gjør den mer realistisk, så vil man bare ha mer av det. Og det er helt rått at man kan få samme opplevelsen hjemme! Det er ikke så mange Atmos-titler tilgjengelig på Blu-ray ennå, men stadig flere er på vei, og - tro oss - har du først opplevd den tredimensjonale boblen av lyd, vil du ikke tilbake.  

Hva er utfordringene med Atmos?

Men det er ikke bare problemfritt. Det mest åpenbare er at mange vegrer seg for å fylle rommet med enda flere høyttalere. Ytterligere to eller fire takhøyttalere i tillegg til et fullt surroundoppsett går ikke bare på lommeboka løs – det er også en stor utfordring å integrere i et ellers minimalistisk hjem. Av den grunn er Atmos gjerne forbeholdt de som er heldige nok til å ha et eget hjemmekinorom, og som dermed kan holde dagligstuen fri for bokser.   Selve installasjonen er en annen utfordring. Man kan bruke takinnfelte høyttalere og dermed få det ganske så usynlig. Men monteringen i seg selv er ikke bare bare, og har man murtak, må man fysisk legge et nytt kritt- eller tretak utenpå, for å muliggjøre en skjult høyttalerløsning. En profesjonell installatør blir fort løsningen.

Virtuelle høydekanaler

Det er her Atmos-klargjorte fronthøyttalere (Atmos Elevation) kommer inn. I stedet for å montere Atmos-høyttalere i taket, er Atmos-kanalene i stedet innfelt i toppen av fronthøyttalerne. Høyttalerelementene peker skrått oppover mot taket, og idéen er at lyden projiseres opp i taket og deretter reflekteres ned mot lytteren. Resultatet vil høres ut som om lyden kommer fra oven, uten behov for å installere høyttalere i taket.  

Utfordringer med virtuell Atmos

Det er ikke bare bare å vinkle lyden opp mot taket og håpe at den skal sprette ned igjen like hel og på rett sted. For det første vil det alltid være noe lyd som lekker rett frem fra høyttalerne, uansett hvor vinklet de måtte være. Dette vil kunne potensielt ødelegge for illusjonen av høyde. Dette har Dolby tatt høyde for i utviklingen av delefilteret, som basert på psykoakustiske modeller hever lyden noe ved 7,5 kHz og senker den rundt 12 kHz. Dette gjør at lyden som kommer direkte forfra føles som om den kommer ovenfra. Spørsmålet er hvordan det funker når den direkte lyden blander seg med den som reflekteres ned fra taket. Filteret vil nemlig affisere all lyd - reflektert så vel som direkte. [caption id="attachment_62595" align="alignnone" width="460"](Foto: Produsenten) (Foto: Produsenten)[/caption] Et annet aspekt, som ble påpekt av Arcams produktsjef Andy Moore da jeg var på et urelatert besøk i januar:   – Det første jeg tenker er: hva slags materialer har man i taket? To tak er ikke like. Og hva hvis man har skråstilt tak? Det kan umulig bli riktig.   Og i tillegg til at ulike tak reflekterer lyden ulikt, har man utfordringen med spredningen av lyden. Når lyden treffer taket vil den reflekteres ned på lytteren til flere ulike tidspunkt. Dette i motsetning til takmonterte høyttalere, som er langt mer punktartet og som dermed treffer øret mer faseriktig. [caption id="attachment_62593" align="alignnone" width="460"](Foto: Produsenten) (Foto: Produsenten)[/caption]

Hvordan fungerer det i praksis?

Med alt dette i tankene er vi spent på å finne ut av hvor bra Atmos Elevation-høyttalere fungerer i praksis. Vi har latt oss overraske før, blant annet av enkelte lydplanker, som basert på samme prinsipper nesten gir inntrykk av surroundlyd. Og det er tross alt Dolby vi snakker om. Selskapet som står bak flere banebrytende lydteknologier – og som ga oss surroundlyd til å begynne med. Et seriøst laboratorieselskap som Dolby vil neppe slippe noe på markedet som ikke funker. [caption id="attachment_62594" align="alignnone" width="460"](Foto: Produsenten) En høyttaler med integrert Atmos-kanal sender Atmos-lyden opp i taket, hvorpå den reflekteres tilbake ned til lytteren. Illustrasjon: Dolby[/caption]

Dolby har konkurranse

[caption id="attachment_62592" align="alignnone" width="460"](Foto: Produsenten) (Foto: Produsenten)[/caption]   Dolby får selvsagt ikke 3D-opplevelsen for seg selv. DTS har også lansert sitt eget system for takhøyttalere, nemlig DTS:X. Så langt har ikke DTS gått god for å felle inn høydekanalene i fronthøyttalerne – såkalt Elevation-høyttalere.   Det finnes et tredje 3D-lydformat, nemlig Auro 3D, men dette er mer som en kuriositet å regne. Det krever et helt annet høyttaleroppsett hvor takhøyttalerne står direkte ovenfor hver gulvhøyttaler, og er dermed ikke kompatibelt med høyttalerplasseringen til Dolby Atmos. Siden få utgivelser forventes med Auro 3D, er det ikke noe vi uten videre anbefaler å investere i.  

Dette trenger du

For å få Dolby Atmos og DTS:X trenger du en receiver som dekoder disse formatene. Selve Blu-ray-spilleren trenger ikke spesiell støtte for dette, da formatet ligger innbakt i digitalsignalet på disken. Mange moderne receivere støtter begge formater. [caption id="attachment_62597" align="alignnone" width="460"](Foto: Produsenten) Onkyo TX-RZ900 er blant receiverne som støtter Dolby Atmos og DTS:X, da med to høydekanaler. Testet i L&B nr 2 2016. Foto: Onkyo[/caption]
Videre trenger man selvsagt høyttalere til formålet. To eller fire Atmos-høyttalere, velg ut ifra behov og hva din surroundreceiver/-forsterker er spesifisert til. Det finnes ulike løsninger; du kan selvsagt installere helt vanlige surroundhøyttalere i taket, eller montere mer diskrete takhøyttalere for innfelling. Eller – som vi har diskutert – fronthøyttalere med innfelte Atmos-kanaler. Det finnes også egne Atmos-høyttalere som kan plasseres løst oppå fronthøyttalerne.   Kravet Dolby har til profesjonelle Atmos-høyttalere er at de skal tåle et lydtrykk på 105 dB og gå ned til 80 Hz. Lydtrykket hjemme blir sjeldent så høyt, men det er greit å være klar over.   [caption id="attachment_62598" align="alignnone" width="307"](Foto: Produsenten) Du kan benytte høyttalere for takinnfelling. For eksempel fra SpeakerCraft eller Sonance. Foto: SpeakerCraft[/caption]   Ekte atmosfæriske lydopplevelser krever også kildemateriale. Stadig flere Blu-ray-utgivelser kommer nå med Dolby Atmos. Blant annet har Mad Max: Fury Road, Mission: Impossible – Rogue Nation og Bølgen alle Atmos lydspor. DTS:X er så langt i mindretall, med Ex Machina som en av svært få titler. Filmer uten Dolby Atmos og DTS:X kan oppkonverteres til disse formatene i surroundprosessoren, med mer eller mindre hell. [caption id="attachment_62599" align="alignnone" width="460"](Foto: Produsenten) (Foto: Produsenten)[/caption]
Vi tester over 450 produkter i året, les denne testen og få full tilgang til Lyd & Bilde
Allerede abonnent? Logg inn
Prøveabonnement
0,-
Fri tilgang til lydogbilde.no
Bronseabonnement
425,-pr/halvår
1/2 år (6 utgaver) Digitalutgaven Fri tilgang til lydogbilde.no
Sølvabonnement
749,-pr/år
Mest populær
1 år (11 utgaver) Velkomstgave Fri tilgang til lydogbilde.no Digitalutgaven
Gullabonnement
1149,-pr/år
1 år (11 utgaver) Ny digital film hver måned Velkomstgave Fri tilgang til lydogbilde.no Digitalutgaven
Abonnementet fornyes automatisk til ordinær pris: Måned kr 49,-
Med et abonnement på Lyd & Bilde får du:
Fri tilgang til lydogbilde.no Betydelig rabatt Velg selv lengden på ditt abonnement, med eller uten SF Anytime Flott velkomstgave på årsabonnement
Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer oppdaterte priser, prisvarsling og produktinformasjon.

Har du noe å tilføye?

Velkommen til Lyd & Bildes diskusjonsforum. Vi vil gjerne vite hva du mener. Hold deg til temaet og vær saklig, så slipper vi å slette eller moderere innlegg. Andre spørsmål eller synspunkter rettes til redaksjon@lydogbilde.no.

Stranger Things 3. sesong – første trailer ute!

Den 4. juli vender Netflix tilbake til Hawkins og Stranger Things.

Apple AirPods får stemmestyring

AirPods får trådløs lading og hei Siri

test
Panasonic Lumix S 24-105mm F4 Macro OIS

Super allround-zoom

Panasonics første fullformat, standardzoom lever opp til ­forventningene.

Apple turbotrimmer iMac

De nye iMac-ene blir dobbelt så rask på krevende oppgaver.

Philips OLED934: Ny toppmodell avslørt

Her er de første bildene av den nye toppmodellen fra Philips, OLED934!

Nå skal du kjøpe iPad

Hvis du er blant dem som har hatt planer om å kjøpe nytt nettbrett, er tiden inne.

anmeldelse
Billions, sesong 4

Lunken finansakrobatikk

I 4. sesong av Billions begynner slitasjen og idétørken å bli vel fremtredende.

anmeldelse
Bohemian Rhapsody

Imponerende one man show!

Rami Malik stjeler hver eneste scene i en ganske så ordinær musikkbiografi.

Lyssterkt portrettobjektiv for Sony alpha

Stillegående, rask og nydelig boheh er blant egenskapene hos 85mm f1,4 fra Samyang.

test
Canon EOS RP

Røverkjøp fra Canon

Canon EOS RP er ikke uten kompromisser, men er aggressivt priset og meget tilfredsstillende å bruke.

Alt om Samsungs 2019 QLED TV-er

Samsungs kommende 2019-modeller får et markant løft i bildekvalitet, og denne gangen gjelder det ikke bare toppmodellene.

Samsung QE65Q900R

8K mot 4K TV: Teknisk knockout

Er Samsungs minste og billigste 8K-skjerm bedre enn en alminnelig god 4K TV? Vi tester!

gruppetest
5 trådløse støyreduserende hodetelefoner

Stille og fredelig på flyet

Støyreduserende hodetelefoner motvirker tretthet og skåner hørselen på lange flyturer.

Tidal gir studiolyd på iPhone

Tidal-brukere kan glede seg over at iPhone fått MQA-støtte, og dermed kommer nærmere lyden i opptaksstudioet.

anmeldelse
First Man

Enestående romfartshistorie!

Fascinerende historie om de heltmodige romfartspionerene.

anmeldelse
Bad Times at The El Royale

Mørkets hotell

Stilig konsept-film med A-lag av skuespillere, som ikke helt innfrir.

test
Acer Swift 5 SF515-51T-58UX

Acer på slankekur

Acer Swift 5 er den letteste ultrabærbare i sin kategori. Men derfor er den likevel ingen lettvekter!

test
Audiovector QR5

Den mest komplette ­høyttaleren

Audiovector QR5 leverer rytmene uten å nøle, gir musikken luft – og slår nesten beina under sine egne toppmodeller.

anmeldelse
Triple Frontier

Greed is good…

Tidligere amerikanske elitesoldater bestemmer seg for å rane søramerikansk narkobaron. Det går definitivt ikke helt etter planen.

test
ikko OH1

Biller i ørene

Kinesiske ikko debuterer med høye ambisjoner til hverdagspris.