: 5 surroundreceivere

Gåsehud i hjemmekinoen ​

Den mest moderne teknologien. Fantastisk lyd! Også fra himmelen. Her finner du receiveren du MÅ ha.

Ønsker du kinoopplevelser hjemme kommer du ikke unna ekte surroundlyd, og med de nyeste lydformatene Dolby Atmos og DTS:X får du til og med lyd fra oven. Slik skapes en sammenhengende boble av lyd, hvor du hører nøyaktig hvor helikopteret svever over hodet ditt, og du føler kuler flyr gjennom rommet som prosjektiler. Og tenk: med en heftig surroundreceiver får du heftig kinolyd også fra TV-serier. Tenk å se Game of Thrones og Westworld med samme innlevelse som de største blockbuster-filmene på kino!

Video: Dette er Dolby Atmos, forklart av Geir Gråbein Nordby

 

Flere kanaler
Jo flere forsterkerkanaler og høyttalere, desto større og mer komplett blir lydbildet, og det skjer noe magisk når man runder ni kanaler: sju rundt og to i taket. Da får du et sømløst lydbilde bak og rundt deg, samtidig som takhøyttalerne binder det hele sammen i høyden. I denne testen gjelder dette kun Denon og Marantz, mens resten må nøye seg med fem pluss takkanaler.

De beste receiverne er i stand til å gjengi et actionspekket lydbilde på troverdig vis, samtidig som man kan høre et snatrende ekorn i en busk, løv som rasler i trærne og regndråper fra oven, alt med en nyansert og ømfintlig gjengivelse. Det er selvsagt stålkontroll på dialogene, som kommer ut av senterhøyttaleren med majestetisk brystklang og sarte overtoner.

Lydformater som Dolby Atmos og DTS:X åpner for lyd i høyden. Best resultat får du fra takmonterte høyttalere, som på illustrasjonen (TML = Top Middle Height Speaker). Illustrasjon: Denon / Marantz
Lydformater som Dolby Atmos og DTS:X åpner for lyd i høyden. Best resultat får du fra takmonterte høyttalere, som på illustrasjonen (TML = Top Middle Height Speaker). Illustrasjon: Denon / Marantz

 

Toppklassen
Investerer du 12-14.000 kroner, kommer du opp i det øvre sjiktet. Med mange nok kanaler og tilstrekkelig med muskler til å filleriste høyttalerne og gi en lydopplevelse hjemme bedre enn man får på kino. Billigere enn dette gir færre kanaler, mindre kraft og dårligere lyd. Neste hakk opp i pris gir enda et par flere kanaler, mens du må en god del mer opp for å få markant mer kraft og enda bedre lyd. Det spørs om det er verdt det, for i denne prisklassen får man virkelig heftige filmopplevelser. Lydkvaliteten på musikk tilsvarer en stereoforsterker til rundt 5-7.000 kroner, bare med mer kraft. Surroundreceivere i denne klassen gir virkelig fet lyd, uansett hva du er interessert i. De kan dessuten drive omtrent hva det skal være av høyttalere, så enten du investerer 20.000 eller 50.000 i en høyttalerpakke, vet du at receiveren gjør jobben sin.

Les: Slik plasserer du høyttalerne

Video
Foruten heftig surroundlyd må en receiver støtte de nyeste videoformatene, ettersom man gjerne sender både lyd og bilde gjennom receiveren fra kilden, hvorpå videosignalet sendes videre fra receiveren til projektor eller TV. Det nyeste på videofronten er 4K Ultra HD med økt fargedybde og høy dynamisk rekkevidde (HDR), som gir ”hvitere enn hvitt” i høylys og dermed enda mer trøkk og dybdefølelse i bildet.

Les: Derfor trenger vi 4K video

Multirom
I tillegg til å støtte bedre bildekvalitet og inneha en god del prosesseringsmuligheter for video, ser vi dessuten at receiverprodusentene i stadig større grad tar musikkstrømming på alvor. Ikke minst med svært brukervennlig multiromsavspilling som konkurrerer mot Sonos. Yamaha har implementert sitt MusicCast multiromssystem, hvor musikk på brukervennlig vis kan sendes trådløst videre til andre MusicCast-produkter rundt i huset. Denon har sitt eget system Heos, som vi også liker svært godt, og nå er endelig dette systemet på plass i deres surroundreceivere. Marantz deler plattform med Denon og er også på vei med Heos, men ikke i SR6011. Da må du opp på SR7011, eller vente til neste år når Heos også kommer i rimeligere modeller. Men SR6011 kan som de andre i testen skilte med AirPlay, og mobilappen til Marantz kan styre to soner samtidig.

Pioneer og Onkyo er på vei med sitt system fra Blackfire, kalt FireConnect. Dette skulle vært klart, men er forsinket så vi har dessverre ennå ikke fått testet det.

Testkriterier
Lydkvaliteten er selvsagt det aller viktigste med en surroundreceiver. Men vi har bitt oss merke i at receiverne i denne prisklassen alle skilter med svært god lyd. Det betyr at funksjonalitet og spesielt brukervennlighet må vektlegges tungt. At receiveren er lett å bruke kan spare familiens mindre teknisk begavede for mye hodebry. Det betyr at appstyringen fra mobil må være brukervennlig. Alle receiverne har dessuten automatisk høyttalerkalibrering med målemikrofon. Dette er vel og bra, men det er også viktig at den faktisk gir god lyd av seg selv, så man ikke trenger å gjøre masse manuelle innstillinger i etterkant.

Slik testet vi
Alle receiverne er koblet til vårt THX høyttalersystem fra Procella, i et 7.1-oppsett pluss to takhøyttalere, altså 7.1.2. Dette for å vurdere lydkvaliteten på receiverne i surround. Til musikk i stereo har vi brukt de gulvstående Audiovector SR3 Avantgarde Arreté til 83.000 kroner. De er lettdrevne men av svært høy og avslørende kvalitet, perfekt for å skille receiverne i stereo. Vi bar brukt receivernes automatiske høyttalerkalibrering og romkorreksjon, og har også vurdert lyden i Pure Direct-modus, helt uten tonepåvirkning fra receiveren.

Filmopplevelser har vi testet med Ultra HD Blu-ray-utgaven av Deadpool, med Dolby Atmos lydspor. Musikk i surround har vi testet med klassisk musikk, nemlig Trondheimsolistenes Reflections, også den med Atmos-lydspor. Vi har også testet med diverse musikk i stereo, både fra strømmetjenester og USB-minne.

Appstyring ble testet med iPhone 6S Plus.

PS! Du leser nå en åpen artikkel. For å få tilgang til alt innhold fra Lyd & Bilde,
se våre abonnementstilbud her .

Sjefen i hjemmekinoen

Denne receiveren har hele pakka, og er øverst på vår ”må ha”-liste, enten det er til film eller musikk.

Lyd & Bilde mener

Ni forsterkerkanaler og flott romkorreksjon gir et stort og omsluttende lydbilde. Lyden er veloppløst, og vi elsker Heos multirom!
Det er litt å gå på i ren muskelkraft.
  • Video: Ultra HD (4K, HDR, BT.2020, HDCP 2.2)
  • HDMI: 8 inn, 2 ut
  • Lydformater: Dolby TrueHD, DTS-HD MA, 
 Dolby Atmos (7.2.2 / 5.2.4), DTS:X
  • Effekt: 9 x 125 watt (8 ohm, 1 kanal, 20 Hz-20 kHz)
  • Romkorreksjon: Audyssey MultEQ XT32
  • Nettverk: Wi-Fi og Ethernet
  • Strømming: Heos, AirPlay, Spotify Connect, DLNA, 
 Bluetooth
  • Appstyring: Denon AVR Remote (iOS, Android)
  • Platespillerinngang: Ja
  • Multikanals pre out: Ja
Vis mer
Vis mindre

Veil.pris 12998 kr

Receiveren fra Denon har i likhet med Marantz SR6011 ni forsterkerkanaler, og dermed mulighet for 7.1-lyd i tillegg til to Atmos-kanaler. Faktisk kan man snakke om 7.2, for de to subwooferutgangene har individuell prosessering og romkorreksjon, slik at subwooferne kan plasseres fra ulik avstand til sitteposisjon og i ulike akustiske miljøer.

Mye tyder på at AVR-X4300H er temmelig identisk med Marantz-receiveren, med unntak av Marantz sine diskrete forforsterkerkomponenter (HDAM), som ikke sitter i Denon. Denon har oppgitt sin effekt til 125 watt med to kanaler drevet samtidig, hvor Marantz har moderert seg til 110 watt. Det kan tyde på at effektforsterkertrinnet ikke er helt likt, eller de to har bare målt ulikt.

Trenger du flere enn ni forsterkerkanaler, har AVR-X4300H prosessering for elleve og kan kobles til en ekstra stereo effektforsterker eller et par aktive høyttalere.

For å gjøre musikkstrømming ekstra brukervennlig har Denon inkludert Heos multiromsystem i receiveren. Du kan dermed strømme musikk fra Heos-appen, hvor receiveren er definert som et eget rom. Dermed kan den spille i tandem med flere andre Heos-høyttalere og -forsterkere rundt i hjemmet for en komplett multiromopplevelse.

Receiveren er klargjort for styring via systemer som Crestron og Control4.

Ni høyttalere kan drives samtidig, eller bruk 11.2-utgangen for å koble til enda flere forsterkere og høyttalere. De to subwooferutgangene har separat prosessering. Foto: Denon
Ni høyttalere kan drives samtidig, eller bruk 11.2-utgangen for å koble til enda flere forsterkere og høyttalere. De to subwooferutgangene har separat prosessering. Foto: Denon

 

Brukervennlighet
Denon har samme skjermmenyer som Marantz, som er klasseledende på brukervennlighet. Det hele er så intuitivt å forholde seg til, og den nye mobilappen er enda mer oversiktlig enn tidligere versjoner.

Strømming av musikk er meget brukervennlig takket være Heos-appen, her er det også innebygd støtte for Tidal.

Sølvfinish tar seg bra ut. Foto: Denon
Sølvfinish tar seg bra ut. Foto: Denon

 

Lydkvalitet
Audyssey-romkorreksjonen gjør også her en formidabel jobb med å kalibrere høyttalerne. Det låter mer organisk og oppløst enn Pioneer og Onkyo, med mye mer fylde nedover i mellomtone- og bassområdet. Dialogene på Deadpool låter klart og tydelig, med god fylde nedover i brystklangområdet. Og i likhet med Marantz kommer Atmos-lydsporet vesentlig mer til sin rett med 7.1.2-konfigurasjon, altså med fire bakhøyttalere. Takhøyttalerne binder lydbildet bedre sammen, og man får en større boble av lyd rundt lytteposisjonen.

Både film og musikk låter utsøkt med Atmos, og også vanlig surroundlyd uten takkanaler låter stort og åpent. I forhold til Marantz har ikke Denon helt samme gjengivelsen av mikronyanser fra strengeinstrumenter og cymbaler. Men det låter fabelaktig bra likevel, med en stor og fyldig klang man lett forelsker seg i.

Denon oppleves ikke som kraftigere enn Marantz, og også her er det litt å gå på i forhold til Yamaha og Onkyo. Men det er kraft nok, og de tonale kvalitetene til Denon er det umulig å ikke like. Selv high-end-høyttalere gjøres ikke til skamme her.

Legg til multiromsstrømming med Heos, og du har en klar vinner i Denon AVR-X4300H.

Enorm romfølelse

Marantz SR6011 har mindre effekt per kanal enn Pioneer og Onkyo. Til gjengjeld har den ni kanaler, så den kan drive sju høyttalere pluss to høydekanaler av typen Dolby Atmos eller DTS:X. Da kan den potensielt tegne opp en større boble av lyd, som ikke er uvesentlig for store film- og musikkopplevelser. Trenger du enda flere, har prosessoren elleve kanaler, slik at du kan koble til en ekstra effektforsterker. Videre har receiveren to separate sub-utganger, med separat prosessering og romkorreksjon for hver av dem.

Receiveren er bygd opp med diskrete transistorer i forforsterkertrinnet, som Marantz kaller Hyper Dynamic Amplifier Module (HDAM). Dette for å gi bedre dynamikk og mer presis gjengivelse av raske transienter.

Spotify er innebygd, mens Tidal-brukere kan bruke AirPlay. Receiveren har ingen multiromfunksjonalitet, men drar du kabler inn til et annet rom (Sone 2), så har du full styring over begge soner direkte i den nye appen AVR Remote. Receiveren er også klargjort for styring via systemer som Crestron og Control4.

SR6011 er spesielt vakker i champagnefarge. Foto: Marantz
SR6011 er spesielt vakker i champagnefarge. Foto: Marantz

 

Brukervennlighet
Når det kommer til intuitive skjermmenyer er det ingen som utfordrer Marantz (og Denon, med samme meny). Alt er oversiktlig og logisk plassert. Romkorreksjonen fra Audyssey er også meget god, og kan kalibrere rommet for inntil åtte posisjoner.

Den nye Marantz-appen er mer oversiktlig enn tidligere versjoner. Her har man god kontroll over receiveren. Strømming av musikk er ikke like brukervennlig som med Heos-systemet i Denon-receiveren, spesielt dersom du ønsker å lage spillelister blir det tungvint. Da er det bedre å bruke Spotify Connect eller AirPlay, slik at du kan bruke grensesnittet i originalappen til tjenesten du bruker.

Hvis ikke ni kanaler er nok, har SR6011 11.2-kanals forforsterkerutgang, så her er det bare å koble til så mange effektforsterkere du ønsker. Foto: Marantz
Hvis ikke ni kanaler er nok, har SR6011 11.2-kanals forforsterkerutgang, så her er det bare å koble til så mange effektforsterkere du ønsker. Foto: Marantz

 

Lydkvalitet
M ed automatisk høyttalerkalibrering har Marantz et mer oppløst lydbilde enn Pioneer og Onkyo. Mye av fylden er bevart, og dialogene på Deadpool er klare som dagen. Atmos-lydsporet får en ny dimensjon med de ekstra bakkanalene, i forhold til Pioneer, Onkyo og Yamaha. Lydbildet er like enormt som det er sammenhengende, og enten det er biler som flyr gjennom luften eller en stemme som dukker opp bakfra, så hører man den eksakte plasseringen i rommet.

Dette gjelder også for musikk i surround, hvor orkesteret plasseres mer nøyaktig. Marantz-receiveren formidler instrumentene på formidabelt vis, og det hele låter meget oppløst. Kontrabassene har bra tyngde, og sammenhengen er imponerende god. I Pure Direct-modus låter det enda mer oppløst og fyldig, og med ni kanaler kollapser ikke størrelsen på lydbildet som det delvis gjør når man setter Pioneer og Onkyo i Pure Direct.

Marantz trøkker ganske bra, men mangler litt på dynamikk og futt og fart, i forhold til de kraftigste. Men på oppløsning er det ingen som truer den. I det hele tatt er dette en meget god receiver, både i to og mange kanaler.

Vi setter stor pris på at du leser Lyd & Bilde
Logg inn for å lese videre eller få tilgang til testen her.

Mye av det meste

På siste generasjon receivere har Yamaha oppgradert sin prosessor (DSP) til kraftigere saker, for å kunne by på mer avansert videoprosessering i tillegg til å bedre håndtere lydformater som de tredimensjonale Dolby Atmos og DTS:X.

Effektforsterkerkretsene er symmetrisk lagt ut, for å gi et optimalt stereoperspektiv og best mulig timing og dynamikk. I likhet med Pioneer SC-LX501 og Onkyo TX-RZ810 har Yamaha sju forsterkerkanaler der vi ønsker oss ni, for å få bedre utbytte av Dolby Atmos og DTS:X. Yamaha har på papiret 20 watt mindre per kanal enn Pioneer og Onkyo, men det behøver ikke å bety noe.

RX-A1060 ser tøff ut i titanfinish også. Foto: Yamaha
RX-A1060 ser tøff ut i titanfinish også. Foto: Yamaha

 

Brukervennlighet
Med YPAO romkorreksjon kan du velge å måle fra ett eller flere punkter i rommet. Enkelt å bruke, og i sin nyeste variant korrigerer systemet subwooferfrekvenser ned til 15,6 Hz, for best mulig presisjon.

Skjermmenyen er oversiktlig, og med den brukervennlige mobilappen kan fjernkontrollen pakkes bort for godt. Best av alt: Yamahas MusicCast multiromfunksjon er nå bygget inn i receiveren. Du kan dermed strømme musikk med MusicCast-appen, til receiveren og flere andre MusicCast-produkter rundt i huset samtidig. Per i dag savner vi støtte for Tidal, men vi blir fortalt at det er på vei.

Ni høyttalerutganger, men bare sju av dem er i drift samtidig. Litt lite for fullt utbytte av Dolby Atmos og DTS:X, men ellers er receiveren velutstyrt. Foto: Yamaha
Ni høyttalerutganger, men bare sju av dem er i drift samtidig. Litt lite for fullt utbytte av Dolby Atmos og DTS:X, men ellers er receiveren velutstyrt. Foto: Yamaha

 

Lydkvalitet
Vi har aldri hørt en dårlig Yamaha-receiver, og de har selvsagt ikke tenkt å begynne nå. Lyden er kraftig og fyldig, med massive dialoger og glimrende kontroll over lydeffekter av det mer ekstreme slaget.

Yamahas romkorreksjon funker bedre enn Onkyo og Pioneer sin, med mer organisk og naturlig lyd. Personlig liker jeg likevel best Front-kalibrering, som korrigerer resten av høyttalerne etter lyden av frontene. Men Natural funker også fint, da får du lydbildet Yamahas ingeniører vil du skal høre.

Filmlyd trøkker skikkelig, og de som liker film best på kino vil elske Yamahas litt svulstige lyd. Den oppleves ikke noe svakere enn Pioneer og Onkyo, tvert imot har den en større ro over seg når det smeller i våpen og krasjer i biler. Den er kraftigere enn Marantz og Denon, og låter bedre enn Onkyo og Pioneer.

Musikk i surround låter fyldig og varmt. Det er enda bedre i Pure Direct-modus, men da får man ikke helt den samme sammenhengende boblen med lyd. Delvis fordi receiveren bare har sju kanaler, så hvis du skal ha Atmos-lyd får du bare to bakhøyttalere i aksjon. Vi foretrekker fire.

I stereo setter vi stor pris på Yamahas taktfasthet, der den har full kontroll over Audiovectors high-end-høyttalere SR3 Avantgarde Arreté. Den er ikke like gjennomsiktig i mellomtoneområdet som Marantz og til dels Denon, men den har mer kraft. Den låter i det hele tatt meget bra.

Med RX-A1060 har Yamaha laget en receiver som både låter kanonbra og er enkel å bruke. Musikkstrømming med MusicCast er en spesielt kjærkommen funksjon. Vi savner bare ytterligere to forsterkerkanaler.

Vi setter stor pris på at du leser Lyd & Bilde
Logg inn for å lese videre eller få tilgang til testen her.

Gjør mye riktig

Pioneer-receiveren er bygget over samme lest som Onkyo TX-RZ810 (selskapene har felles eierskap og fabrikker), det betyr rikelig med muskelkraft samt klargjøring for styring over nettverk med profesjonelle styringssystemer som Crestron og Control4.

I motsetning til Onkyo TX-RZ810 er ikke denne THX-sertifisert. Det er nok et utelukkende økonomisk valg å ikke betale for spesifiseringen, da receiveren følger Onkyo-spesifikasjonene nærmest til punkt og prikke. Bortsett fra multikanals forforsterkerutgang, som skammelig nok mangler. På den positive siden har Pioneer i løpet av testperioden valgt å sette ned veiledende pris fra 14.000 til 11.498 kroner, så her får du potensielt mer for pengene.

Multiromfunksjon i form av FireConnect fra Blackfire skulle vært på plass, men er forsinket. Vi har derfor ennå ikke fått testet dette. Trådløs strømming kan i stedet skje via AirPlay eller Bluetooth. Høyoppløst musikk kan strømmes via nettverk eller fra USB-minne.

Svart farge gir mindre gjenskinn i mørke rom. Foto: Pioneer
Svart farge gir mindre gjenskinn i mørke rom. Foto: Pioneer

 

Brukervennlighet
Skjermmenyen til Pioneer er oversiktlig, som Onkyo sin. Men høyttalerkalibrering og romkorreksjon er annerledes. Pioneer tvinger merkelig nok alle høyttalerne i systemet til samme delefrekvens. For oss er det et problem, da takhøyttalerne våre bør deles ved 120 Hz, mens det er 80 Hz for resten.

Mobilappen Pioneer Remote App gjør det enkelt å strømme musikk via nettverket, og er klargjort for multirom, hvor man kan navngi produktene etter rom.

Pioneer SC-LX501 mangler multikanals forforsterkerutgang, som gjør at man aldri kan oppgradere til mer kraft. Foto: Pioneer
Pioneer SC-LX501 mangler multikanals forforsterkerutgang, som gjør at man aldri kan oppgradere til mer kraft. Foto: Pioneer

 

Lydkvalitet
Erfaringsmessig er Pioneers MCACC romkorreksjon hakket hvassere enn Onkyo sin. Derfor er det overraskende å konstatere at lyden fra Pioneer er spissere etter automatisk korrigering. Tidligere kunne man velge om lyden skulle kalibreres flatt for alle kanaler, om lyden fra front-kanalene skulle diktere resten av høyttalerne, eller om man ville matche høyttalerne parvis. Dette later til å være fjernet, her er det alt eller ingenting. Over i Pure Direct-modus låter det langt bedre, helt på høyde med Onkyo.

Det blir ikke fullt samme sammenhengende boblen med lyd i Pure Durect, da lyden fra hver høyttaler oppfører seg noe annerledes i rommet, så det blir ikke fullt så sømløst. Men det er bra likevel, og Atmos-lydsporet på Deadpool kommer godt med. Det åpner seg fint over hodet vårt når både kuler og biler(!) flyr gjennom luften. Det er bra med kraft, slik at eksplosjoner og andre smell gjengis med sprut og gnist, mens dialogene har en fin og majestetisk klang over seg. Kanskje ikke fullt så mye ”hår på brøstet” som med Onkyo, men vi savner egentlig ingenting. Bortsett fra at vi gjerne vil ha fire bakkanaler med Dolby Atmos, som krever ni kanaler totalt, ikke sju som her.

På sitt beste låter Pioneer åpent og fint både på film og musikk, og det er nok kraft til det meste. Det er ikke fullt samme trøkk og brunst som Onkyo, men nesten.

Vi setter stor pris på at du leser Lyd & Bilde
Logg inn for å lese videre eller få tilgang til testen her.

Fett nok

Onkyo-receiveren har THX Select2 Plus-sertifisering, som skal garantere lyd med full dynamikk i et rom på rundt 60 kubikkmeter, som vil si 25 kvadratmeter med standard takhøyde.

Nytt er multiromfunksjonen i form av FireConnect fra Blackfire. Den legger seg dermed ut mot Sonos, Heos og MusicCast, med tilsvarende funksjonalitet. Men utrullingen har blitt forsinket, så receiveren hadde dessverre ikke denne funksjonen i testperioden. Receiveren har derimot både AirPlay og Bluetooth, så man kan lett spille musikk trådløst fra mobilen. Støtte for høyoppløste musikkformater via nettverket eller fra USB-minne er også på plass.

Støtte for profesjonelle styringssystemer som Crestron og Control4 gir gode muligheter for smarthjem-funksjoner.

Sju forsterkerkanaler med ditto multikanals forforsterkerutgang er fint for vanlig surround, men litt knapt til Dolby Atmos og DTS:X. USB-inngangen på baksiden burde vært i front. Foto: Onkyo
Sju forsterkerkanaler med ditto multikanals forforsterkerutgang er fint for vanlig surround, men litt knapt til Dolby Atmos og DTS:X. USB-inngangen på baksiden burde vært i front. Foto: Onkyo

 

Brukervennlighet
Å koble opp receiveren er lett takket være en enkel førstegangsmeny, og skjermmenyen funker fint.

Onkyos mobilapp Controller gjør det enklere å strømme musikk over nettverket, med ryddigere layout enn tidligere apper. Den er også klargjort for multirom, og du kan navngi receiveren for eksempel til ”Stue”, slik at du lett finner det rommet du vil spille musikk i.

Strømming fra Spotify skjer enkelt med Spotify-appen. Tidal bruker derimot Onkyo-appens eget grensesnitt, og her manøvrerer vi oss gjennom kjedelige låtlister uten grafikk. Ganske uinspirerende, men det funker, og man får også tilgang til redaksjonelle spillelister.

Også tilgjengelig i sølvfinish. Foto: Onkyo
Også tilgjengelig i sølvfinish. Foto: Onkyo

 

Lydkvalitet
Onkyos romkorreksjon finner riktig avstand til høyttalerne og setter stort sett riktig delefrekvens (vi måtte justere til 80 Hz på enkelte kanaler). Selve lyden blir steril og flat, så har du gode høyttalere, anbefaler vi Pure Audio lydmodus, som sender lyden upåvirket til høyttalerne. Eller sett systemet til å ikke korrigere fronthøyttalerne, men i stedet forsøke å få de øvrige høyttalerne i systemet til å etterligne disse. Det blir for lite varme og trøkk om AccuEQ får gjøre alt helt automatisk.

I Pure Direct byr receiveren derimot på god lyd, med meget bra trøkk. Dialoger på film gjengis med fyldig brystklang og klar tale. Lydeffekter låter meget heftig, med trøkk og kontroll. Atmos-lydsporet på Deadpool kommer bra frem, med SUV-er som tar saltoer og kuler som flyr gjennom luften. Men siden receiveren bare har sju kanaler må vi ofre de bakerste surroundkanalene når vi bruker Atmos-høyttalerne. Resultatet er en boble med lyd foran, mens lydbildet ikke forsvinner like langt bak oss som vi ønsker. Denon og Marantz har begge et større, mer sammenhengende lydbilde.

Musikk låter meget bra, med en fet bassgitar som groover tøft i bunnen. Gitarer og andre strengeinstrumenter klirrer deilig ut fra lydlandskapet, og stemmer står fint i midten for det hele. Enten det er rock eller jazz som står på menyen, takler Onkyo det fint. Den har full kontroll over Audiovector SR3 Avantgarde Arreté.

Vi setter stor pris på at du leser Lyd & Bilde
Logg inn for å lese videre eller få tilgang til testen her.
forfatter

Geir Gråbein Nordby

(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldri hatt noen heltidsjobb før Lyd & Bilde. Her har han til gjengjeld vært nesten halvparten av sitt liv, helt siden han i 2001 sendte jobbsøknaden til feil adresse (han ville opprinnelig til et innspillingsstudio ved samme navn). Gråbeins ekspertise er hovedsakelig innenfor hi-fi, hodetelefoner og hjemmekino, men det hender han glimter til med andre kvaliteter.
Kommenter

Legg igjen en kommentar

    Les også

    Sennheisers støydempende PXC 550 har fått nytt liv under danske EPOS. Det fulle navnet er EPOS Sennheiser Adapt 660, hvor enda bedre talelyd er den største forskjellen.
    Apple Watch 6 er kanskje den beste smartklokken, men Apple Watch Se er det beste kjøpet.
    Apples egen prosessor har gjort MacBook Pro til den råeste bærbare 13-tommeren vi har testet.
    Nettopp slått kloa i en PS5 eller Xbox Series X? Da kan det hende du vil ønske å oppgradere skjermen din også. Vi har testet de beste TV-ene til gaming!

    Aktuelle tilbud

    Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer prisvarsling, produktinformasjon og oppdaterte priser.
    Det finnes mange gode små høyttalere, men ingen som denne.
    Den integrerte Linn Majik DSM spiller som en drøm med innebygget romkorreksjon, og har alt man trenger innebygget.
    iPhone 12 Pro Max feier gulvet med konkurrentene, og har det beste kameraet vi har sett hittil.
    De kompakte JBL L82 Classic, gir så mye moro for pengene, at vi utroper dem til best i klassen.
    BMWs første helelektriske SUV har alt man trenger, bortsett fra én ting.
    Sonys toppspekkede spillkonsoll leverer lynrask ytelse og sylskarp grafikk – skreddersydd for neste generasjons avanserte spill.
    Apple iPad Air og Samsung Galaxy Tab S7+ 5G i heftig tvekamp.
    Denon har aldri laget en bedre surroundforsterker, enn jubileumsmodellen AVC-A110.
    Bytter du ut den gamle strømforsyningen med en ny, kan det hende du blir like overrasket som vi ble.
    En digital notatbok er en mye bedre idé enn det høres ut som. Særlig når den er så bra som reMarkable 2.
    For den som har råd, skal det godt gjøres å få bedre lyd fra digitalsamlingen eller strømmetjenester. De rike har det godt!
    Jabras største ørepropp-modell fyller ikke stort. Men den er fylt med gode løsninger.