• Lagring: 500-1 000 GB
  • Tilkoblinger: HDMI 1.4, Gbit Ethernet
  • Trådløst: Wifi 802.11a/b/g/n
  • Fjernkontroll: RF Spillkontroll
  • Mål: 33 x 28 x 8 cm
  • Vekt: 3,2 kg

For bare et år siden var ikke Xbox One mye av en mediespiller. Blu-ray-spilleren fortsatte med amerikanske standarder, og det samme gjaldt muligheten for å bruke den som TV-mottaker. Men fremfor alt kunne den ikke spille av dine lokale mediefiler overhodet. Siden den gang har Microsoft sluppet en rekke oppgraderinger av programvaren, der problem etter problem har blitt løst. Så nå er det endelig tid for å se om spillkonsollen helt kan erstatte en separat mediespiller.

Tilkobling og tilbehør

Konsollen kobles til TV-en, eller enda bedre, surroundreceiveren, med HDMI. Støtte for 4K, men i begrenset omfang. Du kobler til nettet enten med ledning eller trådløst, og begge har tilstrekkelig med båndbredde. Man kan også koble TV-mottakeren til en inngang for å slippe å skifte innganger, og det finnes nå en digital-TV-mottaker for gratiskanalene, om man ikke allerede har en boks. Dette faller imidlertid utenfor denne testen. Som tilbehør finnes også en fjernkontroll for enklere medieavspilling.

Tilbud av apper

Takket være den nye mediespiller-appen kan man spille innhold fra USB-lagringsmedia, og bla etter DLNA-enheter i nettverket. Det er ikke pent, men det fungerer i nødsfall. Bedre er det da å installere Plex for å vise dem på en pen måte. Merk deg at det for øyeblikket dessverre krever et Plex Pass-abonnement. Derimot er det magert med apper, vi fant bare 38 (!) stykker. Ved siden av den obligatoriske Netflix finnes bare Viaplay. Ingen lokal TV, ingen HBO eller C More.

Bruk

Spillkontrollen fungerer bra til å navigere i grensesnittet, men føles ikke logisk når man skal håndtere medieavspilling. Man må hele tiden huske hvilken knapp som får opp skjermmenyen med knapper for å spole eller pause. Men det kan løses ved å kjøpe fjernkontrollen. Derimot liker vi at Microsoft mer og mer kobler konsollen sammen med andre Windows-enheter, og der har vi nok bare sett begynnelsen. Med Windows 10 i mobil, nettbrett eller datamaskin kan Xbox bli en underholdningssentral.

Microsoft har virkelig gjort en innsats siden lanseringen for å gjøre Xbox One til mer enn en spillkonsoll. Blu-ray-avspilling har blitt mye bedre, og det har kommet støtte for å ta imot lokale TV-sendinger med en ekstra mottaker. Men fremfor alt kan man nå spille alle typer mediefiler, selv om det ikke er en pen løsning. Det kan man imidlertid løse med apper, men det er dårlig stilt med apper for filmtjenestene på nettet og lokale TV-stasjoners internettsendinger.

Sony Playstation 4

Playstations revansj

Glem vår forrige test, nå er PS4 en fullstendig mediespiller med nettverksstøtte og flere apper.

Spotify pent integrert som musikkspiller overalt. Noen flere apper enn Xbox. Endelig en fjernkontroll på veg.
Savner fortsatt mange lokale tjenester for strømming av video. Spillkontrollen er ikke helt intuitiv å bruke som fjernkontroll for media.

Google Chromecast 2

Billig og enkel

Ingen løsning er enklere for den som bare vil ha filmene fra nettbrettet til TV-en.

Så billig at man kan kjøpe flere. Enkel installasjon og bruk. Blokkerer ikke lenger andre HDMI-porter.
Helt avhengig av mobilen eller nettbrettet som fjernkontroll. Begrensede muligheter sammenlignet med ordentlige mediespillere.

Google Nexus Player

Venter på innhold

En lovende mediespiller som akkurat nå knapt har noe å vise deg.

En lovende plattform for fremtiden. Bra fjernkontroll med mikrofon. Spillkontroller gir mulighet til bedre styring av spillene.
En katastrofal mangel på apper, til tross for at det ikke er en helt ny plattform. Ingen nettverkskontakt for den med dårlig Wifi-dekning.

Apple TV 4. Gen

Revolusjonerende mediespiller

Apple TV har blitt gjenfødt med et grenseløst tilbud av apper, og en smart fjernkontroll.

App Store gir uendelige muligheter. Smidig fjernkontroll med gyro. Så mye mer enn en mediespiller.
Siri finnes ennå ikke på norsk, noe som ødelegger en stor del av poenget. Ingen separat lydutgang om man vil koble den til en projektor.

(f. 1969): Frilansjournalist. Jonas har jobbet for Lyd & Bilde siden 2007 med det meste som kan kalles bærbart. Det vill si mobiler, trådløse høyttalere og hodetelefoner. Iblant kommer testingen inn på kollegaenes områder innenfor multiromslyd, hjemmekino og foto. Han startet sin bane som teknikkjournalist på IDG og skrev blant annet for PC för Alla, Internetworld og det som senere ble M3.