• Prosessor: Dualcore Apple A8
  • Lagring: 32–64 GB
  • Tilkoblinger: HDMI 1.4, 100 Mbit Ethernet
  • Trådløst: Wifi 802.11a/b/g/n/ac, BT 4.0
  • Fjernkontroll: BT, IR, berøringsfølsom
  • Mål: 98 x 98 x 35 mm

Den nye Apple TV er en skikkelig oppgradering fra den gamle modellen, ettersom den har fått det nye operativsystemet tvOS. Det inneholder en skikkelig App Store, slik at man selv kan velge og vrake mellom hundretall av apper. Ikke bare medierelaterte, men alt fra reiser og kokebøker til vær og nyheter. For ikke å snakke om at man kan spille enklere spill. Men i denne testen skal vi konsentrere oss om hvordan den fungerer som underholdningssentral.

Tilkobling og tilbehør

På baksiden finner vi kun en nettverkskontakt og en HDMI-tilkobling. Det trådløse nettverket støtter den seneste 802.11 ac-standarden, noe som merkelig nok er raskere enn med ledning. Vi savner også den optiske lydutgangen fra forgjengeren. Derimot finnes Bluetooth slik at man kan bruke trådløse hodetelefoner. Fjernkontrollen har en pekeplate for å navigere i menyer, og kan fungere som enkel spillkontroll, men man kan også kjøpe en ordentlig.

Tilbud av apper

Allerede ved premieren var det mulighet for strømming av videotjenester som Netflix, Viaplay og HBO Nordic, og i tillegg TV-kanalenes innhold som norske NRK TV, svenske SVT og TV4 samt danske DR TV. Det tok heller ikke lang tid før Plex lanserte sin app for å strømme video fra det egne nettverket. Dermed har den allerede slått de andre mediespillerne når det gjelder tilbud for å se på film og TV-serier på en enkel måte.

Bruk

Den nye håndkontrollen er meget intuitiv, og det tar ikke mange minuttene før man kan klikke seg frem, uten å måtte se på fjernkontrollen. Generelt føles alt like enkelt som å bruke en iPad. Men en stor anmerkning i protokollen er savnet av Siri. Det å måtte klikke seg frem ved hjelp av alfabetet med et skjermtastatur er irriterende. Med tanke på at stemmestyringen var Apples trumfkort ved lanseringen, venter vi utålmodig en oppdatering for vårt språk.

Apple TV er fremtiden for mediespillere. Vi er ikke lenger låst til et fåtall låste funksjoner, men kan installere de seneste finurlige appene. Uansett om man vil se på film eller TV, sjekke været, lete etter feriesteder, eller spille et spill, finnes det apper til det. Og vi kan bare forestille oss hva morgendagens apper kan gjøre på TV-skjermen. Men hvor lettvint den nye touchfjernkontrollen enn er, er det en skuffelse at stemmestyringen på norsk ikke er lansert ennå.

Last ned siste nummer av Lyd & Bilde – helt gratis!

Microsoft Xbox One

Sammenkoblet eske

Spillkonsoll, Blu-ray-spiller og mediespiller som samarbeider med andre Windows-enheter.

Er også en kompetent spillkonsoll og Blu-ray-spiller. Samarbeider med Windows 10. Mulighet til å ta imot visse TV-kanaler. Fjernkontroll finnes som tilbehør.
Få apper for strømming av video fra nettet. En spillkontroll er litt klumpete å bruke som fjernkontroll.

Sony Playstation 4

Playstations revansj

Glem vår forrige test, nå er PS4 en fullstendig mediespiller med nettverksstøtte og flere apper.

Spotify pent integrert som musikkspiller overalt. Noen flere apper enn Xbox. Endelig en fjernkontroll på veg.
Savner fortsatt mange lokale tjenester for strømming av video. Spillkontrollen er ikke helt intuitiv å bruke som fjernkontroll for media.

Google Chromecast 2

Billig og enkel

Ingen løsning er enklere for den som bare vil ha filmene fra nettbrettet til TV-en.

Så billig at man kan kjøpe flere. Enkel installasjon og bruk. Blokkerer ikke lenger andre HDMI-porter.
Helt avhengig av mobilen eller nettbrettet som fjernkontroll. Begrensede muligheter sammenlignet med ordentlige mediespillere.

Google Nexus Player

Venter på innhold

En lovende mediespiller som akkurat nå knapt har noe å vise deg.

En lovende plattform for fremtiden. Bra fjernkontroll med mikrofon. Spillkontroller gir mulighet til bedre styring av spillene.
En katastrofal mangel på apper, til tross for at det ikke er en helt ny plattform. Ingen nettverkskontakt for den med dårlig Wifi-dekning.

(f. 1969): Frilansjournalist. Jonas har jobbet for Lyd & Bilde siden 2007 med det meste som kan kalles bærbart. Det vill si mobiler, trådløse høyttalere og hodetelefoner. Iblant kommer testingen inn på kollegaenes områder innenfor multiromslyd, hjemmekino og foto. Han startet sin bane som teknikkjournalist på IDG og skrev blant annet for PC för Alla, Internetworld og det som senere ble M3.